handdator

Visa fullständig version : Parfymfritt?


Linnda
2006-11-28, 13:00
Jag efterlyser parfymfria artiklar såsom schampoo, balsam, tvål, tvättmedel och sköljmedel pga min överkänslighet. Är det någon som vet vart man kan köpa sådant förutom på apoteket? Finns det att köpa på nätet tex?

Tackar ödmjukast för tips! :)

1986
2006-11-28, 13:09
Tvål: Lactacyd
Schampo: Våg

aliquis
2006-11-28, 13:14
Cederroth och änglamark har parfymfria schampoo, det senare finns ju på coop forum, ingen av dem är väl särskilt dryga men priserna är ju låga, apoteket är dock dyrt generellt så änglamarks blir nog billigast.

Tvål har jag ingen aning om då jag aldrig har velat ha en som luktar lite, kan du ha kamomill tror du? Min heter mjukis och finns i en del hälsokostbutiker, det är en överförfettad tvål som är schysst om man lätt blir torr om händerna.

Tvåttmedel finns säkert flera, men jag kan inte namnen o vet inte vilka, Neutral finns iaf, men det innehåller talg och är äckligt =P, Via skall väl tvätta bäst, Ocean och Rent är ok också. Vet inte om via har någon parfymfri modell, ocean borde väl kunna ha. Änglamark om de nu har ett tvättmedel har kanske.

Balsam o sköljmedel är inte min grej ;D

Lillgrabben
2006-11-28, 13:25
Jag efterlyser parfymfria artiklar såsom schampoo, balsam, tvål, tvättmedel och sköljmedel pga min överkänslighet. Är det någon som vet vart man kan köpa sådant förutom på apoteket? Finns det att köpa på nätet tex?

Tackar ödmjukast för tips! :)


Då det gäller shampoo, balsam, tvål osv är Apoteket det naturliga valet. De har ett bra sortiment som är utprovat för allergiker.

Vi använder Oceans parfymfria tvättmedel & sköljmedel som bl.a. hittas på Granngården. Oceans parfymfria sortiment är såväl rekommenderat av Astma & Allergiförbundet som riktigt prisvärt.

Linnda
2006-11-28, 13:25
Cederroth och änglamark har parfymfria schampoo, det senare finns ju på coop forum, ingen av dem är väl särskilt dryga men priserna är ju låga, apoteket är dock dyrt generellt så änglamarks blir nog billigast.

Änglamark säger du, har de även duschcréme? Får ta ett besök på Coop och titta runt lite.

Kanske skulle man starta eget och sälja oparfymerat, för det är ju många som är allergiska och överkänsliga, och apotekets produkter är på tok för dyra i min mening, 40:- för en vanlig schampoo som inte ens är något speciellt vårdande. I butiken kan man köpa parfymerat schampoo för 10:- Och det verkar ju inte finnas så mycket alternativ heller..

aliquis
2006-11-28, 13:42
Änglamark säger du, har de även duschcréme? Får ta ett besök på Coop och titta runt lite.

Kanske skulle man starta eget och sälja oparfymerat, för det är ju många som är allergiska och överkänsliga, och apotekets produkter är på tok för dyra i min mening, 40:- för en vanlig schampoo som inte ens är något speciellt vårdande. I butiken kan man köpa parfymerat schampoo för 10:- Och det verkar ju inte finnas så mycket alternativ heller..Inte vet jag, apoteket har säkert parfymfri dusch-/badolja om inte annat. Jag brukar köra med schampooskummet dock, men egentligen kanske det är för uttorkande? Men jag är ju inte allergiker heller.

Änglamark är ju ett alternativ, och ocean som sagt.

Snafu
2006-11-28, 14:19
Ariel Sensitive (tvättmedel)
Yes Sensitive (diskmedel)

aliquis
2006-11-28, 14:35
Vet inte hur bra ariel är som tvättmedel dock jämfört med alternativen, ocean brukar ju placera sig bra, även om via råkar vara bäst. Yes lär ju vara bra eftersom alla kör med det, själv använder jag... Ecover var det just nu, men det är nog mest för jag inte har tänkt på att vips fanns i vanlig butik.