handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater


jaaaaag
2006-11-28, 19:58
Hej Hej =)
Jag undrar vart man får de "bästa" kolhydraterna ifrån? om det nu finns några som är "bäst". Jag får väldigt ont i magen av massa fullkorn och havregryn, har en tarmsjukdom som mår gör att min mage mår bäst av protein. Det är inte så för alla men jag har testat mej fram med att utesluta olika matprodukter och nu är min mage bättre än någonsin men jag tar inte in så mycket kolhydrater och har kännt mej en del trött de senaste 2 dagarna, det kan bero på att jag intar för lite kolhydrater eller att jag sovit för lite (för d har jag gjort) men jag tror det kan bero på bristen på kolhydrater. Är kolhydraterna från frukt och grönt s.k. "bra" kolhydrater? Vad finns det för olika kolhydrater? Någon som vill informera lite allmänt om kolhydrater?

Jag vet egentligen inte ens själv vad jag pratar om men det jag vill få fram är att jag nog måste äta mer kolhydrater och gärna inte från fullkorn och havre och sådär.. vart ska jag då få dem ifrån osv?

Haha jag låter vimsig.. men är tacksam för svar. =)

Fartman
2006-11-28, 20:04
Potatis är en jävligt bra kolhydratskälla. Mättande och god. Hur din mage reagerar på den har jag dock ingen aning om men jag har nog aldrig hört talas om någon som haft problem med potatis.

Eddie Vedder
2006-11-28, 20:08
Min huvudsakliga kolhydratkälla e främst linser, men även mycke andra baljväxter såsom kikärter å bönor. Långsamma kolhydrater relativt högvärdigt protein å näringsrikt i allmänhet.
Billigt som fan oxå!

Sverker
2006-11-28, 20:09
Jag tänkte själv direkt potatis. Ris brukar vara milt det också.

Kål, ärtor, bönor kan spöka till magen. Kokta morötter bör passera utan att magen gör uppror.

Larsen
2006-11-29, 00:39
Ris är gott. Potatis är godare. Och båda är toppen! :)

YTS
2006-11-29, 00:55
Hej Hej =)
Jag undrar vart man får de "bästa" kolhydraterna ifrån? om det nu finns några som är "bäst". Jag får väldigt ont i magen av massa fullkorn och havregryn, har en tarmsjukdom som mår gör att min mage mår bäst av protein.

Vid t.ex. ulcerös kolit har jag läst att man inte bör äta för mycket fibrer, så det var nog snarare att du minska ner på fibrerna än att du åt mindre kolhydrater som fick dig att må bättre.
Om du tränar kondition eller styrka behöver du mycket kolhydrater annars kan du få lågt blodsocker när musklerna återfyller sitt muskelsocker glykogen, från blodsockret. Har själv erfarenhet av detta.
En fullkornsprodukt som innehåller väldigt lite fibrer jämfört med andra fullkornsprodukter är råris. Potatis innehåller inte heller så mycket fibrer.
Vad du absolut bör undvika är råg, eftersom det är vårt mest fiberrika sädesslag.

jaaaaag
2006-11-29, 09:14
Vid t.ex. ulcerös kolit har jag läst att man inte bör äta för mycket fibrer, så det var nog snarare att du minska ner på fibrerna än att du åt mindre kolhydrater som fick dig att må bättre.
Om du tränar kondition eller styrka behöver du mycket kolhydrater annars kan du få lågt blodsocker när musklerna återfyller sitt muskelsocker glykogen, från blodsockret. Har själv erfarenhet av detta.
En fullkornsprodukt som innehåller väldigt lite fibrer jämfört med andra fullkornsprodukter är råris. Potatis innehåller inte heller så mycket fibrer.
Vad du absolut bör undvika är råg, eftersom det är vårt mest fiberrika sädesslag.

Det är ulcerös kolit som jag har. Det hade jag inte ens läst själv hehe.. kanske borde läsa lite mer om sjukdomen. Tack för tipsen! Potatis rekommenderar de flesta av er, får väl bli det då =) Men om jag äter 50 g kolhydrater från godis (äter inte godis men ändå) eller 50 g från potatis.. så är det väl inte samma kolhydrater???:confused:

Dnepr
2006-11-29, 09:17
Det är ulcerös kolit som jag har. Det hade jag inte ens läst själv hehe.. kanske borde läsa lite mer om sjukdomen. Tack för tipsen! Potatis rekommenderar de flesta av er, får väl bli det då =) Men om jag äter 50 g kolhydrater från godis (äter inte godis men ändå) eller 50 g från potatis.. så är det väl inte samma kolhydrater???:confused:

Givetvis är det inte samma sak, få då hade ju dom ovan rekommenderat godis också. Potatis innehåller näring och det gör inte godis.

Yes
2006-11-29, 09:27
Min mage mår bäst av måttlig mängd fibrer. Jag brukar börja morgonen med någon fiberrikt, t.ex. havregrynsgröt eller fil och müsli. Det kan göra magen upprörd en liten stund, men när den hämtat sig blir det bättre. Vad gäller råris kan jag lika gärna äta spik och rakblad, ger ungefär samma effekt...

Trance
2006-11-29, 09:35
Det är ulcerös kolit som jag har. Det hade jag inte ens läst själv hehe.. kanske borde läsa lite mer om sjukdomen. Tack för tipsen! Potatis rekommenderar de flesta av er, får väl bli det då =) Men om jag äter 50 g kolhydrater från godis (äter inte godis men ändå) eller 50 g från potatis.. så är det väl inte samma kolhydrater???:confused:

Heh, en till med ulcerös :( . Det är väldigt många på forumet som har ulcerös kolit inklusive mig. Det finns en del gamla trådar jag kan försöka leta upp sen, även om ingen tar upp just detta problemet.

I slutet så är kolhydraterna från potatis och godis samma(grub får rätta om jag har fel :-)) men de bryts ner olika snabbt och det är lättare att få i sig massa på en gång om man äter godis. Potatis mättar ju mycket bättre. Själv har jag inte problem med kolhydrater, men försöker äta skonsamt om jag har skov en bra regel för mig är:

BRA
potatis
ris
pasta
ljust bröd
kokta grönsaker

DÅLIGT
Råkost(grönsaker som råa morötter etc)
Bönor etc.

Nu är du ju mycket känsligare än vad jag är förmodligen, så jag skulle sikta på kokta grönsaker och ris kanske? Ett annat tips jag har är Proviva dryck(jordgubb är helt ok), det funkar riktigt bra för mig och gör magen lite bättre.

Larsson85
2006-11-29, 09:49
Jag har också ulcerös kolit *gah!*

Lite skrämmande om det är som du säger trance att folk med ulcerös kolit är överreprecenterade bland folk som tränar seiöst.

Kan dela med mig lite av det jag skrev i pm till jaaaaag om det nu är fler som är intresserade. Det som jag har lyckats få fram genom eftersökningar är att rött kött och bananer kan fungera för vissa att undvika. Dock är det kanske lite höga ambitioner att undvika rätt kött helt om man vill bygga. Omega-3 har visat sig ha en gynsam effekt på vissa.

När man har ulcerös kolit så har man en förhöjd risk för cancer i tarmen. Kostfiber har visat sig minska risken för cancer i tarmen, så att helt undvika är kanske inte så klokt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kostfiber
http://en.wikipedia.org/wiki/Dietary_fiber
(även om wikipedia inte är den bästa källan)

Yes
2006-11-29, 11:19
Rött kött lär gå alldeles utmärkt att undvika om man vill bygga. Finns ju många andra bra proteinkällor, om det var det du tänkte på. Jag äter för egen del inte så värst mycket rött kött, det blir mer fisk och kyckling istället. Jag kan dock inte påstå att det verkar göra så stor skillnad för magen. Bara jag inte äter mycket rött kött åt gången, fast det är det väl inte många friska magar som klarar heller.

Fast som alltid är det väl rätt individuellt. För mig gäller generellt att det mesta går alldeles utmärkt. Sen är ju en del mat lite elakare mot magen, oavsett om man är sjuk eller inte.

z_bumbi
2006-11-29, 15:37
Potatis kan vara ett problem, den innehåller ganska mycket resistent stärkelse som bryts ner i tjocktarmen = gasbildning och "uppkördhet". Kall potatis är värre då det är mer resisten stärkelse i den.

Men när det gäller tarmsjukdomar får man testa sig fram, de flesta reagera olika på olika saker.

Larsson85
2006-11-29, 15:40
Kan vi dra slutsatsen att du har crohn från din signatur?

z_bumbi
2006-11-29, 15:41
Kan vi dra slutsatsen att du har crohn från din signatur?

Japp.

nutz
2006-11-30, 13:09
Efter mina muay thai-pass kan jag inte äta potatis, får magknip som satan av det.

Läste lite om crohn, misstänker att jag har det också.

Larsson85
2006-11-30, 14:00
Efter mina muay thai-pass kan jag inte äta potatis, får magknip som satan av det.

Läste lite om crohn, misstänker att jag har det också.

Tror inte du har crohn för att du har lite problem med potatis. Om du någon gång skulle bli drabbad så förstår du nog vad jag menar.

YTS
2006-11-30, 21:40
Efter mina muay thai-pass kan jag inte äta potatis, får magknip som satan av det.

Läste lite om crohn, misstänker att jag har det också.

Man kan ha rätt stora problem med upprörd tarm och diareér utan att det behöver vara crohn eller dyligt. Finns en mildare form av tarmbesvär som stora delar av befolkningen lider av, den hette förr colon irritable, men numera tror jag det heter nåt med bowel syndrome.

I de flesta fall där man lider av diarer, så kan man avsevärt förbättra sin tarmstatus med en produkt som heter Spc-flakes som finns på apoteket och hälsofackhandeln, den är dock DYR. Billigare alternativ är Magiformprodukterna, som finns som skorpor och 2 sorters müsli. Det är iofs väldigt dyr müsli och skorpor, men billigare än spc-flakesen att använda. Har man inte alltför stora besvär behöver man inte äta 3 portioner om dagen utan då kan 2 portioner räcka. Det tar ca 10 dagar innan effekten kommer ordentligt. Man kan få enstaka diareér trots att man äter dessa produkter, men det blir bara vid enstaka tillfällen.
Nu låter det som jag gör reklam, men jag har inget ekonomiskt intresse i dessa produkter, utan jag har själv blivit hjälpt av dessa produkter.

nutz
2006-12-01, 11:41
http://iq.spray.se/qa/show/34/Vad+%C3%A4r+Crohns+Sjukdom%3F/

Tycker att det stämmer in väldigt bra, förutom febern.

Trance
2006-12-01, 11:44
http://iq.spray.se/qa/show/34/Vad+%C3%A4r+Crohns+Sjukdom%3F/

Tycker att det stämmer in väldigt bra, förutom febern.

Eventuell feber kommer med blodförlusten, men om du misstänker crohns eller ulcerös kolit(grymt svårt att veta skillnad oftast) så gå till en läkare. Verkligen. Kan till och med vara något ännu värre om du har de symptomen.

Larsson85
2006-12-01, 11:49
Har du blodig diarre så ska du helt klart söka upp läkare.

LuThe
2006-12-01, 12:18
potatis är väll långt ifrån lika mkt kolhydrater /100 gram som ris å pasta? :confused: