handdator

Visa fullständig version : Köra dubbla omgångar bänk för ute/innesida?


remixxa
2006-11-28, 18:24
Jag tänkte om jag skall börja köra dubbla bänk pass. Alltså att jag kör 3 set för innerbrösten (smalt grepp) och 3 set för sidorna (bredare grepp). Blir det för mycket då eller skall man köra de varannan vecka? Alltså innersida ena veckan och "ytter"sidorna andra veckan.
Sen blir det självklart övriga övningar på detta!

H@mpah
2006-11-28, 18:27
Åh! Hoppas jag blir först med att säga att det inte finns något så som innre och yttre bröst... jag blir nog inte den sista i alla fall.

Sheogorath
2006-11-28, 18:29
Jag kan vara nummer två: det finns inte inga speciella övningar för insida och utsida bröst. Det är en solfjäderformad muskel med fr.a. tvärgående (horisontella) muskelfibrer, inte längsgående (vertikala).

machine gun
2006-11-28, 18:41
Smalbänk är för övrigt i första hand en tricepsövning.

sleep is the enemy
2006-11-28, 18:54
Smalbänk är för övrigt i första hand en tricepsövning.

fast han mena väl inte smalbänk, bara bänkpress med smalare grepp... som ja förstod de iaf.

Tricklev
2006-11-28, 19:00
fast han mena väl inte smalbänk, bara bänkpress med smalare grepp... som ja förstod de iaf.

Bänkpress med smalt grepp blir ju smalbänk, i praktiken. ;)

Jag kan vara nummer 3: Du kan inte träna insida eller utsida specifikt.

remixxa
2006-11-28, 19:21
Enligt denna BB:n finns det ganska glasklart.
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_large.htm
Och jag menade inte smalbänk, utan mer axelbrett grepp ;)

Tricklev
2006-11-28, 19:25
Enligt denna BB:n finns det ganska glasklart.
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_large.htm
Och jag menade inte smalbänk, utan mer axelbrett grepp ;)

Han har dock fel, kolla runt lite på anatomiska bilder så förstår du.

Och det är skillnad på vad proffesionella säger och vad dom gör. ;)

Sheogorath
2006-11-28, 19:38
Han har dock fel, kolla runt lite på anatomiska bilder så förstår du.

Och det är skillnad på vad proffesionella säger och vad dom gör. ;)

Eller så är det så enkelt att man kan vara djävligt korkad/obildad och ändå bygga muskler. På ena "eller andra" viset.

dojjan
2006-11-28, 19:40
Jag förstår verkligen inte alls hur han kan stå och säga det med så välutvecklade bröstmuskler...

Stämmer det han säger om att man utvecklar nedre bröst om man kör med stången längre ner och tvärtom?

Melin
2006-11-28, 20:08
Inget illa menat mot Milos, all respekt åt honom, men ibland undrar man hur han tänker. :D

Sheogorath
2006-11-28, 20:12
Jag förstår verkligen inte alls hur han kan stå och säga det med så välutvecklade bröstmuskler...

Stämmer det han säger om att man utvecklar nedre bröst om man kör med stången längre ner och tvärtom?

Skojar du? Tror du att man bygger muskler med hjärnan? :) Han lyfter vikterna, äter rätt och dessutom trycker han i sig steroider. Tror du inte man kan bygga muskler utan att veta varför dom växer? Måste man kunna räkna på parabler för att spela basket?

Sheogorath
2006-11-28, 20:15
http://www.j-food.com/jfood/_borders/belgian1.jpg

Belgian Blue - mycket muskler utan så mycket hjärna (uppenbarligen funkar det!)

(ungefär som Milos)

remixxa
2006-11-28, 20:21
Jag visste egentligen (hört det sen innan för lång tid sen) innan att det inte var möjligt, men efter att sett den videon blev jag självklart som ett litet barn på julafton.
Jaja, back to normal då *gah!*

rQx
2006-11-28, 20:21
Är det likadant med undredelen av bröstet och övre? Alltså på stora bröstmuskeln då eller är det samma visa där?

Sheogorath
2006-11-28, 20:22
Jag visste egentligen (hört det sen innan för lång tid sen) innan att det inte var möjligt, men efter att sett den videon blev jag självklart som ett litet barn på julafton. Jaja, back to normal då *gah!*

Om det kan vara till någon tröst kan man fortfarande träna övre och nedre bröst olika mycket :cool:.

dojjan
2006-11-28, 20:24
Skojar du? Tror du att man bygger muskler med hjärnan? :) Han lyfter vikterna, äter rätt och dessutom trycker han i sig steroider. Tror du inte man kan bygga muskler utan att veta varför dom växer? Måste man kunna räkna på parabler för att spela basket?

Hehe, okej. Jag förstår :)
Men det underlättar ju en del om man vet vad man pysslar med.;)

Någon som vet svaret på min fråga? Om man aktiverar nedre bröst mer om man sänker stången mot magen.

Yes
2006-11-28, 20:27
Är det likadant med undredelen av bröstet och övre? Alltså på stora bröstmuskeln då eller är det samma visa där?
Övre och undre delen är olika så det går iaf att påverka mer.

http://img190.imageshack.us/img190/426/columbo38oh.jpg

remixxa
2006-11-28, 20:38
Av att dömma på denna (http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/armmuscles/menu/image.gif) bilden är det inte så.
Fast enligt Yes är det så :D

Yes
2006-11-28, 20:41
Av att dömma på denna (http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/armmuscles/menu/image.gif) bilden är det inte så.
Fast enligt Yes är det så :D
Du kan lita på gamle Yes... och exrx.net. :)
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html

Sheogorath
2006-11-28, 20:48
Av att dömma på denna (http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/armmuscles/menu/image.gif) bilden är det inte så.
Fast enligt Yes är det så :D

På bilden kan du se att muskelfibrerna går horisontellt, right? Tänk dig varje muskelfiber som ett gummiband. Du kan omöjligt spänna "en del" av gummibandet mer än en annan del av samma gummiband, eller hur? Däremot kan man ju tveklöst spänna olika gummiband olika mycket. Förstår du nu varför man inte kan träna inre och yttre bröst, men mycket väl övre och nedre?

Ulf A Big
2006-11-28, 21:01
På bilden kan du se att muskelfibrerna går horisontellt, right? Tänk dig varje muskelfiber som ett gummiband. Du kan omöjligt spänna "en del" av gummibandet mer än en annan del av samma gummiband, eller hur? Däremot kan man ju tveklöst spänna olika gummiband olika mycket. Förstår du nu varför man inte kan träna inre och yttre bröst, men mycket väl övre och nedre?


Även om vi alla vet att det är en solfäderformad muskel så är det konstigt att de flesta proffsen pratar om inre och yttre bröst som om de var separerade,troligen ligger det någon sanning i att olika övningar aktiverar muskeln lite olika även om anatomiboken säger en annan sak.

remixxa
2006-11-28, 21:52
På bilden kan du se att muskelfibrerna går horisontellt, right? Tänk dig varje muskelfiber som ett gummiband. Du kan omöjligt spänna "en del" av gummibandet mer än en annan del av samma gummiband, eller hur? Däremot kan man ju tveklöst spänna olika gummiband olika mycket. Förstår du nu varför man inte kan träna inre och yttre bröst, men mycket väl övre och nedre?

Bra beskrivning! Men däremot håller jag med Ulf a Big, eftersom dom ändå är Bodybuilders borde det ju finnas någon logik i det hela kan man tycka av det dom säger. När dom ser ut som dom gör, även vid bröstpartiet!

Diggler
2006-11-28, 22:00
Stog ngt om det här i en relativt ny BK, en bröstträningsartikel av Bartoll där han (som är en mycket pålitlig och duktig teoretiker) hade hittat stöd för att man kan visst aktivera innre resp yttre delen av pecsen med olika övningar- för mer utförlig beskrivning får jag hänvisa till att läsa den aktuella BKn själva).

Men det är egentligen en petitess och skitsamma om det fungerar eller inte. Tränar du hårt bänkpress och lutande bänk, samt ev kompletterar med dips och kanske nån flyes ibland kan jag garantera att bröstmusklerna kommer att växa jämnt både på insidan, utsidan, bredden höjden och på tvären. Om du ger det tid.

bubbe
2006-11-28, 23:08
Men det är egentligen en petitess och skitsamma om det fungerar eller inte. Tränar du hårt bänkpress och lutande bänk, samt ev kompletterar med dips och kanske nån flyes ibland kan jag garantera att bröstmusklerna kommer att växa jämnt både på insidan, utsidan, bredden höjden och på tvären. Om du ger det tid.

Bra där! :thumbup:

Tid är bra skit, har man inte tid så får man räkna med att inte utvecklas något vidare heller.

pragmatist
2006-11-29, 12:15
Jag skulle inte helt utesluta att man faktiskt kan aktivera olika delar mer eller mindre även i dess längd... Muskelfibrer är inte helt homogena från fäste till fäste utan segmenterade, och det är inte helt orimligt att tänka sig att olika övningar stressar olika segment av samma muskelfiberknippe mer än andra segment. Hela muskeln kontraherar men vissa segment belastas hårdare p.g.a. vinklar etc.

Det finns väl inga hårda belägg för det kanske men det är inte ologiskt att tänka sig att det skulle kunna vara på det sättet, vilket innebär att Milos därför skulle kunna ha rätt.