handdator

Visa fullständig version : Kosttillskottsbranschen: mycket teorier, lite fakta??


j_p
2003-02-11, 21:37
Har funderat på varför det egentligen är så mycket teorier och gissningar i kosttillskottsbranchen, och ganska lite vedertagna fakta. Jag menar det finns så jäkla många olika åsikter och teorier om vad som är bra och inte bra, både från användare OCH tillverkare. Ska det vara så svårt att få fram rena fakta om vilka kosttillskott som fungerar bra och varför? .(Det gller väl egentligen mat också, hur ska man äta, när, osv..) Vi har ju kommit ganska långt inom andra områden här i världen...
Har funderat på om det beror på något av dessa:

1) Det forskas för lite inom ämnet, så det finns inga fakta att få tag på!
2) Tillverkarna hittar gärna på mycket egna sanningar för att sälja, så de verklig fakta försvinner i mängden...
3) Människor fungerar så olika att det helt enkelt inte går att sätta upp regler.

Eller så kan det ju va så att jag är ute och cylar och att det visst finns klara fakta.. :em:

Droog
2003-02-11, 21:51
Nummer 2 är huvudet på spiken. Väldigt vanligt och tydligt, bara att titta på det här forumet där försäljare/tillverkare argumenterar för sin ståndpunkt. Det intressanta är ju att de brukar tiga när de möter på patrull. Detta har hänt flera gånger. Om det beror på brist på kunskap eller förlägenhet över att ha blivit avslöjade med halv- eller osanningar låter jag vara osagt.

js44
2003-02-11, 22:33
Jag tror nog på nummer 2. Dom vill bara tjäna pengar. Marknadsföring (reklam, webbsidor etc) och verkligheten har ingenting med varandra att göra (detta gäller alla branscher förövrigt).
Sen finns det undantag givetvis, men dom är nog ganska få. Svenska tillverkare är nog lite mer seriösa än tex. amerikanska. Slår man upp en slumpmässig amerikansk byggartidning så blir man ju överöst med reklam om produkter som är 876234% mer effektiva. Många går på det, vilket ger pengar. Sen spelar det ingen roll om preparaten funkar eller inte, det viktiga är att tjäna pengar.

/J

PDS
2003-02-12, 08:45
2:an helt klart, dom är vinstdrivande företag precis som alla andra och vill sälja så mycket som möjligt.
Vi har väl alla sett på TV-Shop med abflex å allt vad det heter,många är dom dom går på all smör prat för att dom inte förstår vad det handlar om,precis samma här mer övertygande reklam sann eller inte = mo mony

Fairing
2003-02-12, 08:57
Visst finns det många teorier i denna branch kanske beroende på att vissa studier visar det ena och vissa det andra.Självklart vill man väl tjäna pengar , man skall väl inte arbeta gratis eller hur.

Kan väl berätta lite hur vi arbetar: Ofta får vi tips om nya produkter från forskare/kemister.Varuprov tas hem och en praktisk utvärdering, sker ofta under lång tid.Samtidigt går vi genom alla studier och referenser som finns till produkten.

Om allt faller väl ut så kan vi lansera en ny färdig produkt efter 4-8mån
Vi lägger väldigt stor vikt på hur produkten fungerar i praktiken och inte bara teoretiskt.

Alla människor har olika metabolistaiska skillnader som gör att alla kan få olika resultat trots likvärdig dosering.Produkter som vi börjar producera skall i praktiska studier fungera MYCKET VÄL för över 80% av dom som utvärderat produkten.

Vi "hypar" aldrig våra produkter utan försöker att hålla en seriös profil och tack vare det så får vi samarbeta med landslag osv.
Senaste landslaget som knöt samarbete med oss var SVEMO.

Personligen tror jag att det finns viss sanning i alla av j_p påståenden men mest i 3:a

/Lasse

muskelbyggarn
2003-02-12, 09:00
Är helt och hållet med på Fairings linje!

Lasse, du fick in en fullträff :thumbup:

Vänl,,,
Tobbe

j_p
2003-02-12, 09:23
Fairing> Bra svar, tack! :thumbup:

Klart tillverkare ska tjäna pengar, det är ju det företag gör! Så problemet i branschen kanske delvis är att det ofta är lättare att tjäna pengar på att sälja hypat skräp än prylar som verkligen fungerar. Gott om okunniga konsumenter helt enkelt... :smash:

adde
2003-02-12, 11:12
Bara på de senaste åren så har det (enligt mig) blivit vanligare att man faktiskt ger referenser till studier, kan inte påminna mig om att det var lika vanligt för bara 5 år sen.

Tillskottsbranchen har ju endel gemensamt med läkemedelsbranchen, även om finserna bakom är lite olika...
Vad gäller för R&D hos tillskottsbolagen (% av budgeten)? Tas det många patent? Patenttvister?

/adde

Pudzianovski
2003-02-12, 11:28
Fairing: Vilka och hur många är det som testar era nya produkter då? 10 per som tränat i 10 år.....eller hur funkar det? (den praktiska utvärderingen altså)

:rolleyes:

Fairing
2003-02-12, 12:13
Pudzianovski!

Vi förlitar oss helt på Eliidrottare som känner sin kropp väldigt väl och märker av varje liten skillnad i kost/kosttillskott.Vi vill även undvika placeboeffekt som "svenssons "kanske kan få av ett tillskott

Praktiskt så kör vi formulär där man på en skala 1-10 för ge produkten betyg , beträffande viktuppgång/nedgång , energinivå , återhämtning , styrka osv.Ingen i gruppen vet om vilka mer som utvärderar produkten .Fettprocent och vikt kollas av under hela utvärderingen.

Återhämtningsdrycken som vi kommer med har uteslutande utvärderas av uthållighetsidrottare under år 2002 med mycket gott resultat. Totalt var det ca 25 pers med. Bla. catapult.se , team green.se osv.

Den mesta styrkeökningen som vi har noterat var när vi provade ut Kreapyr och en styrkelyftare ökade från 10reps på 110 till 10 reps på 130 på 3v..Han ifrågasatte om det inte var "något djävla doping" i produkten.Han var även rädd för att skada leder och ligament när styrkeökningen vart så drastisk.Doseringen var 9g/dag

/Lasse

z_bumbi
2003-02-12, 13:00
Fairing: Styrkelyftaren testades väl inte på sina huvudlyft utan något annat ?
Annars var det en junior och då kan ju bara anblicken av en snygg tjej fixa testonivåer som skulle klara de ökningarna på tre veckor. :D

EiseltUK
2003-02-12, 13:13
Jag skulle tro att det är en kombination av de tre punkterna.

/ Henrik

EiseltUK
2003-02-12, 13:19
Originally posted by Fairing
Praktiskt så kör vi formulär där man på en skala 1-10 för ge produkten betyg , beträffande viktuppgång/nedgång , energinivå , återhämtning , styrka osv.Ingen i gruppen vet om vilka mer som utvärderar produkten .Fettprocent och vikt kollas av under hela utvärderingen. /Lasse

Dr Lasse i vit rock.... :D

The Dwag
2003-02-12, 13:26
Hela tråden luktar Bullshit !:booty:

muskelbyggarn
2003-02-12, 13:31
Dwarfen, du har näsan för nära munnen bara :naughty:


Vänl,,,
Tobbe

The Dwag
2003-02-12, 13:58
Originally posted by muskelbyggarn
Dwarfen, du har näsan för nära munnen bara :naughty:


Vänl,,,
Tobbe

Mmm med tanke på avståndet till dig så borde det inte lukta...men du stinker enda till Karlstad :thefinger

Mr Pink
2003-02-12, 13:59
Originally posted by Fairing

Kan väl berätta lite hur vi arbetar: Ofta får vi tips om nya produkter från forskare/kemister.Varuprov tas hem och en praktisk utvärdering, sker ofta under lång tid.Samtidigt går vi genom alla studier och referenser som finns till produkten.

Om allt faller väl ut så kan vi lansera en ny färdig produkt efter 4-8mån
Vi lägger väldigt stor vikt på hur produkten fungerar i praktiken och inte bara teoretiskt.

/Lasse

Fairing: Jag är intresserad hur ni gör era praktiska utvärderingar, kan du inte lägga ut lite dokumentation om någon produkt och dess effekter i praktiken?

Fairing
2003-02-12, 14:04
z_Bumbi , det var en av Järfälla AK (och sveriges) bästa lyftare och han är väl ca 40 bast i dag.

Henrik: Om man skall vara först med bra produkter så är väl praktiska studier det enda sättet.

Dwagen: Jag berättar bara hur Fairing arbetar sedan hur alla andra gör är väl en annan femma eller hur?

Jag kallar det absolut inte vetenskapligt bevisat utan bara praktiskt utprovat.

Ett annat sätt att få tag på bra produkter är att börja sälja det när marknaden precis börjar att få upp ögonen på produkten och företag som Fairing har gjort "grovarbetet".Det är garanterat mest lönsamt.

/Lasse

KCG är ett undantag där har Roger Harris skött hela biten.Studier , praktisk utvärdering osv

Fairing
2003-02-12, 14:14
Pink: Visar knappast företagshemligheter för konkurrenter som läser allt på detta forum.

Maila mig privat och berätta vilken produkt du är intresserad av.

/Lasse

The Dwag
2003-02-12, 14:26
Originally posted by Fairing

Dwagen: Jag berättar bara hur Fairing arbetar sedan hur alla andra gör är väl en annan femma eller hur?

Jag kallar det absolut inte vetenskapligt bevisat utan bara praktiskt utprovat.

Ett annat sätt att få tag på bra produkter är att börja sälja det när marknaden precis börjar att få upp ögonen på produkten och företag som Fairing har gjort "grovarbetet".Det är garanterat mest lönsamt.

/Lasse



Jag har aldrig påstått något annat jag sade bara att hela tråden luktade Bullshit.... sen att du tog åt dig extra mycket är inte mitt fel :angel:

EiseltUK
2003-02-12, 15:31
Originally posted by Fairing
Henrik: Om man skall vara först med bra produkter så är väl praktiska studier det enda sättet.



Jo, om det nu finns någon poäng med att vara först. Först är inte alltid bäst. :naughty:

/ Henrik

Hermes
2003-02-12, 15:46
Kanske är en dum fråga, men går det inte att ta patent på nya tillskott? Och om det går, varför har ingen tagit patent på typ hmb, cla och sånt

EiseltUK
2003-02-12, 15:47
Det går inte direkt att patentera naturligt förekommande ämnen, men det finns ofta patent på tillverkningsmetoder och användningsområden. Ofta är det råvarutillverkarna som har dessa patent.

Mvh
Henrik

Hermes
2003-02-12, 16:53
Nä javet, isåfall skulle ju nån kunna patentera typ vassle (skulle bli ett jävla liv :D ) Men t.ex. HMB är väl inte naturligt förekommande, har ingen aning om vad det består av iof...

EiseltUK
2003-02-12, 17:39
Originally posted by hermes
Nä javet, isåfall skulle ju nån kunna patentera typ vassle (skulle bli ett jävla liv :D ) Men t.ex. HMB är väl inte naturligt förekommande, har ingen aning om vad det består av iof...

HMB är ett ämne som finns naturligt i kroppen av Keto-isokaproat (Leucins ketosyra).

/ Henrik

Hermes
2003-02-13, 13:13
Jahaa :em: , man lär så länge man lever :smokin: