handdator

Visa fullständig version : Lite dum fråga.


Raggis
2006-11-29, 14:55
Jag undrar om kroppslängden har någon inverkan på muskelbildningen?

Alltså, låt oss säga att person X är 185 cm lång. Och, person Y är 175 cm lång. Dom har samma startvikter i gymmet, och är lika starka när dom väl börjar. Självfallet väger person X lite mer. Om man utgår ifrån att dom äter precis samma saker, och har precis samma förutsättningar (genetiska). Vem skulle öka mest?

Prvade att söka, men, hittade dessvärre inget :S. Vore även intressant om någon kunde posta lite forskning angående just detta. Förlåt om jag posta detta i fel forum, hehe.


Jätte tacksam för svar =) :)

grabben i skogen
2006-11-29, 14:58
du undrar alltså om din polare ska växa mer än dig på gymmet? är det korrekt?

Raggis
2006-11-29, 15:01
du undrar alltså om din polare ska växa mer än dig på gymmet? är det korrekt?


Haha, nej nej =) Jag tränar själv. Men, oftast så är dom som är längre starkare. Iallafall utifrån det jag har sett. Vet dock inte om dom bygger muskler snabbare än en kortare person.

grabben i skogen
2006-11-29, 15:03
det borde vara svårare att vara stark om man är lång annars.

Handcuff
2006-11-29, 15:31
Förutsatt att X och Y har samma muskelmassa % borde ju X (som då är tyngre) vara starkare. Dock har Y fördel då hans kortare lemmar påverkar moment och lyftväg i många övningar, detta kan då verka som att Y är starkare!

daniel.p
2006-11-29, 15:32
Jag har alltid trott att det är som grabben i skogen säger. Att en kortare person generellt är starkare och blir "biffigare"...

Larsen
2006-11-29, 17:44
du undrar alltså om din polare ska växa mer än dig på gymmet? är det korrekt?

Du menar alltså hans bror? Geeeeenetiska

Grabben i graven brevid *cupid*

Liten Men Fet
2006-11-29, 17:54
Förutsatt att X och Y har samma muskelmassa % borde ju X (som då är tyngre) vara starkare. Dock har Y fördel då hans kortare lemmar påverkar moment och lyftväg i många övningar, detta kan då verka som att Y är starkare!

Vadå verka? Vi mäter ju styrka genom att lyfta tunga saker. Om en kille har väldigt kort underarm så borde det gynna honom i tex bicepscurl gentemot en som har väldigt lång underarm. Sen om bicepsmuskeln på den med kort arm egentligen är svagare spelar ju ingen roll.

Sen tror jag inte trådskaparen menade att dom har samma procentuell mängd muskler utan samma mängd muskler. En oerhörd skillnad.

Klabbe väger 150 kg och Loffe väger 75, Klabbe har 75 kg muskler på sin kropp och Loffe har 37,5. Dom har samma procent muskelmassa av kroppens totala vikt men jag Klabbe borde vara grymt mycket starkare.

Handcuff
2006-11-29, 18:28
Trådskaparen sa att X (den längre) väger självklart mer.

labbe väger 150 kg (person X) och Loffe väger 75(Y), Klabbe har 75 kg muskler på sin kropp och Loffe har 37,5. Dom har samma procent muskelmassa av kroppens totala vikt men jag Klabbe borde vara grymt mycket starkare

Det var väl det jag sa?

Säg att kortisen (Y)har 20cm långa underarmar (överdrivet för förtydligande!) Och 150kg X har 100cm långa underarmar...Mini Y curlar mer...är Y då starkare? Eller om Y pressar 30cm i bänkpress mot X som måste lyfta 120 cm? Skulle snarare påstå att det är en orättvis jämförelse eftersom "effekten" inte längre är intressant

Handcuff
2006-11-29, 18:34
Trådskaparen sa att X (den längre) väger självklart mer.

labbe väger 150 kg (person X) och Loffe väger 75(Y), Klabbe har 75 kg muskler på sin kropp och Loffe har 37,5. Dom har samma procent muskelmassa av kroppens totala vikt men jag Klabbe borde vara grymt mycket starkare

EDIT: närverkskabeln ploppade ur....
Det var väl det jag sa?

Säg att kortisen (Y)har 20cm långa underarmar (överdrivet för förtydligande!) Och 150kg X har 100cm långa underarmar...Mini Y curlar mer...är Y då starkare? Eller om Y pressar 30cm i bänkpress mot X som måste lyfta 120 cm? Skulle snarare påstå att det är en orättvis jämförelse eftersom "effekten" (styrkan) inte längre är intressant. Säg attt bil A får dra ett tungt släp på ettans växel, mot bil B (med massor fler HK) måste dra samma släp fast på femmans växel..för att kunna jämföra måste ju isåfall båda dra på samma växel?

Tulork
2006-11-29, 19:01
Jag och min träningspolare är väldigt olika. Han är 170 nått cm och jag 190cm.. dock så väger jag mycket mer..grejjen är att i princip alla styrkemoment är vi lika starka och vi har tränat lika länge ungefär.

Några delar är jag starkare i som t ex
Bänkpress
Marklyft

typ basövnignarna...