handdator

Visa fullständig version : Placera pengar när dollarn är låg


tegel
2006-12-01, 12:12
Tjena på er, vet att det finns några ekonomiskt insatta personer här på kollo. Fråga : nu när dollarn är låg, kan det vara vettigt att köpa fonder som handlar i $, men hur vet man vilka som gör det? Ex. handlas alla usa-fonder i dollar??, borde va så men hur kollar man upp det? Finns det andra fonder (ex. ryssland, kina, indien) som handlas i dollar? Kan va vettigare att satsa där än i usa.

Dumleman
2006-12-01, 12:16
Köp bensin!

stevooooo
2006-12-01, 12:19
Export-, import-företag företag (olja, skog mm mm) handlar oftast med $
Aktier=större risker men mer pengar:D

The_RobRoy
2006-12-01, 12:23
Allt är relativt, många tror att på lång sikt kommer dollarn fortsätta falla.
Att valuta spekulera är inte lätt..

..bättre om du hittar någon branch, eller bolag som du tror mycket på i framtiden.

Kurash
2006-12-01, 12:26
Allt är relativt, många tror att på lång sikt kommer dollarn fortsätta falla.
Att valuta spekulera är inte lätt..

..bättre om du hittar någon branch, eller bolag som du tror mycket på i framtiden.

+1. Dollarn är fortfarande övervärderad. Dom räknar med 20 öre till på kort sikt.

Liten Men Fet
2006-12-01, 12:45
Du vill inte ha företag som får betalt i dollar, eller jo det är ju bra om dom har fallit pga dollarfallet och en uppgång i dollarn kommer få dom att gå upp men frågan är ju när dollarn går upp igen.
Annars har du företag som köper saker i dollar och säljer i kronor som tex HM kappahl och andra klädföretag. Dom tjänar på en låg dollar.
Men jag vill inte ge aktieråd eftersom jag inte är ordentligt insatt i dom bolagen.

Du kan ju köpa dollar och hoppas dom går upp men jag tror det kan ta ganska lång tid och ger ganska dålig avkastning.

Om du vill ha ett tips så tycker jag du ska titta på ett svenskt oljebolag som heter PA resources, läs på om det och bilda din egen uppfattning. Det har skrivits lite om dom på www.di.se och du kan kolla på forumet börssnack på di.se, där skrivs det en del.
Men kolla på det och bilda dig en egen uppfattning sen, inget bra att hoppas andra vet vad dom pratar om...

MacLeod
2006-12-01, 12:48
Du vill inte ha företag som får betalt i dollar, eller jo det är ju bra om dom har fallit pga dollarfallet och en uppgång i dollarn kommer få dom att gå upp men frågan är ju när dollarn går upp igen.
Annars har du företag som köper saker i dollar och säljer i kronor som tex HM kappahl och andra klädföretag. Dom tjänar på en låg dollar.
Men jag vill inte ge aktieråd eftersom jag inte är ordentligt insatt i dom bolagen.

Du kan ju köpa dollar och hoppas dom går upp men jag tror det kan ta ganska lång tid och ger ganska dålig avkastning.

Om du vill ha ett tips så tycker jag du ska titta på ett svenskt oljebolag som heter PA resources, läs på om det och bilda din egen uppfattning. Det har skrivits lite om dom på www.di.se och du kan kolla på forumet börssnack på di.se, där skrivs det en del.
Men kolla på det och bilda dig en egen uppfattning sen, inget bra att hoppas andra vet vad dom pratar om...


Jag skulle säga WBM istället för H&M,Lindex osv.

Tigerkotten
2006-12-01, 12:50
Finns det någon prognos när dollarn ska gå upp igen? Har typ 200-300$, känns kanske inte som bästa tillfälle att växla in just nu :)

The_RobRoy
2006-12-01, 12:56
De bolag jag tror mest på är:

Impact Coatings
UR-Energy (Kanadensiskt uranbolag)

Calleman
2006-12-01, 13:28
Finns det någon prognos när dollarn ska gå upp igen? Har typ 200-300$, känns kanske inte som bästa tillfälle att växla in just nu :)

Ja det blir en enorm skillnad ;)

Har själv lite mer än det liggandes på neteller, får väl helt enkelt ligga kvar där ett tag till.

pragmatist
2006-12-01, 14:22
Om hela USA:s underskott i bytesbalansen ska kompenseras med dollarkursen så kommer dollarn falla 30% till ungefär. Om det kommer att bli på det sättet beror på hur marknaden värderar dollarn just nu - har de redan intecknat kursfallet ("soft landing"-scenariot) eller kommer dollarn falla kraftigt? Ingen vet.

Att dollarn skulle stärkas kan vi dock glömma på kortare sikt, det finns ingen som tror det.

kharon
2006-12-01, 21:54
Tjena på er, vet att det finns några ekonomiskt insatta personer här på kollo. Fråga : nu när dollarn är låg, kan det vara vettigt att köpa fonder som handlar i $, men hur vet man vilka som gör det? Ex. handlas alla usa-fonder i dollar??, borde va så men hur kollar man upp det? Finns det andra fonder (ex. ryssland, kina, indien) som handlas i dollar? Kan va vettigare att satsa där än i usa.

Jag skulle inte rekommendera att handla fonder med företag som handlar i dollarn, bara för att dollarn är låg. Det finns så mycket annat som påverkar kurserna. Men det betyder ju såklart inte att det inte finns möjligheter.
Men om jag skulle våga vara fräck och spå i framtiden så skulle jag förutspå en smärre recession i USA i 2007. Men nu vågar jag väl inte det, eller..? ;) En rejäl inbromsning i varje fall. 2008 kör vi igång hårt igen med presidentvalet som motor! Jaja, vi får väl se... :D

Fettecke
2006-12-01, 22:24
Jag skulle iaf tipsa folk om att köpa grippers från Ironmind nu iaf :D

kharon
2006-12-01, 22:26
Jag skulle iaf tipsa folk om att köpa grippers från Ironmind nu iaf :D

Jepp, passa på att handla istället för att riskera surt förvärvade slantar! :thumbup: