handdator

Visa fullständig version : Hjälp med manodepressivitet!


Shakemynuts
2006-12-01, 19:30
Tja!
Det är så här att, jag har nån form av manodepressivitet.
Som blivit värre och värre sen ungefär 6 år tillbaka.
Iförrigår första gången pratade jag med en psykolog om detta som var ganska säker på att just det jag har, beror på en kemisk obalans i hjärnan, det var brist på något hjärnan behöver för att hållas i schakt helt enkelt.
Det resulterar i att jag får depressioner helt utan anledning, så att jag helt enkelt gräver ner mig och skulle antagligen vara likgiltig till om nån satte en pistol mot huvudet på mig och tryckte av eller inte.

Tyvärr var denna läkare från Usa. Så han vet inget om sjukvården i Sverige och jag vet inte heller speciellt mycket.

Han sa att det fanns ganska enkla mediciner mot detta, då det var det enda som hjälpte.

Så vad jag undrar är, vart ska jag vända mig? Vårdscentralen?
Jag är inte så inne på sånt här tyvärr. Eller något annat inom sjukvården än, inte behövt gå till läkare speciellt ofta.

Slartibartfast
2006-12-01, 19:37
Skaffa dorgerna! Det är mitt enda råd. Du kan prata dig sönder och samman hos psykologer och terapeuter, men om du har en kemisk obalans i pallet (som jag) så är drogerna det enda som hjälper.
:krampus :eating: = :D

Shakemynuts
2006-12-01, 19:42
Skaffa dorgerna! Det är mitt enda råd. Du kan prata dig sönder och samman hos psykologer och terapeuter, men om du har en kemisk obalans i pallet (som jag) så är drogerna det enda som hjälper.
:krampus :eating: = :D

Jo! Han sa ju som sagt att det enda som hjälpte var tabletter som ersatte det här ämnet som saknades.
Men jag vet liksom inte hur jag ska gå till väga för att träffa någon jag kan få hjälp med det om!
Är det vårdscentralen jag ska gå till?

Slartibartfast
2006-12-01, 19:53
Är det vårdscentralen jag ska gå till?

Ja, jag vet inte hur det går till i Sverige, men här i öst så har vi nåt som kallas mentalvårdsbyrån. Går du till vårdcentralen kan de säkert skicka dig vidare därifrån.

Mental
2006-12-01, 20:02
Skellefteå är västerbotten va?
Så ska du börja med att ringa:
http://www.vll.se/files/u0t11i17o2l17m220050330134158.gif

De kommer sedan att antingen boka tid med dig på närmsta vårdcentral eller hänvisa dig vidare

Shakemynuts
2006-12-02, 03:05
Okej, tack för den hjälp jag fått. Tar gärna emot mer tips!
Nu är det bara att se till att våga ringa då.. :(

Vinter
2006-12-02, 04:10
http://www.vll.se/Default.asp?lngStructureID=220&lngMenuId=35155&lngId=0

Det är ganska många som ringer var dag, så du är inte ensam.

T-train
2006-12-02, 09:30
Seratonin-nivåerna brukar det vara som det är "fel" på. Men det brukar kräva både medicinering och samtal (tro det eller ej, seratonin-nivåerna kan bli låga pga händelser i livet) för att bli bättre. Om det är just manodeppressivitet eller inte kan en kvalificerad läkare säkert uttala sig om. Lycka till o sök hjälp medans du har en bra period!

dynamo
2006-12-02, 09:56
Får inte psykloger skriva ut recept?

Nilsjohan
2006-12-02, 10:30
Får inte psykloger skriva ut recept?

Psykologer har inte föreskrivningsrätt. Man skall vara läkare (i detta fall borde det vara en psykiatriker), andra yrkesgrupper har också förskrivningsrätt (förskrivningsrätt av vissa läkemedel), tandläkare, vetrinärer, distriktsköterskor , barnmorskor...

dynamo
2006-12-02, 10:36
Psykologer har inte föreskrivningsrätt. Man skall vara läkare (i detta fall borde det vara en psykiatriker)

Ahh, tack. Hade visst förväxlat psykolog och psykiatriker.

Pox
2006-12-02, 10:50
Är det periodiska depressioner eller manodepressivitet/bipolärt syndrom?

Är du manodepressiv pendlar du mellan att vara deprimerad och manisk. Låter som du bara är deprimerad? Den maniska perioden kännetecknas bla av mindre sömnbehov, hög allmän aktivitet, snabbt och intensivt talande, storhetsvansinne etc. (däremot kan manodepressivitet ofta börja med enbart depressiva perioder)
Serotonin är inte boven bakom manodepression, det spelar troligen in, men det verkar vara ganska många substanser som spelar in där. Man behandlar manodepression med litium.

I "vanlig" depression har däremot serotonin troligen en större roll. Varför man också behandlar med serotonin-återupptagshämmare.

Shakemynuts
2006-12-02, 14:02
Är det periodiska depressioner eller manodepressivitet/bipolärt syndrom?

Är du manodepressiv pendlar du mellan att vara deprimerad och manisk. Låter som du bara är deprimerad? Den maniska perioden kännetecknas bla av mindre sömnbehov, hög allmän aktivitet, snabbt och intensivt talande, storhetsvansinne etc. (däremot kan manodepressivitet ofta börja med enbart depressiva perioder)
Serotonin är inte boven bakom manodepression, det spelar troligen in, men det verkar vara ganska många substanser som spelar in där. Man behandlar manodepression med litium.

I "vanlig" depression har däremot serotonin troligen en större roll. Varför man också behandlar med serotonin-återupptagshämmare.

Serotonin spelar in i manodepressivitet att man har för höga halter av det istället.
Dock kan mina uppgifter vara inkorrekta, jag kan bara om fysiska grejer i kroppen i och med att det är det jag utbildar mig inom.

Men, jag blir inte manisk och jag har som sagt pratat med en som kan sånt här som var ganska så säker på att det handlade om för låga halter av serotonin.

Ja, jag är "bara" deprimerad. Men det pendlar ju. Mellan deprimerad och vanligt glad.
Pendlar på det sättet att, jag inte borde vara deprimerad. Jag har inget att vara deprimerad över. Jag bara blir såpass nedstämd ungefär 5 dagar varannan vecka. Helt utan anledning, ger upp allt, sover inget, äter inget, umgås inte med någon.
För att sen bara, vakna upp och vara normal igen.

shut teh face
2006-12-02, 14:08
Imorse när jag vaknade halvdrömde jag att Brad Pitt flög ovanför min säng och kastade omkring sig "glada strålar", vilket kan jämföras med en healingsalva i warcraft 3. När jag kom på att det var en dröm och porr absolut inte var inkluderat (vart fan kom porren ifrån btw?) blev jag skitsur.

Nej men seriöst, det är bara o fixa lite drugz så ordnar det sig för dig. :)

Shakemynuts
2006-12-02, 14:12
Ahhh, sluta använd ordet droger! :P
Säg medicin! *whistle* Jag är Straight Edge, inte precis min grej att ta droger!

Loke
2006-12-02, 14:20
Ahhh, sluta använd ordet droger! :P
Säg medicin! *whistle* Jag är Straight Edge, inte precis min grej att ta droger!

Kanske är det som är felet då, om du gick ut och söp varje helg så skulle du kanske inte bli deprimerad :)

Shakemynuts
2006-12-02, 14:26
Kanske är det som är felet då, om du gick ut och söp varje helg så skulle du kanske inte bli deprimerad :)

Tss, det där inlägget kommer jag inte ta allvarligt! *slap*
Huvudsaken är att jag iaf vet att det inte stämmer. :)

abbe
2006-12-02, 14:51
Jag tycker att du ska testa äta fiskolja, om du inte redan gör det. Eye Q och Eskimo-3 är två av de bästa sorterna.

Shakemynuts
2006-12-02, 14:57
Jag tycker att du ska testa äta fiskolja, om du inte redan gör det. Eye Q och Eskimo-3 är två av de bästa sorterna.

Yeah, jag kan nog våga påstå att min kost inte har några brister redan.. Förrutom de dagar jag väl är deprimerad, försöker äta så mycket som möjligt då, men brukar inte va så överdrivet. Kompenseras nog med när jag är pigg o kry och tränar och äter massor! :D

abbe
2006-12-02, 15:12
Yeah, jag kan nog våga påstå att min kost inte har några brister redan.. Förrutom de dagar jag väl är deprimerad, försöker äta så mycket som möjligt då, men brukar inte va så överdrivet. Kompenseras nog med när jag är pigg o kry och tränar och äter massor! :D

Man bör äta fet fisk minst 3-4 gånger i veckan... och det är det få som gör. Vissa är mer känsliga i humöret än andra och då kan det vara extra viktigt att se till att man får i sig rätt mängder av fetterna. Det är helt upp till dig men är det som du säger så vågar jag slå vad om att du kommer må betydligt bättre av att äta fiskolja (samtidigt vågar jag slå vad om att du inte kommer börja äta fiskolja för du vill ha ngn medicin istället).

Kwon
2006-12-02, 15:17
Abbe har talat och det är ALLTID visdom som han sprider till oss vanliga dödliga.

Always have faith in abbe.

abbe
2006-12-02, 15:18
In Kwon we trust!

Mental
2006-12-02, 15:23
Man bör äta fet fisk minst 3-4 gånger i veckan... och det är det få som gör. Vissa är mer känsliga i humöret än andra och då kan det vara extra viktigt att se till att man får i sig rätt mängder av fetterna. Det är helt upp till dig men är det som du säger så vågar jag slå vad om att du kommer må betydligt bättre av att äta fiskolja (samtidigt vågar jag slå vad om att du inte kommer börja äta fiskolja för du vill ha ngn medicin istället).

Fisk

2-3 portioner (120 gram/portion) fisk och/eller skaldjur per vecka.

Fisk är nyttig mat. Den är rik på vitaminer och mineralämnen. Fet fisk som sill, strömming, lax och makrill innehåller fleromättade fettsyror som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Från folkhälsosynpunkt bör alltså flertalet äta mer fisk.

Vissa insjöfiskar och feta ostkustfiskar har förhöjda halter av miljöföroreningar. Därför bör t.ex. gravida iaktta försiktighet när det gäller dessa fisksorter.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9132

Så ja, fisk är din kompis, lax och makrill baserar jag stor del av mitt fiskintag på.

Shakemynuts
2006-12-02, 16:01
Jag vill inte ha medicin.
Men, jag gör det jag är tvungen för att bli av med det här.

Tyvärr är det inte speciellt många som faktiskt förstår sig på hur dåligt jag mår när jag väl mår dåligt så här..
Vilket är lite småjobbigt faktiskt, eftersom jag tas som oseriös, lite fjortis som går runt och deppar samt att vissa kan bli irriterade då jag inte har nån lust att prata.

Shakemynuts
2007-02-03, 05:38
Trådar bumpas och så hela tiden så varför inte denna. :)

Jag har varit hos en psykiatriker nu, i torsdags. Första gången. Det var lite nervöst, så var man lite svettig och mådde illa. Hade sovit 2 oroliga timmar på 2 dygn innan jag var dit. Samt att jag vaknade 4 gånger under dom 2 timmarna.
Men jag lyckades hålla hjärnan alert under samtalet.

Vad vi bestämde att först börja med är sömntabletter, hon pratade om att det var sömnproblemen som orsakade depressionerna eller depressionerna som skapade sömnproblemen.
Fick göra lite tester och så.

Så vad jag nu vill ha är hjälp med vad för sorts sömntabletter som kan tänkas vara bra. Är väl som med allt annat en hel djungel där ute.
Vill gärna ha läst lite om olika mediciner innan jag kommer dit igen nästa vecka så jag vet lite vad hon pratar om och inte ser ut så här hela tiden: :confused:
Helst något som inte riskerar att vara beroendeframkallande.

Det är dels insomningstabletter och så vill jag kunna sova en hel natt utan att vakna hela tiden.

Lellan
2007-02-03, 09:16
Vad bra att du varit i kontakt med vården! Hade inte sett den här tråden tidigare, tänkte bara börja med att säga att man nog ska vara lite försiktig med att fastslå diagnoser lättvindigt, du behöver nog utredas en längre tid för att man ska se hur just du fungerar.

Min mamma är mano-depressiv, ingen lätt sjukdom. A och O för henne är sömnen och att hon tar sina mediciner. Själv tycker jag psykvården i dag haltar när man förväntar sig att personer med psykiska sjukdomar alltid ska klara av att ta sina mediciner som de skall. Man förväntar sig inte det av tex dementa, då kommer det hem hemtjänst och ser till att man tar rätt mediciner på rätt tidpunkt.. Hursomhelst är det min pappa som skött det alltid. Särskilt när hon är manisk är det svårt att få henne att inse behovet av medicin. Vad jag förstått verkar du inte ha maniska perioder i egentlig mening? Då är man inte "vanligt glad", manisk behöver inte alls betyda motsatsen mot deppig - man kan vara fanatisk/orolig/överlägsen, finns alla sorter.. Alla med diagnosen mano-depressiv är inte likadana, de delar vissa symptom som kan skilja sig åt.

Hursomhelst, vill du fråga nåt eller så är du välkommen! Hoppas det bara är en tuff period, om det inte är det hoppas jag att du får bra och rätt vård så att du slipper symptom så gott det går! :-)

Ganymedes
2007-02-03, 09:20
Du har ju tagit det jobbigaste steget nu. Bra jobbat! Hoppas det löser sig för dig nu.

Shakemynuts
2007-02-03, 09:23
Massa text! :D

Tack, alltid trevligt att få lite pepp.

Jag ska utredas en del, min läkare fixar en långsiktig plan åt mig under helgen och så kommer jag tillbaka på måndag eller tisdag och så pratar vi mer då.
Hon ville att jag skulle börja med nå lätta sömntabletter eller insomningstabletter så jag förhoppningsvis kunde försöka få lite kontroll över sömnen så länge eftersom jag behöver komma tillbaka till skolan och så. Hoppas det fungerar.

Jag tror knappast jag är mano-depressiv, bara otroligt deppig då och då. Tyvärr är det inget tillfälligt. Av olika anledningar har jag bara inte tänkt på det förrut. Krävs väl halva livshistorian om jag ska förklara så jag låter bli. :)

Jag blir väldigt deprimerad och låser in mig på rummet, kan inte sova och allt det där vanliga för depressioner, håller mig borta från saker man kan skada sig med, sen bara låter det gå över.
Sen blir jag glad, som igår, städa hela lägenheten, lyssnat på musik hela dagen, fixade ett trevligt lavendelbad.. Inte kunnat sova en sekund, gjorde 2kg köttfärssås vid kl 6 för att jag var uttråkad.

Lostsoul4ever
2007-02-03, 09:40
När det gäller insomningstabletter så finns det en hel uppsjö olika. Du tar tabletten och 20 min senare sover du som ett litet barn. Dock kan man vakna upp efter 4-6 timmar eftersom då har verkan börjat gå ur kroppen. Imovane, zopiklon,stilnoct bara för att nämna några. Man kan känna sig lite bakfull när man vaknar upp men det brukar gå över..

Har själv varit i samma situation som dig så lite erfarenhet har jag av det du går igenom. Starkt av dig att ta kontakt.Är man djupt deprimerad så klarar man inte av eller vill inte ta kontakt med någon läkare. I mitt fall så var det en anhörig som släpade mig till vårdcentralen..

Hoppas allt ordnar sig för dig...

Mvh
Lostsoul4ever

Shakemynuts
2007-02-03, 09:43
När det gäller insomningstabletter så finns det en hel uppsjö olika. Du tar tabletten och 20 min senare sover du som ett litet barn. Dock kan man vakna upp efter 4-6 timmar eftersom då har verkan börjat gå ur kroppen. Imovane, zopiklon,stilnoct bara för att nämna några. Man kan känna sig lite bakfull när man vaknar upp men det brukar gå över..

Har själv varit i samma situation som dig så lite erfarenhet har jag av det du går igenom. Starkt av dig att ta kontakt.Är man djupt deprimerad så klarar man inte av eller vill inte ta kontakt med någon läkare. I mitt fall så var det en anhörig som släpade mig till vårdcentralen..

Hoppas allt ordnar sig för dig...

Mvh
Lostsoul4ever

Tack. Ska kolla upp dom där på fass.

Jo, det var ganska knepigt att ringa och be om att få en tid. Började med att jag inte klarade av skolan, trots att jag hade motivation. Då förstod jag vad det berodde på.. Som sagt, det har inte stört tidigare. Men nu, då jag ville klara skolan och vara där.. Ja, då märktes det av.
Så jag tog mig mod att säga till min lärare som jobbat som psykiatriker i 17 år. Som skicka mig vidare, sen tog det ändå jättelång tid och då dog min rumskompis tag i örat o sa till mig. Han märkte ju självklart då han bor vägg i vägg med mig.

Garnax
2007-02-03, 10:36
Storebror var paranoid och läkarna sa att det var en kemisk obalans och han fick mediciner för det som fixade det, men han var inte samma person och förändrades väldigt. Så han slutade äta medicinerna för att vara sig själv fast paranoid.

Sen träffade han någon som pratade mycket och ofta med honom hur saker blir till och hur det fungerar. Han fick börja tänka om och se varför han tänkte som han gjorde.

Min bror är nu sen flera år "normal" och han kan vistas bland människor, familjen han har fungerar och han är inte rädd längre. Vilket han alltid var innan då det alltid var folk efter honom, tom familjen var ute efter att skada honom.

En del kanske måste äta mediciner, brorsan trodde att han var tvungen då ingen annan verkade kunna hjälpa honom. Var bara fel personer som försökte...

Angel
2007-02-03, 10:53
Serotonin eller dopamin heter det, men de kanske nån redan skrivit, orkade inte läsa alla inläggen

Edit: Det här får du reda upp innan du bli ambulansssk :)

Shakemynuts
2007-02-03, 11:01
Garnax: ska tänka på det där. Jag som inte vill stoppa i mig några tabletter.

Angel: Jag reder upp det för att bli ambulansssk. :D Annars klarar jag inte skolan. :( Har som sagt fått ett litet uppehåll nu från januari till mars. Hoppas det blivit bättre till då. Iallafall lite.