handdator

Visa fullständig version : Analysera mina måltider under 5 dagar


rokker
2006-11-27, 23:40
Jag har aldrig tänkt på riktigt vad jag stoppar i mig, så under fem dagar skrev jag ner allt och så här ser det ut:

dag 1
Frukost:
Yoghurt och müsli, en kopp te, 2 smörgåsar med skinka och ost
Lunch: Ärtsoppa
Middag: Thaiwok; nudlar, kyckling, kokosmjölk, blandade grönsaker (kokta)
Kvällsmål: Youghurt


dag 2 (helg)
Frukost: Två frallor (ljust bröd), ost, paprika, smör, en kopp kaffe, en tallrik med yoghurt, müsli och russin.
Lunch: En vanlig Kycklingsallad (pasta) med dressing
Middag: Oxfilé, Pommes frites, sallad (tomat, gurka, sallad) med bearnaisesås

dag 3 (helg)
Frukost:
Fullkornsbröd, 3 skivor med smör, ost och skinka, En tallrik med jordgubbskräm och mjölk, Apelsinjuice, stekt ägg och bacon
Lunch: Korv med bröd (Fullkornsbröd!!)
Middag: vanlig Pizza med skinka och ananas

dag 4 (helg)
Frukost:
En apelsin, 2 skivor bröd (fullkorn) med smör och ost, kaffe
Lunch:
Köttfärslimpa, Potatis och Lingonsylt, Sallad (Tomat, Gurka, Sallad)
Middag
Fullkornspasta med köttfärssås + ketchup
Mjölk


dag 5
Frukost:
Fil med flingor, 3 skivor fullkornsbröd med smör, ost och skinka, en banan
Lunch: Fiskpanetter, kokt potatis och filsås, rivna morötter
Middag:
Lasange


Så mina frågor är: vad bör jag ändra på, äta mer av? Vad kan jag göra för alternativ till dessa maträtter så det blir nyttigare? Vad är det här egentligen med GI och fullkorn, jag har inte förstått varför det är bättre, utan bara agerar mainstream *whistle* Alla tips är välkomna, litar på er nu med min första post!

Sigurdsson
2006-11-28, 00:00
Välkommen!
Frågan är vad vad dina mål är?
Om du inte går upp/ned i vikt har mycket ork och mår bra i allmänhet så är det väll inte så mycket att ändra på.
Om du å andra sidan sattsar mer på styrketräning eller annan motionsform eller bara vill lära dig mer om kost och hälsa så tycker jag att du ska sätta dig vid datorn och förslagsvis läsa här på forumet.
Det är nämligen mer eller mindre omöjligt att du ska få ett bra svar på endast en fråga.

Hoppas att du förstår vad jag menar och inte bara tycker att jag är en lat idiot som inte orkar svara på dina frågor. ;)

Mvh kristoffer

Raggis
2006-11-28, 04:45
Har två tips.

1. Slå in ett mellanmål mellan lunch och middag. (Försök äta med 3 timmars mellanrum).

2. Ät sallad även till middagen. (Tänk på att du helst ska få i dig 500 g frukt o grönt / dag)

Eddie Vedder
2006-11-28, 08:00
Hur ofta å hur hårt tränar du?

skaparn
2006-11-28, 09:35
En liten anmärkning som gäller de flesta beskrivningar av kostscheman.
Vad till exempel "två smörgåsar med skinka och ost" är varierar ganska kraftigt. Ibland är det en mumsbit, medan jag vissa dagar kan göra mackor som skulle mätta även den store jwzrd innan han ens ätit hälften. Man kan äta hur bra råvaror som helst, och ändå inte uppnå sina mål om man äter dem i fel mängder och proportioner. Därför blir en bedömning av kostscheman ganska svår, och lika dålig, ifall den intagna maten inte anges i väldigt exakta termer.

rokker
2006-11-28, 15:19
Förlåt att jag var så jäkla otydlig :em: Men det var sent!

Med två smörgåsar, menar jag oftast två skivor bröd bara

Jag är inte ute efter att gå ner i vikt eller gå upp i vikt (eller okej, kanske gå ner lite), utan bara att må bra och få den energin jag är ute efter och hålla vikten. Jag tränar fotboll 2-3 gånger i veckan. Under 20 år gammal kanske ska tilläggas *whistle* Sen det här med portioner, de är ytterst normala portioner av en kille i tonåren. Varken för mycket, varken för lite, men jag känner att jag äter lite onyttigt.