handdator

Visa fullständig version : Intressant artikel i Metro, sittställning


Snafu
2006-11-28, 11:06
Bad back: Remember when your mother told you to sit up straight or you’d get a bad back? Well she had it all wrong, according to researchers. Sitting in an upright position for long periods places unnecessary strain on the spine, they reported after using a new form of magnetic resonance imaging. This could lead to chronic problems, they warned. The study in Aberdeen sowed a 135-degree body-thigh slouch sitting posture was best, as opposed to a 90-degree posture, which people consider normal.

(Från Metro, 28 11 06)

Stabilt, jag sitter ofta halvt nerslasad i stolen på jobbet och får dåligt samvete. Då kan jag sluta få det då. Yippie.

aliquis
2006-11-28, 12:21
Problemet är väl att när man hänger framför datorn sitter man snarare åt andra hållet. Omväxling är säkert bäst, eller att stå såklart.

Langster
2006-11-28, 13:04
Problemet är väl att när man hänger framför datorn sitter man snarare åt andra hållet. Omväxling är säkert bäst, eller att stå såklart.
Här på jobbet har jag en skön ställbar stol med högt ryggstöd, jobbar oftast halvliggandes med benen rakt fram stödda på en balk under bordet. Och jag jobbar vid datorn hela tiden.

Lasse Kongo
2006-11-28, 13:42
Här på jobbet har jag en skön ställbar stol med högt ryggstöd, jobbar oftast halvliggandes med benen rakt fram stödda på en balk under bordet. Och jag jobbar vid datorn hela tiden.

Var/vad jobbar du med?