handdator

Visa fullständig version : Gainer efter jogging?


jaag
2006-12-01, 14:55
Tänkte börja jogga 1-2 gånger i veckan nu pararellt med mitt gymmande som jag kör 3 ggr/veckan. För att slippa tappa vikt och massa, ska jag ta en gainer efter joggingturen? Eller räcker det med några bananer för att slippa muskelnedbrytning?

luckemuck
2006-12-01, 15:04
springa innebär väl inget annat än fettförbränning? musklerna i benen går ju å träna upp i gymmet.

skippa löpningen om du inte vill gå ner i vikt tbh.

Kaboffastar
2006-12-01, 15:08
springa innebär väl inget annat än fettförbränning? musklerna i benen går ju å träna upp i gymmet.

skippa löpningen om du inte vill gå ner i vikt tbh.

Kondition?

jaag
2006-12-01, 15:48
springa innebär väl inget annat än fettförbränning? musklerna i benen går ju å träna upp i gymmet.

skippa löpningen om du inte vill gå ner i vikt tbh.

Är ute efter konditionen då mönstringen hägrar ;)

L-Sami
2006-12-01, 16:14
Joggning är varken muskelnedbrytande eller muskelbyggande, men en kolhydrat drink, bananer, en bit bröd eller annan typ av kolhydrater försnabbar återhämtning efter en jogging tur. Protein tillskott är ju inte direkt nödvändigt efter löpningen, men skadar heller inte att ta det.

Dav0d
2006-12-01, 16:52
Ofattbart att det är så många ******* som inte förstår hur viktigt kondition är i alla sammanhang. Samt att det finns vi som verkligen tränar stenhårt för att få en starkare sådan.

Baan
2006-12-01, 16:59
Ofattbart att det är så många ******* som inte förstår hur viktigt kondition är i alla sammanhang. Samt att det finns vi som verkligen tränar stenhårt för att få en starkare sådan.

Fel. Den är nödvändig som du uttrycker det när du håller på med en aktivitet som kräver kondition, dvs någon idrott i regel. Gör man inte det så är bra kondition knappast nödvändigt.

machine gun
2006-12-01, 17:41
Fel. Den är nödvändig som du uttrycker det när du håller på med en aktivitet som kräver kondition, dvs någon idrott i regel. Gör man inte det så är bra kondition knappast nödvändigt.

Varför inte? För att hjärtat är en muskel som inte syns på beachen och därför är oviktig?

Baan
2006-12-01, 17:57
Varför inte? För att hjärtat är en muskel som inte syns på beachen och därför är oviktig?

För att han använde ordet nödvändig, som jag ser som för starkt. Självklart är det bra att röra på sig, men att träna för bra kondition är inte bara att röra på sig utan att vara ganska seriös och spendera en del tid på konditionsträningen.

fwickbom
2006-12-01, 18:00
Är ute efter konditionen då mönstringen hägrar ;)


lumpen alltså:) schysst. satsar du på jägare bör kondisen va bra.

LadyG
2006-12-01, 18:01
För att han använde ordet nödvändig, som jag ser som för starkt. Självklart är det bra att röra på sig, men att träna för bra kondition är inte bara att röra på sig utan att vara ganska seriös och spendera en del tid på konditionsträningen.

Nu felciterar du Dav0d, har sa faktiskt inte "nödvändig", bara hur viktigt kondition är vilket är betydligt mindre starkt. Dessutom har han rätt, kondition är viktigt. De som konditionstränar regelbundet har hälften så stor risk att drabbas av hjärtinfarkt t ex.

Baan
2006-12-01, 18:45
Nu felciterar du Dav0d, har sa faktiskt inte "nödvändig", bara hur viktigt kondition är vilket är betydligt mindre starkt. Dessutom har han rätt, kondition är viktigt. De som konditionstränar regelbundet har hälften så stor risk att drabbas av hjärtinfarkt t ex.

Sant, han använder inte ordet. Jag håller dock fast vid att seriösa satsningar på kondition är något man gör om det krävs i någon annan aktivitet man håller på med. Ditt påstående om hjärtinfarkt kan jag gå med på om det handlar om två extremfall, person A som bara sitter hemma och äter och person B som lever väldigt sunt. Även i det fallet så kan ju generna sabba lite för duktige person B.

Cerberus
2006-12-01, 18:50
Äh hellre större muskler än ett långt liv som sparris!!

MEDiAHORAN
2006-12-01, 19:33
En liten sidofråga, har precis börjat jogga två gånger i veckan i hyfsat lungt tempo samt att jag cyklar varje dag. Räcker detta för att stärka hjärta och lungor ytterligare? (alltså att jag har börjat jogga) Håller på att öka streckan nu i början på joggingpassen också :)

LadyG
2006-12-01, 19:34
Sant, han använder inte ordet. Jag håller dock fast vid att seriösa satsningar på kondition är något man gör om det krävs i någon annan aktivitet man håller på med. Ditt påstående om hjärtinfarkt kan jag gå med på om det handlar om två extremfall, person A som bara sitter hemma och äter och person B som lever väldigt sunt. Även i det fallet så kan ju generna sabba lite för duktige person B.

Generna kan man inte göra något åt, än :)

Däremot tycker jag nog att det är trevligare att gå och handla, gå i trappor, gå till tvättstugan eller vad som helst egentligen nu när jag cyklar regelbundet och har fått bra kondition jämfört med hur det var innan (rökte, hade för hög puls och vägde mer). Så visst spelar konditionen roll även i vardagslivet. Hur kul är det att stånka som ett ånglok när man kommer gående och det råkar vara lite uppförsbacke? Man behöver ju inte ens satsa mycket för att få konditionsförbättringar (om du räknar från otränad).

Riktigt vad du anser vara seriöst vet jag inte, det får du gärna utveckla. T ex jag cyklar så gott som dagligen men jag anser inte att det är en seriös satsning. Det är bara vad som krävs för att jag ska må bra, ungefär som andras dagliga promenader.

Baan
2006-12-01, 22:53
Generna kan man inte göra något åt, än :)

Däremot tycker jag nog att det är trevligare att gå och handla, gå i trappor, gå till tvättstugan eller vad som helst egentligen nu när jag cyklar regelbundet och har fått bra kondition jämfört med hur det var innan (rökte, hade för hög puls och vägde mer). Så visst spelar konditionen roll även i vardagslivet. Hur kul är det att stånka som ett ånglok när man kommer gående och det råkar vara lite uppförsbacke? Man behöver ju inte ens satsa mycket för att få konditionsförbättringar (om du räknar från otränad).

Riktigt vad du anser vara seriöst vet jag inte, det får du gärna utveckla. T ex jag cyklar så gott som dagligen men jag anser inte att det är en seriös satsning. Det är bara vad som krävs för att jag ska må bra, ungefär som andras dagliga promenader.

Pratar vi träning för kondition, så antar jag att vi menar en kondition som markant skiljer sig från medelsvensson. Då räcker det inte att gå i trappor, eller ens köra en-två pass i veckan (markant är nyckelordet här!).

Självklart ska man inte vara hur lat som helst.

Heretic_nO556
2006-12-02, 10:26
Man pallar med fan så mycket hårdare styrketräning om man har kondis så det är inte dumt att tänka på det.

jaag
2006-12-02, 18:27
lumpen alltså:) schysst. satsar du på jägare bör kondisen va bra.

Yes. :)
Hur lång tid tar det att bygga upp konditionen från medelmåttig till riktigt bra om jag joggar ungefär 2 ggr/veckan tror ni?

Baan
2006-12-02, 18:48
Yes. :)
Hur lång tid tar det att bygga upp konditionen från medelmåttig till riktigt bra om jag joggar ungefär 2 ggr/veckan tror ni?

En gissning är att det inte går alls. Du får satsa seriösare på kondition om du vill ha riktigt bra kondition som du uttrycker det. För lumpen tyckerj ag det är bättre med medeldistans eller liknande, samt självklart springa med packning och sånt skit, helst i kängor.

jaag
2006-12-02, 19:52
En gissning är att det inte går alls. Du får satsa seriösare på kondition om du vill ha riktigt bra kondition som du uttrycker det. För lumpen tyckerj ag det är bättre med medeldistans eller liknande, samt självklart springa med packning och sånt skit, helst i kängor.

Vad menar du med medeldistans?

Baan
2006-12-02, 20:02
Vad menar du med medeldistans?

säg 500-1000 meter, är väl lämpligt om man ska ha god kondis vid strid och så, annars är också längre distanser intressanta. kan hända att du får springa milen

jaag
2006-12-03, 15:52
säg 500-1000 meter, är väl lämpligt om man ska ha god kondis vid strid och så, annars är också längre distanser intressanta. kan hända att du får springa milen

Aha okej. Nu är jag mest ute efter att bygga upp en riktigt bra grundkondition. Då borde längre distanser vara bättre lämpade?

Olsson
2006-12-04, 23:28
Aha okej. Nu är jag mest ute efter att bygga upp en riktigt bra grundkondition. Då borde längre distanser vara bättre lämpade?

Ja till en början ialla fall. När du klarar springa/jogga distansen du vill uppnå så kan du börja slänga in lite pass med intervallträning för att få upp tempot.

På elitnivå kör de flesta lågintensiv distansträning hela vintern för att bygga upp en riktigt bra grundkondition, sen på vårkanten sätter man igång med intervallträning för att formtoppa.

Baan
2006-12-05, 00:06
Aha okej. Nu är jag mest ute efter att bygga upp en riktigt bra grundkondition. Då borde längre distanser vara bättre lämpade?

Det tror jag blir bäst för lumpen. Sen marschträning i kängor är inte att underskatta heller. Springa med packning också.

luckemuck
2006-12-05, 10:45
En liten sidofråga, har precis börjat jogga två gånger i veckan i hyfsat lungt tempo samt att jag cyklar varje dag. Räcker detta för att stärka hjärta och lungor ytterligare? (alltså att jag har börjat jogga) Håller på att öka streckan nu i början på joggingpassen också :)


Så länge du får upp flåset så är det konditions träning. Får du upp flåset får hjärtat jobbba snabbare och då tränas det mer .)

King Grub
2006-12-05, 10:52
För att se förbättringar i syreupptagningsförmåga krävs normalt att man håller en intensitet på 70% eller mer av maxpuls, om man inte är gammal eller otränad. Intensiteten är det avgörande för aeroba förbättringar, även om aktivitetens varaktighet till viss del kan kompensera för lägre intensitet, dvs 45 minuter på 60% av HRmax motsvarar nästan 20-30 minuter på 70% av HRmax.

Cilia
2006-12-05, 20:11
Man pallar med fan så mycket hårdare styrketräning om man har kondis så det är inte dumt att tänka på det.

Japp det är en bra anledning.
Sen är det skönt att ha bra kondis generellt och jag tror att all träning även styrketräning går bättre om man även kör kondis.

Jägermeister
2006-12-05, 20:45
Gjorde lumpen som jägare och jag kan säga att det krävs MKT långdistanskondis, samt marchträning innan inryck om man itne sysslat med nån annan konditionsidrott tidigare. Fuska inte med konditionsträningen är mitt tips... Jag gjorde det o det var ruskigt jobbigt :P
Hade själv bara styrketränat innan och gick ner från 86 till 70 kg. Så om du styrketränar nu och vill behålla musklerna tycker jag det är något att tänka på innnan du bestämmer dig för vad du vill göra i lumpen.

Annars är det väl bara att önska lycka till på mönstringen

Baan
2006-12-05, 21:05
Gjorde lumpen som jägare och jag kan säga att det krävs MKT långdistanskondis, samt marchträning innan inryck om man itne sysslat med nån annan konditionsidrott tidigare. Fuska inte med konditionsträningen är mitt tips... Jag gjorde det o det var ruskigt jobbigt :P
Hade själv bara styrketränat innan och gick ner från 86 till 70 kg. Så om du styrketränar nu och vill behålla musklerna tycker jag det är något att tänka på innnan du bestämmer dig för vad du vill göra i lumpen.

Annars är det väl bara att önska lycka till på mönstringen

Japp, lumpen gör inte mycket för musklerna, oavsett tjänst. Möjligtvis någon sorts vakt, men även då är det svårt att äta bra, tre mål om dagen, som för den delen är ganska taskiga, funkar inte så bra. Går säkert utmärkt bli fet bara.

Det klassiska är ju att folk säger att man går upp i vikt och muskelmassa under lumpen. Inget jag sett på någon, snarare får man hockeyröv och blir lite lätt lönnfet. Det är förmodligen 60-kgs killarna som ökar bara.

jaag
2006-12-06, 20:31
Gjorde lumpen som jägare och jag kan säga att det krävs MKT långdistanskondis, samt marchträning innan inryck om man itne sysslat med nån annan konditionsidrott tidigare. Fuska inte med konditionsträningen är mitt tips... Jag gjorde det o det var ruskigt jobbigt :P
Hade själv bara styrketränat innan och gick ner från 86 till 70 kg. Så om du styrketränar nu och vill behålla musklerna tycker jag det är något att tänka på innnan du bestämmer dig för vad du vill göra i lumpen.

Annars är det väl bara att önska lycka till på mönstringen

Förstår att marchträningen med kängor är av betydande vikt. Men just nu vill jag bara träna upp en bra kondition så jag ens får en anledning till att träna matcher inför lumpen. :)