handdator

Visa fullständig version : koffein100mg och ipren400mg


ilikeu
2006-11-29, 19:59
hej tänkte om nån här kunde hjälpa mig.

det är så min mamma e lite överviktig nu, o har lite problem med bena och musklerna, så hon har bestämmt sig för att börja motionera lite.
doktorn har sagt till henne att börja promenera lite o sa att hon skulle börja med ipren, men hon tänkte ta lite koffein för att få lite extra energi, då hon inte har så mycket energi.

så jag tänkte om man kombinerar dessa 2 , har det några negativa följder?

tacksam för svar.:)

norsk_gadd
2006-11-29, 20:04
Tror inte det är någon katastrof men mitt standardsvar på sånna här frågor är och kommer alltid att vara (trumvirvel):

Varför inte fråga doktorn?

ilikeu
2006-11-29, 20:12
ok tack för svar :)

jooo men hon visste inte det..

det va min idé för att pigga upp henne lite så det va därför jag frågade.
så då tänkte jag fråga här om det va negativt eller så.

younggun50
2006-11-29, 21:56
1 tablett piggar inte upp mig, jag måste alltid ta minst 3.

eleni
2006-11-29, 21:59
Förstår inte varför det skulle vara några problem att kombinera dessa?

Linnet
2006-11-29, 23:04
Eftersom flera huvudvärkstabletter på marknaden har koffein i sig (treo, magnecyl osv) är det nog lugnt..

Larsson85
2006-11-30, 08:57
Det är väl många som blandar effedrin och aspirin? Borde inte koffein och ipren kunna vara en light variant av det? Eller det kanske är Acetylsalicylsyran som inte finns i Ipren man vill åt. Någon som vet?

fitnessman-
2006-11-30, 10:44
Att blanda dessa är inget problem. Tycker dock att hon ej bör "käka" Ipren allt för länge.

ilikeu
2006-11-30, 11:35
ok tack så mycket för svaren :)

men då låter det bra :thumbup:

Maod
2006-11-30, 16:29
Jag skulle inte ta koffeinpiller för att få energi. Då är man nog inne på fel spår. Speciellt inte om man kollar på ev. biverkningarna av koffeinet:

Vanligast: Illamående, oro, sömnlöshet, huvudvärk, ökad urinutsöndring, ökad hjärtfrekvens (hjärtklappning), darrningar.

Mindre vanliga/sällsynta: Extraslag hos hjärtat, öronsusningar, synflimmer.

Bondlurk
2006-11-30, 16:34
Jag skulle inte ta koffeinpiller för att få energi. Då är man nog inne på fel spår. Speciellt inte om man kollar på ev. biverkningarna av koffeinet:

Vanligast: Illamående, oro, sömnlöshet, huvudvärk, ökad urinutsöndring, ökad hjärtfrekvens (hjärtklappning), darrningar.

Mindre vanliga/sällsynta: Extraslag hos hjärtat, öronsusningar, synflimmer.

Dessa biverkningar stämmer väl enbart vid överdos, jag har iaf inte kännt av någon av dom och jag har använt koffein regelbundet i samband med träning de närmaste 2 åren.

Ökad urinutsönindrig är dock oundvikligt, koffein är vätskedrivande.

Jag rekommenderar koffein för att få mer energi! Men jag vet inte vad det har för effekter tillsammans med Ipren, sök upp läkare.

Tolkia
2006-11-30, 16:51
I små doser bör det inte vara något problem (om inte annat torde det vara visat genom den stora mängd människor som kombinerar ipren och stora mängder kaffe utan att trilla av pinn), däremot undrar jag om hon verkligen behöver koffein? De flesta människor som börjar motionera efter att ha varit väldigt stillasittande/inte ha motionerat tidigare brukar uppleva att detta i sig gör dem mycket piggare, i alla fall på lite längre sikt. Delvis kan det kanske förklaras med att man ofta börjar sova bättre när man låter sig bli kroppsligt trött lite oftare, men det har säkert också att göra med konditionsförbättring i allmänhet.

Var och en gör förstås som han/hon vill, men jag skulle inte rekommendera koffein för "energibrist" i största allmänhet; bättre då att försöka ta reda på vad energibristen beror på (för lite eller dålig nattsömn, för lite motion, för mycket stress, för lite stimulans osv.) och försöka åtgärda detta.

EiseltUK
2006-11-30, 18:47
hej tänkte om nån här kunde hjälpa mig.

det är så min mamma e lite överviktig nu, o har lite problem med bena och musklerna, så hon har bestämmt sig för att börja motionera lite.
doktorn har sagt till henne att börja promenera lite o sa att hon skulle börja med ipren, men hon tänkte ta lite koffein för att få lite extra energi, då hon inte har så mycket energi.

så jag tänkte om man kombinerar dessa 2 , har det några negativa följder?

tacksam för svar.:)


Varöfr skulle hon ta Ipren? för värk eller förebyggande mot hjärt-kärlsjukdom? Om hon inte tycker att hon har energi till att promenera så tycker jag inte att koffein är rätt. Verkar vara någon annat som borde åtgärdas, typ järnbrist, typ-2 diabetes eller något sånt. När hon kommer igång med promenaderna lite mer regelbundet är det inte omöjligt att hon känner att hon har mer energi.

Larsson85
2006-12-01, 09:16
Jag skulle inte ta koffeinpiller för att få energi. Då är man nog inne på fel spår. Speciellt inte om man kollar på ev. biverkningarna av koffeinet:

Vanligast: Illamående, oro, sömnlöshet, huvudvärk, ökad urinutsöndring, ökad hjärtfrekvens (hjärtklappning), darrningar.

Mindre vanliga/sällsynta: Extraslag hos hjärtat, öronsusningar, synflimmer.

Håller med. Jag dricker aldrig kaffe eller läsk, men fick ändå för mig att jag skulle slänga i mig koffeintabletter innan träningen en gång.

Jag började svettas konstigt på passet och fick en djävulsk abstinenshuvudvärk dagen efter. Folk som är inne i sitt kaffebruk förstår nog ofta inte hur starkt beroende de antagligen är av koffeinet.

Heretic_nO556
2006-12-02, 13:05
Det är väl många som blandar effedrin och aspirin? Borde inte koffein och ipren kunna vara en light variant av det? Eller det kanske är Acetylsalicylsyran som inte finns i Ipren man vill åt. Någon som vet?

Effedrin och Koffein har inte samma effekt på kroppen. Eftersom att Effedrin funkar som en lightvariant av amfetamin.
Jag vet inte vilket ämne i Aspirinen som gör det men den är mer blodförtunnande.

Sverker
2006-12-02, 15:58
Nu lämnar vi efedrin.

ilikeu
2006-12-02, 19:06
Varöfr skulle hon ta Ipren? för värk eller förebyggande mot hjärt-kärlsjukdom? Om hon inte tycker att hon har energi till att promenera så tycker jag inte att koffein är rätt. Verkar vara någon annat som borde åtgärdas, typ järnbrist, typ-2 diabetes eller något sånt. När hon kommer igång med promenaderna lite mer regelbundet är det inte omöjligt att hon känner att hon har mer energi.


aa hon tar det för att lindra smärtan som hon har ibena,men grejen är att hon inte tränat eller rört sig så mycket på de senaste åren, så hon har tappat mycket i muskelmassa och ökat rejält i fettmassa, så därför har hon börjat promenera. men hon har var hos läkare o så men hon har inte brist på nåt.. det enda jag tror bristen är , är motivationen. därför gav jag henne rådet att ta koffein för att få energi för att gå ut o röra sig,,

Tolkia
2006-12-02, 19:43
aa hon tar det för att lindra smärtan som hon har ibena,men grejen är att hon inte tränat eller rört sig så mycket på de senaste åren, så hon har tappat mycket i muskelmassa och ökat rejält i fettmassa, så därför har hon börjat promenera. men hon har var hos läkare o så men hon har inte brist på nåt.. det enda jag tror bristen är , är motivationen. därför gav jag henne rådet att ta koffein för att få energi för att gå ut o röra sig,,
Det låter mer som brist på motivation, som du beskriver, än brist på något annat. Jag tror inte att koffein kommer att hjälpa mot det (Dricker hon kaffe? Om ja så är min fråga om det verkar som om det har gjort henne särskilt energisk?); att man inte somnar vid köksbordet när man är trött (detta KAN koffein göra) är ju inte detsamma som att man har energi att göra en massa saker. Jag tror att motionen i sig faktiskt kommer att göra att hon känner sig piggare bara hon kommer över den första och högsta tröskeln, och överhuvudtaget tar sig ut. Kanske har hon någon bekant som hon kan promenera tillsammans med, för att göra det roligare och öka motivationen? Lyssna på talböcker eller peppande musik i mp3-spelare? Fickradio?

ilikeu
2006-12-02, 20:05
Det låter mer som brist på motivation, som du beskriver, än brist på något annat. Jag tror inte att koffein kommer att hjälpa mot det (Dricker hon kaffe? Om ja så är min fråga om det verkar som om det har gjort henne särskilt energisk?); att man inte somnar vid köksbordet när man är trött (detta KAN koffein göra) är ju inte detsamma som att man har energi att göra en massa saker. Jag tror att motionen i sig faktiskt kommer att göra att hon känner sig piggare bara hon kommer över den första och högsta tröskeln, och överhuvudtaget tar sig ut. Kanske har hon någon bekant som hon kan promenera tillsammans med, för att göra det roligare och öka motivationen? Lyssna på talböcker eller peppande musik i mp3-spelare? Fickradio?


joo, men hon har aldrig druckit kaffe efetrsom att hon får en sån kick av det.. så svarade hon när jag fråga.
men hon får verkligen energi av det, hon får lust att röra på sig mer än vanligt då, hon e mer alert eller det e som om hjärnan vaknar till för att göra saker, så hon köpte kaffe idag för att "börja" dricka.
just d också , hon rör mer på sig också när man säger till henne att gå ut o ta en promenad. men hon har inte motivationen för att göra saker själv :furious: .. hart typ skält ut henne lite ibland efetersom att läkarna har givit henne övningar hon måste göra för att stärka muskelaturen, men ändå så gör hom inte de. ..SÅ LAT :em:

Alexx
2006-12-02, 20:27
Har för mig att värktabletter nedreglerar proteinsyntesen och kanske även fettförbränningen, så det är nog ingen höjdare att ta det regelbundet om man vill se resultat med träningen.

Tolkia
2006-12-02, 20:39
OK, en som reagerar väldigt starkt på koffein m.a.o. Kanske är lika bra att använda kaffe istället för koffeintabletter då, om hon gillar kaffe alltså (det är ju onödigt att pina i sig något som smakar skit). Om inte annat kan det säkert vara lättare att dosera i början, koffeintabletter är ju trots allt mer koncentrerade (hon vill ju bara bli lite lagom piggare, inte typ hysterisk .... ;) ).

Känner igen det där med att det är svårt att komma igång, och svårt att få andra att komma igång. En motionskompis skulle nog vara bra, ja. Glöm inte bort "vardagsmotion" som att gå till jobbet, eller hoppa av bussen/tunnelbanan två stationer tidigare och gå DEN sträckan, om man bor väldigt långt bort.

En eventuell nedreglering av proteinsyntesen p.g.a. Ipren är förmodligen att betrakta som en mikroskopisk nackdel jämfört med fördelen i (och effekten på proteinsyntesen, det är bra för muskler att användas) att börja röra på sig, så där tror jag att vi skall låta farbror doktorn avgöra. Hoppas nu att det går bra för henne att komma igång.

ilikeu
2006-12-02, 20:59
OK, en som reagerar väldigt starkt på koffein m.a.o. Kanske är lika bra att använda kaffe istället för koffeintabletter då, om hon gillar kaffe alltså (det är ju onödigt att pina i sig något som smakar skit). Om inte annat kan det säkert vara lättare att dosera i början, koffeintabletter är ju trots allt mer koncentrerade (hon vill ju bara bli lite lagom piggare, inte typ hysterisk .... ;) ).
Känner igen det där med att det är svårt att komma igång, och svårt att få andra att komma igång. En motionskompis skulle nog vara bra, ja. Glöm inte bort "vardagsmotion" som att gå till jobbet, eller hoppa av bussen/tunnelbanan två stationer tidigare och gå DEN sträckan, om man bor väldigt långt bort.

En eventuell nedreglering av proteinsyntesen p.g.a. Ipren är förmodligen att betrakta som en mikroskopisk nackdel jämfört med fördelen i (och effekten på proteinsyntesen, det är bra för muskler att användas) att börja röra på sig, så där tror jag att vi skall låta farbror doktorn avgöra. Hoppas nu att det går bra för henne att komma igång.


haha exakt.. men jag ska få henne o komma igång :) , men den enda nackdelen är att hon inte har nåå muskler alls av att bara ha legat i sin säng.. allt e typ borta, visst hon blir glad för att hon har gått ner i vikt, men min åsikt angående det är att hennes muskler försvinner?..
men ska köpa ett gymkort till julklappspresent *kom på det nu* *whistle*