handdator

Visa fullständig version : Alkohol.


Syrsa
2006-12-01, 10:08
Hej. Nu tänker jag ställa en fråga som vissa kanske tycker e dödum, men jag vill bara ha lite hjälp :)

Jag har haft ortorexi ganska länge och jag slutade då dricka alkohol för det var ju "onyttigt". Nu har jag fyllt 18 och ska ut i helgen, och jag vill verkligen festa, men jag känner mig feg och jag vet hur det kommer sluta, jag kommer sitta där med mitt förbannade vattensnuskglas.

Kan ni inte tipsa mej om vad jag skulle dricka?
Jag är frisk nu, men är fortfarande feg vad gällande sånt och skulle vilja ha lite mjukstsart.
Hoppas nån kan hjälpa mej.

Larsson85
2006-12-01, 10:16
Vatten låter helt utmärkt, brukar jag också dricka ibland på fester.

daggermoon
2006-12-01, 10:33
jag håller med ovanstående. Om du känner ett behov av att vara onyttig finns det väl betydligt bättre alternativ än alkohol.

The_RobRoy
2006-12-01, 10:56
Beställ in en god alkoholfri drink :)

Eller så köper du en shotsbricka och super dig grisfull :hbang:

Mental
2006-12-01, 10:59
Alkohol är för svaga och osäkra personer ;)

Robbin
2006-12-01, 11:10
Om du verkligen vill dricka som du skriver men har svårt att "komma igång" så skulle jag satsa på något gott och lättdrucket. Sen vad det är för dig vet jag inte, gillar du öl? Kör på det. Cider kanske? Någon härlig drink.
Det jag menar är sätt dig inte med en flaska vodka och halsa ;)

beffen
2006-12-03, 18:06
dra i dig några cl Absinth så löser det sig nog, snabbt och enkelt!;)

flenders
2006-12-03, 18:10
Cider smakar inte alkohol och är oftast inte svaga till procenten.

Poliahu
2006-12-03, 18:11
Om jag uppfattat dig rätt, snälla korrigera annars, så vill du veta vad du "kan" dricka med tanak på din ortorexi?Menar du då vad du kan unna dig? För om du ställer dig själv sådana frågor så är du ju inte diekt frisk från det ännu, och du vet givetvis själv att det tar en halv evighet att bli "frisk".Trots att funderingarna kanske kommer att dyka upp "from time to time" så kan man ju leva som vanligt i princip bara man kommit tillräckligt långt.
Så, vad är det vill få ut med din fråga? Är det vad du kan dricka som inte är så onyttigt, så tror jag du själv har bra koll.

Apos78
2006-12-03, 19:57
Om inte annat så kanske absinthen avskräcker ;)

blekfet2
2006-12-03, 19:58
Gt.

wintzell
2006-12-03, 21:35
Börja med en riktigt god öl, just för att det är gott - http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52986

rQx
2006-12-03, 22:24
dra i dig några cl Absinth så löser det sig nog, snabbt och enkelt!;)
Hur skulle några cl absinth lösa problemet? :S

Larsen
2006-12-03, 23:31
Hur skulle några cl absinth lösa problemet? :S

LOL! absinth löser allt.

PowPow
2006-12-04, 01:47
LOL! absinth löser allt.

Med lite inbillning kommer man långt ;)

På högstadiet så blev en tjejkompis till mig skitfull på äpplejuice. Hon blev iofs nykter igen när vi sa att det var äpplejuice.

aliquis
2006-12-04, 02:01
Cider smakar inte alkohol och är oftast inte svaga till procenten.Jag måste få fråga vad som är svagt om inte cider är det?

aliquis
2006-12-04, 02:04
Om jag uppfattat dig rätt, snälla korrigera annars, så vill du veta vad du "kan" dricka med tanak på din ortorexi?Menar du då vad du kan unna dig? För om du ställer dig själv sådana frågor så är du ju inte diekt frisk från det ännu, och du vet givetvis själv att det tar en halv evighet att bli "frisk".Trots att funderingarna kanske kommer att dyka upp "from time to time" så kan man ju leva som vanligt i princip bara man kommit tillräckligt långt.
Så, vad är det vill få ut med din fråga? Är det vad du kan dricka som inte är så onyttigt, så tror jag du själv har bra koll.Om det är vad han undrar så har jag svaret här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82276&highlight=cider

Ur energimängdsperspektiv är alltså vitt vin, öl, vin i största allmänhet och torr cider bäst, eller ren sprit om man inte blandar den med något då..

Sedan skall man väl bli mer bakis på färgade alkoholdrycker, typ whiskey o så, vet inte om det samma gäller rödvin? Annars borde det ju vara mycket antioxidanter i det? ;/, om så är fallet kanske vitt vin är säkrare, varför kan jag inte förstå, eller öl. Öl har ju fördelen att det inte är så starkt så du får dricka mer vilket ger dig mer vätska även via alkoholen. Billigast är det väl också, godare än vin med ;D

LarsK
2006-12-04, 04:40
Absinthen är inte farligt. När konsumptionen av vin gick ner i Frankrike efter ett antal år med dåliga skördar började folk dricka absinthen istället och tröttnade på vin. Sen var det nästan kris i Frankrike för vinoldarna, ingen drack det, så de hittade på att det var farligt. Myndigheterna lyssnade och sen blev det förbjudit runt om i världen.

Drick röd vin, bra för kroppen i måttliga mängder. För varje glas vin tar du ett glas vatten.

Synergisten
2006-12-04, 17:09
Om det är vad han undrar så har jag svaret här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82276&highlight=cider

Ur energimängdsperspektiv är alltså vitt vin, öl, vin i största allmänhet och torr cider bäst, eller ren sprit om man inte blandar den med något då..

Sedan skall man väl bli mer bakis på färgade alkoholdrycker, typ whiskey o så, vet inte om det samma gäller rödvin? Annars borde det ju vara mycket antioxidanter i det? ;/, om så är fallet kanske vitt vin är säkrare, varför kan jag inte förstå, eller öl. Öl har ju fördelen att det inte är så starkt så du får dricka mer vilket ger dig mer vätska även via alkoholen. Billigast är det väl också, godare än vin med ;D
Det verkar inte som att det är så Polli menade, utan om man tänker på vad det innebär att ha levt med den sjukdomen, så vet man garanterad alla kalorier som finns i allting och bör alltså inte betrakta sig som frisk om man behöver ställa frågan om vad som är ok att dricka ur den synvinkeln. Men om det enbart var en fråga om alkoholprocent är det ju skillnad.
Att uppmuntra ngn som eventuellt ställer en sådan fråga för att de inte är helt friska ännu genom att ge listor på vad som är "nyttigt" är ingen bra ide´ ...

[UnTr] freshmint
2006-12-04, 17:34
Absinthen är inte farligt. När konsumptionen av vin gick ner i Frankrike efter ett antal år med dåliga skördar började folk dricka absinthen istället och tröttnade på vin. Sen var det nästan kris i Frankrike för vinoldarna, ingen drack det, så de hittade på att det var farligt. Myndigheterna lyssnade och sen blev det förbjudit runt om i världen.

Drick röd vin, bra för kroppen i måttliga mängder. För varje glas vin tar du ett glas vatten.

Har det inget att göra med att Absinthe var Tujon-haltig då?

Gorgoroth
2006-12-04, 18:17
Skulle köra på vodka med ngn lightläsk som groggvirke. Eller ngn kryddad starksprit. Tycker man blir lite lagom "full" och glad men fortfarande klar i skallen på 2 dl whiskey, och det innehåller inte sådär jättemycket kcal. 230 kcal/dl kanske. Det värsta är att man blir fyllehungrig, imo.

PowPow
2006-12-04, 20:08
freshmint']Har det inget att göra med att Absinthe var Tujon-haltig då?

Jo, man trodde att tujonen i absinten gav halicugena effekter. Och visst, det kan det göra, men inte i den låga mängd som finns i absint. Du dör av alkoholförgiftning innan du ens är i närheten av att få uppleva några andra effekter än alkoholens.

Finns en himla massa myter om absinten. Och alla är lika falska ;)

Axel2
2006-12-04, 20:13
Med lite inbillning kommer man långt ;)

På högstadiet så blev en tjejkompis till mig skitfull på äpplejuice. Hon blev iofs nykter igen när vi sa att det var äpplejuice.

14isar :) hahaha