handdator

Visa fullständig version : Kroppen växer konstigt


Bad Act
2006-11-28, 16:46
Jag är 25 och har precis börjat träna seriöst, kört lite till och från. 2-3 månader per år. Alltid flyttat och grejer, så inte haft tid eller möjlighet att träna på gym alltid.
Men nu har jag kört sen september och tränat ganska hårt, tränar själv visserligen så det går ju inte köra lika hårt som om man är med en vän.
Men jag har upptäckt att jag är sned, min ena axel är betyligt "bredare,större" än den andra och när jag kör bänk känns det som om jag lyfter åt vänster. Men styrkemässigt är jag inte märkbart svagare i nån av händerna. Jag har försökt kolla på bilder man tagit då och då för att se när det kan ha blivit så, men upptäcker att det är nåt som måste hänt relativt nyligen. 4 år sen max.
Har jobbat ganska hårt med kroppen , säsongsarbeten där man lyft åt ett håll 14 timmar om dagen och liknande. Vad kan man göra åt det? Funkar stretching, eller ska jag prirotera andra sidan mer?
Ska lägga upp bilder på mig, så det blir enklare att se. Men just nu har jag bara såna som jag tagit själv och där står jag allmänt snett..=p

Versus
2006-11-28, 17:22
Lite felpostat kanske..

Men annars så är det väl bara att köra på så det jämnar ut sig. Strecha mycket och så.
För du var ju inte starkare i ena sidan än andra?

Bad Act
2007-01-04, 23:37
Kanske postade i fel forum, men hittar knappt här inne..
Nej jag är jämnstark, men en vän påstår att jag blev sne när jag jobbade med fiske för då arbetade jag bara åt ett håll så kanske därför det är mer muskulatur på en sidan.. Men det är lite jobbigt, för blir inte mer rak av att träna och stretcha utan bygger musklerna fel känns det som.. Kör bänkpress skumt, och i vissa ryggövningar märker jag att vänstersidan är ur balans...

haiduc
2007-01-05, 11:00
och när jag kör bänk känns det som om jag lyfter åt vänster.

Känner igen det där, jag har fått tipset att bara fortsätta och träna som vanligt så ska det jämna ut sig.

Sen så ser ju inte musklerna likadana ut på kroppen som jag har förstått det, dvs att dina axlar kanske är olika av naturen?

Allan
2007-01-05, 13:26
Kropshalvorna är inte identiska. Som nybörjare kan man få vara med om att vänster arm springer ifrån, eller höger vad eller liknande. Lösningen brukar i stort sett alltid vara att skaffa sig mer massa; problemet försvinner nästan alltid då.
Att separatträna en kroppsdel för att uppnå volym brukar vara tvärkört, vare sig med mer vikt eller fler reps eller enarmsövningar. Om man har en styrkemässig obalans är en annan sak. Men träna på du, skaffa dig mer massa så kommer bekymret att försvinna.