handdator

Visa fullständig version : Snickare se hit!


Krokodil
2006-11-28, 08:53
Vi tänkte dela av köket för att få ett sovrum till, hur svårt är det att sätta upp en vägg med dörr själv?

JJ
2006-11-28, 10:47
Det grejjar du lätt vågar jag påstå, utan att ha gjort det.;)

Krokodil
2006-11-28, 10:51
Det grejjar du lätt vågar jag påstå, utan att ha gjort det.;)
Kul att nån tror på mig, det mesta jag snickrat hittills ser ut som Alfons Åbergs helikopter... :em:

JJ
2006-11-28, 11:00
Kul att nån tror på mig, det mesta jag snickrat hittills ser ut som Alfons Åbergs helikopter... :em:
Var noggrann bara.
http://www.jamjotra.se/sida_168.asp

myggan
2006-11-28, 11:27
det är inga problem alls om du läser på hur man gör.

man kan göra mer än vad man tror om man inte har tummen mitt i handen dvs,

Det är inte dyrt heller, gipsplattor är bra skit :)

Achryl
2006-11-28, 11:36
Sätt in rätt ljudisolering så det inte blir som en enorm resonanslåda. Gå till ett byggvarushus och snacka med nån om vad du ska använda för material till reglar, vilken typ av gips osv.

Piranha
2006-11-28, 15:32
Vi tänkte dela av köket för att få ett sovrum till, hur svårt är det att sätta upp en vägg med dörr själv?


Hela yrkeskåren snickare existerar just för att man skall slippa göra det själv och att den sen ser ut därefter.

Krokodil
2006-11-28, 15:36
Hela yrkeskåren snickare existerar just för att man skall slippa göra det själv och att den sen ser ut därefter.Du har också tummen mitt i handen? :D

huldz
2006-11-28, 16:37
Bara att mäta ut ett streck på golvet och lägga "syllen"(regeln) efter det, samma sak uppe i taket. Ta yttermått på dörrkarm, sen är det bara att köra på. Glöm inte drevmånen runt dörren.

hultman
2006-11-28, 16:51
Du har också tummen mitt i handen? :D

Han kanske är rik och lat? :D

Empe
2006-11-28, 17:15
Släng upp metallreglar, sen i mid isolering och 2 gipsskivor på varje sida sen är det ju helt klart. Om du inte nödvändigtvis måste ha en dörr så skulle jag föreslå ett fint ordnat valv.

hatework
2006-11-28, 17:47
kanske någon i din närhet som skulle kunna göra någon liknande ritning som du lätt kan tyda.. tror att du klarar av de utan problem även utan..

Garnax
2006-11-28, 17:59
Om du ska hänga något eller i en framtid vill kunna hänga något på väggen, t.ex en TV så rekomenderas det att du använder trä och sen gips på det. Sätter du bara någon regel och sen gips blir du väldigt låst på
vart du kan hänga saker...

Capt
2006-11-28, 18:17
Om du ska hänga något eller i en framtid vill kunna hänga något på väggen, t.ex en TV så rekomenderas det att du använder trä och sen gips på det. Sätter du bara någon regel och sen gips blir du väldigt låst på
vart du kan hänga saker...

Med trä antar jag att du menar plywood(kan iofs spika upp råspont också). Du får ju andra fördelar också, mycket hållbarare! Dvs svårare att dra näven genom väggen, eller om någon ramlar vid diverse fyllefester. Lättare att laga en sådan "spricka" också. Sen att du inte behöver tänka så mycket på vart du skruvar, utan bara att smacka upp(sen underlättar det ju iofs vid spackling att ha en fin rak skruvlinje)

Det är inte särskilt svårt, sålänge du inte har tummen totalt mitt i handen.

Allan
2006-11-28, 18:23
*popcorn*

Jorgen
2006-11-28, 18:33
Det är inte alls svårt att göra en gipsvägg.
Ett eller två lager gips på båda sidorna (jag hade kört två lager) ljudisolering bör du ha iom att det skall användas som sovrum (du behöver inte fullisolera väggen, utan det räcker med en 30mm skiva). Tänk efter om du skall fästa upp något på väggen, då är det bra att fälla in en kottling där.
70 eller 90mm reglar, trä eller plåt spelare ingen större roll. Träreglar ger en stabilare vägg, och du får ändå ha träreglar där du skall fästa upp dörren.

Garnax
2006-11-28, 18:36
Med trä antar jag att du menar plywood(kan iofs spika upp råspont också). Du får ju andra fördelar också, mycket hållbarare! Dvs svårare att dra näven genom väggen, eller om någon ramlar vid diverse fyllefester. Lättare att laga en sådan "spricka" också. Sen att du inte behöver tänka så mycket på vart du skruvar, utan bara att smacka upp(sen underlättar det ju iofs vid spackling att ha en fin rak skruvlinje)

Det är inte särskilt svårt, sålänge du inte har tummen totalt mitt i handen.

Nej jag menade råspont men det är bättre att använda ordet "trä"
så folk vet vad man menar.

Allan din fuling i dessa trådar ska du inte äta popcorn utan hjälpa killen...

dynamo
2006-11-28, 18:46
Hela yrkeskåren snickare existerar just för att man skall slippa göra det själv och att den sen ser ut därefter.

+1

Lägg ner tiden på ditt eget yrke istället. För de extra pengarna du tjänar låter du en snickare fixa det. I slutänden har du nog tjänat tid, pengar och kanske energi som du kunnat lagt på träning istället!

Detta förutsatt att man inte valt fel snickare. Då verkar det kunna bli tråkigt om man ska tro skräckhistorierna om att de inte kommer när de lovat, att det tar lång tid att färdigställa, att det blir klåparaktigt gjort osv.

Pellefant
2006-11-28, 18:50
Lägg ner tiden på ditt eget yrke istället. För de extra pengarna du tjänar låter du en snickare fixa det. I slutänden har du nog tjänat tid, pengar och kanske energi som du kunnat lagt på träning istället!

Med mikroekonomiska nationalekonomiska termer: komparativa fördelar på individnivå. :)

Allan
2006-11-28, 18:51
En enda vägg lär han nog klara. Bra redskap är en hyfsad batterimaskin (skruvdragare för er som inte är i branschen) med RÄTT sorts bits, ett vattenpass på MINST 1200 mm, och mer skruv än du tror att du behöver. Kom ihåg att regla för 900-mms skivor, de är by far lättare att handskas med....

Annars finnes snickare att tillgå. Arbetar mot mat och bärhjälp. En vägg tar kanske tre timmar att flänga upp.

dynamo
2006-11-28, 18:54
Med mikroekonomiska nationalekonomiska termer: komparativa fördelar på individnivå. :)

Se där. Man kan en del om mikroekonomisk nationalekonomi då. Om jag någon gång behöver en nationalekonom kommer jag läsa på lite till och sen ta saken i egna händer! :thumbup:

Garnax
2006-11-28, 19:00
Bra redskap är en hyfsad batterimaskin (skruvdragare för er som inte är i branschen) med RÄTT sorts bits,

Så sant, finns inget värre än skitmaskiner som orkar dra en 15 skruv
med lite motstånd innan den segar ner sig...

Hyr en Dewalt eller en Hilit och glöm skit som Black & Decker eller Bosch

Empe
2006-11-28, 19:01
Se där. Man kan en del om mikroekonomisk nationalekonomi då. Om jag någon gång behöver en nationalekonom kommer jag läsa på lite till och sen ta saken i egna händer! :thumbup:
Hela yrkeskåren nationalekonomer existerar just för att man skall slippa göra det själv och att resultatet blir därefter. :D

JJ
2006-11-28, 19:03
Största anledningen att göra det själv är såklart att det är kul. Tycker man inte det kan man nog lika gärna köpa in tjänsten, åtminstone om man får ett så bra offert som Allan gav.

Krokodil
2006-11-28, 19:03
En enda vägg lär han nog klara. Bra redskap är en hyfsad batterimaskin (skruvdragare för er som inte är i branschen) med RÄTT sorts bits, ett vattenpass på MINST 1200 mm, och mer skruv än du tror att du behöver. Kom ihåg att regla för 900-mms skivor, de är by far lättare att handskas med....

Annars finnes snickare att tillgå. Arbetar mot mat och bärhjälp. En vägg tar kanske tre timmar att flänga upp.
Hmmm... Frugan lagar jäkligt god mat! :)

Allan
2006-11-28, 19:14
..... och glöm skit som Black & Decker eller Bosch

?????

Boschs 14-voltare är sketabra....

Mr Zero
2006-11-28, 19:27
Det finns ofta både amatör och proffsserier så bara för att t.ex. Bosch och Makita har billiga/mindre bra modeller betyder det inte att det finns bra maskiner av samma märke.

Helena B
2006-11-28, 19:29
Jag rekommenderar Husets ABC, tycker den är kanon :)

Capt
2006-11-28, 19:34
Det finns ofta både amatör och proffsserier så bara för att t.ex. Bosch och Makita har billiga/mindre bra modeller betyder det inte att det finns bra maskiner av samma märke.

Skulle vilja säga att alla maskiner är bra, det beror bara vad man ska ha den till. En Biltemadragare räcker gott åt Svenne som använder den 2ggr/år. Dock så bör nog Jeppe-gipsare fundera på en Makita/Festool/DeWalt m.f.

Jorgen
2006-11-28, 19:36
Skulle vilja säga att alla maskiner är bra, det beror bara vad man ska ha den till. En Biltemadragare räcker gott åt Svenne som använder den 2ggr/år. Dock så bör nog Jeppe-gipsare fundera på en Makita/Festool/DeWalt m.f.
Hilti for the win. :hbang:
Dewalt är för tunga. Festo är grymma.

Allan
2006-11-28, 19:38
DeWalt 18V är vad jag kånkar på numer. Med slagfunktion...

rememberence
2006-11-28, 20:05
DeWalt 18V är vad jag kånkar på numer. Med slagfunktion...

jag jobbar inte inom den branschen, jag jobbar inte alls. Men jag har redan i mitt liv upplevt DeWalt som den bästa maskintillverkaren (när det gäller skruvdragare)

Jorgen
2006-11-28, 20:24
jag jobbar inte inom den branschen, jag jobbar inte alls. Men jag har redan i mitt liv upplevt DeWalt som den bästa maskintillverkaren (när det gäller skruvdragare)
Smaken är som baken. :)
Det beror lite på var man skall utföra för typ av jobb också.
Jag går och gipsar för tillfället och då tycker jag att dewaltarna är för tunga. Skall man gå och sätta fönster eller dörrar så funkar den mycket bättre. Starka som få.

Spiffy
2006-11-28, 20:28
Hilti for the win. :hbang:
Dewalt är för tunga. Festo är grymma.

Kan det inte vara så att det är du som är för klen? ;)

Jorgen
2006-11-28, 20:29
Kan det inte vara så att det är du som är för klen? ;)
Nej.
Snarare rädd om min kropp.

Cilia
2006-11-28, 21:41
Se där. Man kan en del om mikroekonomisk nationalekonomi då. Om jag någon gång behöver en nationalekonom kommer jag läsa på lite till och sen ta saken i egna händer! :thumbup:
meeen du som är kille har inte fattat något
Det är ju inte för pengarna han vill göra det själv utan för att få känna sig som en man!!!

Capt
2006-11-28, 22:26
Hilti for the win. :hbang:
Dewalt är för tunga. Festo är grymma.

Festools kexmaskin är gudomlig:bow:

Krokodil
2006-11-28, 22:32
meeen du som är kille har inte fattat något
Det är ju inte för pengarna han vill göra det själv utan för att få känna sig som en man!!!
Nej, det är pengarna...

dynamo
2006-11-29, 05:06
meeen du som är kille har inte fattat något
Det är ju inte för pengarna han vill göra det själv utan för att få känna sig som en man!!!

Den typen av hammare som gör eller ogör en man känns idag inte helt nödvändig, eftersom folk inte bär tjock metallrustning. Det finns effektivare vapen.

Mantus
2006-11-29, 05:15
Jag ser att diskussioen har fått ett lätt drag åt det grekiska hållet.:Virro Snickarnördar:D