handdator

Visa fullständig version : Armhävningar på knogarna


Skrollovicz
2006-11-28, 13:46
Såg en kille på gymmet häromdagen, ung grabb. Högst 18 skulle jag tro. Han avslutade sitt pass med att göra säkert 100 armhävningar på knogarna mot ett betonggolv! Grymt imponerande var det. Det såg så jefla hardcore ut att jag också ville prova. Väl hemma i lägenheten försökte jag kopiera hans bedrift. Jag klarade inte en enda, gjorde fruktansvärt ont i knogarna! Mitt golv är betydligt mjukare än gymmets betongdito och jag fattade då vilken jäkla kille det där var. Att han bara har tränat i en månad och ökat i armtjocklek med säkert en halv decimeter är en helt annan historia. *gah!*

Min fråga; Hur ska jag göra för att lära mig göra knog-armhävningar?

*popcorn*

jim
2006-11-28, 13:55
Såg en kille på gymmet häromdagen, ung grabb. Högst 18 skulle jag tro. Han avslutade sitt pass med att göra säkert 100 armhävningar på knogarna mot ett betonggolv! Grymt imponerande var det. Det såg så jefla hardcore ut att jag också ville prova. Väl hemma i lägenheten försökte jag kopiera hans bedrift. Jag klarade inte en enda, gjorde fruktansvärt ont i knogarna! Mitt golv är betydligt mjukare än gymmets betongdito och jag fattade då vilken jäkla kille det där var. Att han bara har tränat i en månad och ökat i armtjocklek med säkert en halv decimeter är en helt annan historia. *gah!*

Min fråga; Hur ska jag göra för att lära mig göra knog-armhävningar?

*popcorn*

härda! börja köra på knogarna på ett halvmjukt underlag (kanske en matta?), om du är så känslig i knogarna som du beskriver så kommer det nog kännas också. Sen när det inte känns på matta längre så går du på golv, trä är nog bättre att börja på än betong. :)

Alternativt slå på en säck lite, jag känner absolut ingen smärta av att stå på knogarna på hårt underlag och det är nog kampsportens förtjänst :)

Skrollovicz
2006-11-28, 14:12
härda! börja köra på knogarna på ett halvmjukt underlag (kanske en matta?), om du är så känslig i knogarna som du beskriver så kommer det nog kännas också. Sen när det inte känns på matta längre så går du på golv, trä är nog bättre att börja på än betong. :)

Alternativt slå på en säck lite, jag känner absolut ingen smärta av att stå på knogarna på hårt underlag och det är nog kampsportens förtjänst :)
Sjyst!! Jag har bestämt mig för en sandsäck så det blir kanon då...

RassK
2006-11-28, 14:31
Jag kör armhävningar på knogarna pga handledsskador.
Börja med mjukt underlag och gradvis använd hårdare så härdas dem efter ett tag :)

Och framförallt, whina inte. Det gör ont!

Langster
2006-11-28, 14:50
Använd endast pek- och långfingersknogarna, de är hårdast. Du kan träna dem genom att bara stå så i armhävningsställning utan att göra själva armhävningarna.

Och som sagt, whina inte, så jävla ont gör det inte. Dessutom, det är inte farligt, du kommer inte ha sönder dina knogar, tänker man på att det inte är farligt så känns det bättre.

fintelligens
2006-11-28, 20:08
Sen kan du ju göra armhävningar så att handflatorna pekar upp.

Supercharger
2006-11-28, 20:20
Sen kan du ju göra armhävningar så att handflatorna pekar upp.


Demonstrationsvideo tack:D .....

Gjorde on bara jag tänkte på det.

OT: Det är som allt annat, bara att träna så blir man bättre på det.

fintelligens
2006-11-28, 20:39
Demonstrationsvideo tack:D .....

Gjorde on bara jag tänkte på det.

OT: Det är som allt annat, bara att träna så blir man bättre på det.

Faktiskt inte, bara öva på något mjukt, sen kommer det :D

Skrollovicz
2006-11-28, 21:19
Tror jag har överkänsliga knogar tyvärr. De spricker varje vinter av kylan. Det gör helvetiskt ont försöka sig på de där armhävningarna.

Men no pain no gain var det nån som sa nån gång. Jag ska göra mitt bästa. :MrT:

Dumleman
2006-11-28, 21:32
Armhävningar på knogarna känns i princip inte alls men däremot armhävningar på fingertopparna :\.

Dng
2006-11-28, 21:38
Varför tvinga dig igenom massa smärta för att kunna köra på knogarna? Fel med handflatorna? *screwy*

Dumleman
2006-11-28, 21:42
Jag kom på ett sätt hur du kan träna och mäta dina framsteg. Pressa den knutna hanten mot en badrumsvåg så ser du hur många kilo du klarar/känns ok. Lägg en bit liggunderlag/kudde på vågen om den känns för hård eller har ett äckligt mönster.

Larsen
2006-11-29, 00:33
Alltså du blir inte starkare bara för du kör på knogar. De kan väl inte vara effektivare än vanliga armhävningar? Eller? :)

SPACEJAM
2006-11-29, 00:37
Känns mer i underarmarna om man kör på knogarna.

Larsen
2006-11-29, 00:43
Njjaaee, det tycker jag inte det gör. Det kanske det gör alltså, men jag känner ingen skillnad förutom att det gör mer ont... Körde en massa på taekwondon förut och tyckte mest det var onödigt av tränaren men han gjorde nog mest för att härda knogarna, och det fungerade iofs.

Skywalker
2006-11-29, 01:29
Sen kan du ju göra armhävningar så att handflatorna pekar upp.

Min kickboxnings tränare hadde dille på köra sådan med oss, grymt svårt. Sen kan man fråga sig varför man ska göra dom så.

Sen kan man göra kinesiska armhävnigar. Stå på händer mot en vägg och köra upp och ner, typ axelpress med din egen kroppsvikt.

Dumleman
2006-11-29, 01:51
Alltså du blir inte starkare bara för du kör på knogar. De kan väl inte vara effektivare än vanliga armhävningar? Eller? :)
Det blir längre rörelse så det måste väl vara bra?

stridis
2006-11-29, 08:38
Gör ont? Vad pratar ni om? Kör ni på knogarna på något annat sätt än vad jag gör, eller? Det är ju mer vilsamt i längden för handlederna som inte behöver vara uppflexade. Å andra sidan, att köra med handflatorna uppåt är förståss lite jobbigt men gör inte direkt ont heller. Det är snarare min begränsade förmåga att köra rep efter rep av armhävningar som sätter stopp.

Sen kan man ju köra armhävningar med klapp. Bakom ryggen,heh.

jim
2006-11-29, 09:23
Japp det blir en något längre ROM, och jag tycker man får betydligt bättre sträck, blir också mycket svårare att fuska när man blir trött.

krilleh
2006-11-29, 09:23
Varför tvinga dig igenom massa smärta för att kunna köra på knogarna? Fel med handflatorna? *screwy*

eeh? det är ju coolt ju *slap*

buttcrack
2006-11-29, 09:50
jag har gått på tae-kwon-do och då frågade jag min mästare varför vi var tvungna att göra armhävningarna på knogarna, han svarade mig då att det är för att härda knogarna så att de blir mer stryktåliga

Johan J
2006-11-29, 10:31
jag har gått på tae-kwon-do och då frågade jag min mästare varför vi var tvungna att göra armhävningarna på knogarna, han svarade mig då att det är för att härda knogarna så att de blir mer stryktåliga
Inom min kamsportstil gör vi ibland "smala armhävningar" (armbågarna tätt intill kroppen) på dom två främre knogarna. Anledningarna är många även om det kanske är mer placebo än faktiska funktioner: Träna styrka i handlederna/underarmarna, härdning (även om det finns bättre sätt), balans, "lära kroppen" hur handlederna ska vara positionerade för att en träff inte ska vika handleden (raka slag). Dessutom ser det naturligtvis jävligt coolt ut. ;)

Efter att ha gjort armhävningar på detta sätt i över 10 år tycker jag nu att det är lättare på knogarna än att göra dom på vanligt sätt. Lättare att trycka ifrån osv.

Tre fingrar, "häv med klapp", handflatorna uppåt och ena handen ovanpå den andra är andra favoriter som varierar de vanliga armhävningarna och trycker ner nybörjare i skorna lite extra. :naughty:

qwerty1
2006-11-29, 12:17
När du är tillräckligt hardcore så kör du på en grusväg:hbang:
... gjorde vi alltid med hockeyn

Larsen
2006-11-29, 17:06
Men man vill ju inte döda knogarna *screwy*

Tense
2006-11-29, 17:15
Ni som gör på knogarna.. hur gör ni om man vill göra en armhävning där man trycker i så hårt att man flyger upp och kan stå handflatorna imot varandra för att sedan landa mjukt och gå upp ytterligare en gång klappa med händerna ner igen osv..?

Det blir ju som ett knytnävslag mot golvet = ont.

Larsen
2006-11-29, 17:41
Man brukar inte klappa när man kör på knogar. Då dör knogarna.

mACKANNN
2006-11-29, 17:53
Ni som gör på knogarna.. hur gör ni om man vill göra en armhävning där man trycker i så hårt att man flyger upp och kan stå handflatorna imot varandra för att sedan landa mjukt och gå upp ytterligare en gång klappa med händerna ner igen osv..?

Det blir ju som ett knytnävslag mot golvet = ont.

jag provade nu. det gjorde ont, därför gör jag det nog inge mer :D
iallafall inte utan lindor och direkt på betonggolv, i boxninglokalen där jag tränar re lite mjukare golv, nån sorts matta, så där äre inga problem alls.
Om folk kör det på vanligt betonggolv utan lindor och utan att få ont äre jävligt hardcore!

annars tycker jag det är mycke lättare och mycket bekvämare att köra på knogarna. vet itne varför, är nog vana.

Robbin
2006-11-29, 18:56
Ni som gör på knogarna.. hur gör ni om man vill göra en armhävning där man trycker i så hårt att man flyger upp och kan stå handflatorna imot varandra för att sedan landa mjukt och gå upp ytterligare en gång klappa med händerna ner igen osv..?

Det blir ju som ett knytnävslag mot golvet = ont.


Man bara gör det och slutar lipa? De som inte vill läsa skryt kan sluta läsa nu. Jag gjorde 20st på knogarna med klapp på asfalt under nollningen för att jag är dum i huvudet. Yes blood yes. *drool*