handdator

Visa fullständig version : vad hände!?


Raptor
2006-12-02, 13:27
inte sökt efter det då jag inte vet vad det är.

det hände för ett tag sedan på träningen. jag var ganska trött redan början av mitt pass, antagligen dålig sömn den natten, men när jag kom till mina hantelcurl så hände något skumt.

jag hade väl gjort en 5-6 reps när det "smällde till" i min vänsterarm, från armbågen och upp till halva biceps. kändes lite men armen blev helt stel, kunde knappt böja armbågen och min biceps var stenhård hela tiden. känslen verkade vara nersatt.

jag hade en sådan dag (bära eller brista) att jag vila i 5 min sedan strunta jag i hantelcurl och börja med hantelpress, vänsterarmen var fortfarande skum men det gick bra att träna. tyngden från hanteln gjorde att jag kunde böja armen ordentligt. till nästa pass var armen bra igen och jag kunde träna precis som vanligt.

men vad fan hände med min arm!?

luva
2006-12-02, 15:48
sendrag?

Raptor
2006-12-02, 20:03
sendrag?

kolla lite på google. hittade denna text:
"Sendrag, d.v.s. kramp i en muskel i foten eller vaden, är ett mycket vanligt besvär. Orsaken till den smärtsamma krampen är ännu inte riktigt klarlagd, men man vet att den börjar med elektriska signaler i nerven som går genom vaden ner till foten. Sendrag förekommer ibland vid uttorkning och saltbrist eller vid låg ämnesomsättning. Men det finns också hos helt friska personer och är i de allra flesta fall helt ofarligt. Det är bara om besvären inte vill ge vika av sig själv, eller om man får en bestående kraftlöshet och stelhet i musklerna, som det är skäl att söka en läkare för kontroll."

verkar främst vara i fötterna eller vaderna. sådant skit man fick när man va yngre i sömnen. lagom skönt.

men det var inte riktigt så det kändes, gjorde mindre ont och mer "va fan , jag kan knappt röra armen och den är stenhård". då menar jag stenhård. med rak arm (avslappnad) var den hårdare än när jag spänner mig.

men men, med tanke på den enorma uppslutningen i tråden så verkar det inte vara alltför farligt. antingen vara någon slags överansträngning eller så var det kroppens sätt att säga "pallar inte mer, ge up för fan!". kanske en blandning.

major Pectoralis
2006-12-03, 13:52
kanske en muskelfiber som gick av.