handdator

Visa fullständig version : Kreatinkur..


michael
2003-02-11, 22:28
Har ingen erfarenhet med kreatin alls, 0 kunskap, tänkte prova på't, har beslutat mig för att köra en 6veckors kur, hur skall jag dosera? jag är en man, 18 år, 92kg.

EiseltUK
2003-02-12, 17:47
Originally posted by michael
Har ingen erfarenhet med kreatin alls, 0 kunskap, tänkte prova på't, har beslutat mig för att köra en 6veckors kur, hur skall jag dosera? jag är en man, 18 år, 92kg.

Den normala dosen är 20-30 gram i 3-5 dagar. Sprid ut intaget på 5 grams doser under dagen. Därefter tar man 5-10 gram (häften före och hälfen efter träning). när du har kört i sex veckor så gör du ett upphåll på minst en vecka. Därefter kan du börja om igen on du vill. Effekten av kreatin förstärks om du samtidigt tar något som höjer blodsockret... kanske 2 bananer.

Mvh
Henrik

Pecca
2003-02-12, 18:38
Micke du kunde väl ställt den här fråga för 2 veckor sen så hade du fått 1kg gratis av mig!:love:

michael
2003-02-12, 21:53
fan också, jag får väl köpa mitt kreatin som vanligt folk då :furious:

Überbiffen
2003-02-13, 08:05
När jag "kurar" tar jag 20g/dag delat på fyra i 4 veckor. :hbang:

shirunai
2003-02-13, 11:00
jag kör efter förpackningen när jag gjorde skulle lämna blod frågade jag efter mitt kreatin värde och det låg på max...och jag kör med twinlabs pulver...körde 5gram 4ggr perdag i 5dagar det är uppladdningsfasen.

Pumpa på :bpump:

lole
2003-02-13, 17:55
:confused: Hejsan. Läste lite om era funderingar om kreatin, jag har själv läst att man skall ta det innan och efter träning = ingen uppladdning utan bara när man skall träna. Är det "rätt" eller har jag blandat ihop det??:confused:

ryssen
2003-02-16, 20:05
efter att ha provat det mesta med kreatin så tycker jag att det går lika bra med intag endast före och efter träning.

uppladdningsfasen ger mig bara risig buk:thumbup:

Cerberus
2003-02-17, 08:28
hur fan smakar kreatin? funderar på att kanske pröva det.

AnderssoN
2003-02-17, 09:11
Kreatin smakar ungefär lika mycket som ett glas ljummet vatten, alltså inte speciellt mycket.

Däremot kan glutamin smaka olika från burk till burk.

muskelbyggarn
2003-02-17, 09:28
Håller med Andersson ang. glutamin, inte riktigt med kreatin. Tycker mig märkt olika "kemiska smaker" mellan olika märken. Inte mycket att bry sig om, men när smakfrågan var uppe så :eating:


Vänl,,,
Tobbe

AnderssoN
2003-02-17, 12:31
Har bara kört *hosteiselthost* så jag kan inte jämföra tyvärr.

Varför luktar, och till viss del smakar, viss glutamin äggfis? Det kan faktiskt stinka riktigt illa när man blandar det i vatten. Och andra gånger är det neutralt och fint.

lole
2003-02-18, 21:11
:eating: Kreatinet smakar väl knappast nåt, men tar man det med druvsocker så...
Håller med Ryssen = uppladdning ger kass kista:booty: :booty:

muskelbyggarn
2003-02-18, 22:56
>Andersson,

Vore jag som du skulle jag sluta upp med äggfisglutamin, låter inte som bra kvalite...

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-02-18, 23:11
Det är en sötaktigt/svavelaktig smak som vanligen beror på att glutaminet framställs enligt FCC IV (food chemical codex som är en typ av standard för livsmedelsingredienser). Ett bra glutamin ska inte lukta speciellt mycket, men ska enligt FCC-standarden smaka lite sötaktigt. Om det luktar ovanligt mycket så kan det bero på en ofullständigt renad produkt. Sånt glutamin brukar också vara lite grått i färgen. Det är också lite skillnad i smak beroende på hur stor partikelstorleken är. Om det är mer kristallint så framträder smaken lite mindre.

Mvh
Henrik

muskelbyggarn
2003-02-18, 23:27
Glömde tillägga, "äggfissmak" i kombination med ett glutaminpulver som mer är som "gegga" :nono:

Billigt crap...

Vänl,,,
Tobbe

feldtarn
2003-02-22, 16:20
Fick denna rekomendering på kreatin!

Bara kört kreatin en gång tidigare o tyckte mig inte få nåpgra vidare resultat då... men jag tog det inte så bra då heller...

hur pass mycket kan man räkna med på kreatinet?

KREATINDOSERING/INFO

Rekommenderat intag (mina rekommendationer)är:
Dag 1-5, 20g uppdelat på 4ggr/dag (4x5g)
Dag 6-och framåt, ca: 9g uppdelat på 3ggr/dag (3x3g)

Väger man mindre än 80kg så kan man ta något mindre,
och väger man över 100kg så kan man ta något mer.

Ytterligare tips:
Blanda gärna i jummet vatten.
Ta gärna snabba kolhydrater i samband med kreatinintaget.
T ex. en banan, mm.
Ta ej kreatin ihop med dom större måltiderna.
Dela hellre upp intaget på lite och ofta, ta absolut inte
hela intaget på en gång. (kroppen kan bara ta upp en
liten del i taget.)

Kör på en 2-3 månaders kur och håll upp i ca: 2-3 månader
innan du börjar om igen.
Ett tips: under uppehållet från kreatinet så passar det bra
att köra på extra L-Glutamin för att bibehålla en gynnsam utveckling.