handdator

Visa fullständig version : Bör jag öka i vikt?


yahel
2006-11-28, 15:31
Jag har tränat i seriöst i 13 veckor nu
Ökad i snitt 30 kg per övning på alla muskelgrupper.

Har nu börjar köra mer repetioner för att köra det i tre veckor för att sedan köra tungt i 1 vecka för att sedan återgå till det normala i tre veckor och sedan börja om från start.

Jag är 183 cm lång och väger 91 kg. Jag är rätt nöjd och börjar se att det börjar hända saker men saken är den att jag inte ökar nånting i vikt.
Jag äter normalt och käkar super gainels fuel, en shake efter varje träning. Som man kan se på min vikt är jag inte speciellt deffad men inte heller fet men jag tycker ändå man borde se en viktökning snart eller kan det va så att jag omvandlat fett hitills och viktökningen kommer senare? Känner att jag måste lägga på mig lite om nu musklerna ska öka i fortsättningen?? Ska jag äta mera elelr bara avvakta eller vad tycker ni?

Såhär har det sett ut de tretton veckorna jag tränat.

91,1 kg
91,1 kg
91,0 kg
91,6 kg
91,7 kg
91,6 kg
92,8 kg
92,2 kg
92,2 kg
91,6 kg
91,2 kg
91,0 kg
91,1 kg

Är detta normalt?

tack för svaren... kan tillägga att jag tränat tidigare i mitt liv flera gånger så jag starta inte helt från 0 när jag körde igång igen.

Tacksam för svar!

Blaine
2006-11-28, 15:55
En instickare: Har du vägt dig på samma tid av dygnet (något speciellt tillfälle) vid varje vägning?

Tränar du med maskiner?

Spontant svar: käka mer.

yahel
2006-11-28, 16:05
Ja jag väger mig exakt samma klockslag en gång i veckan och det är efter träningen. Funderar på att börja käka mycket kött/fisk, exempelvis istället för 2 bitar kött med tillhörande potatis/pasta så kanske jag ska käka 6 bitar kött/fisk och minska på tillbehören...

om jag skulle fortsätta och äta som jag gör, vad kommer hända då? Kommer musklerna inte växa mera eller väldigt långsamt? Kommer jag få en hård kropp och uthålliga muskler?

larre
2006-11-28, 16:23
Har du kikat någe på hur många kalorier du får i dig per dag cch vad det är för kalorier?
Du borde nog få i dig minst 4000kcal per dag för att det ska bli lite fart.

major Pectoralis
2006-11-28, 16:23
Inledningsvis ökar man träningsvikterna snabbt på grund av att nervsystemet anpassar sig. När denna fas är avklarad efter cirka 6-10 veckor börjar musklerna växa i volym om det finns tillräckligt med energi och protein i kombination med rätt träningsbelastning i förhållande till vilan.

Man skall vara lycklig om man lägger på sig 3 kg muskler på ett år. Är man någorlunda avancerad skall man vara lycklig om man lägger på sig ett kilo muskler på ett år. Detta är dock inte så lite. Tänk ett kilo kött - det är ganska mycket volym.
Påpekas bör att man ofta lägger på sig fler kilo "på vågen" än vad som i verkligheten är muskler. En viktuppgång på tio kilo över en vinter är inte ovanligt. Hur stor del av det som är muskler är en helt annan fråga.

Kort sagt: du skall inte stirra dig blind på vågen. Hur ser det ut i spegeln? Har du fått några synbara förändringar? Fotografier före och efter samt olika omfångsmått kan även vara alternativa och enkla metoder för att upptäcka förändringar i kroppskomposition.

Med tanke på din storlek har jag svårt att tro att kosten skulle vara något större problem.

luckemuck
2006-11-28, 16:24
ät dina 6bitar kött/fisk fast minska inte på tillbehören.

Ja, det kan vara svårt, men de är bara att proppa i sig.

major Pectoralis
2006-11-28, 16:26
En liten snabb "brasklapp":D : Det går avsevärt mycket fortare att "återuppbygga" än att "pånyttbygga/vidareutveckla".

eandersson
2006-11-28, 17:43
off topic: väg dig alltid direkt efter du dragit första kissen på morgonen, vilket oftast (alltid?) är direkt du vaknar. Dvs utan vätska och föda i magen. Då tror jag man väger som minst.

pragmatist
2006-11-28, 18:13
Hm, med tanke på att du redan är förhållandevis tung för din längd så är någon grisbulkning inte att rekommendera. Jag ser det snarare som ett hälsotecken att du inte rasar upp i vikt.

Ett förslag är att ta lite mått på dig själv, framför allt midjemåttet, och inte bara stirra dig blind på vågen. Vikten kan omfördelas ganska mycket utan att det syns på din totalvikt, särskilt när du är nybörjare eller gör comeback från ett långt uppehåll.

yahel
2006-11-28, 18:43
I sammband med att jag vägt mig varje vecka har jag också fotat mig själv framifrån/profil/bakifrån. En gång i månaden mäter jag också omkrets på bröst/biceps/midja/underarmar så mått finns. Dock har jag ökat nån ynka centimeter på sina ställen så det händer inte jättemycket!

När jag kollar mig i spegeln ser jag dock att det händer grejjer, framför allt har nya konturer börjat visa sig på tex axlarna.

Som nån skrev beror det nog lite på VAD jag stoppar i mig och inte hur mycket. Har tex levt på 2 tunnbrödsrullar med ost och skinka och smör samt ett egg till frukost och nu när jag tänker efter är det kanske inte så nyttigt... men gott *whistle* Ska börja äta grovt bröd nu med lite maffigare pålägg, får kolla kost & näringsforumet för tips :)

Jag är dock lite rädd för att feta till mig, sist jag tränad så vägde jag 107 kg och var mest bara fet... till denna gången bantade jag ner mig till 87 för att börja från 0 igen. Tror dock inte det är nån fara att det ska gå likadant denna gången??

Här kommer en bild på min bantning förövrigt.
http://img388.imageshack.us/img388/5941/0341fo.jpg