handdator

Visa fullständig version : Sänks maxpulsen av träning?


vega
2006-12-01, 15:20
Vilopulsen blir ju lägre ju mer vältränad en individ är, men hur är det med maxpulsen? Jag har för mig att jag läste en artikel för någon dag sedan om att maxpulsen sjunker ju mer vältränad man blir, vilket jag inte trodde. Trodde snarare att den kanske kunde öka, någon som sitter inne med ett bra svar?

hgus
2006-12-01, 15:32
Maxpulsen skall inte ändras av träning. Dock sjunker den med åldern.

krima
2006-12-01, 15:43
Jag ställde en liknande fråga i början av veckan. Jag undrade om det fanns några vetenskapliga studier som visar att minskningstakten av maxpulsen med ökad ålder påverkas av regelbunden konditionsträning. Maxpulsen går ej att öka med träning, det är fastslaget. Däremot verkar det finnas skilda åsikter om huruvida det går att minska antalet slag som maxpulsen sänks med per år.

Guddi
2006-12-01, 16:58
Man får en något sänkt maxpuls av aerob träning.

machine gun
2006-12-01, 17:40
Man får en något sänkt maxpuls av aerob träning.

Är det så? Det kanske isf skulle kunna förklara att många uthållighetsidrottare redovisar maxpuls på sådär 180 slag osv, vilket jag tyckt varit märkligt lågt. Vad beror det på? Du råkar inte ha nån artikel eller så i ämnet?

Jag har alltid hört och därför trott att träning gör att maxpulsen sänks långsammare av träning och som nämndes i den tidigare tråden så skriver ju t.ex. Polar i sina instruktioner att maxpulsen ska räknas som 220 -(ålder x 0,5) för vältränade medan 220-ålder gäller för "vanligt folk" vid uträkning av maxpuls.

Guddi
2006-12-01, 18:58
Är det så? Det kanske isf skulle kunna förklara att många uthållighetsidrottare redovisar maxpuls på sådär 180 slag osv, vilket jag tyckt varit märkligt lågt. Vad beror det på? Du råkar inte ha nån artikel eller så i ämnet?

Jag har alltid hört och därför trott att träning gör att maxpulsen sänks långsammare av träning och som nämndes i den tidigare tråden så skriver ju t.ex. Polar i sina instruktioner att maxpulsen ska räknas som 220 -(ålder x 0,5) för vältränade medan 220-ålder gäller för "vanligt folk" vid uträkning av maxpuls.Maxpulsen sänks antagligen något hos vältränade personer, det mesta tyder på det. Vad exakt det beror på kan jag tyvärr inte svara på. Dock stämmer det som du observerat att konditionsidrottare oftast har lägre maxpuls än den generella populationen.

Angående polars motivering till att använda två olika formler så vet jag inget om det. Den mest korrekta formlen för att räkna ut ens maxfrekvens är vad jag vet 207-0,7xålder (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed)

Jag har aldrig hört något om att konditionsträning skulle hjälpa för att förhindra att maxpulsen sänks.

Nitrometan
2006-12-01, 19:02
Ingen aning. Men jag känner till tre anekdotiska bevis som har tränat mycket (kondition) och behållit en hög maxpuls långt över 40-årsåldern.

Nique
2006-12-01, 19:11
Kan det inte vara så att hjärta och lungor blir större och därför kan pumpa ut mer blod och syresätta blodet bättre, och därför behöver inte hjärtat slå lika många slag.

Om man tänker sig en otränad person med litet hjärta och dålig lungkapacitet, då måste ju det hjärtat pumpa snabbare för att få ut syret i musklerna.

Kan ju inte vara helt fel ute

Guddi
2006-12-01, 19:15
ingen lyckad länk jag lämnade i förra posten :) här är den riktiga.
Tanaka H, Monahan KD, Seals DR. Age-predicted maximal heart rate revisited. J Am Coll Cardiol. 2001 Jan;37(1):153-6.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11153730&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

ett citat från artikeln ovan:
Factors influencing HRmax. We found that the rate of decline in maximal heart rate was not associated with either gender or physical activity status. More importantly, a large portion of variability was explained by age alone. These results collectively indicate that the same age-based equation can be used for various groups of healthy adults to estimate their HRmax values.

De hittade ingen signifikant skillnad mellan konditionstränade personer och normala personer i den studien men deras krav på konditionstränade var att de tränat i minst två år vilket inte direkt utvisar att konditionsidrottare inte skulle kunna få lägre puls. De specificerar inte ens vad de menade med träning. Det fanns dessutom skillnad, dock inte signifikant.

Again, no significant differences in the HRmax regression
equation were observed between men and women or between
sedentary (212-0.7xage) and endurance-trained
(205-0.6xage) subjects.

Sniggel
2006-12-01, 22:23
Kan det inte vara så att hjärta och lungor blir större och därför kan pumpa ut mer blod och syresätta blodet bättre, och därför behöver inte hjärtat slå lika många slag.

Om man tänker sig en otränad person med litet hjärta och dålig lungkapacitet, då måste ju det hjärtat pumpa snabbare för att få ut syret i musklerna.

Kan ju inte vara helt fel ute
Jo, "behöver", inte men man borde ju kunna få hjärtat att pressa sig till max även hos elittränade? Så jag tror inte det beror på det.
Jag tror det beror på att långdistansare har större hjärta och större saker är oftast långsammare än små. Ta ett fågelhjärta t ex, väldigt hög maxpuls.

Nique
2006-12-01, 23:17
Jo, "behöver", inte men man borde ju kunna få hjärtat att pressa sig till max även hos elittränade? Så jag tror inte det beror på det.
Jag tror det beror på att långdistansare har större hjärta och större saker är oftast långsammare än små. Ta ett fågelhjärta t ex, väldigt hög maxpuls.

Det ligger ju nåt i det där också.
Men jag tror också att det finns en gräns för hur mycket blod hjärtat kan pumpa ut och hur snabbt det kan pumpa ut det.