handdator

Visa fullständig version : Smärta i handleden


Hammargren
2006-11-27, 20:01
hej,

jag har, ända sedan jag var liten, haft problem med min vänstra handled. det går i vågor: ibland är den ok, men under vissa perioder (vanligtvis i 1-2 veckorsperioder) så räcker det med att jag böjer min vänstra handled lite bakåt för att det skall smärta. detta är väldigt frustrerande då det gör extra ont när jag kör tex bänkpress eller underarmar och hindrar mig från att köra fullt ut. har någon samma eller liknande problem, och vet någon vad som är fel, samt om - och i såna fall hur det kan åtgärdas

tack i förskott!

Poliahu
2006-12-03, 15:04
Det låter som det är en relativt enkel sak att åtgärda. Det kan vara myoser i muskler från överarmen eller från underarmen, problemet kan tom ligga vid skuldran.
Jag hade ont i mina handleder, speciellt vänstra, i perioder som oftast varade 1-2 veckor, trodde det var själva leden, men mitt problem satt i skuldran, som sedan gjorde att problemet satte sig i hanslederna.
Det går med triggerpunkter, stretchningar etc om det enbart rör sig om armen ner till handen (obs, man brukar inte ha ont i armen, utom vid myoser då man trycker på dem), annars finns det lite mer behandlande saker att göra. Men vänd dig till en naprapat, en kiropraktor m massageterapeututbildning eller till en erfaren massageterapeut så testar de för att se om det är leden, muskler, senor eller annan som jäklas, och hjälper dig fixa det.