handdator

Visa fullständig version : bankfråga


Sallae
2006-11-28, 22:06
Hur lång tid tar det att flytta pengar mellan konton på olika banker? exempelvis, swedbank och handelsbanken.
En kille är skyldig mig pengar och sagt att han flyttat över de och jag undrar bara hur länge jag kan förvänta mig att det kan ta innan jag måste börja gnälla!

/Salle

regus
2006-11-28, 22:06
Hur lång tid tar det att flytta pengar mellan konton på olika banker?
En kille är skyldig mig pengar och sagt att han flyttat över de och jag undrar bara hur länge jag kan förvänta mig att det kan ta innan jag måste börja gnälla!

/Salle

För mig brukar det oftast gå direkt (mer eller mindre).

Mental
2006-11-28, 22:08
Tog en bankdag för mig sist, mellan handelsbanken och föreningssparbanken.

Sallae
2006-11-28, 22:12
okej, detta skulle skett i måndags... så imorgon är det dags att ta till hårdhandskarna alltså? *flex*

The_RobRoy
2006-11-28, 22:17
okej, detta skulle skett i måndags... så imorgon är det dags att ta till hårdhandskarna alltså? *flex*

Om han skickade sent på måndagen, så får du först pengarna imorgon.

Sallae
2006-11-28, 22:22
Om han skickade sent på måndagen, så får du först pengarna imorgon.

Okrajt, Imorgon alltså! :thumbup:
Tack

Piranha
2006-11-28, 22:22
Lite beroende på, men upp till tre dagar om man frågar bankerna.

Sallae
2006-11-28, 22:26
Lite beroende på, men upp till tre dagar om man frågar bankerna.

*gah!*

aliquis
2006-11-29, 03:34
En bankdag brukar det väl ta, om det inte är samma bank.

dynamo
2006-11-29, 04:16
Om det gäller överföring från ett vanligt bankkonto från en svensk bank till en annan så brukar det vara en bankdag, iaf på Swedbank. Alltså högst en bankdag. Gör man det på förmiddagen är det framme på mottagande bank på eftermiddagen. För konton på mindre banker/sparinstitut med underliga regler kring uttag kan det säkert ta längre tid ibland.

Om pengarna låg i aktier eller fonder, så tar det ju några dagar att sälja innan överföringen görs. Ofta ger banken kunden möjlighet att få pengarna direkt, så tar de pengarna när fonden/aktien sålts. Vill minnas att hos Swedbank får man pengarna direkt i hand om man inte säljer för mer än 80% av innehavet i en fond.

Om det är överföring från ett utländskt bankkonto till ett svenskt kan det ta några dagar, det varierar från land till land och hur effektivt deras banksystem är, hur lång tid det tar.

Mantus
2006-11-29, 05:08
Mellan företag tar det noll dagar, pengar skall väl egentligen inte flyta runt i banksystemet allt för länge, men vad gäller oss småsparare så får vi tyvärr stå ut med lite längre väntetider. Fråga mig inte varför.

dynamo
2006-11-29, 05:13
Mellan företag tar det noll dagar, pengar skall väl egentligen inte flyta runt i banksystemet allt för länge, men vad gäller oss småsparare så får vi tyvärr stå ut med lite längre väntetider. Fråga mig inte varför.

De betalar troligtvis mer för sina banktjänster, samt att banken nog oftast drar in mer pengar på de större kunderna.

Men som sagt, det går på samma dag om man gör det på förmiddagen även för vanliga kunder, säkert det också beroende på vilken bank man har.

Det finns även alternativet att telefonremissa över pengar. Så att ditt bankkontor ringer upp mottagande bankkontor, de kör sin verifiering osv.. Det blir en del manuellt jobb och du får betala för det, kanske 200 spänn eller nått, men då går pengarna över "direkt".

Mantus
2006-11-29, 05:19
De betalar troligtvis mer för sina banktjänster, samt att banken nog oftast drar in mer pengar på de större kunderna.

Men som sagt, det går på samma dag om man gör det på förmiddagen även för vanliga kunder, säkert det också beroende på vilken bank man har.

Det finns även alternativet att telefonremissa över pengar. Så att ditt bankkontor ringer upp mottagande bankkontor, de kör sin verifiering osv.. Det blir en del manuellt jobb och du får betala för det, kanske 200 spänn eller nått, men då går pengarna över "direkt".


Hmm ja det kan vara sant, men vad jag hörde förra terminen av min lärarw så är det inte riktigt efter lagen, bankerna ska förmedla pengarna från bank till bank på en gång eftersom det inte finns något skäl till att det skulle ta tid. Dock så verkar det inte följas. Fråga mig inte om lagstöd för jag har ingen aning.

dynamo
2006-11-29, 05:26
Hmm ja det kan vara sant, men vad jag hörde förra terminen av min lärarw så är det inte riktigt efter lagen, bankerna ska förmedla pengarna från bank till bank på en gång eftersom det inte finns något skäl till att det skulle ta tid. Dock så verkar det inte följas. Fråga mig inte om lagstöd för jag har ingen aning.

Finansinspektionen säger då här iaf:
http://www.fi.se/Templates/NewsLetterPage____2142.aspx#N9

Hur lång tid får det ta att föra över pengar?
En överföring ska ske snabbt och säkert. Detta står i vårt allmänna råd om inlåningskonton och tillhörande banktjänster.

En överföring inom Sverige tar i regel cirka ett dygn. Några lagar eller andra författningar om tidsåtgången finns dock inte.

En överföring till annat EES-land får enligt lag ta högst fem bankdagar. Den mottagande banken har sedan högst ett dygn på sig att bokföra beloppet på mottagarens konto.

Mantus
2006-11-29, 05:57
Finansinspektionen säger då här iaf:
http://www.fi.se/Templates/NewsLetterPage____2142.aspx#N9

Hur lång tid får det ta att föra över pengar?
En överföring ska ske snabbt och säkert. Detta står i vårt allmänna råd om inlåningskonton och tillhörande banktjänster.

En överföring inom Sverige tar i regel cirka ett dygn. Några lagar eller andra författningar om tidsåtgången finns dock inte.

En överföring till annat EES-land får enligt lag ta högst fem bankdagar. Den mottagande banken har sedan högst ett dygn på sig att bokföra beloppet på mottagarens konto.


Nåja, har varken tid eller för tillfället lust att sätta mig in i reglerna för tillfället. Kanske kanägna några timmar till det under jullovet, träffar jag på läraren så skall jag ställa honom mot väggen.:)

Noodles
2006-11-29, 07:34
Brukar föra över regelbundet mellan Swedbank och Handelsbanken. Förr tog det lite längre tid men nu går det nästan alltid på en bankdag.