handdator

Visa fullständig version : Är variation överskattat?


Trance
2006-11-30, 15:14
Om vi säger att jag skulle äta enbart spagetti och köttfärssås, till detta dricker jag juice i ett år. Varenda måltid. Tränar och lever annars som vanligt.

Skulle det göra någon skillnad alls på det året. Dels akut(skulle jag må dåligt i slutet av året) och dels på längre sikt(större chanser för cancer etc)?

Pepz
2006-11-30, 17:03
du skulle definitivt få diverse bristsymptom

Cerberus
2006-11-30, 17:06
Jag tror du skulle bli stor o stark, som Ronnie Coleman :D

Yankeee
2006-11-30, 17:12
Tror definitivt att variation är överskattat. Så vitt jag vet är människokroppen gjord för att leva på det som finns, inte allt som finns. Därmed inte sagt att det är optimalt att äta samma sak varje dag.

Trance
2006-11-30, 17:25
du skulle definitivt få diverse bristsymptom

Vilka?

Jag menar fattiga människor har ju inte direkt valet att äta så extremt varierat som vi gör, inte heller människor bakåt i tiden. Jag är nästan sugen på att testa, kan bli lite enformigt dock ;)

Eddie Vedder
2006-11-30, 17:30
Fattiga människor har ju även betydligt sämre hälsa, sett ur ett befolkningsperspektiv.

Trance
2006-11-30, 17:33
Fattiga människor har ju även betydligt sämre hälsa, sett ur ett befolkningsperspektiv.

Ja, många har garanterat näringsbrist. Men om vi inte snackar svältande människor här så finns det ju en stor det fattiga som har mat men inte lyx som vi har.

Pepz
2006-11-30, 17:39
Vilka?



Om du lär dig lite om hur kroppen fungerar så förstår du hur mycket kosten faktiskt gör för hälsan. En enformig och otillräcklig kost leder till brist på ämnen i kroppen. (man kan äta enformigt men näringsmässigt korrekt)

Och precis som det sagts här ovan så är "ohälsan" större bland folk som har det sämre ställt ekonomiskt, både nationellt och globalt. pga av flera skäl men kosten är en betydande faktor

Eddie Vedder
2006-11-30, 17:45
Ja, många har garanterat näringsbrist. Men om vi inte snackar svältande människor här så finns det ju en stor det fattiga som har mat men inte lyx som vi har.
Å jag menade faktiskt inte i första hand svältande människor i U-länder utan även personer i lägre socioekonomiska grupper i I-länder som Sverige. Alla hälsorisker du kan tänka dej drabbar desa grupper i större utsträckning.

Eddie Vedder
2006-11-30, 17:56
Men för att återgå till va tråden egentligen handlar om: Ja, du skulle antagligen drabbas av vissa bristsymptom. Jag kan inte säga vad specifikt, men symptom tro jag du skulle få riktiga bristsjukdomar e kanske mer tveksamt. Skillnaden mellan bristsymptom å färdigutvecklad bristsjukdom e ju ganska stor.

Emil_Larsson
2006-11-30, 18:14
Haha om jag skulle leva på en enda vara så skulle jag leva på nudlar. Billigt och gott.

Gpajpen
2006-11-30, 18:16
tror du att alla vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror som kroppen behöver finns i spaghetti+köttfärsås och juice?

nej fattiga i afrika har inte tillgång till speciellt mkt variation, därför får dom mycket lättare sjukdomar och lite alla möjliga bristsymptom och allmän sämre hälsa.

det som händer med dig är att du till slut får brist av någonting och du får då bristsymptom.
olika bristsymptom pga av brist på nån mineral/vitamin kan du läsa bland annat på apoteket.

Emil_Larsson
2006-11-30, 18:18
Jag och min familj levde på fiskpinnar och potatis och köttfärsås på burk med makaroner i nästan 2 veckor .. Har för mig jag mådde ganska kasst.

Trance
2006-11-30, 18:35
Nu skall jag inte vara den som är den. Men är det någon som har någon källa till sina påståenden eller någon studie. Eller vart ifrån har ni fått reda på det ni vet? Kan vara intressant att kolla.

Eddie Vedder
2006-11-30, 18:41
Studie på vaddå? Om du menar studier på folk som levet på spaghetti å köttfärssås så tror jag knappast att nån har forskat om de. Men visst, vill du testa de på dej själv så ere ju fritt fram. Lova att du för journal bara så ska jag läsa den me stor nyfikenhet.

Larsen
2006-11-30, 18:58
Studie på vaddå? Om du menar studier på folk som levet på spaghetti å köttfärssås så tror jag knappast att nån har forskat om de. Men visst, vill du testa de på dej själv så ere ju fritt fram. Lova att du för journal bara så ska jag läsa den me stor nyfikenhet.

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidiot. *gah!*


EDIT: Förlåt :(

Eddie Vedder
2006-11-30, 19:02
Va?

Eddie Vedder
2006-11-30, 19:06
Va vare som va idiotiskt? Jag ifrågasatte bara va han menar för sorts studier, å valde att uttrycka mej litte sarkastiskt men de kanske va svårt å fatta.

Larsen
2006-11-30, 19:09
Jag misstänker att han menade studier gjord på personer som käkat samma kost under en längre period.

Eddie Vedder
2006-11-30, 19:15
Fattar väl jag me, å jag tvivlar på att de har gjorts någon vetenskaplig sådan, d.v.s. inte "Super Size Me" lr Paolo Robertos variant. Kolla upp de själv du som verkar vara allvetande, de enda vi som ifrågasätter me en sån kosthållning e ju om de går att få i sej va som krävs. Vissa tror att de går å vissa inte, däribland jag.

Baan
2006-11-30, 19:16
Tror det är lite för lite av det goda för att du skulle må bra. Men annars om du väner lite på det och säger att du äter spagetti och köttfärsås till lunch varje dag, och resten av måltiderna en kost som gör att du får i dig dte viktigaste så tror jag inte du behöver variera just den måltiden. Blir ju också en sorts variation. Har du en bra kost i övrigt över dagen behöver du säkerilgen inte variera den heller utan kan äta samma sak över tiden sas

Yankeee
2006-11-30, 19:28
Fattar väl jag me, å jag tvivlar på att de har gjorts någon vetenskaplig sådan, d.v.s. inte "Super Size Me" lr Paolo Robertos variant. Kolla upp de själv du som verkar vara allvetande, de enda vi som ifrågasätter me en sån kosthållning e ju om de går att få i sej va som krävs. Vissa tror att de går å vissa inte, däribland jag.

Vilka tror det? Det var ett exempel, tråden om vi läser topic så förstår vi alla hur vi ska förhålla oss. Mao inte snöa in på ett exempel.

Gpajpen
2006-11-30, 19:46
förstår inte riktigt poängen med studier för att backa upp något så banalt.
säger det inte sig självt att om kroppen behöver ämne A för att styra ett antal funktioner i kroppen och om ämne A inte återfinns i spaghetti köttfärsås så kommer kroppen få brist på ämnet till slut?

det som händer om du äter samma mat hela tiden är att du får brist på dom ämnena kroppen behöver som inte återfinns i maten.

allvarliga bristsymptom i dagens i-samhälle är för övrigt väldigt ovanligt, något som undviks med en varierad balanserad kost.

Eddie Vedder
2006-11-30, 19:48
förstår inte riktigt poängen med studier för att backa upp något så banalt.
säger det inte sig självt att om kroppen behöver ämne A för att styra ett antal funktioner i kroppen och om ämne A inte återfinns i spaghetti köttfärsås så kommer kroppen få brist på ämnet till slut?

det som händer om du äter samma mat hela tiden är att du får brist på dom ämnena kroppen behöver som inte återfinns i maten.

allvarliga bristsymptom i dagens i-samhälle är för övrigt väldigt ovanligt, något som undviks med en varierad balanserad kost.
Exakt min poäng oxå.

Trance
2006-11-30, 19:55
förstår inte riktigt poängen med studier för att backa upp något så banalt.
säger det inte sig självt att om kroppen behöver ämne A för att styra ett antal funktioner i kroppen och om ämne A inte återfinns i spaghetti köttfärsås så kommer kroppen få brist på ämnet till slut?


Vilket ämne pratar vi om? Det är sådant som är intressant.

Gpajpen
2006-11-30, 20:11
Vilket ämne pratar vi om? Det är sådant som är intressant.
vadå vilket ämne.
beror ju självfallet på vad som redan finns i din måltid, men kan ju säga såhär att det är en mängd ämnen.

liten trancekurs:
Vitaminer behövs bland annat för att motverka infektioner, stärka tänderna, för att mörkerseendet ska fungera och blodet ska kunna koagulera.
A D E och K vitaminer är fettlösliga och kan lagras i kroppen.
B och C vitaminerna är vattenlösliga och lagras inte, speciellt dom behöver du få i dig varje dag för att fungera optimalt.
Mineraler (t.ex Zink, Järn, Magnesium, Kalcium) behöver du (bara det jag kommer på direkt såhär) bland annat till benstommen, tänderna, blodet och muskelreflexerna.
en del mineraler finns i så små mängder i kroppen att dom kallas spårämnen.

du ska nu inte få hysteri och till punkt å pricka få i dig 39,13894mg/dag av t.ex zink. MEN om du nu ska äta exakt samma sak så kommer du till slut få brist av det ena och det tredje. förutsatt att måltiden i fråga inte redan innehåller exakt allt kroppen behöver.

bristsymptom är (än en gång) ovanligt. det enda som är sånär vanligt är järnbrist hos gravida kvinnor eller kvinnor med kraftiga menstruationer.

ta redo på exakt vad som finns i spagetti+köttfärssås+juice och mängd på allting, så säger jag exakt vad genomsnittsmänniskan behöver angående vitaminer/mineraler.

Trance
2006-11-30, 20:18
Spagetti:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=121&lang=sv

Köttfärsås:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7021&lang=sv

Apelsinjuice:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=434&lang=sv

hasse36
2006-11-30, 20:20
Om vi säger att jag skulle äta enbart spagetti och köttfärssås, till detta dricker jag juice i ett år. Varenda måltid. Tränar och lever annars som vanligt.

Skulle det göra någon skillnad alls på det året. Dels akut(skulle jag må dåligt i slutet av året) och dels på längre sikt(större chanser för cancer etc)?
Byt ut pastan mot potatis och skippa köttfärssåsen och juicen.

"Näringsmässigt är potatis en synnerligen fullvärdig
gröda. Detta testades vetenskapligt år 1912 av den
danske forskaren M Hindhede som bestämde sig för
att laboratoriebiträdet på hans forskningsenhet,
Fredrik Madsen, bara skulle äta potatis. Avsikten med
projektet var att klarlägga huruvida man kunde hålla
kvävebalansen och energibalansen på bara potatis.

Fredrik Madsen åt enbart potatis i 309 dagar under
noggrann registrering. Han arbetade dagligen 14–16
timmar på laboratoriet, och för att öka energiomsätt-
ningen deltog han frivilligt i lantarbetet och jobbade
extra som murarhandräckning.

Han klarade att leva på potatisen, men det tog lång
tid att få i sig det dagliga behovet. Varje dag behövde
han inta upp till 4 kg potatis, som han konsumerade
dels som mos, dels stekt i något margarin. Det tog un-
gefär 90 minuter att täcka energibehovet.

Madsen höll vikten vid 75 kg, var i gott allmäntillstånd och hade en obetydlig kväveförlust på 870 gr, vilket låg
inom felmarginalen.

Hindhede kunde alltså konstatera att det var möjligt att leva på enbart potatis. I dagens samhälle med etiska kommittéer och medbestämmanderätt på arbetsplatser hade försöket inte
varit genomförbart."

Källa: (http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=Fredrik+Madsen+%22enbart+potatis%22&btnG=Search)

Trance
2006-11-30, 20:22
Hasse, tack! Det var den jag fick inspiration ifrån. Den var med i en bok som jag köpte till farsan och jag fann den rätt cool. Nu vet man ju inte hur exakt det är och om han fuskade. Men jag tyckte det var ett coolt experiment, speciellt forskaren som bestämde att hans biträde enbart skulle äta potatis i ett år. Sådan pondus! :)

Gpajpen
2006-11-30, 20:25
trance: mängd? hur mkt hade du tänkt äta. 500g köttfärsås? osv

hasse36: 1912.. .

Trance
2006-11-30, 20:31
trance: mängd? hur mkt hade du tänkt äta. 500g köttfärsås? osv

hasse36: 1912.. .

Kanske något sådant här:

600g pasta: 1926kcal
600g köttfärssås: 930kcal
1500g juice: 675kcal
totalt: 3531kcal

Baan
2006-11-30, 20:32
trance: mängd? hur mkt hade du tänkt äta. 500g köttfärsås? osv

hasse36: 1912.. .

Man visste faktiskt en del 1912, redan, plus att det faktiskt var samma människor som idag om man säger så.

Zakath
2006-11-30, 20:44
Man visste faktiskt en del 1912, redan, plus att det faktiskt var samma människor som idag om man säger så.

Man bör dock ha i åtanke att de flesta grönsaker och frukter var betydligt mer näringsrika 1912 än idag. Och dessutom stekte han potatisen i smör vilket ger massa extra vitaminer och mineraler. Sedan kan ju trovärdigheten på den studien ifrågasättas. Men det är dock vetenskapligt känt att en fullvuxen människa kan överleva på mycket små mängder protein, dock så blir man väldigt svag så småningom m.m.

Och till Trance rekommenderar jag någon form av högskolelitteratur i näringslära. ;)

Trance
2006-11-30, 20:48
Man bör dock ha i åtanke att de flesta grönsaker och frukter var betydligt mer näringsrika 1912 än idag. Och dessutom stekte han potatisen i smör vilket ger massa extra vitaminer och mineraler. Sedan kan ju trovärdigheten på den studien ifrågasättas. Men det är dock vetenskapligt känt att en fullvuxen människa kan överleva på mycket små mängder protein, dock så blir man väldigt svag så småningom m.m.

Och till Trance rekommenderar jag någon form av högskolelitteratur i näringslära. ;)

Jag har näringslära för högskolan.

Zakath
2006-11-30, 21:52
Jag har näringslära för högskolan.

Låter bra, hoppas det blir en trevlig läsning. :) Kanske kan du hitta svaren på dina frågor där, eller åtminstone delar av svaren.

Cloud
2006-12-01, 01:30
Jag är helt förbluffad. Förstår du inte vad folk säger? Hur kan du ha hängt runt här på kollo så pass länge och även läst näringslära på högskolenivå och fortfarande vara så trångsynt angående det här?

Som så många personer sagt före mig, du får bristsymptom. nu antar jag att ditt förslag med spaghetti, köttfärssås och juice bara var ett exempel, så jag kommer inte att leta upp alla de mineralämnen, vitaminer, essentiella aminosyror och essentiella fettsyror du kommer att få brist av i det långa loppet. Angående just den maträtten du föreslaget så skulle jag, såhär utan eftertanke, tro att du får brist av essentiella fettsyror, såsom omega 3.

Gpajpen uttryckte det bra. Läs om det och tänk sedan efter om du verkligen läste ut boken om näringslära för högskolan.

//Gustav

PowPow
2006-12-01, 01:43
Tror det är lite för lite av det goda för att du skulle må bra. Men annars om du väner lite på det och säger att du äter spagetti och köttfärsås till lunch varje dag, och resten av måltiderna en kost som gör att du får i dig dte viktigaste så tror jag inte du behöver variera just den måltiden. Blir ju också en sorts variation. Har du en bra kost i övrigt över dagen behöver du säkerilgen inte variera den heller utan kan äta samma sak över tiden sas

Det tror inte jag heller. Jag har ätit samma frukost så gott som varje dag i flera år, och jag mår prima :)

Trance
2006-12-01, 11:04
Jag är helt förbluffad. Förstår du inte vad folk säger? Hur kan du ha hängt runt här på kollo så pass länge och även läst näringslära på högskolenivå och fortfarande vara så trångsynt angående det här?

Som så många personer sagt före mig, du får bristsymptom. nu antar jag att ditt förslag med spaghetti, köttfärssås och juice bara var ett exempel, så jag kommer inte att leta upp alla de mineralämnen, vitaminer, essentiella aminosyror och essentiella fettsyror du kommer att få brist av i det långa loppet. Angående just den maträtten du föreslaget så skulle jag, såhär utan eftertanke, tro att du får brist av essentiella fettsyror, såsom omega 3.

Gpajpen uttryckte det bra. Läs om det och tänk sedan efter om du verkligen läste ut boken om näringslära för högskolan.

//Gustav

Jag sade inte att jag läst den, jag sade att jag hade den. Skall väl läsa i den lite sedan. Men det är bra att du rättar mig Herr PersonFödd1987 som undrade över...GI på ägg för inte längsedan. Som jag sade innan, vore jäkligt intressant att veta var ni får informationen ifrån eller vad ni har för utbildning inom området.

Ursäkta min skeptisism, men om Grub säger att det skulle förmodligen hända sak X så tror jag på honom eftersom han har bevisat gång på gång att han vet vad talar om. Ni har inte det så då räcker inte det utan bevis.

Om vi tittar på resten av djurriket så ser vi snabbt att många lever på grymt ensidig kost, när blev människan så väldigt annorlunda är min fråga. Den andra är vad kan kroppen skapa själv och vad MÅSTE den få ifrån föda? Angående omega 3-fettsyror så finns det i köttfärsen, dock i liten mängd. Räcker detta till är frågan, alla människor äter ju inte fisk t.ex. så det kanske räcker?

Cloud
2006-12-01, 15:05
Jag sade inte att jag läst den, jag sade att jag hade den. Skall väl läsa i den lite sedan. Men det är bra att du rättar mig Herr PersonFödd1987 som undrade över...GI på ägg för inte längsedan. Som jag sade innan, vore jäkligt intressant att veta var ni får informationen ifrån eller vad ni har för utbildning inom området.

Ursäkta min skeptisism, men om Grub säger att det skulle förmodligen hända sak X så tror jag på honom eftersom han har bevisat gång på gång att han vet vad talar om. Ni har inte det så då räcker inte det utan bevis.

Om vi tittar på resten av djurriket så ser vi snabbt att många lever på grymt ensidig kost, när blev människan så väldigt annorlunda är min fråga. Den andra är vad kan kroppen skapa själv och vad MÅSTE den få ifrån föda? Angående omega 3-fettsyror så finns det i köttfärsen, dock i liten mängd. Räcker detta till är frågan, alla människor äter ju inte fisk t.ex. så det kanske räcker?

Det låter konstigt. Jag har ju inte postat här på jättelänge! jag brukar titta runt lite här, sen har jag läst lite näringslära för högskolan. GI för ägg kommer jag inte ihåg att jag skrivit, så det borde vara ett antal år sedan :) men okej, jag kan förstå att du lättare köper det Grub säger än det andra säger. men detta är fortfarande ett forum, och skriver du ner en fråga så får du svar från fler än Grub. Jag tror att de flesta har svarat likadant på din fråga, så vore det inte mest troligt att det faktiskt är sant?

//Gustav

Tolkia
2006-12-01, 15:26
Jag antar att svaret på huruvida variation är överskattat eller inte beror på vilken skattning man gör. Det går jättebra att leva på näringslösning och inte få andra problem än förstoppning (sondmatning, någon?), så variation är inte nödvändigt om det man inte varierar innehåller allt man behöver. Gör det inte det däremot ... tja, då behöver man kombinera. Den som vill snacka stenåldersmänniska utan tillgång till argentinsk biff, mango och Whey-80 bör komma ihåg att man på den tiden åt allt man hittade som gick att äta, däribland mycket som vi spaghettiätare idag kategoriskt vägrar trots att det näringsmässigt säkert är väldigt nyttigt (typ insekter man hittar under stenar, myrägg etc.).

Den som söker studier kan alltid konsultera PubMed, det finns säkert åtminstone någon. Bristsymptom p.g.a. ensidig, näringsmässigt icke fullvärdig kost ser man annars dagligen bland t.ex. i asien, där en väldigt stor del av kosten för sämre bemedlade består av ris, ofta dessutom polerat (vitt) ris; beriberi är ett exempel på bristsjukdom (läs i t.ex. NL för högskolan eller på Apotekets hemsida för beskrivning av symptomen).

Trance
2006-12-01, 15:39
Jag antar att svaret på huruvida variation är överskattat eller inte beror på vilken skattning man gör. Det går jättebra att leva på näringslösning och inte få andra problem än förstoppning (sondmatning, någon?), så variation är inte nödvändigt om det man inte varierar innehåller allt man behöver. Gör det inte det däremot ... tja, då behöver man kombinera. Den som vill snacka stenåldersmänniska utan tillgång till argentinsk biff, mango och Whey-80 bör komma ihåg att man på den tiden åt allt man hittade som gick att äta, däribland mycket som vi spaghettiätare idag kategoriskt vägrar trots att det näringsmässigt säkert är väldigt nyttigt (typ insekter man hittar under stenar, myrägg etc.).

Den som söker studier kan alltid konsultera PubMed, det finns säkert åtminstone någon. Bristsymptom p.g.a. ensidig, näringsmässigt icke fullvärdig kost ser man annars dagligen bland t.ex. i asien, där en väldigt stor del av kosten för sämre bemedlade består av ris, ofta dessutom polerat (vitt) ris; beriberi är ett exempel på bristsjukdom (läs i t.ex. NL för högskolan eller på Apotekets hemsida för beskrivning av symptomen).

Sant. En del jag ville ha fram är vad är det för innehåll man faktiskt behöver. Jag valde rätt grundläggande mat(utan grönsaker till och med) men trots detta så är den ju relativt näringsrik om man jämför vad en del faktiskt äter. Dessutom skulle ju mängden vara obegränsat stor och man skulle leva hälsosamt resten av tiden. Sedan kan ju fiberinnehåll, antioxidanter etc diskuteras.

Att man kan utveckla bristsymptom om man inte får i sig allt är ju självklart, men frågan är om man kan det genom att äta en rätt som denna? Anledning att jag frågar är att folk verkar livrädda att äta samma lunch en hel vecka konstigt nog. Enligt min erfarenhet så är kroppen grymt tålig och kan anpassa sig rätt bra. Därför frågeställningen :)

Cloud
2006-12-01, 15:59
Eftersom den initiala frågan var om man kunde leva på samma sak (i detta fallet spaghetti, köttfärssås och juice) i ETT ÅR, så kan man inte det för att man får bristsymptom. Att äta samma sak i en vecka är en annan sak, det skulle man absolut kunna göra. men jag tror att du kommer att vägra äta maten (eller spy upp den? *spy*) eftersom du kommer att tröttna något så otroligt på smaken?

som du säger så må folk dra till med alla möjliga näringsbristargument när man pratar om samma kost i en vecka, men om de stämmer eller inte är helt onödigt att veta i praktiken eftersom det inte finns en enda människa som skulle må bra eller dra någon sorts fördel av att äta exakt samma rätt i en vecka.

//Gustav

Zakath
2006-12-01, 19:36
Om vi tittar på resten av djurriket så ser vi snabbt att många lever på grymt ensidig kost, när blev människan så väldigt annorlunda är min fråga. Den andra är vad kan kroppen skapa själv och vad MÅSTE den få ifrån föda? Angående omega 3-fettsyror så finns det i köttfärsen, dock i liten mängd. Räcker detta till är frågan, alla människor äter ju inte fisk t.ex. så det kanske räcker?

Människan har varit en allätare väldigt länge, och vår genuppsättning har sakta förändrats och eftersom vi har fått i oss (vissa numera essentiella) aminosyror, fettsyror, vitaminer och mineraler så har vi inte lidit några större konsekvenser av att t.ex. genen för att tillverka C-vitamin muterade så att den inte längre fungerade, därefter har den trasiga genen kunnat spridas. Evolution.

Här har du en länk med alla essentiella näringsämnen, även om jag tycker att du borde läsa näringslära för högskolan, eller åtminstone skumma igenom den då allt detta borde stå där.
http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_nutrient

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_fatty_acid
http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid

Trance
2006-12-02, 03:16
Zakath, du förstår nog inte frågeställningen.

pragmatist
2006-12-02, 11:14
Att djur äter mer ensidigt än människor kan bero på att de har förmåga att syntetisera en hel del saker, t.ex. vitamin C, som människor inte kan syntetisera själva utan måste få i sig via kosten. Sådana förmågor har försvunnit hos människor genom evolutionen av olika skäl, t.ex. energibesparning.

Edit: ska sluta svara innan jag läst hela tråden i fortsättningen.

Trance
2006-12-02, 11:37
Angående fetter så innehåller maten en del alfa-linolensyra så det borde ju kunna användas till att syntentisering av omega 3 som behövs. Eller?

Essentiella aminosyror bör jag ju få i mig tillräckligt vad jag förstått.

Angående vitaminer så är det ju svårare att se antar jag, C får man ju i sig och man kan ju syntentisera många själv från andra resurser. Enda jag ser direkt är att man inte kanske får i sig alla vitamin B, inte helt säker dock. Men går ju att byta ut spagettin med spagetti stärkt med b-vitamin. Eller till och med slänga in en multivitamineral. Vitaminer är ju inte så intressant eftersom det är så lätt att fixa.

Zakath
2006-12-02, 13:21
Angående fetter så innehåller maten en del alfa-linolensyra så det borde ju kunna användas till att syntentisering av omega 3 som behövs. Eller?

Essentiella aminosyror bör jag ju få i mig tillräckligt vad jag förstått.

Angående vitaminer så är det ju svårare att se antar jag, C får man ju i sig och man kan ju syntentisera många själv från andra resurser. Enda jag ser direkt är att man inte kanske får i sig alla vitamin B, inte helt säker dock. Men går ju att byta ut spagettin med spagetti stärkt med b-vitamin. Eller till och med slänga in en multivitamineral. Vitaminer är ju inte så intressant eftersom det är så lätt att fixa.

Syntetisering från alfa-linolensyra är ytterst ineffektivt hos människan, bara några % kan omvandlas tror jag.

Vitaminer från tabletter har inte samma/lika bra effekt som från grönsaker/frukt.

Och om du tar vitamintabletter till den kosten så är kosten inte lika ensidig längre... Och då är experimentet inte heller lika intressant.

Trance
2006-12-02, 13:26
Syntetisering från alfa-linolensyra är ytterst ineffektivt hos människan, bara några % kan omvandlas tror jag.

Vitaminer från tabletter har inte samma/lika bra effekt som från grönsaker/frukt.

Och om du tar vitamintabletter till den kosten så är kosten inte lika ensidig längre... Och då är experimentet inte heller lika intressant.

Frågan är ju, skulle jag få brist på omega 3 och märka det? Inte samma antioxidanta effekt vad jag läst, däremot "vanliga" funktionaliteten skulle ju fungera. Jo poängen är väl vilka andra saker man måste variera och jag vet ärligt inte om jag skulle få någon brist av vitaminer heller. Nästan sugen att testa experimentet, men krångligt som fan på grund av jobb och liknande. :D

Larsen
2006-12-02, 13:39
Wikipedia är typ ingen bra källa...

Eddie Vedder
2006-12-02, 13:42
Jag kan definitivt inte se vart du skulle få K-vitamin ifrån, ett vitamin som kroppen kan tillverka själv till en viss del men som behöver tillkomma från kosten.
"K-vitamin krävs för att det ska kunna bildas sårskorpor när vi fått en blödning och för att ge blodet rätt tjocklek när det flyter omkring i ådrorna. Utan vitaminet kan inte de proteiner som krävs för levring av blodet bildas. En annan viktig funktion som vítaminet har är att bygga in kalcium i skelettet.[...]K-vitamin har nämligen ett invecklat samspel med D-vitamin. Dessa två vitaminer reglerar tillsammans bland annat inlagringen av kalcium i skelettet. Ett bra intag av både K-och D-vitamin är alltså mycket viktigt för skelettet
/Nya vitamin-och mineral guiden av Fredrik Paulún och Anki Sundin (2005)
Eftersom maten är fattig på både K-vitamin å kalcium skulle nog skelettet inte må bra av den kosten. Även K-vitaminets blodlevrande funktion skulle nog va nedsatt. Min teori iaf.

Mental
2006-12-02, 15:19
Varför låter så många förlämpade och förorättande i den här tråden, frågeställningen är både relevant och intressant. Tröttna på smaken är trams, jag har käkat samma gröt till frukost sen 6års åldern utan att kräkas. Som jag ser det så är det klent med selen, kalcium och D vitamin, så det tillsammans med vitamin K bristen som nämndes tidigare så ser det lite illa ut för skelettet. Men om vi byter ut 500g juice mot mjölk och ser till att du kommer ut i solljuset någon gång i bland så löser det sig. Jag tror man klarar sig ypperligt.

Mental
2006-12-02, 15:36
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/dump/trance.jpg

Här har vi då en fiktiv Trance, med ett energibehob på 3500kcal.
Han får i sig ca 100g protein. Jag har räknat på en Trance som väger 80kg på 180cm och med hög energiförbrukning genom träning och arbete.

Yankeee
2006-12-02, 17:01
Varför låter så många förlämpade och förorättande i den här tråden, frågeställningen är både relevant och intressant.

Därför att många på kolo lever i en fantasivärld där endast opti(tm) är gott nog, stämmer något inte överens med deras snea världsbild är det helt fel och korstågen börjar.

Trance
2006-12-02, 17:06
Mycket intressant. Om vi skulle låt oss säga låta vätskan vara fri. Så man skulle variera mellan juice och mjölk samt eventuellt minska pasta och öka köttfärs så kanske det skulle funka riktigt bra? Vatten räknar jag att jag har fri tillgång till.

Spiffy
2006-12-02, 19:02
Eftersom den initiala frågan var om man kunde leva på samma sak (i detta fallet spaghetti, köttfärssås och juice) i ETT ÅR, så kan man inte det för att man får bristsymptom.

Varför berättar du inte vilka bristsymptom han kommer få då? Du verkar ju tydligen veta det.

Tolkia
2006-12-02, 19:11
Trots vad HV säger är jag tveksam p.g.a. den totala avsaknaden av grönsaker och frukt i annan form än som juice. Jag tror att det blir lite fattigt på antioxidantfronten, och en kostfiber eller två kanske inte tarmen skulle tacka nej till (nu kan jag tänka mig att specialregler gäller för just Trance när det gäller kostfibrer, p.g.a. UC, men om vi antar en genomsnittsmänniska).

Att djur äter mindre varierat än människor är en rätt grov generalisering om man inte specificerar vilken sorts djur det rör sig om. När det gäller växtätare, t.ex. kor, är de ju optimerade för att leva på växter (i huvudsakk gräs och löv), medan människan är en allätare, optimerad för att leva på både vegetabilier och animalier (jag är medveten om att åsikterna går isär här, men låt oss inte göra tråden till en vegan vs totalkarnivor-debatt). För alla sorter gäller samma sak - ju fullvärdigare kost desto mindre krav på variation. En gräsätare i sin naturliga miljö äter vad den är gjord för att äta - gräs. Människan, i den miljö vi idag finner henne, har snarast en tendens att äta sådant hon INTE är optimerad för att äta utan större hänsyn till hur bra det är vid fverklig eftertanke - vilket kan vara både en kost bestående av hamburgare, snabbnudlar, kaffe och syltmunkar eller en kost bestående av råris, tonfisk, EAA och Kolozzeum Pure Whey. Jag skulle inte kalla någondera delen för en "optimal" eller ens en "bra" kost ur biologens/fysiologens perspektiv, och båda skulle definitivt må bra av att variera sig.

Tolkia
2006-12-02, 19:16
Varför berättar du inte vilka bristsymptom han kommer få då? Du verkar ju tydligen veta det.
Här (http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin)kan man läsa lite om det.

Spiffy
2006-12-02, 19:20
Här (http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin)kan man läsa lite om det.

Läste inte så noga iofs, men hittade inte var det stod vilka bristsymptom som trance kommer få av sin kost.

Trance
2006-12-02, 19:28
Trots vad HV säger är jag tveksam p.g.a. den totala avsaknaden av grönsaker och frukt i annan form än som juice. Jag tror att det blir lite fattigt på antioxidantfronten, och en kostfiber eller två kanske inte tarmen skulle tacka nej till (nu kan jag tänka mig att specialregler gäller för just Trance när det gäller kostfibrer, p.g.a. UC, men om vi antar en genomsnittsmänniska).

Jag äter oftast relativt ok med fibrer för det funkar bra, så ja lite mer fibrer kanske skulle vara bättre men vet inte om det skulle vara nödvändigt. Sedan är inte detta tänkt att vara just för mig, mer ett tankeexperiment. Mest för att dels så är det inte praktiskt möjligt för mig att enbart äta spagetti och köttfärssås och dels så är det inte hundra för en med UC att enbart äta nötfärs direkt. Antioxidaterna tänkte jag på som en av de största källorna till eventuell långsiktig felaktighet i kosten. Jag vet faktiskt inte hur mycket genomsnittsmänniskan får i sig och vad man behöver.

Men frågan är ju om jag teoretiskt skulle äta detta ett år och träna på om jag inte skulle vara hälsosammare än snittmänniskan ändå.

Fast visst vore det ett häftigt experiment. :D

Julafton: Idag skall jag äta lite spagetti och köttfärssås, det skall bli gott.

Lizard
2006-12-02, 19:34
Tolkia har visat, flera inlägg tidigare, på att Trance tar sig i kragen och förtydligar sig lite.
Spagetti är vitaminberikade i största allmänhet och därmed torde de vanligaste problemen vara akut avhjälpta. Det blir lite som att fråga "om jag äter en multivitamintablett om dagen - får jag i mig vitaminer då?"

Ensidig kost har många människor levt, och överlevt på. Men i de fall den varit helt påtvingad och inte kunnat mötas av kulturell kunskapsöverföring (kloka gummor) har vi god dokumentation på att de ger upphov till tråkiga sidoeffekter. Tandlossning eller "skörbjugg" bland atlantfarare känner de flesta till. Men så sent som på 60-talet ställde svenska barn upp sig på led för att dricka en slev av fiskleverolja varje vecka för att motverka engelska sjukan som gav hjulbenta vuxna. Denna uppkom ur A- och D-vitaminbrist vilket kan låta häpnadsväckande med tanke på att kosten var allt annat än fettfri fram till light-revolutionen under de sista 25 åren.

Trance kommer att överleva på sin självpåtvingade diet, men däremot kommer han inte att fungera optimalt på alla nivåer. Brister kan ta sig flera uttryck och i flera grader där inte döden säkert är den troligaste. Snarare mottagligheten för andra sjukdomar och en mer begränsad prestationsfömåga. Kanske är han överpresterande så att det spelar mindre roll?

Eftersom vi vet föga av vad som egentligen ingår i köttfärssåsen får vi anta att han menar en variant av den som kommer från Bologna. Den skapas ur en bas av stekt sidfläsk där fettet från det rökta fläsket sedan bryner lätt de hackade och skalade trypofanrika tomaterna som ingår. Till detta hackad lök. Under tiden fräses köttfärs i olivolja med en aning vitlök(?) och det hela kryddas med salt, peppar. Till tomaterna så går det vanligtvis i lite socker för att få ned syran och upp tomatsmaken. Alls ingen näringslös sörja även om fibrerna blivit väl hårt nedkokta i processen. Pastan håller även den en relativt låg fiberhalt varför matsmältningen ges liten chans att motionera. Inte bra. Mer om fibrer om du söker under ordet härinne på Kollo.

Den här dieten är som sagt inte såpass farlig på kort sikt att den ger kraftiga utslag på välmåendet och Trance är gissningsvis färdigvuxen varför tåligheten är radikalt mycket bättre. Dessutom skulle det hela bli tydligare om Trance trollade fram en tvillingbror som kunde tjäna som referenspunkt. Så lyckligt lottade är vi desvärre sannolikt inte.
Därmot Trance så kommer du att bli rejält deprimerad när känslan av monotoni smyger sig över dig och till slut överger du experimentet.

Det tror i alla fall jag.


Lizard

Tolkia
2006-12-02, 19:35
Läste inte så noga iofs, men hittade inte var det stod vilka bristsymptom som trance kommer få av sin kost.
Jag är frestad att fråga om du verkligen har reella hinder att använda dina två hjärnceller, eller om du bara tycker att det är roligt att gnöla?

Ingan kan naturligtvis med säkerhet säga vilka bristsymptom, om några, som Trance kommer att få förrän han provat. Av bilden ovan ser man att det är lite tunt med vitamin D, selen och kalcium. Det kommer antagligen att se annorlunda ut om Trance byter ut delar av juicen mot mjölk, men vi har inte sett någon uträkning för det än. Vi skall också ta med i beräkningen att uträkningen gjorts med "multivitaminjuice", alltså en vitaminberikad dryck; om man väljer vanlig, obearbetad juice kommer det också att se annorlunda ut. Varsågod att återgå till länken, eller annan lämplig källa och läsa om symptomen vid brist på kalcium, selen och vitamin D. Det är nyttigt att bilda sig.

När det gäller antioxidanter finns det nog inga bristsymptom beskrivna; nyttan av dessa (eller vådan av bristen på dem) handlar, skulle jag tro obs. tro), mer om diffus "allmänfunktion", risk att utveckla cancer, funktion hos ämnesomsättning/cellandning osv.

Cloud
2006-12-03, 02:14
Men frågan är ju om jag teoretiskt skulle äta detta ett år och träna på om jag inte skulle vara hälsosammare än snittmänniskan ändå.

Snittmänniskan? Jag tvivlar på att snittmänniskan i sverige får några större bristsymptom. men, många före mig har uttryckt sig väldigt väl, så jag har inte mycket annat att tillägga förutom att du inte längre verkar vara intresserad av att utreda saken utan verkar endast envis.

Anledningen till att någon inte ger dig exakta svar är för att du inte ger oss exakta näringsvärden. skulle du ge oss exakta näringsvärden, inklusive alla mineraler, vitaminer och energigivande näringsämnen så skulle vi kunna ge dig exaktare svar. dessutom tvivlar jag på att forskningen har kommit så långt att om du säger att du ligger under med 5 gram kalcium enligt SNR så får du så och så många bristsymptom efter så och så många dagar. du ber om det omöjliga. var god läs boken som du har tillgång till.

//Gustav

Eddie Vedder
2006-12-03, 08:17
Vi kommer ju aldrig få svar på detta, går ju bara å spekulera såklart. Själv tror jag definitivt i första hand på problem me blodlevring p.g.a. K-vitaminbrist, en K-vitaminbrist som i sin tur även leder till svagt skelett eftersom de e en kalciumfattif måltid.
Men frågan e ju om de handlar om fullt funktionellt liv efter ett år me den kosten till frukost, lunch å middag lr om vi snackar ren överlevnad. De e väl egentligen de som e de största problemet me den här tråden, jag tror många har olika syn på vilka konsekvenserna kan bli. Handlar de om att överleva under ett år (å vi säger att du inte skulle tröttna rent smakmässigt) så vore de nog inga stora problem, men skulle du göra prover i slutet av "projektet" skulle de förmodligen visa på vissa brister. Hur du sen skulle må e ju en annan femma.

Men tack Trance för en jävla rolig debatt iaf hehe.

LarsK
2006-12-03, 13:00
Överleva kommer du göra. Se på dem som satt i japanska fångläger i flera år och åt bara ris och dåliga grönsaker hela dagarna. De överlevde, tja, i allafall en del av dem. Men de mådde inget vidare.

Trance
2006-12-03, 13:15
Överleva kommer du göra. Se på dem som satt i japanska fångläger i flera år och åt bara ris och dåliga grönsaker hela dagarna. De överlevde, tja, i allafall en del av dem. Men de mådde inget vidare.

Ja, men jag känner en kille som åt varierat och han blev påkörd av en bil. Han mådde inte så bra heller.

Sedan cloud och eddie vedder, titta på bildern som bifogades. Dock skulle ju vissa saker ändras då man byter ut lite mot mjölk. Jag ser inte varför det inte skulle fungera och är tveksam om vanligt folk "varierar" så mycket som de tror. Många äter aldrig fisk, äter aldrig mjölkprodukter, äter nästan aldrig grönsaker.

Cloud
2006-12-03, 15:51
Ja, men jag känner en kille som åt varierat och han blev påkörd av en bil. Han mådde inte så bra heller.

Sedan cloud och eddie vedder, titta på bildern som bifogades. Dock skulle ju vissa saker ändras då man byter ut lite mot mjölk. Jag ser inte varför det inte skulle fungera och är tveksam om vanligt folk "varierar" så mycket som de tror. Många äter aldrig fisk, äter aldrig mjölkprodukter, äter nästan aldrig grönsaker.

Skulle du byta ut juicen mot mjölk så är det en annan femma. då får du t.ex. inte kalciumbrist och inte vit-D brist. Selen och vit-K återstår. jag vet inte hur viktigt det är med vit-K. det verkar farligare om blodet koagulerar för mycket än för lite. det skulle säkert kunna gå, näringsmässigt, att leva på det i ett år om du varierar mellan dessa, men notera att jag sa variera, för börjar du byta ut vissa livsmedel mot andra så varierar du din kost. försöker du definiera uttrycket "variation" genom att bara variera din kost minimalt? frågan blev ju ointressant nu.

Jag står dock fast vid att du inte kommer att äta maten efter ett tag. att folk säger att de har ätit samma frukost i 10 år är ju rätt så irrelevant, det har ju jag också! men prova att bara äta den rätten, hela dagen rätt igenom under en lång period. det är en helt annan femma.

Överleva kommer du göra. Se på dem som satt i japanska fångläger i flera år och åt bara ris och dåliga grönsaker hela dagarna. De överlevde, tja, i allafall en del av dem. Men de mådde inget vidare. Nu är jag helt ute och cyklar på hal is... men jag har för mig att de västerlänningar som satt i japanska fångläger blev bjudna på rå fisk, men vissa vägrade äta den, även när de såg svälten i vitögat?

//Gustav

-=Kotten=-
2006-12-05, 23:24
Finns väl många som lever på Billys Panpizza och Cola utan större problem.....kanske varierar med en chipspåse eller cheesburgare vid tillfälle....*flex*

Själv äter jag nässtan bara fiskpinnar,potatis o sallad...*whistle*

Diana
2006-12-06, 12:22
Intressant *popcorn*

Mina tankar har vandrat i liknande spår otaliga ggr kan jag ju säga hehehe. Hoppas av hela min köttfärsåsälskande själ den som ger sej på detta experiment delar med sej utförligt av resultaten. :thumbup: :D