handdator

Visa fullständig version : Fullgod ersättning till militärpressar


Halldin
2006-11-30, 17:35
Militärpressarna gillar inte mig, jag får en diffus känsla i höger axel av att köra dom. Samma gäller hantelpressar, är jag ganska säker på.

Jag kör utan ryggstöd, ska dock testa med ryggstöd som omväxling men jag tror inte det gör någon skillnad.

Hur bygger man grymma axlar utan militär- och hantelpressar? :/

Sheogorath
2006-11-30, 17:36
Militärpressarna gillar inte mig, jag får en diffus känsla i höger axel av att köra dom. Samma gäller hantelpressar, är jag ganska säker på.

Jag kör utan ryggstöd, ska dock testa med ryggstöd som omväxling men jag tror inte det gör någon skillnad.

Hur bygger man grymma axlar utan militär- och hantelpressar? :/

Kan du göra smith-pressar bak nacke?

sleep is the enemy
2006-11-30, 17:42
har du aldrig kunnat köra press över huvudet övningar? Eller e de nåt som kommit nu? Va har du kört för andra övningar istället som funkat då?

Halldin
2006-11-30, 17:57
Kan du göra smith-pressar bak nacke?
Har ingen smith på gymmet. :/
har du aldrig kunnat köra press över huvudet övningar? Eller e de nåt som kommit nu? Va har du kört för andra övningar istället som funkat då?
Jorå, det har jag.. har kommit mer de senaste månaderna.
Framåtlyft, sidolyft, baksida axlar funkar helt ok.

Wennerberg
2006-11-30, 18:58
drag till hakan är jävligt bra

Nadreas
2006-11-30, 19:19
Smärtan kanske är i antingen Anterior eller Posterior Deltoid. Det kan vara en sträckning, överanstränging eller något annat. Jag hade provat med att ligga lågt med övningar som smärtar och strechat extra nogrant just de musklerna. Varför du har fått denna skada kan jag inte svara på, 90% av alla som du möter på gym tränar inte de inre musklerna som framförallt är balansmuskler, det resulterar ofta i skador, slitage och stelhet.
Lycka till!

pragmatist
2006-11-30, 19:52
Front raises är en bra övning, titta bara så ond/cool Arnold ser ut när han gör den:

http://www.thearnoldfans.com/bodybuilding/frontraises.jpg

Skruvpressar kan vara något att testa också (apropå Arnold).

Fartman
2006-11-30, 19:56
Har typ liknande/samma problem. Kan öht inte pressa över huvudet.
Jag kör front raises med stång och sedan smiskar även bänken/snebänken framdeltat rätt bra. (Axlarna körs förövrigt tillsammans med just bröst.) Resten av den driekta axelträningen består av en massa set sidolyft.

jik
2006-11-30, 19:59
Tyvärr är det så att pressar är det absolut bästa gäller alla övningar nästan, prova på lättare vikter tills du får bra teknik alt prova nån maskin..

Fartman
2006-11-30, 20:25
Tyvärr är det så att pressar är det absolut bästa gäller alla övningar nästan, prova på lättare vikter tills du får bra teknik alt prova nån maskin..
Men doh, hela grejen som gör att just pressarna är bäst är ju att man kan lassa på mycket vikt. Har han någon form av problem med axelpressar så är mycket vikt ett stort NO-NO, och då är inte pressar speciellt bra längre.

Kaboffastar
2006-11-30, 20:41
Skruvpressar aKa Arnoldpressar eller tvärt om kan fungera på bang axlar.

Det har jag lärt mig på kurs. Du får prova :).

Halldin
2006-11-30, 21:55
drag till hakan är jävligt bra
Den får jag ont av, i synnerhet den måste jag säga.
Front raises är en bra övning, titta bara så ond/cool Arnold ser ut när han gör den:

http://www.thearnoldfans.com/bodybuilding/frontraises.jpg

Skruvpressar kan vara något att testa också (apropå Arnold).
Jävlar, ska man lyfta så högt? Jag har bara gjort dom så att armen är rakt ut, kanske lite högre.
Skruvpressar aKa Arnoldpressar eller tvärt om kan fungera på bang axlar.

Det har jag lärt mig på kurs. Du får prova :).
Jo, ska testa arnoldpressar, tack för tipset :thumbup:

rille22
2006-11-30, 22:11
Smärtan kanske är i antingen Anterior eller Posterior Deltoid. Det kan vara en sträckning, överanstränging eller något annat. Jag hade provat med att ligga lågt med övningar som smärtar och strechat extra nogrant just de musklerna. Varför du har fått denna skada kan jag inte svara på, 90% av alla som du möter på gym tränar inte de inre musklerna som framförallt är balansmuskler, det resulterar ofta i skador, slitage och stelhet.
Lycka till!

Hur tränar man inre muskler, vilka övningar?

Halldin
2006-11-30, 22:12
Hur tränar man inre muskler, vilka övningar?
Kolla in rotatorcuff.

Baan
2006-11-30, 23:53
Jävlar, ska man lyfta så högt? Jag har bara gjort dom så att armen är rakt ut, kanske lite högre.


Hmmm, jag med. Har aldrig sett liknande utförande, men möjligt att den breda massan kör fel. Får väl se om Arne dyker upp och kommer med något bra ;)

Totte på slottet
2006-12-01, 01:41
En kompis hade också problem med pressarna tills jag fick honom att börja träna rotatorcuffarna regelbundet. Nu repsar han på 70kg i militärpress utan känningar! Höga drag har han fortfarande problem med, men det verkar vara något impingementsyndrom-aktigt :P

Smärtan du känner behöver naturligtvis inte bero på svaga rotatorer, men tränar du dem inte redan så tycker jag att du ska ge det ett försök iaf! :thumbup:

Diggler
2006-12-01, 02:09
Bröstövningar, ryggövningar, sidolyft och nån isolationsövning för baksida axlar. Du behöver inte axelpressa för att få stora starka axlar.

Kör du ordentligt med bänkpress, dips och lutande bänkpress kommer du förutom volym även att bli rejält stark i axelpressar även om du inte tränar den övningen alls.

LuThe
2006-12-01, 12:06
drag till hakan är jävligt bra

med brett grepp isf -men det är ju fortfarande en dragövning

Fartman
2006-12-01, 12:59
Hmmm, jag med. Har aldrig sett liknande utförande, men möjligt att den breda massan kör fel. Får väl se om Arne dyker upp och kommer med något bra ;)
Jag kör faktiskt sådär högt. (fast med stång då) :)
Såg det i någon film med milos sacrev och prövade på gymmet, tyckte att det kändes bättre än den "vanliga" varianten som jag kört tidigare. Ffa i den negativa fasen är det gött att sänka den saakta ner och känna hur det svider i axlarna.
Om det är rätt eller fel har jag dock ingen aning om, bara att jag gillar den.

Åse Columbus
2006-12-01, 16:07
Den får jag ont av, i synnerhet den måste jag säga.

Jävlar, ska man lyfta så högt? Jag har bara gjort dom så att armen är rakt ut, kanske lite högre.

Jo, ska testa arnoldpressar, tack för tipset :thumbup:


ang bild 2...man lyfter inte denna...det är en press.......:smash:

jwzrd
2006-12-01, 16:10
Bröstövningar, ryggövningar, sidolyft och nån isolationsövning för baksida axlar. Du behöver inte axelpressa för att få stora starka axlar.

Kör du ordentligt med bänkpress, dips och lutande bänkpress kommer du förutom volym även att bli rejält stark i axelpressar även om du inte tränar den övningen alls.

Kan bara hålla med. Jag kör ingen direkt träning för delta nu (om inte face pulls ska räknas) och mina axlar växer; vad jag däremot gör är så mycket bänk som bara går att köra.

blekfet2
2006-12-01, 16:12
stående press bakom nacke med stång?

Baan
2006-12-01, 16:56
Jag kör faktiskt sådär högt. (fast med stång då) :)
Såg det i någon film med milos sacrev och prövade på gymmet, tyckte att det kändes bättre än den "vanliga" varianten som jag kört tidigare. Ffa i den negativa fasen är det gött att sänka den saakta ner och känna hur det svider i axlarna.
Om det är rätt eller fel har jag dock ingen aning om, bara att jag gillar den.

Hm, ingen lätt fråga. Har försökt känna mig till något och därmed kanske förkasta för långa rörelser som att axlarna inte är med längre men det verkar dom ändå vara. Nackdelen för mig skulle vlä vara att jag skulle få sänka vikterna, gillar annars att köra tungt på frontlyft.

Baan
2006-12-01, 16:57
Kan bara hålla med. Jag kör ingen direkt träning för delta nu (om inte face pulls ska räknas) och mina axlar växer; vad jag däremot gör är så mycket bänk som bara går att köra.

Lite tvärtom för mig, käns det i alla fall som. Sen är det ju svårt att jämföra då det var länge sen jag hade någon seriös satsning på bänk, därför kanske jag behöver köra en del axlar. I vilket fall som helst så har få övningar eller inga alls resulterat i att axlarna i princip inte gått frammåt någonting. Många övningar har fungerat bättre sista året och lite till. Självklart är det inte lätt att säga om det är att jag kör fler övningar eller att jag helt eknelt "mognat" och tränar bättre som är nyckeln, men ja, många känns bra för mig.