handdator

Visa fullständig version : Vilka delar av kroppen jag träna tillsammans med?


Agro
2006-11-30, 15:08
Lite lång tråd men iaf.

Jag tränar

Bröst o biceps

Rygg o tricpes

Ben o mage

Är det ok? Syftar på om jag övertränar någon del genom att kombinera fel.

MVH!

sleep is the enemy
2006-11-30, 15:23
Hmm, axlar? Sen föredrar nog ja att ha bröst och triceps tillsammans, kanske axlar me där? Och biceps och rygg på samma dag. Därför att man då kan vila dom musklerna mellan passen. Om du kör som du gör nu tränas biceps och triceps i både rygg och bröst passet, och får då lite vila. Hur ofta tränar du?

Bondlurk
2006-11-30, 16:02
Att vara trött i biceps lär hindra dig en del i dina ryggpass, byt plats på triceps och biceps så lär du slippa det problemet.

Gpajpen
2006-11-30, 16:09
en smart grej är att kombinera bröst+triceps och rygg+biceps.
får du lätt och mycket träningsverk är det nästan regel.
men i förlängningen bör man inte köra enbart så eftersom vanligtvis kan du inte prestera max i t.ex triceps efter ett bröstpass.
variation is the key.

Agro
2006-11-30, 16:17
Axlar ja, de brukar jag träna för sig ibland, har inte riktigt fått nån riktigt bra struktur... Vet inte var jag ska få in dem.

På bröst pass så blir jag lätt trött i axlarna och inte i bröstet, vet inte varför, verkar som att axlarna arbetar mer än vad de ska..

Hur ska jag hinna köra triceps, axlar och bröst på samma dag? Känns som att jag kommer stå på gymmet ett långt tag, kör ca 4 övningar till varje muskelgrupp..
Ska jag tex köra 1 set på axlar och sedan 1 set på triceps och sedan tillbaka till 2a axel setet?

Behöver all hjälp för strukturen i träningschemat!

Tjuckot
2006-11-30, 16:21
Att vara trött i biceps lär hindra dig en del i dina ryggpass, byt plats på triceps och biceps så lär du slippa det problemet.

Eller så är man lite smartare och kör ryggövningarna först och efter det biceps ;) Man blir tröttare i biceps, visst. Men man blir nog stor och stark iaf :Virro

sleep is the enemy
2006-11-30, 16:37
Axlar ja, de brukar jag träna för sig ibland, har inte riktigt fått nån riktigt bra struktur... Vet inte var jag ska få in dem.

På bröst pass så blir jag lätt trött i axlarna och inte i bröstet, vet inte varför, verkar som att axlarna arbetar mer än vad de ska..

Hur ska jag hinna köra triceps, axlar och bröst på samma dag? Känns som att jag kommer stå på gymmet ett långt tag, kör ca 4 övningar till varje muskelgrupp..
Ska jag tex köra 1 set på axlar och sedan 1 set på triceps och sedan tillbaka till 2a axel setet?

Behöver all hjälp för strukturen i träningschemat!

Hmm, om du isolera musklerna mer var för sig kan du testa att vinkla ut armbågarna vid bänkpress och hantelpress, om det är dom övningarna du kör på vid bröst (sänk vikterna å lär dej tekniken för när du tar i med bröstet mest). Har du tränat länge? Annars tycker jag nog fyra övningar per muskelgrupp låter väldigt mycket. Du ska inte byta mellan övningarna mellan seten. Lättast e nog att köra igenom alla bröst övningarna, sen axlar, sen triceps. Du kan ju ändra om ordningen mellan musklegrupperna ibland om du vill (börja me axlar v1, bröst v.2)

JonteBoy
2006-11-30, 20:57
jag brukar köra:

Rygg, Biceps

Bröst, Triceps

Axlar,Mage

Lår, Vader

Hoppas de är en bra komination

Agro
2006-12-01, 10:06
Har du tränat länge? Annars tycker jag nog fyra övningar per muskelgrupp låter väldigt mycket. Du ska inte byta mellan övningarna mellan seten.

Jag har väl tränat i ca 1år, inte konstant, har ju haft mina uppehåll..
Hur många set per muskelgrupp är lämpligt för att kunna öka?
Tex för bröst; Bänkpress, snedbänkpress, liggande hantelpress liggande sne hantelpress, flyes och ev kabeldrag..
Vilka av dem ska jag välja om jag bara ska köra 3övningar för bröst?

Jacksatan
2006-12-01, 10:54
Jag tycker det är bäst att köra hela överkroppen när man tränar. Vi är inte konstruerade att använda en muskel åt gången, och jag ser ingen anledning till att man ska göra det när man tränar heller. Kör bröst, rygg, armar och axlar i ett pass. Jag tycker det känns oöverträffat bäst på det viset.

Beecher
2006-12-01, 11:00
Jag tycker det är bäst att köra hela överkroppen när man tränar. Vi är inte konstruerade att använda en muskel åt gången, och jag ser ingen anledning till att man ska göra det när man tränar heller. Kör bröst, rygg, armar och axlar i ett pass. Jag tycker det känns oöverträffat bäst på det viset.


på tal om det, fixa en aktiv träningsdagbok, snälla? :)
funderar också på helöverkropps längre fram eventuellt...

Sheogorath
2006-12-01, 11:10
Ett bättre alternativ om man vill köra en två-splitt, i min mening, är att köra drag/press. Då arbetar man verkligen med musklerna som jobbar synergistiskt i sina naturliga rörelsebanor.

sleep is the enemy
2006-12-01, 11:16
Jag har väl tränat i ca 1år, inte konstant, har ju haft mina uppehåll..
Hur många set per muskelgrupp är lämpligt för att kunna öka?
Tex för bröst; Bänkpress, snedbänkpress, liggande hantelpress liggande sne hantelpress, flyes och ev kabeldrag..
Vilka av dem ska jag välja om jag bara ska köra 3övningar för bröst?

De beror ju på så många faktorer, b.a. på hur ofta du tränar. Försök hitta lagom mängd så du känner dig fräsch genom hela passet. Jag själv delar upp kroppen i drag/press pass nu. Så då kör ja bara 2 övningar på bröst, bänkpress och sned hantelpress. Jag tror det viktigaste är att göra övningar du tycker om och känner att du kan utföra bra. Men t.ex bänkpress, hantelpress och flyes om du ska ha tre. Och variera gärna med lutningen. Men försök hitta själv hur många set du behöver.

LuThe
2006-12-01, 12:13
rygg, baksida axlar samt mitten, biceps

ben, mage

bröst, framsida axlar samt mitten, triceps

Agro
2006-12-01, 18:00
Ett bättre alternativ om man vill köra en två-splitt, i min mening, är att köra drag/press. Då arbetar man verkligen med musklerna som jobbar synergistiskt i sina naturliga rörelsebanor.

Jag förstår inte riktigt, vilka muskelgrupper/övningar ska jag köra då?
Ska köra biceps och rygg ikväll, lär som sagt inte orka lika mkt i bicepsövningarna, men om ni säger att det är rätt så? *whistle* haha

Conny_S
2006-12-01, 18:33
Kör:

Ben/vader

Rygg/bröst

biceps/triceps/axlar/trapz

Mage när du känner för det.


/Conny_S

Agro
2006-12-02, 00:03
Hur många övningar per muskelgrupp när det gäller
biceps/triceps/axlar/trapz? 1-2?
Kommer jag att växa även fast det är så få övningar?

Jacksatan
2006-12-02, 09:20
Jag förstår inte riktigt, vilka muskelgrupper/övningar ska jag köra då?
Ska köra biceps och rygg ikväll, lär som sagt inte orka lika mkt i bicepsövningarna, men om ni säger att det är rätt så? *whistle* haha

Nä, du ska t ex köra bänkpress och latsdrag.

Agro
2006-12-04, 13:30
Så det bästa är att köra drag/press övningar, är den här uppställnigen bra?

Bröst - Rygg
Ben - Mage
Armar - axlar

eller

Bröst-rygg-axlar-armar.
Ben
Mage

Känns som att jag kommer trötta ut mig enormt i överkroppen och kanske inte kunna lyfta lika mkt på alla övningar, dvs de övningar jag börjar med kommer kunna hålla nuvarande vikt, och dem i slutet sjunka ner kilo..

Hur gör du Jacksatan när du tränar hela överkroppen på en kväll? 90min pass.

sleep is the enemy
2006-12-04, 13:53
Så det bästa är att köra drag/press övningar, är den här uppställnigen bra?

Bröst - Rygg
Ben - Mage
Armar - axlar

eller

Bröst-rygg-axlar-armar.
Ben
Mage

Känns som att jag kommer trötta ut mig enormt i överkroppen och kanske inte kunna lyfta lika mkt på alla övningar, dvs de övningar jag börjar med kommer kunna hålla nuvarande vikt, och dem i slutet sjunka ner kilo..

Hur gör du Jacksatan när du tränar hela överkroppen på en kväll? 90min pass.

de där är ju inte press/drag schema... ryggen pressar du väl inte me? axlar pressar du däremet, å triceps, inte biceps, den drar du, tillsammasn med ryggen.

Agro
2006-12-04, 14:34
de där är ju inte press/drag schema... ryggen pressar du väl inte me? axlar pressar du däremet, å triceps, inte biceps, den drar du, tillsammasn med ryggen.

Ryggen drar jag med (latsdrag) och bröst pressar jag med, precis som han skrev.
Vilka muskelgrupper ska jag arbeta med enligt press/drag? Förstår inte hehe*gah!*

Stab
2006-12-04, 14:39
Så det bästa är att köra drag/press övningar, är den här uppställnigen bra?

Bröst - Rygg
Ben - Mage
Armar - axlar

eller

Bröst-rygg-axlar-armar.
Ben
Mage

Känns som att jag kommer trötta ut mig enormt i överkroppen och kanske inte kunna lyfta lika mkt på alla övningar, dvs de övningar jag börjar med kommer kunna hålla nuvarande vikt, och dem i slutet sjunka ner kilo..

Hur gör du Jacksatan när du tränar hela överkroppen på en kväll? 90min pass.

Tror inte att han menar att du skall köra bröst-rygg-axlar-armar i ett "split" schema. Mer åt hel/halvkropps stuket.

Typ Mån Överkropp
Tis Underkropp
Ons vila
Tors Överkropp
Fre Underkropp

osv

sleep is the enemy
2006-12-04, 15:01
Ryggen drar jag med (latsdrag) och bröst pressar jag med, precis som han skrev.
Vilka muskelgrupper ska jag arbeta med enligt press/drag? Förstår inte hehe*gah!*

:) Du gör de nog svårare än va de egentligen är, en dag pressövningar, nästa dag dragövningar... svårare än så va de inte :)

Men de e inte de som Jacksatan menar, han vill du ska köra över/underkropp. Alltså en dag överkropp å en dag underkropp. Två olika sätt att träna, kanske därför du missförstod...

Jacksatan
2006-12-04, 15:32
Känns som att jag kommer trötta ut mig enormt i överkroppen och kanske inte kunna lyfta lika mkt på alla övningar, dvs de övningar jag börjar med kommer kunna hålla nuvarande vikt, och dem i slutet sjunka ner kilo..

Hur gör du Jacksatan när du tränar hela överkroppen på en kväll? 90min pass.

Ska förklara mig lite närmare. Visst kan man splitta upp och köra bröst en dag, rygg en dag osv. JAG tycker dock inte att det är det bästa utan jag föredrar att köra halvkroppspass istället. Det känner mer naturligt än att mörda sig i bröst en timme varje vecka.
Ett överkroppspass kan se ut såhär för mig: 5set bänkpress, 5set latsdrag, 3set hantelrodd, 2set militärpress. Brukar köra ett tungt och ett lätt sådant i veckan och även 2 underkroppspass i veckan.

beffen
2006-12-04, 16:04
Jag har inte "vågat" testa att köra t ex Bröst+triceps, chansen att man inte kan ta i max på tricepsövningarna känns minimal!? Eller va säger ni?

rQx
2006-12-04, 16:08
Fattar inte hur folk ens pallar att träna Bröst Triceps eller rygg bicep på samma dag.. Mina triceps och bicep är helt slut efter bröst och rygg =S

Agro
2006-12-04, 16:38
Ska förklara mig lite närmare. Visst kan man splitta upp och köra bröst en dag, rygg en dag osv. JAG tycker dock inte att det är det bästa utan jag föredrar att köra halvkroppspass istället. Det känner mer naturligt än att mörda sig i bröst en timme varje vecka.
Ett överkroppspass kan se ut såhär för mig: 5set bänkpress, 5set latsdrag, 3set hantelrodd, 2set militärpress. Brukar köra ett tungt och ett lätt sådant i veckan och även 2 underkroppspass i veckan.

Varför kör du hela 5 set i bänkpress? Ger inte det mer uthållighet istället för styrka och ökning?

På det överkropps passet får du ju med, bröst, rygg(dock inte hela ryggen tex trapz?) och axlar right? Armar då? :)
Eller dem kanske kommer in indirekt på latsdrag och bänkpress? :)

Jacksatan
2006-12-04, 18:57
Varför kör du hela 5 set i bänkpress? Ger inte det mer uthållighet istället för styrka och ökning?

På det överkropps passet får du ju med, bröst, rygg(dock inte hela ryggen tex trapz?) och axlar right? Armar då? :)
Eller dem kanske kommer in indirekt på latsdrag och bänkpress? :)

Hur mkt uthållighet man får har inte med antal set att göra, utan med antal reps. Kör du 5 set i bänk med säg 5reps i varje set så lovar jag att du får muskler, och du kommer inte få nån skidåkaruthållighet.
Som du ser på min avatar är trapz inte direkt något jag behöver prioritera men marklyft, lutande hantelrodd tar ju mkt på just trapzen så jag kör ingen specifik övning för dessa.
Jag brukar slänga in nåra set armar på ett av överkroppspassen, men min filosofi är att de får tillräckligt med stryk av rygg och bänkträningen.

destrukt
2006-12-04, 20:42
Kan inte förstå att så många rekomenderar Rygg biceps samt bröst triceps på samma dag. Som tidigare svar, väldigt svårt att maxa biceps och triceps

Agro
2006-12-05, 15:50
Vad är egentligen bäst att göra?
Guru's förklara! :)

Jacksatan
2006-12-05, 15:52
Vad är egentligen bäst att göra?
Guru's förklara! :)

Det finns inget som är "bäst" just eftersom det är olika för alla. Visst finns det generella riktlinjer, men allt däremellan måste du känna efter själv.

jim
2006-12-05, 16:11
hur är en tråd lång när du börjar skriva den? :P