handdator

Visa fullständig version : Ett roligt fall


Granatgiraffen
2006-12-02, 03:17
Hej era hästar. Jag har ett roligt fall såhär på natten.

Jag var ute på ett ställe och snackade med en tjej, hon var tydligen lesbisk(ehhh).. Hennes tjej blev svartsjuk när jag snackade och dansade lite med henne så hon gav mig en lätt örfil. Jag puttade iväg henne lite lätt för att markera att det där är inte okej. Det hela kändes som det var på ett skojsamt sätt. Helt plötsligt fick jag ett knytnäveslag från ena sidan rätt på munnen. Tydligen hade hennes kompis tolkat situationen fel och jag började blöda på läppen och en tand blev "chippad".

Vakterna kom snabbt och jag gjorde inget tillbaka. Jag tänkte "vafan, jag tänker inte betala den här tanden själv" så jag tillkallade polis. Jag anmälde han för misshandel. Polisen pratade även med tjejen och hennes historia höll med min, men den spelade tydligen inte så stor roll eftersom jag anmälde honom.

Jag har även han och hon på ljudinspelning när jag pratade med dom om händelsen, då höll dom också till stor del med mig. Ljudinspelningen är dock dålig (mobil).

Hur tror ni att det här kommer att gå vidare? Jag avstod från att spöa skiten ur honom, han såg anmält klen ut. Allt jag ville var att få tandläkarräkningen betald, vilket tjejen gick med på. Men han ansåg att han kände sig hotad, så fort polisen kom iaf.

AAAARGH. Man kan bli arg. Den enda dokumenteringar jag har på skadan är kort jag har tagit själv, ska gå till tandläkaren imorgon..


Chanserna är noll att jag får ersättning? Härligt samhälle.

PowPow
2006-12-02, 03:26
Varför skulle chanserna vara noll? Tror inte det kommer vara några problem. Om det gick till som du sa så tror jag han (eller hans försäkringsbolag) får stå för kostnaderna.

Han är ju i alla fall anmält klen nu. Ingen kul anmälning att få.

Larsen
2006-12-02, 03:33
Klart du får pengarna om hennes och din berättelse är samma.

Kwon
2006-12-02, 03:45
Hejja Granatgiraffen!

Då kommer nissen inte bara allmänt klen utan även fattig efter detta.

larre
2006-12-02, 07:37
Chanserna är noll att jag får ersättning? Härligt samhälle.
Du kan säkerligen vara lugn. Med lite tur kanske du kan utkräva ersättning för sveda/värd via polisanmälan.

Tandläkarräkningen löser du via försäkringsbolaget och det borde inte vara några problem.

J.Saarela
2006-12-02, 07:44
Golbög

blekfet2
2006-12-02, 08:29
Tycker inte att du ska få ersättning. Får man ett slag utdelat utan anledning och slår inte tillbaka, då ska man sätta på sig dumstruten.

:D

Hades
2006-12-02, 08:32
Det verkar som om du har mycket goda chanser att få skadestånd. Speciellt om det finns vittnen.

Granatgiraffen
2006-12-02, 11:40
Nu stod jag ju inte med när den andra gruppen berättade sin historia. Polisen delade ju upp oss. Så jag vet ju inte exakt vad den andra gruppen sa. Tjejen höll ju med mig från början iallafall, sen vet jag ju inte om hon gjorde det när polisen var där.

Jag sa dock till polisen att får jag ersättning så gör jag ingen anmälan. Han frågade då den andra gruppen angående ersättning. Tjejen sa då att det är helt ok och att dom kan samla ihop till det men killen nekade direkt och sa att han tänker inte betala. Ingen motanmälan gjordes vad jag förstod.

Men jag har alltid trott att sådant här rinner ut i sanden. Kul att se var det leder.

haha. jag lyssnade på min inspelning. Jag var rätt elit när jag spelade in. Advokatmaterial! Tjejen tog visserligen på sig allt, men det är ju killens fel.

Sonny
2006-12-02, 12:15
Golbög:laugh:

Löjtnant Blank
2006-12-02, 12:18
Hur kan man inte slå tillbaka i ett sådant läge? Obegripligt...

Snake
2006-12-02, 12:19
Golbög

Läcke Läckersson! :bow: :bow: :bow:

Zakath
2006-12-02, 12:28
Hur kan man inte slå tillbaka i ett sådant läge? Obegripligt...

Självkontroll.

Löjtnant Blank
2006-12-02, 12:30
Självkontroll.
Självkontroll som en lobotomerad på Valium?

Apos78
2006-12-02, 12:35
Slå tillbaka måste väl vara bland det sämsta att göra i ett sånt fall. Då står man där själv med en polisanmälan på sig och en fin ersättning som ska betalas ut. Tror också det svider mer för den andra personen att bli anmäld än att gå en vecka med blåöga.

Granatgiraffen
2006-12-02, 12:35
Nja, läget var att det kom massa folk emellan direkt. Det var ju uppe på ett dansgolv.

Ett slag från sidan, kaboom, och sedan kom folk emellan. Ibland går det fort.. Ibland går det ännu fortare om det är öl i den soppan. :)

Baan
2006-12-02, 12:35
Slå tillbaka måste väl vara bland det [I]sämsta[I] att göra i ett sånt fall. Då står man där själv med en polisanmälan på sig och en fin ersättning som ska betalas ut. Tror också det svider mer för den andra personen att bli anmäld än att gå en vecka med blåöga.

Jo, så går det till säkert om du slår honom, ringer polisen och anmäler dig själv.

Apos78
2006-12-02, 12:36
nej men han kan anmäla dig. Allt måste förklaras eller??

Baan
2006-12-02, 12:38
nej men han kan anmäla dig. Allt måste förklaras eller??

då förutsätter du nästan att han vet vem du är, kan få tag på dig, etc. är det inte en byhåla vi snackar om så har du ju goda möjligheter att utdela ett slag och försvinna (inte garanterat men det går). vi snackar ju såklart inte att slå ihjäl en människa, men motsvarande som trådstartaren pratar om. du kommer ju knappast vara efterlyst för en sån grej...

Apos78
2006-12-02, 12:43
Nej men varför chansa? Känner flera som utdelat "ett slag" för att sedan få en massa problem för det i efterhand. Är han värd det?

Baan
2006-12-02, 12:45
Nej men varför chansa? Känner flera som utdelat "ett slag" för att sedan få en massa problem för det i efterhand. Är han värd det?

Om det nu går till så att inget händer och han får gå runt med en kass tand så käns alterantivet att slå tillbaks och komma undan med ddet lite bättre.

Granatgiraffen
2006-12-02, 12:45
Å andra sidan känner jag mig nästan lite dum att anmäla honom såhär i efterhand. Han såg ju allmänt lite småmesig ut och är säkert en jättetrevlig kille i vanliga livet.

Sånt är livet?!

Apos78
2006-12-02, 12:47
Klart du anmäler. Vill väl fan inte betala tandläkarräkningen själv. Kan bli saftiga pengar av det.

Snake
2006-12-02, 12:47
Å andra sidan känner jag mig nästan lite dum att anmäla honom såhär i efterhand. Han såg ju allmänt lite småmesig ut och är säkert en jättetrevlig kille i vanliga livet.

Sånt är livet?!

Nej, anmäl fanskapet. Sluta ***** dig.

Baan
2006-12-02, 12:51
Å andra sidan känner jag mig nästan lite dum att anmäla honom såhär i efterhand. Han såg ju allmänt lite småmesig ut och är säkert en jättetrevlig kille i vanliga livet.

Sånt är livet?!

Nu gjorde han något fel, så klart du ska anmäla honom. Om inget hade hänt så hade jag förstått din snällmentalitet, men nu sitter du ändå med en kass tand om jag förstår dig rätt. Då är det inte skitsamma. Sprit är inte heller någon ursäkt för att få ADHDkänningar och börja slå folk.

Granatgiraffen
2006-12-02, 12:51
Jojo. Men det går ju på olycksfallförsäkring(Trygg hansa) annars, och där är ingen självrisk :)

Baan
2006-12-02, 12:53
Jojo. Men det går ju på olycksfallförsäkring(Trygg hansa) annars, och där är ingen självrisk :)

Det är inte roligt laga tänder.

Granatgiraffen
2006-12-02, 12:53
Nu gjorde han något fel, så klart du ska anmäla honom. Om inget hade hänt så hade jag förstått din snällmentalitet, men nu sitter du ändå med en kass tand om jag förstår dig rätt. Då är det inte skitsamma. Sprit är inte heller någon ursäkt för att få ADHDkänningar och börja slå folk.

Jag håller med. Nu ska jag sticka till tandläkaren iallafall och få det kollat.

Ska bli kul, lite bakfull och sätta sig i en tandläkarstol. Hoppas han borrar!

Baan
2006-12-02, 13:00
Jag håller med. Nu ska jag sticka till tandläkaren iallafall och få det kollat.

Ska bli kul, lite bakfull och sätta sig i en tandläkarstol. Hoppas han borrar!

Blir en rolig lördag!

Zakath
2006-12-02, 13:24
Självkontroll som en lobotomerad på Valium?

Nej självkontroll som i självkontroll.

Löjtnant Blank
2006-12-02, 15:05
Nej självkontroll som i självkontroll.
Grattis, du vinner pk-pokalen den här veckan också. Du är alltid så himla duktig, Zakath.

http://www.epac1.com/os/tour/hand-clap.gif

Kwon
2006-12-02, 15:06
Zakath gots good morals.

He a good fella fo sho.

Not gangsta like you Blank.

Löjtnant Blank
2006-12-02, 15:07
Zakath gots good morals.

He a good fella fo sho.

Not gangsta like you Blank.
Or a gangsta wigger like you, Kwon.

Baan
2006-12-02, 15:07
Zakath gots good morals.

He a good fella fo sho.

Not gangsta like you Blank.

nu ska vi inte vara sånna, blank never did a crime he didn't have to do *mini*

Angel
2006-12-02, 15:08
Hur är det samhällets fel att du börjar ragga på nåns brutta och sedan börjar puttas och någon alfahanne ger dig en puckel?? Nänä, så funkar det i djungeln..

Baan
2006-12-02, 15:08
Or a gangsta wigger like you, Kwon.

På tal om gangsta wigger; en kompis hävdar att man kan säga wangsta (eller något sånt), poängne är väl samma som i wigger. Jag hävdar att han hittar på. Vad säger experterna?

Löjtnant Blank
2006-12-02, 15:11
På tal om gangsta wigger; en kompis hävdar att man kan säga wangsta (eller något sånt), poängne är väl samma som i wigger. Jag hävdar att han hittar på. Vad säger experterna?
En wanksta? Det är en låtsasgangster och har inget att göra med huruvida någon är svart eller inte.

Baan
2006-12-02, 15:15
En wanksta? Det är en låtsasgangster och har inget att göra med huruvida någon är svart eller inte.

Hm nä, wanksta har jag hört från 50 cent (har jag för mig) och den känns lite mer glasklar (om wank avser det jag tror det avser).

Men det var faktiskt wangsta han sa och backade upp det med http://www.urbandictionary.com/define.php?term=wangsta . Jag har förm ig att vem som helst kan skicka in skit på urbandictionary så känns inte som något bevis för att det är en särskilt känd term.

Aja, verkar vara som jag trodde då.

prime^
2006-12-02, 15:16
på tal om misshandel, får man mycket pengar som i detta fallet när han enbart får ett slag i huvet?

Baan
2006-12-02, 15:17
på tal om misshandel, får man mycket pengar som i detta fallet när han enbart får ett slag i huvet?

En f d polare fick hmm okänt antal tusen (var länge sen så jag har glömt) för en örfil utdelad av en tjej. Så ja, lite får han nog.

Edit: Alltså 3-4k kanske han fick. Vågar inte säga mer exakt.

prime^
2006-12-02, 15:21
En f d polare fick hmm okänt antal tusen (var länge sen så jag har glömt) för en örfil utdelad av en tjej. Så ja, lite får han nog.

Edit: Alltså 3-4k kanske han fick. Vågar inte säga mer exakt.
oh fy fan :S
kanske låter dumt, men kan man på något sätt få en anmälan ogjord? alltså om man e den som blev slagen? :P

Löjtnant Blank
2006-12-02, 15:22
Nu är jag varken svart eller kriminell, men jag tror också att din kompis hittar på.

Baan
2006-12-02, 15:25
oh fy fan :S
kanske låter dumt, men kan man på något sätt få en anmälan ogjord? alltså om man e den som blev slagen? :P

Du kan nog dra tillbaks den i god tid och säga att du mindes fel eller liknande, men när det väl gått för långt och det är tydligt att han/hon är skyldig så vore det väldigt konstigt om han får komma undan utan bestraffning bara för du inte vill ha hans pengar. Straff är ju ändå inte upp till offret.

Loke
2006-12-02, 15:27
Hm nä, wanksta har jag hört från 50 cent (har jag för mig) och den känns lite mer glasklar (om wank avser det jag tror det avser).

Men det var faktiskt wangsta han sa och backade upp det med http://www.urbandictionary.com/define.php?term=wangsta . Jag har förm ig att vem som helst kan skicka in skit på urbandictionary så känns inte som något bevis för att det är en särskilt känd term.

Aja, verkar vara som jag trodde då.

Det är ju 20 stycken definitioner där alla verkar definera det som din kompis sa. Då kan man vara ganska säker på att det uttrycket är ganska vanligt.

prime^
2006-12-02, 15:31
Du kan nog dra tillbaks den i god tid och säga att du mindes fel eller liknande, men när det väl gått för långt och det är tydligt att han/hon är skyldig så vore det väldigt konstigt om han får komma undan utan bestraffning bara för du inte vill ha hans pengar. Straff är ju ändå inte upp till offret.
Om man inte gjort en anmälan själv då, utan polisen skrev den utan o fråga en? Hur fungerar d? Eller det kanske inte räknas som en amälan på det sättet utan att dom bara e tvugna o raportera?

Baan
2006-12-02, 15:33
Det är ju 20 stycken definitioner där alla verkar definera det som din kompis sa. Då kan man vara ganska säker på att det uttrycket är ganska vanligt.

Jodå, det kan ju vara en variation av wanksta, synonym t o m. Men dom populära förslagen där säger ingenting om etnicitet. Dom som pratar om etnicitet har betydande thumbs down, så ja, verkar ju inte handla om du är vit eller ej. Varför skulle det ens vara viktigt när dom kändaste gangstersen är vita?

Löjtnant Blank
2006-12-02, 15:34
Då kan man vara ganska säker på att det uttrycket är ganska vanligt.
Du har fel. Googla "wangsta" så får du se hur vanligt det är.

Baan
2006-12-02, 15:36
Om man inte gjort en anmälan själv då, utan polisen skrev den utan o fråga en? Hur fungerar d? Eller det kanske inte räknas som en amälan på det sättet utan att dom bara e tvugna o raportera?

Om det finns bevis så tror jag man kan bli dömd ändå ja, som sagt det vore konstigt om man fick slippa undan bara för att offret inte gjort en anmälan.

Har för mig det finns några som pluggar juridik på forumet och dom kanske kan ge mer raka puckar sas.

Kwon
2006-12-02, 15:36
Mangus pluggar väl juridik, kolla med honom.

Baan
2006-12-02, 15:37
Mangus pluggar väl juridik, kolla med honom.

Mantus brorsa? :)

Kwon
2006-12-02, 15:39
Mantus brorsa? :)

haha Mangus, Mantus, Mago whateva :laugh:

prime^
2006-12-02, 15:41
Om det finns bevis så tror jag man kan bli dömd ändå ja, som sagt det vore konstigt om man fick slippa undan bara för att offret inte gjort en anmälan.

Har för mig det finns några som pluggar juridik på forumet och dom kanske kan ge mer raka puckar sas.
Nej straff borde han ju inte slippa undan. Men om man inte vill göra någon anmälan pga man inte vill löpa risken att förstora upp nått så det blir ännu mer bråk. Polisen borde göra en anmälan från polisen då och inte från offret så att säga. Fast det kanske dom inte gör heller, dock e det min uppfattning att dom verkar göra d :S

Heter han magnus på forumet?

Loke
2006-12-02, 15:48
Jodå, det kan ju vara en variation av wanksta, synonym t o m. Men dom populära förslagen där säger ingenting om etnicitet. Dom som pratar om etnicitet har betydande thumbs down, så ja, verkar ju inte handla om du är vit eller ej. Varför skulle det ens vara viktigt när dom kändaste gangstersen är vita?

Iofs, det har du rätt i.

Loke
2006-12-02, 15:50
Du har fel. Googla "wangsta" så får du se hur vanligt det är.

Tja det ger ju över 50000 träffar, 5000 mer än prinskorv :)

Löjtnant Blank
2006-12-02, 16:14
Tja det ger ju över 50000 träffar, 5000 mer än prinskorv :)
Sök på engelska. Sedan kollar du hur många träffar du får som har med ämnet att göra. De flesta verkar vara användarnamn på diverse forum och felsyftningar på 50 Cents låt.

Baan
2006-12-02, 17:27
Han kanske läst på den här informativa sidan... hmm...
http://uncyclopedia.org/wiki/Wangsta

aliquis
2006-12-02, 17:58
Grattis, du vinner pk-pokalen den här veckan också. Du är alltid så himla duktig, Zakath.

http://www.epac1.com/os/tour/hand-clap.gif
Det ser ut som att personen på bilden har tre leder på fingrarna.

aliquis
2006-12-02, 18:01
på tal om misshandel, får man mycket pengar som i detta fallet när han enbart får ett slag i huvet?Jag fick 7000 för ett slag på örat.

Tricklev
2006-12-02, 18:04
Jag fick 12k för en avskärd penis.

aliquis
2006-12-02, 18:05
Nej straff borde han ju inte slippa undan. Men om man inte vill göra någon anmälan pga man inte vill löpa risken att förstora upp nått så det blir ännu mer bråk. Polisen borde göra en anmälan från polisen då och inte från offret så att säga. Fast det kanske dom inte gör heller, dock e det min uppfattning att dom verkar göra d :S

Heter han magnus på forumet?Jag tror att du får säga hur mycket ersättning du vill begära, så du kan väl be om 200kronor då om du vill det...

Men varför? Är du så rädd att få mer stryk för att personen i fråga får ge dig pengar? Isf får du väl anmäla igen ;D

Yankeee
2006-12-02, 18:05
Grattis, du vinner pk-pokalen den här veckan också. Du är alltid så himla duktig, Zakath.

http://www.epac1.com/os/tour/hand-clap.gif


Gahahaha :D

Mantus
2006-12-02, 18:18
Mangus pluggar väl juridik, kolla med honom.


Och vem fan är Mangus om jag får fråga?*grr27*

Arngrim
2006-12-02, 18:24
Hur mycket våld får man använda tillbaka i sådana här fall utan att det klassas som övervåld? Säg t.ex att han hade valt att slå tillbaka med ett slag och den andra hade blivit golvad?

Fartman
2006-12-02, 18:34
Å andra sidan känner jag mig nästan lite dum att anmäla honom såhär i efterhand. Han såg ju allmänt lite småmesig ut och är säkert en jättetrevlig kille i vanliga livet.

Sånt är livet?!
Nej, han var en feg liten fikus som drog ett riktigt fegt slag och då du inte spöade skiten ur honom (vilket är brukligt i sånna här fall) så ska han åtminstone betala för skadan.
Har själv råkat ut för sånna där fega jävlar som slår från ingenstans, man har öht inte ens sett dom innan och det är så inihelvetet fegt.

Daniiiel
2006-12-02, 18:39
God damit skit i tanden..du borde smällt in nyllet på honom

Mantus
2006-12-02, 18:40
Hur mycket våld får man använda tillbaka i sådana här fall utan att det klassas som övervåld? Säg t.ex att han hade valt att slå tillbaka med ett slag och den andra hade blivit golvad?


Det beror på situationen.
24 kapitlet brottsbalken behandlar ansvarsfrihetsgrunder.
I första paragrafens första stycke står det "En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig"
I andra stycket bestäms i vilka fall rätt till nödvärn föreligger. Där står som punkt ett "Ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom"

Det är upp till domstol att avgöra om det nödvärnsvåld du använde var berättigat i just det sammanhang du använde det i. Kände du dig genuint hotad och hade goda skäl att vara det så kan en rätt stor nödvärnsrätt uppstå. Sedan kan även nödvärnsexess åberopas vilket ger ett ännu större spelrum för nödvärnsrätten men den blir svår att åberopa i detta fall.

Baan
2006-12-02, 18:41
Hur mycket våld får man använda tillbaka i sådana här fall utan att det klassas som övervåld? Säg t.ex att han hade valt att slå tillbaka med ett slag och den andra hade blivit golvad?

Om du vill använda dig av nödvärn så är det bara så mycket som situationen kräver, vilket innebär i princip ingenting om han slutar slå på dig.

Daniiiel
2006-12-02, 18:44
Hur gäller det mellan olika slag då. Om vi säger att en kille slår en och man slår bara ett slag tillbaka för att försvara sig. Men det är ju skillnad om Tricklev skulle slå ett slag som skrapa kinden jämfört med om Arne skulle slå in näsbenet upp i hjärnan. Blir det mer övervåld ju mer skadad killen blir av slaget?

Baan
2006-12-02, 18:46
Hur gäller det mellan olika slag då. Om vi säger att en kille slår en och man slår bara ett slag tillbaka för att försvara sig. Men det är ju skillnad om Tricklev skulle slå ett slag som skrapa kinden jämfört med om Arne skulle slå in näsbenet upp i hjärnan. Blir det mer övervåld ju mer skadad killen blir av slaget?

Det är klart det finns olika grader på misshandel. Sen tror jag också det är svårt använda knytnävarna i nödvärn, brotta ner någon är väl mer lämpligt i det fallet.

Mantus
2006-12-02, 18:52
Hur gäller det mellan olika slag då. Om vi säger att en kille slår en och man slår bara ett slag tillbaka för att försvara sig. Men det är ju skillnad om Tricklev skulle slå ett slag som skrapa kinden jämfört med om Arne skulle slå in näsbenet upp i hjärnan. Blir det mer övervåld ju mer skadad killen blir av slaget?


Slår lille Tricklev ett slag som skrapar upp kinden på dig och du ser att det är lille Tricklev som försökt ge dig en hurring så är ju hotet inte så värst stort, då är det skapligt mycket övervåld att slå in hans näsa i pannbenet skulle jag och vilken domstol som helst säga.

Jag garderar mig däremot för omständigheterna i övrigt. Det kan ju faktiskt vara så att lille Tricklev försöker få upp en kniv ur fickan och utföra lekmannakirurgi på dig, då kan hotet genast upplevas som mycket större och då får du nog mer förståelse från domstolen om att du var att tvungen att förstöra lille Tricklevs utseende.

Zakath
2006-12-02, 18:52
Grattis, du vinner pk-pokalen den här veckan också. Du är alltid så himla duktig, Zakath.

http://www.epac1.com/os/tour/hand-clap.gif

Kolozzeummaffian som bestämmer vad man får och inte får tycka slår till igen *rolleyes* Du är alltid så himla duktig Löjtnant Blank.
Och tack för pokalen. :)

Alla reagerar inte med att de inte kan kontrollera sig ifrån att slå någon på käften bara för att de just blev slagna av den personen.

Daniiiel
2006-12-02, 18:56
Slår lille Tricklev ett slag som skrapar upp kinden på dig och du ser att det är lille Tricklev som försökt ge dig en hurring så är ju hotet inte så värst stort, då är det skapligt mycket övervåld att slå in hans näsa i pannbenet skulle jag och vilken domstol som helst säga.

Jag garderar mig däremot för omständigheterna i övrigt. Det kan ju faktiskt vara så att lille Tricklev försöker få upp en kniv ur fickan och utföra lekmannakirurgi på dig, då kan hotet genast upplevas som mycket större och då får du nog mer förståelse från domstolen om att du var att tvungen att förstöra lille Tricklevs utseende.

Var inte direkt så jag tänkte. Kanske hade dåligt exempel men om vi säger att Tricklev och Arne slår på samma kille. Vi säger såhär istället: Tricklev och Arne går fram på gatan och slår på samma oskyldiga kille, Tricklev tar i allt han har och lyckas knappt skada killen alls medans Arne drar en halvhård sving och knäcker näsbenet på killen.

Är Arne mer skyldig bara för att skadan blev större?

Mantus
2006-12-02, 18:59
Var inte direkt så jag tänkte. Kanske hade dåligt exempel men om vi säger att Tricklev och Arne slår på samma kille. Vi säger såhär istället: Tricklev och Arne går fram på gatan och slår på samma oskyldiga kille, Tricklev tar i allt han har och lyckas knappt skada killen alls medans Arne drar en halvhård sving och knäcker näsbenet på killen.

Är Arne mer skyldig bara för att skadan blev större?

Jaha, du menar vanlig ohederlig misshandel? Tja, till viss del så spelar det självklart roll eftersom det finns olika grader av misshandel liksom det finns olika grader i helvetet. Båda fallen är dock misshandel så i det fallet gör det ingen skillnad.

prime^
2006-12-02, 20:21
Jag tror att du får säga hur mycket ersättning du vill begära, så du kan väl be om 200kronor då om du vill det...

Men varför? Är du så rädd att få mer stryk för att personen i fråga får ge dig pengar? Isf får du väl anmäla igen ;D
Hmm ja faktist. Fast är det han själv som betalar pengarna eller hans försäkringsbolag? Eller mitt försäkringsbolag?