handdator

Visa fullständig version : Lämna blod


Angel
2006-11-28, 18:14
Ska på provtagning för o bli blodgivare på torsdag och kom och tänka på en sak. Kan dom se om man tagit otilllåtna preparat? Lr kollar dom bara blodsmitta, HB och sådant?

Brooklyn
2006-11-28, 18:15
aas? :MrT:


















:D

Larsen
2006-11-28, 18:16
Angel knarkar :(

Angel
2006-11-28, 18:17
Nu kommer alla bara fråga vad jag tatt..:(

Larsen
2006-11-28, 18:18
Nu kommer alla bara fråga vad jag tatt..:(
Nej då ...

Vad har du nu tagit? *popcorn*

jakke
2006-11-28, 18:24
Ska på provtagning för o bli blodgivare på torsdag och kom och tänka på en sak. Kan dom se om man tagit otilllåtna preparat? Lr kollar dom bara blodsmitta, HB och sådant?
beror på hur länge sedan du tagit det, samt vad du tagit, går inte att säga något generellt.

Slayerized
2006-11-28, 18:25
Jag har för mig att dom frågar om du tagit något. Alltså är det nog kass om man har något i blodet. Om du har tagit något kanske du ska vänta ett tag med att lämna blod?
Fråga dem om det är förbjudet att lämna blod om man har (valfri substans) i kroppen.

Angel
2006-11-28, 18:27
beror på hur länge sedan du tagit det, samt vad du tagit, går inte att säga något generellt.

hittade infon själv, verkar lugnt då, de va bara hb och smitta

Vad händer vid första besöket?
Ta med dig fotolegitimation (den måste du visa vid varje besök). Du får fylla i en hälsodeklaration. Den är till för att du ska ta personlig ställning till att du anser dig frisk nog att ge blod. Därefter tar vi blodtryck och blodprov. Vi undersöker vilken blodgrupp du tillhör (AB0 och Rh), ditt blodvärde (Hb) för att se om du har tillräckligt med blod för att dela med dig och om du har gulsots-, syfilis-, HIV- och HTLV-smitta. Sedan tar det minst en månad, oftast mer, innan du kallas till den första blodtappningen.

Sadde
2006-11-28, 18:38
Nu kommer alla bara fråga vad jag tatt..:(

Vad har du tagit?

Angel
2006-11-28, 18:39
men sjutton, efedrin dårå

eleni
2006-11-28, 18:53
Om du håller på och tar en massa grejjer och skit tycker jag du ska avstå från att lämna blod.

De brukar bara fråga om man ex rökt hasch eller tar några mediciner men de brukar inte testa blodet på sådana saker. När du anmäler dig som blodgivare får du fylla i en hälsodeklaration och sedan får du prata enskilt med en anställd på blodcentralen. De testar endast blodet för blodgruppering, HIV, HTLV 1 + 2, Hepatit B + C och syfilis.

Gå in på www.geblod.nu så hittar du massor av information.

Krokodil
2006-11-28, 18:54
men sjutton, efedrin dårå
Vänta med blodgivningen tills du lagt av effen.

Angel
2006-11-28, 18:58
Få se va dom säger, ska dit på torsdag!

eleni
2006-11-28, 19:00
Det viktigaste, var ärlig... det är trots allt en annan människa som ska ha ditt blod...

Angel
2006-11-28, 19:01
Det viktigaste, var ärlig... det är trots allt en annan människa som ska ha ditt blod...


Undra va dom säger när dom märker att mitt blod e blått?

Krokodil
2006-11-28, 19:01
Få se va dom säger, ska dit på torsdag!
Fast första gången är det bara provtagning, ingen blodgivning har jag för mig. Du kan väl mumla nåt om ett bantningspreparat och se vad de säger.

Angel
2006-11-28, 19:02
Fast första gången är det bara provtagning, ingen blodgivning har jag för mig. Du kan väl mumla nåt om ett bantningspreparat och se vad de säger.

Ja de va ju det som va hela poängen, att det e en provtagning *döh*

Krokodil
2006-11-28, 19:04
Ja de va ju det som va hela poängen, att det e en provtagning *döh*
*döh* på dig själv! :smash:

Tolkia
2006-11-28, 19:20
Gå till provtagning och inte vara OK är måttligt smart; hittar de något de inte gillar kasserar de provet, och du måste gå och "prova om" om du fortfarande vill börja lämna blod. Slöseri med din tid, skötersketid och labtid med andra ord. Vänta tills du är "ren" om du har anledning att tro att du har något skumt i blodet. Naturligtvis gäller samma sak för blodgivning sedan du väl är inne i systemet, då kommer till allt ovan ju även hänsyn till den person som skall få det blod du lämnat.

(jaaaa jag vet, jag är skittråkig, men det är typ ditt eget fel)

Arngrim
2006-11-28, 19:36
hittade infon själv, verkar lugnt då, de va bara hb och smitta

Nej det är det inte.

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6

Kolla under "Tatuering, piercing och andra riskhändelser".

Det finns ingen mening med att ge blod om det kan orsaka mer skada än nytta vilket efedrin kan göra hos personer med dåligt hjärta etc.

Sadde
2006-11-28, 19:42
Har injicerat narkotika, anabola steroider, tillväxthormon eller något annat preparat, om det inte har skett inom sjukvården = Får inte ge blod.

Trance
2006-11-28, 19:52
Att Ha DÖdsknark I Blodet Kanske Inte Är En Bra IdÉ Om Andra Skall Ha Det Kanske.

Sadde
2006-11-28, 19:54
Att Ha DÖdsknark I Blodet Kanske Inte Är En Bra IdÉ Om Andra Skall Ha Det Kanske.

Japp, det är lika dumt som när man skriver så här: HeJ JaG hEtEr TrAnCe :D

Trance
2006-11-28, 19:56
Japp, det är lika dumt som när man skriver så här: HeJ JaG hEtEr TrAnCe :D

Jag skrev i caps lock, men asen till admins anser att det inte är bra för folk att skriva långa meningar i caps lock.

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Sadde
2006-11-28, 19:58
Jag skrev i caps lock, men asen till admins anser att det inte är bra för folk att skriva långa meningar i caps lock.

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

haha, ok. Det var ändå menat som ett litet skämt, alla får väll skriva på sitt egna lilla sätt :)

Angel
2006-11-28, 19:59
ska gå dit o höra, de va ju ett tag sedan nu,

MacLeod
2006-11-28, 20:04
Effedrin påverkar knappast blodet negativt. Men jag trodde du var sjuksyrra? Har du ingen koll?

Angel
2006-11-28, 20:16
Effedrin påverkar knappast blodet negativt. Men jag trodde du var sjuksyrra? Har du ingen koll?


Jag e undersköterska och nej ja har ingen koll på blodgivning, enda gången ja haft me det o göra e när ja gett någon en påse blod typ.

Vic_1981
2006-11-28, 20:19
ska gå dit o höra, de va ju ett tag sedan nu,

hur länge sen är ett tag sen? det försvinner väl ur blodet på nån vecka lr så om jag inte har fel.

Varför tar du efedrin? ska du bli ripped to shreds som jay cutler?

sammy1
2006-11-28, 20:24
Efedrin är ett bra sätt att tappa vikt på, för att sedan gå upp lika mycket igen när man lagt av. Ren lathet kallas det *whistle*

Daniiiel
2006-11-28, 20:27
Efedrin är ett bra sätt att tappa vikt på, för att sedan gå upp lika mycket igen när man lagt av. Ren lathet kallas det *whistle*

Skitsnack..varför skulle man gå upp när man lagt av?

Angel
2006-11-28, 20:30
fick en burk me nån blanding av en kille som sa att de va pra shiiet o lovade en kropp som victoria beckham...de va muhang o effedrin i tror ja

Slartibartfast
2006-11-28, 20:35
GHB lär vara skitbra att bränna fett med. Det sa åtminstone killen i "the man who's arms exploded" som drack två muggar om dagen.

kelk
2006-11-28, 20:42
dnp osso!

eleni
2006-11-28, 21:11
Effedrin påverkar knappast blodet negativt. Men jag trodde du var sjuksyrra? Har du ingen koll?

Om vi säger så här, människor som är i behov av blod är oftast väldigt sjuka eller skadade och inneliggande på sjukhus. Sannolikheten att drabbas av en komplikation i samband med att få blod är rätt liten MEN det händer att patienter reagerar på blodet som de får. Oftast vet man inte varför, det kan vara något i blodet från mottagaren som de reagerar på trots att blodet både är rätt blodgrupperat och förenlighetsprövat. Jag råkade ut för att en patient fick hjärtstillestånd efter att hon reagerat på blodet som hon fick. Hon överlevde som tur är.

Därför tycker jag att man ska vara helt ärlig när man lämnar blod. Personligen tycker jag att man är en idiot om man inte är helt ärlig och utelämnar information och riskerar någon annan människas liv bara för att man själv ska framstå som en "hjälte".

Nilsjohan
2006-11-28, 21:41
men sjutton, efedrin dårå
om jag minns rätt så har Efedrin har en halveringstid på 3-6 timmar i plasma

Nilsjohan
2006-11-28, 21:46
blev tvungen att kolla i FASS:

Efedrin absorberas snabbt och fullständigt. Utsöndring sker huvudsakligen via njurarna, men en mindre del metaboliseras före utsöndring. Halveringstiden är cirka 3-6 timmar beroende på pH i urinen, där ett lågt pH påskyndar utsöndring.

OBS: receptbelagt läkemedel

MacLeod
2006-11-28, 22:53
Om vi säger så här, människor som är i behov av blod är oftast väldigt sjuka eller skadade och inneliggande på sjukhus. Sannolikheten att drabbas av en komplikation i samband med att få blod är rätt liten MEN det händer att patienter reagerar på blodet som de får. Oftast vet man inte varför, det kan vara något i blodet från mottagaren som de reagerar på trots att blodet både är rätt blodgrupperat och förenlighetsprövat. Jag råkade ut för att en patient fick hjärtstillestånd efter att hon reagerat på blodet som hon fick. Hon överlevde som tur är.

Därför tycker jag att man ska vara helt ärlig när man lämnar blod. Personligen tycker jag att man är en idiot om man inte är helt ärlig och utelämnar information och riskerar någon annan människas liv bara för att man själv ska framstå som en "hjälte".

Det är inte ofta jag säger det här till någon, men jag håller med dig fulltständigt.

Fjod0r
2006-11-28, 23:05
Ring och se vad de säger om effedrin.

Pellefant
2006-11-28, 23:07
Långsökt, men om man på sjukhus skulle få en blodtransfusion som av någon konstig anledning innehåller dopningsmedel, kan man då åka fast vid ett dopningstest sedan på gymmet/tävling?

Sparas en del av blodet som ges för att kunna spåra eventuella problem med det i efterhand?

eleni
2006-11-28, 23:09
Långsökt, men om man på sjukhus skulle få en blodtransfusion som av någon konstig anledning innehåller dopningsmedel, kan man då åka fast vid ett dopningstest sedan på gymmet/tävling?

Sparas en del av blodet som ges för att kunna spåra eventuella problem med det i efterhand?

Jag vet inte hur det funkar med dopingtester, det kan jag inte svara på.

Men om det nu är så att en patient reagerar på blodet så kopplar man bort blodpåsen och skickar tillbaka den till blodcentralen för analys. Mycket mer än så vet jag inte.

Nilsjohan
2006-11-29, 00:15
Långsökt, men om man på sjukhus skulle få en blodtransfusion som av någon konstig anledning innehåller dopningsmedel, kan man då åka fast vid ett dopningstest sedan på gymmet/tävling?

Sparas en del av blodet som ges för att kunna spåra eventuella problem med det i efterhand?

Om man skulle vara ibehov av en blodtransfusion så lär man ju inte tävla närmsta tiden. Man spar påsen (med de givna blodet) ett tag men det gör man isyfte att spåra eventuella reaktioner som patienten skulle kunna fått av blodet, men då handlar det om dagar då en reaktion kommer rätt så momentalt.

MacLeod
2006-11-29, 00:23
fick en burk me nån blanding av en kille som sa att de va pra shiiet o lovade en kropp som victoria beckham...de va muhang o effedrin i tror ja


Annars finns det ju tjejsteroider, för dom som vill komma i form men inte bli så stora. Fråga din närmaste "kille".

egge
2006-11-29, 00:45
fick en burk me nån blanding av en kille som sa att de va pra shiiet o lovade en kropp som victoria beckham...de va muhang o effedrin i tror ja

Skämt va?

aliquis
2006-11-29, 02:52
Nu kommer alla bara fråga vad jag tatt..:(Jag gissar på effedrin.

aliquis
2006-11-29, 02:54
hittade infon själv, verkar lugnt då, de va bara hb och smittaMin mor jobbar på blodcentralen, om du säger vad det är kan jag fråga. Bara för att de inte testar allt är det kanske dumt ändå att ha något du tror kan vara olämpligt i blodet vid tillfället då du lämnar blod.

aliquis
2006-11-29, 02:55
men sjutton, efedrin dåråÄsch, du hade ju redan svarat, inte så svårt att gissa dock, du hade inte sagt något om det var tillräckligt skrämmande antagligen, eller skitit i det ändå.

Effedrin lär ju vara lugnt, effekten avtar ju rätt snabbt iaf, koffein^2 typ ju ;D
Så det är nog ingen fara, skit i det samma dag eller dagen före också eller något.

aliquis
2006-11-29, 02:59
Efedrin är ett bra sätt att tappa vikt på, för att sedan gå upp lika mycket igen när man lagt av. Ren lathet kallas det *whistle*Varför skulle man gå upp igen förutsatt att man håller matintaget nere? Å andra sidan kan man väl lika gärna sänka det lite mer och skita i effedrinet som att ta effedrin för att förhöja förbränningen några procent och äta mer... För det är ju ändå inte bra att gå ner i vikt för fort. Men i andra länder är väl ECA-stackar helt ok och det finns väl en anledning till att de tas?