handdator

Visa fullständig version : Monterade in fläkten VF-900, nu startar ej Windows!


Solros
2006-11-28, 20:41
Monterade in en VF900 från Zalman på mitt 6600GT, när jag bootade upp datorn fungerade allt bra, fläkten startade och kunde justeras med den medföljande fanmate 2. MEN Windows laddas inte, kommer in i BIOS, men såfort WindowsXp-loggan ska komma upp och windows börja laddas så blir skärmen svart och ingenting händer.

Vad kan ha hänt? För mycket/lite kylpasta, skadat kortet så det blivit värdelöst? Behöver all hjälp jag kan få!

http://www.gtek.se/img_prod/VF900-CU-LED.jpg

Piranha
2006-11-28, 20:52
Monterade in en VF900 från Zalman på mitt 6600GT, när jag bootade upp datorn fungerade allt bra, fläkten startade och kunde justeras med den medföljande fanmate 2. MEN Windows laddas inte, kommer in i BIOS, men såfort WindowsXp-loggan ska komma upp och windows börja laddas så blir skärmen svart och ingenting händer.

Vad kan ha hänt? För mycket/lite kylpasta, skadat kortet så det blivit värdelöst? Behöver all hjälp jag kan få!

http://www.gtek.se/img_prod/VF900-CU-LED.jpg


Dunno men starta upp maskin i VGA mode och ladda om drivisen och se om du kan få upp bild.

Vars stal du strömmen till fläkten ifrån graffakort eller moderkort (kanske graffakortet blir överbelastat med ny mer strömslukande fläkt om den är kopplad på kortet).

Solros
2006-11-28, 21:03
Tog strömmen från moderkortet!
Hur tar jag bäst bort kylpastan, kanske ligger för mycket på?

Kabuto
2006-11-28, 21:44
Oljefri aceton och tops brukar funka bra

tossefar
2006-11-28, 22:06
Det låter tyvärr som ett skadat kort, trist när det händer.

Mental
2006-11-28, 22:07
Hur mycket kylpasta lade du på? Det skall ju vara ett lager tunt som silkespapper typ. Det kan ju vara så enkelt som att det glappar lite när du satte tillbaka det. eller att du kopplat någon sladd fel

Löjtnant Blank
2006-11-28, 23:52
Det låter tyvärr som ett skadat kort, trist när det händer.
Yes. Har varit med om det själv, exakt samma händelseförlopp. Ledsen, kompis.

Mental
2006-11-28, 23:56
Skadat hur? Core crush? Man borde inte kunna sabba mycket om man är jordad mot ESD och tar det lite varsamt?

Och om man kortsluter eller liknande så borde man inte se post och windowsuppstarten eller?

Baskagge
2006-11-29, 00:31
Mjo, det kan det mycket väl göra. Ett skadat kort kan fungera mycket bra bortsett från vissa småsaker.

Solros
2006-11-29, 00:56
Ajfan. Nåväl, någon som har ett billigt kort att rekommendera? Enda kravet är att det ska kunna spela upp filmer och att jag kan koppla in datorn till TV'n med s-videokabeln.

Får köpa ett nytt kort som jag kan spela upp HDTV med efter jag sparat ihop till en plattv.

Solros
2006-11-29, 01:38
Duger detta kanske?
http://www.inet.se/artikel/5407344

tossefar
2006-11-29, 01:51
Ett nvidia 7600GT är ett riktigt fint kort för knappt över tusenlappen. En uppgradering från ditt gamla kort är det också.

aliquis
2006-11-29, 02:51
Skall man ge upp kortet så fort då? Det kom ju iaf in i biosen? Tror ni ändå det är paj? Jag är inte så insatt, men som sagt pilla av kylpastan och lägg på en pyttedroppe och smeta ut den med ett rakblad så att den knappt syns o sätt på flänsen igen. Se till att alla kablar är rätt.

Kanske är det så att flänsen satt lite dumt så det blev för varmt eller mer troligt att kortet kollar av hastigheten på fläkten/så den fungerar och nu när du kopplade den till nätagget istället tror inte grafikkortet att det har någon fläkt och slår av sig.

Det senare är vad jag hoppas på.

Annars får du gärna skicka kortet till mig så kan jag felsöka det för eget bruk ;D (men jag har bara agp! ;/)

eandersson
2006-11-29, 06:12
Jag köpte för några veckor sedan en CPU-kylare av märket Zalman, den var stor som ett hus. Så jag hade mäkta problem att montera in detta huset i min lilla vedbod till dator. När jag väl fått på skiten startade jag datorn och inget kom upp på skärmen och efter någon sekund startade datorn om sig och höll på så.

Ibland verkar saker enklare att utföra själv (och billigare), men säkrast är ju att ta proffesionell hjälp. Detta kan ha kostat mig en CPU som inte längre går att köpa på de större internet-leverantörerna då socketen är gammal (478). Massa tusen åt helvete pga en 400krs CPU-kylare. *grr27*

Solros
2006-11-29, 11:29
VAD I HELVETE!!
Satte in ett helt nytt kort, men exakt samma problem kvarstår!! Vafan är det här? Kan jag ha skadat själva kontakten som man sätter grafikkortet i på moderkortet? FAN! har min a-uppsats på datorn som jag måste komma ut! huhu!

Kabuto
2006-11-29, 12:51
Moderkortet kan ju ha gett upp. Kan ju hänt vad som helst nästan :P

Vinter
2006-11-29, 12:57
Har du testat att byta tillbaka till gamla fläkten? Jag erinrar mig att jag haft samma problem en gång, tror det var att windows inte känner av att det går en fläkt. Låter som om du har kopplat lite fel med strömkabeln typ.

Du kanske kan hitta något tips här:
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220