handdator

Visa fullständig version : Bänkpress + Hantelpress i samma pass?


Halldin
2006-11-29, 07:42
Brukar ni köra både bänkpress och hantelpless (plana då) i samma pass, eller variera?

Jag trodde det blev kaka på kaka att köra så, men har nu kommit fram till att så kanske inte är fallet.
Skulle isåfall bli typ, Bänkpress - Lutande bänkpress - Hantelpress samt eventuellt flyes, eller Bänkpress-Hantelpress-Lutande hantelpress osv.

chrille_22
2006-11-29, 10:34
Brukar ni köra både bänkpress och hantelpless (plana då) i samma pass, eller variera?

Jag trodde det blev kaka på kaka att köra så, men har nu kommit fram till att så kanske inte är fallet.
Skulle isåfall bli typ, Bänkpress - Lutande bänkpress - Hantelpress samt eventuellt flyes, eller Bänkpress-Hantelpress-Lutande hantelpress osv.


Jag brukar då köra båda
Först hantelpress sen bänkpress
tycker bänkpress tar mer på armarna å hantelpress mer bröst.

Robbin
2006-11-29, 10:40
Brukar göra så att kör jag plan bänkpress kör jag lutande hantelpress och tvärtom. Kör alltid bänk före hantelpress för annars blir det pannkaka :)

Xealswe
2006-11-29, 11:44
Det beror nog mycket på vad du är starkast i. Är du starkare i bröst kan du gott o väl börja med bänk för att därefter gå till hantelpress. Är du däremot starkare i axlar kan du börja med hantlar

pragmatist
2006-11-29, 11:56
Kaka-på-kaka om du frågar mig. Skillnaderna mellan övningarna är högst marginell, ungefär som att köra knäböj med fri stång och sedan knäböj i Smith i samma pass. Jag har svårt att se vitsen.

Man and Machine
2006-11-29, 12:09
Jag kör båda. Fler set mer muskler är min filosofi. Sen är det kul att träna bröst. Har du dock tajt med tid skulle jag varierat från pass till pass.

krima
2006-11-29, 12:14
Kör man först plan bänkpress och sedan sned hantelpress (eller tvärtom) så finns det väl definitivt en vits.

Halldin
2006-11-29, 15:04
Kaka-på-kaka om du frågar mig. Skillnaderna mellan övningarna är högst marginell, ungefär som att köra knäböj med fri stång och sedan knäböj i Smith i samma pass. Jag har svårt att se vitsen.
Hantelpress anses väl ge bättre kontakt med bröst än bänkpress?
Eller syftade du på de lutande varianterna?

Sonny.
2006-11-29, 15:12
Det är alltid rak sedan sne, eller sne sedan rak, för mig.

pragmatist
2006-11-29, 17:36
Hantelpress anses väl ge bättre kontakt med bröst än bänkpress?
Eller syftade du på de lutande varianterna?

Så varför köra bänk över huvud taget då, om syftet är att träna bröstet? :D

Min poäng är att hantelpress och bänkpress aktiverar bröstmuskulaturen i samma vinkel och på nästan precis samma sätt, så det förefaller onödigt att köra båda för den sakens skull.

Liten Men Fet
2006-11-29, 17:59
Så varför köra bänk över huvud taget då, om syftet är att träna bröstet? :D

Min poäng är att hantelpress och bänkpress aktiverar bröstmuskulaturen i samma vinkel och på nästan precis samma sätt, så det förefaller onödigt att köra båda för den sakens skull.

Stor skillnad på hur djupt jag går i bänkpress och hantelpress, sen kan ju händerna röra sig i sidled man kan vrida på hantlarna eller köra halvflyes osv. Jag skulle inte säga att övningarna är så värt lika varandra.
Allt hänger ju på hur man kör hantelpressen, det går ju att köra den som bänkpress fast med hantlar..

Halldin
2006-11-29, 20:38
Så varför köra bänk över huvud taget då, om syftet är att träna bröstet? :D

Min poäng är att hantelpress och bänkpress aktiverar bröstmuskulaturen i samma vinkel och på nästan precis samma sätt, så det förefaller onödigt att köra båda för den sakens skull.
Ptja, det rör ju sig om mycket mer vikt i bänkpressen, den tar ju inte precis bara på bröst heller.

Man kanske inte kör marklyft enbart för att träna benen, som liknelse.

Som någon sa kommer man ju mycket djupare (ifall man vill) med hantlar, så det skulle väl vara det som skiljer då.

Gpajpen
2006-11-29, 20:44
kör jag plan bänkpress kör jag lutande hantelpress
och blire lutande bänkpress - plan hantelpress

pragmatist: så du kör aldrig skivstångscurl och hantelcurl i samma pass heller?

Deceiver85
2006-11-29, 20:58
kör jag plan bänkpress kör jag lutande hantelpress
och blire lutande bänkpress - plan hantelpress

pragmatist: så du kör aldrig skivstångscurl och hantelcurl i samma pass heller?
Precis som jag då

Baan
2006-11-29, 21:28
Har inte funkat så bra för mig, lutande och plan -kombinationen kan ju fungera, men även det kändes inte helt klockrent. Just nu kör jag hantelpress och snedbänk i smith, det funkar ok. Kanske så pass olka övningar så det inte spelar någon roll.

Jontez
2006-11-29, 22:13
Jag oftast båda två, men ibland kan det hända att jag kör typ stege på bänken, alltså många set, då skippar jag hantelpressen

pragmatist
2006-11-29, 23:41
Ptja, det rör ju sig om mycket mer vikt i bänkpressen, den tar ju inte precis bara på bröst heller.

Man kanske inte kör marklyft enbart för att träna benen, som liknelse.

Som någon sa kommer man ju mycket djupare (ifall man vill) med hantlar, så det skulle väl vara det som skiljer då.

Mmm, men anledningen till att du är starkare i bänk än hantelpress är ju just att du använder andra muskelgrupper och arbetar kortare sträcka. Ur bröstmuskulaturens synvinkel är ju rörelsen och belastningen i princip identisk.

pragmatist: så du kör aldrig skivstångscurl och hantelcurl i samma pass heller?

Inte vanliga stående hantelcurls och skivstångscurls. Däremot kan det ju finnas en vits med att köra skivstångscurl och lutande hantelcurls eller hammercurls t.ex. för då blir ju vinkeln annorlunda. Ska jag köra två övningar för en så liten muskelgrupp så ska de vara rejält olika.

Halldin
2006-11-30, 09:37
Men, men... varför säger folk att dom får bättre kontakt och utveckling av hantelpressar då? :/

pragmatist
2006-11-30, 11:33
Men, men... varför säger folk att dom får bättre kontakt och utveckling av hantelpressar då? :/

Troligen för att det är arm- och axelstyrka (och delvis teknik) som sätter gränsen för hur mycket de orkar i bänkpress, medan hantelpress isolerar bröstmuskulaturen bättre. Alltså får bröstet jobba hårdare i hantelpress än bänkpress, och de får bättre kontakt och utveckling av den anledningen.