handdator

Visa fullständig version : Belastning vs återhämtning


krambanan
2002-04-15, 20:29
Hallå alla!
Ändrade för ett tag sen mitt träningschema. Det gamla:
Mån Axlar+ Mage
Tis Biceps + Triceps
Ons vila
Tors Bröst
Fre Rygg

Nya:
Mån Bröst + triceps
Tis Axlar + mage ev. traps
Ons vila
Torsd el Fre Rygg + Biceps andra dagen vila el. ben

Nu är det så att sen jag delade på biceps och triceps och parade ihop dem med rygg resp bröst så har jag fått gå ner i vikter på biceps och triceps. Detta fattar jag juh att det beror på att muskeln tar stryk i bröst resp rygg träning.

Men nu till min fråga. Bör jag prioritera återhämtningen (nya schemat) eller förmågan att belasta (gamla)?? Är ju ingen elit byggare eller fitness tävlande (än :D ) så det kanske inte spelar så stor roll? Tycker att det finns både nackdelar och fördelar med det nya passet....Hoppas ni hängde med i röran.... :rolleyes:

Kram // Maria :D

z_bumbi
2002-04-15, 20:35
Testa och kör det nya, du märker ju om det funkar/inte funkar :)
Det jag tror du kommer att märka är att du kommer att orka ta ut dig mer varje pass utan att bli sliten.

Du kör lite ben beror det på redan stora ben eller något annat ? (Bara nyfiken.)

krambanan
2002-04-15, 20:41
z_bumbi>>Jag har kört det nya ca en månad nu.....grejen är att jag har fått minska vikterna på biceps och triceps....negativt?

Jag har rätt bra benmuskler plus att jag rider 3-5 ggr/vecka och promenerar ca 5 ggr/vecka....tar tag i benen snart här framåt... =)

Kram // Maria

Petrus
2002-04-15, 21:58
Ursprungligen skickat av krambanan:
<STRONG>Nya:
Mån Bröst + triceps
Tis Axlar + mage ev. traps
Ons vila
Torsd el Fre Rygg + Biceps andra dagen vila el. ben

Kram // Maria :D</STRONG>

Hej Maria,
Vet inte om det beror på tid, engagemang eller vad, men jag tycker faktiskt att du kan lägga till en träningsdag/vecka och träna biceps/triceps då istället för tillsammans med rygg/bröst.
Vänligen,

Petrus

krambanan
2002-04-16, 17:10
Tinner&gt;&gt; Att jag valt att "bara" träna tre dagar i veckan beror mest på att jag har 4 mil till gymmet och eftersom jag såg det möjligt att köra på tre dagar så gjorde jag det. Dessutom blir min häst glad om jag är hemma och rider henne ibland :D Absolut inte brist på engagemang =) Men jag ska överväga att köra fyra dagar istället...Är det ok att köra ben och rygg samma dag? Eller ska jag dela benen på framsida och baksida och köra baksida med rygg och framsida med bröst??

Kram Maria

Petrus
2002-04-16, 17:25
Jag tycker inte att du ska ändra på något förutom då att lägga till en 4:e dag då du tränar biceps/triceps. Resten kan fu träna som du gör nu!
Vänligen,

Petrus

z_bumbi
2002-04-17, 17:38
Jag ska nu ha en annan åsikt än en moderator. Skrämande :)

Dra ner lite på antalet set för biceps och triceps. De verkar ju få en försvarlig dos träning ändå.

Ex. Två set smal bänk efter bröst och två set skivstångscurl efter rygg borde räcka.

Låt hästen få lite kvalitetstid också :)

krambanan
2002-04-17, 19:09
Tack för alla svar!
z_bumbi&gt;&gt; Det kan du ha rätt i. Fast det blir nog french press och skivstångscurl... =) Sak nog testa ditt förslag först...för hästens skull och om inte det heller känns ok så följer jag nog tinners råd... :D

Tur att det finns folk som kan hjälpa en...

Kram Maria

emmzan
2002-04-17, 20:28
Har själv testat lite olika och kommit fram till att följande funkar för mig:
dag 1: axlar, biceps, triceps
dag 2: mage
dag 3: ben
dag 4: bröst, rygg

Kan du ta ut mig maximalt utan att någon muskelgrupp tar stryk. Ökar konstant vikterna nu ett tag förvånande nog. Skulle egentligen vilja lägga axelpasset med ben el. mage men vill ha minst 1 dags vila mellan armpassen.. Träningsvärken ska ju helst ha gått över tills man tränar igen!

WiPe6677
2002-04-18, 17:13
Träna det nya men tänk på att kanske byta på rygg å axel passet i fall du kör militär press som tar på triceps åxxå..skulle då jag som amatör gjort.Men vad vet jag...