handdator

Visa fullständig version : Utseende och integritet på arbetsplats?!


Henkan
2006-12-01, 20:55
Satt och tänkte lite ang vilka problem man kan stöta på på arbetsplatser om man t,ex har ett speciellt utseende, synliga tatueringar, kanske slöja eller liknande. (Har själv inte dessa "problem").

Många arbetsplatser förbjuder nu de anställda att jobba med synliga tatueringar, stötande smycken eller att bära turban under arbetstid. Hur skall man se på detta? Vem har rätt och vems rättighet skall man se till? Den anställdes personliga integritet och rättighet att se ut som man vill, eller arbetsgivarens åsikt och bestämmanderätt? Kan berörda kunder, patienter eller klienter ha något att säga till om i detta fall?

Vore kul med lite SERIÖS argumentation för eller emot förbudet att ha viss klädsel eller andra tillbehör såsom ovan beskrivet. Kan båda parterna ha rätt?

Själv har jag svårt att bestämma mig, visst de känns inte rätt att neka någon ett jobb bara pga att han kanske har ett speciellt utseende eller piercings som han ej vill ta bort, men samtidigt om det är negativt utåt sätt, vilket är/kan vara ett problem på arbetsplatsen eller företaget.:smash:

flenders
2006-12-01, 20:58
Vi bor i en kapatalistisk värld och därmed så känns det som företaget har rätt att bestämma hur deras anställda skall se ut. Om jobbet inte passar -> dra.

paddanboy
2006-12-01, 21:03
Företagets spelregler anser jag till stor del. Fast då måste de köra en gemensam policy som förbjuder allt så det blir rättvist.

Symboler... etc etc

Ömsesidig respekt.

Fed up
2006-12-01, 21:05
Min pojkväns VD bad hans närmsta chef att säga åt honom att han inte gillade när han tatueringar syntes (blev mycket "han" här, men VD sa åt pojkväns chef att säga att pojkväns chef inte gillade dem). Självklart sa chefen att VD's sagt åt honom att säga det, men att han inte brydde sig.
Min pojkvän blev lite sur iallafall, han har ingen kundkontakt utan jobbar som datatekniker och desstuom kändes det uppenbart att VD bara ville ta ut sin förtvivlan över att hans dotter hade blått hår och piercings överallt på någon som han faktiskt kunde bestämma över.
Efter detta har han oftast långärmad skjorta, men ibland kortärmat och säger då typ "han får väl sparka mig om han vill", vilket troligen aldrig kommer ske. VD'n är dessutom bara där nån dag i veckan och ingen annan stör sig på det.

Själv får jag alltid höra kommentarer om mitt utseende, men mest skämtsamma och trevliga, min chef har inget emot hur jag ser ut. I början när jag jobbade där hade jag en piercing som jag tog ur när jag jobbade, men det tyckte min chef var onödigt.
Fick höra av en mamma en gång "när du började här så undrade jag 'vad är detta som ska ta hand om mina barn?' men snart så insåg jag hur underbar du är med barnen och hur trevlig du är, jag ber om ursäkt för mina fördommar!". Det var sjukt gulligt tyker jag.

L-Sami
2006-12-01, 21:07
Beror ju förstås på arbetsplatsen också. På arbetsplatser där man i stort sett ska ge service till direkta kunder, så tycker jag att arbetsgivare har rätt att bestämma hur man ska se ut. Dresscode etc

kharon
2006-12-01, 21:56
Om man har fula tatueringar så ska man naturligtvis skyla dom och skämmas!

Nä, men företag har ju dresscodes, big deal? Passar det inte att vara professionell på jobbet får man väl säga upp sig och jobba i en motorcykelsaffär där man får flasha sina tatueringar istället?

Fed up
2006-12-01, 22:03
Om man har fula tatueringar så ska man naturligtvis skyla dom och skämmas!

Nä, men företag har ju dresscodes, big deal? Passar det inte att vara professionell på jobbet får man väl säga upp sig och jobba i en motorcykelsaffär där man får flasha sina tatueringar istället?

Jo, men hans jobb har ingen dresscode. dessutom har han snygga tatueringar som sticker ut typ 1 cm när han har tshirt...

Henkan
2006-12-01, 22:09
Okej...

Men om vi sträcker oss längre än tatueringar.
Tex slöja eller burka (heltäckande - bara ögonen syns typ)...och kvinnor som inte tar i hand med män pga sin religion osv osv.

Vad anser ni om det? Alltså ett jobb där man träffar folk hyfsat mkt och även t,ex måste ta i hand - normalt sätt alltså.

kharon
2006-12-01, 22:18
Okej...

Men om vi sträcker oss längre än tatueringar.
Tex slöja eller burka (heltäckande - bara ögonen syns typ)...och kvinnor som inte tar i hand med män pga sin religion osv osv.

Vad anser ni om det? Alltså ett jobb där man träffar folk hyfsat mkt och även t,ex måste ta i hand - normalt sätt alltså.

Om man p.g.a. sin religiösa uppfattning inte kan sköta ett sådant jobb så blir man nog inte anställd i första hand. Företag anställer personal med kundkontakt utgående från en uppfattning om hur man vill att jobbet ska skötas och vilken bild man vill ge utav företaget utåt.

Har företaget dresscode så är det den som gäller. Jag kan inte tänka mig varför inte slöja/burka skulle passa in hos företag. Eller jag kan ju naturligtvis tänka mig varför, men jag personligen ser inte det som något problem. Garanterat kan folk sköta sina jobb även om man är av en annan religiös uppfattning än resten.

kharon
2006-12-01, 22:21
Jo, men hans jobb har ingen dresscode. dessutom har han snygga tatueringar som sticker ut typ 1 cm när han har tshirt...

:D

Skönheten ligger i betraktarens ögon.

Me_Myself
2006-12-01, 23:12
Okej...

Men om vi sträcker oss längre än tatueringar.
Tex slöja eller burka (heltäckande - bara ögonen syns typ)...och kvinnor som inte tar i hand med män pga sin religion osv osv.

Vad anser ni om det? Alltså ett jobb där man träffar folk hyfsat mkt och även t,ex måste ta i hand - normalt sätt alltså.


Jag tycker inte att det är okej. Behöver man ta ihand så behöver man det. Jag hade inte fått något förtroende för någon som bara visar sina ögon, det är viktigt att kunna läsa av folks ansikten och uttryck.

Lasse Kongo
2006-12-01, 23:23
Jag säger bara en sak, världen får rätta sig efter mig, annars kan de dra!

Dvs blir jag nekad jobb pga en fett tatte så är det bara synd om dem, det är dem som begår misstaget, inte jag.

dynamo
2006-12-01, 23:41
Jag tycker företaget har rätt att bestämma. Bör i så fall vara skrivet i nått papper som man måste skriva under för att bli anställd. Alla ska behandlas på samma sätt utifrån de reglerna och att reglerna ska vara rimliga.

Jag skulle vara mer obekväm om någon i burka stod i kassan på banken, i affären eller i klädbutiken. Jag vill gärna se vem jag gör affärer med, det är trygghet.

PowPow
2006-12-01, 23:47
Ansluter mig till den ganska allmäna åsikten: Företagen har rätt att bestämma hur deras anställda ska se ut och klä sig. Anställda är ofta företagens ansikte utåt, och därför ska företagen få bestämma hur dessa ska se ut. Så länge de inte klagar på hur jag ser ut och ber mig ändra på mig.

chidde
2006-12-02, 02:43
en mycket bra tråd, måste jag fråga chefen om när jag träffar henne
vi har nämligen en dresscode, men TÄNK OM man då skulle anställa en muslim... och hon bär sin slöja, hur skulle man tagit itu med det?
om man inte väljer att anställa henne pga det heter det ju nämligen diskriminering?

för det är så att jag har en långsiktig plan på att odla en hästsvans :)
mitt hår är förnärvarande 3-4 cm, så det kommer ju dröja länge innan jag får hästsvans... och mellantinget där lär ju inte bli nån vacker syn

hästsvans överhuvudtaget är nog ingen vacker syn det heller men det är koolt att ha haft det iallafall :D

Larsen
2006-12-02, 03:15
hästsvans överhuvudtaget är nog ingen vacker syn det heller men det är koolt att ha haft det iallafall :D
+1 :thumbup:

skaparn
2006-12-02, 08:51
vi har nämligen en dresscode, men TÄNK OM man då skulle anställa en muslim... och hon bär sin slöja, hur skulle man tagit itu med det?
om man inte väljer att anställa henne pga det heter det ju nämligen diskriminering?

för det är så att jag har en långsiktig plan på att odla en hästsvans :)
mitt hår är förnärvarande 3-4 cm, så det kommer ju dröja länge innan jag får hästsvans... och mellantinget där lär ju inte bli nån vacker syn

hästsvans överhuvudtaget är nog ingen vacker syn det heller men det är koolt att ha haft det iallafall :D

Just därför är lagstiftning kring diskriminering jobbig. Precis som Lasse Kongo sa är det antingen företagets förlust ifall de inte anställer mig, eller så är det jag som får stå mitt kast i valet av attribut. Och innan någon säger något så erkänner jag direkt att jag räknar religion, och de fysiska uttryck den tar sig, till ting man väljer. Att gå in med en lagstiftning som människor kan använda när de inte fått det jobb de vill ha blir trubbigt och ett fall för godtycke. Vi behöver förbättra människors förmåga att agera på en fri marknad, inte tvärtom vilket är fallet genom lagar som stiftas som vore ett visst jobb en människas rättighet att få.

Sett ur perspektivet att vi är säljare av arbetskraft så blir diskrimineringslagstiftning lika absurt som ifall där vi som konsumenter av andra varor vore tvingade att ha politiskt korrekta skäl för att säga nej till en försäljare.


edit:

1. Hästsvans är fräckt på ett lite slemmigt sätt. Jag skulle vilja ha en om det inte tog så lång tid att skaffa.

2. Anders Borg har hästsvans.