handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är kosttillskott?


AnderssoN
2003-02-11, 15:55
Hur viktigt är kosttillskott om man sköter maten och vilan exemplariskt? Naturligtvis med utgångpunkt att lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt.

Luddig fråga kanske, men det skulle vara kul att höra lite åsikter från folk som kört både med och utan under längre perioder.

Ninjasmurf
2003-02-11, 17:35
Dom flesta näring-/träningsexperter anser att man inte behöver kosttillskott om man sköter kosten och träningen bra.

Själv kör jag bara med gainers efter träningen och lite protein + glutamin innan läggdags.

Mr Pink
2003-02-11, 17:49
Sköter man maten och vilan exemplariskt så behövs det inte några andra tillskott.

Munter
2003-02-11, 17:52
Håller med Mr Pink.

EiseltUK
2003-02-11, 18:19
Givetvis så behövs inte tillskott av näringsämnen om man får i sig dem via kosten. Det är ju lika givet som att man inte tankar en redan fulltankad bil. Ofta faller argumenteringen för att kosttillskott inte behövs faller ofta på ett litet ord - OM. Det handlar ju om att uppfylla behovet också. Ett behov, oavsett vad det är kan oftast tillgodoses på olika sätt. Vad säger att mjölk är bättre än mjölkpulver? Det är bara beredningsformen som skiljer dem åt? Det är bara så att vi är vana att se mat i ett visst format. Den synen kommer säkert att förändras i framtiden och experterna säger då kanske att man bör använda kosttillskott och bara komplettera med mat för att tillgodose smak- och tuggbehovet. :D

/ Henrik

AnderssoN
2003-02-11, 20:58
Gäller samma sak för kreatin? Kan man äta speciell mat för att höja kreatinnivån och på så vis få precis samma effekt som med kreatin-kosttillskott?

Vissa tillskott verkar vara helt klart lättare att ersätta med vanlig mat, medan andra kan bli klurigare att hitta en ersättning för.

Mattep
2003-02-11, 21:07
Strömming ska innehålla stora doser kreatin har jag för mig men inte alls lika stora som en dos kreatinpulver innehåller:hbang:

King Grub
2003-02-11, 21:16
1 kg strömming om dagen! Hääääääääärligt.

Mattep
2003-02-11, 21:31
Då får man nog sin dos av tung metaler också.;)

Örjan
2003-02-12, 05:17
Jag är för avromantisering av mat, och avmysticering av tillskott.

Håller med om vad Eiselt skriver. Rytter har skrivit att kosttillskott är koncentrerad mat, och det är väl ungefär så jag ser på det. Mat är tillskott, tillskott är mat. Skulle inte rädas att leva helt och hållet på tillskott om jag kände för det. Eller på bara mat, för den delen.

(Dock finns det undantag: Vill man ha hög dos glutamin eller kreatin, är det svårt utan tillskott. Och vill man ha mycket fiber, är det svårt utan mat (men inte omöjligt).)

AnderssoN
2003-02-12, 08:45
Jag skulle då inte vilja leva på kosttillskott hela livet. Tänderna skulle väl lossna i förtid, och magen skulle inte få jobba och knåda med maten.

Men det är klart, skulle vi börja leva bara på tillskott sker väl en anpassning efter några tusen generationer. En liten evolution. :D

Gred
2003-02-12, 10:24
Min egen erfarenhet är att tillskott inte alls är nödvändigt. Det är en psykiskt tillfredsställning att ta en servering protein efter ett hårt styrkepass. Prova köra helt utan tillskott och du ska se att det inte känns riktigt lika bra.. Så kändes det iallafall för mig.

z_bumbi
2003-02-12, 10:38
Originally posted by Örjan
(Dock finns det undantag: Vill man ha hög dos glutamin eller kreatin, är det svårt utan tillskott. Och vill man ha mycket fiber, är det svårt utan mat (men inte omöjligt).)

Kreatin kan jag hålla med om men glutamin ? Sist jag kollade fanns det massor av det i kött, iofs i form av glutaminsyra men det blir ju glutamin när kroppen omvandlar det, om man nu inte vill ha vansinnesdoser över 50 g eller så...

Örjan
2003-02-12, 22:39
>Andersson: Finns väl tillskott man tuggar också? Tuggummi med guarana :) och olika bars.

Borde tillsättas ett par gram fiber per portion pulver, tycker jag. Varför gör inte kosttillskottstillverkare det?

>Z_Bumbi: Jaså.

z_bumbi
2003-02-12, 23:02
Örjan: Vill du ha fibrer i pulvret så kolla på Fairings Complete, där finns det fibrer samt en smak som man måste lära sig gilla.

EiseltUK
2003-02-12, 23:24
Originally posted by z_bumbi


Kreatin kan jag hålla med om men glutamin ? Sist jag kollade fanns det massor av det i kött, iofs i form av glutaminsyra men det blir ju glutamin när kroppen omvandlar det, om man nu inte vill ha vansinnesdoser över 50 g eller så...

Ja, ifall kroppen kan omvandla det när proteinbalansen är rubbad, t ex efter träning.

/ Henrik

EiseltUK
2003-02-12, 23:27
Originally posted by AnderssoN
Jag skulle då inte vilja leva på kosttillskott hela livet. Tänderna skulle väl lossna i förtid, och magen skulle inte få jobba och knåda med maten.

Men det är klart, skulle vi börja leva bara på tillskott sker väl en anpassning efter några tusen generationer. En liten evolution. :D

Fibrer kan man ju också ta i tillskottsform. Och varför inte några sega proteinbars för tänderna... kanske med xylitol i. :D

/ Henrik

muskelbyggarn
2003-02-12, 23:29
Jag slår ett slag för Fibrex, det är en gudagåva. Kostar en spottstyver och är 72% Fiber (från sockerbeta). Hårda flingor stora som havregryn ung.

River fint i halsen :D


Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2003-02-13, 12:05
Originally posted by EiseltUK


Ja, ifall kroppen kan omvandla det när proteinbalansen är rubbad, t ex efter träning.

/ Henrik

Ja vet du något som tyder på att den inte klarar det ?

EiseltUK
2003-02-14, 11:00
Originally posted by z_bumbi


Ja vet du något som tyder på att den inte klarar det ?


Ja, sannolikhetsläran. ;)

/ Henrik

z_bumbi
2003-02-17, 12:16
Originally posted by EiseltUK



Ja, sannolikhetsläran. ;)

/ Henrik

Vad är då sannolikheten att just den person som lägger pengarna på glutamin är en person som tränar så hårt och äter så lite att han behöver tillskott av glutamin ?

AnderssoN
2003-02-17, 12:25
Det är ungefär den frågeställningen jag också tänkt på.

EiseltUK
2003-02-17, 14:50
Originally posted by z_bumbi


Vad är då sannolikheten att just den person som lägger pengarna på glutamin är en person som tränar så hårt och äter så lite att han behöver tillskott av glutamin ?

Det beror på vem personen är. Med utgångspunk från att de många "amatörer" tränar mer än de borde och ofta slarvar med maten så kan det nog vara bra. En annan person som kanske tränar bra och äter mycket protein kanske inte alls behöver det. Men om man vill vara på den säkra sidan och verkligen utnyttja "möjlighetsfönstret" efter träning så kanske några gram glutamin inte skadar. I första hand ska man givetvis använda ett protein.

Mvh
Henrik