handdator

Visa fullständig version : Konsten att sitta på en kontorsstol.


JAM
2006-11-27, 19:50
Hur gör man detta på det mest ergonomiska sättet?

Jag har jobbat i fyra månader och sitter på en kontorsstol hela dagarna. Jag känner att jag ibland blir väldigt trött i ryggen, exempelvis idag. Hur kan jag på bästa sätter undvika detta?

Tacksam för tips! :)

blekfet2
2006-11-27, 19:58
upp och röra på sig med jämna mellanrum, typ.

Bondlurk
2006-11-27, 19:59
Det sa inte mycket om sitstilen blekfet2. =)

blekfet2
2006-11-27, 21:28
Det sa inte mycket om sitstilen blekfet2. =)


Ok såhär då:

Skaffa en stol som är skön för din kropp, upp och rör på dig.

Guddi
2006-11-27, 21:41
Är väl egentligen arbetsteraputernas jobb men några småtips kan jag väl ändå ge. börjar nerifrån.

höjden ska vara så att du når ner med båda fötterna i marken.
sitsen ska vara så lång så att du får in typ två fingrar mellan sitsen och ditt underben när dem är vinklade 90 grader.
dina lår ska stödja mot sitsen hela vägen, dvs höjden får inte var för låg.
ryggen ska vara intill ryggstödet.
din naturliga svank ska bibehållas i sittandet.
armstödet ska vara så att dem stödjer hela underarmen om du vinklar armbågen 90 grader och slappnar av i axlarna.
huvudstödet ska vara så att huvudet varken böjs fram eller bak när du stödjer mot det.
slutligen så ska bordet som du sitter vid vara så högt att du inte behöver vinkla handleden upp eller ner när du har den lutad på armstödet.


Det där är som sagt guidelinjer och inga absoluta måsten. Det finns faktist ryggexperter som påstår att inget sittande är optimalt då belastningen alltid är större än i stående. Så bekfet2's tips om att resa sig upp och röra sig lite då och då är det bästa. Sen är det också bra om du kan få en iställningsbar stol så att den kan anpassas efter hur du behöver sitta för tillfället. Talar man i telefon så kan man luta sig tillbaka och slappna av. Sitter man däremot och går något lite stressande vid en dator så kan det var en fördel att tippa stolen lite framåt så att ryggen inte blir flekterad. Många tycker dock att det är lite obehabligt då det kan kännas som att man glider av stolen.

Styrketräning för att bättre uthålligheten i ryggen och bålen är också en bra ide.

JAM
2006-11-28, 14:05
...
Okej, det var många bra tips! :thumbup:

Jag tycker att jag uppfyller de flesta, förutom tippning av stolssitsen. Det kan jag inte med den stol jag har just nu... Men jag ska försöka tänka på dem mer!

Jag tycker att det är lite konstigt att jag känner såhär. Är nämligen övertygad om att jag ligger på top 5 på mest tränade ryggen-listan på kontoret... :)

Guddi
2006-11-28, 15:50
Okej, det var många bra tips! :thumbup:

Jag tycker att jag uppfyller de flesta, förutom tippning av stolssitsen. Det kan jag inte med den stol jag har just nu... Men jag ska försöka tänka på dem mer!

Jag tycker att det är lite konstigt att jag känner såhär. Är nämligen övertygad om att jag ligger på top 5 på mest tränade ryggen-listan på kontoret... :)Det handlar oftast inte om muskelmassa utan om uthållighet. Sen är vissa personer helt enkelt mer predisponerade till ryggbesvär. Sluta jämföra dig med andra och försök att göra det så bra som möjligt för dig själv är den gyllene vägen.

Fredrik_S
2006-11-28, 17:26
1. Det ska helst inte vara något ryggstöd alls
2. Ha fötterna brett isär, lite utanför axlarna
3. ha ca 120 grader mellan lår och överkropp(alltså hög stol)
4. Samma linje genom överkropp som när du står... öra axel höft i sama linje.
5. Varken krumma eller svanka, utan behåll naturlig svank.

Det är inte sa lätt att sitta i denna position länge vilket ger ytterligare anledning att resa sig var 30-40 minut.

z_bumbi
2006-11-28, 17:30
Tillbakalutad i en skön stol, lägg upp fötterna på en pall i lagom höjd och ha tangentbordet i knät.

Varva med de två andra sittställningarna i tråden plus att du står upp och jobbar ibland.

Åse Columbus
2006-11-29, 12:59
och...skaffa höj o sänkbart bord....arbetsgivare som inte fixar en sån till sina stationära anställda borde skjutas....:furious:

JAM
2006-11-29, 19:01
1. Det ska helst inte vara något ryggstöd alls
2. Ha fötterna brett isär, lite utanför axlarna
3. ha ca 120 grader mellan lår och överkropp(alltså hög stol)
4. Samma linje genom överkropp som när du står... öra axel höft i sama linje.
5. Varken krumma eller svanka, utan behåll naturlig svank.

Det är inte sa lätt att sitta i denna position länge vilket ger ytterligare anledning att resa sig var 30-40 minut.
Oj, många nya tips. :)

Ang. 3. så har jag hört det tidigare. Visst har det att göra med att höftböjarna blir förkortade om man sitter ner för mycket?

Fredrik_S
2006-12-02, 09:42
Oj, många nya tips. :)

Ang. 3. så har jag hört det tidigare. Visst har det att göra med att höftböjarna blir förkortade om man sitter ner för mycket?

Exact Illiopsoas som har sitt ursprung i ländryggen och fäster i lårbenet är konstant förkortad om man sitter ner. När man sedan står upp och har en förkortad muskel där så drar den i ländryggen. Och efter x antal år så får man ryggproblem om man inte har extrem tur. Det är mer en fråga om när inte om.
Det handlar om att den är i ett förkortat onaturligt lägge många timmar om dygnet i många år. Inte sitta en stund då å då.

Poliahu
2006-12-03, 14:31
Fredrik s har alldeles rätt ang psoas, och det du beskriver är klockrena symtom på psoasbesvär.
Har man riktig otur kan detta i sin tur leda till ryggskott, eftersom muskeln fäster dels på kotkropparna, dels på diskarna emellan.Från Th12- L5.
Man bör kolla upp Rectus femoris och Tensor fascia latae smatidigt, eftersom dessa kan ge liknande besvär.
Jag rekommenderar att du går till en masageterapeut, (inte endast massör alltså) eller en naprapat.Helst en via rekommendation såklart.
De kommer att utföra olika test för att lokalisera muskeln som är kort,eller flera, och hjälpa dig genom särskilda töjningar och eventuella triggerpunkter. Sedan får du även hjålp med hur su själv ska stretcha, och träna.
Lycka till, och sök upp hjälp, annars blir det värre..

JAM
2006-12-16, 00:47
Exact Illiopsoas som har sitt ursprung i ländryggen och fäster i lårbenet är konstant förkortad om man sitter ner. När man sedan står upp och har en förkortad muskel där så drar den i ländryggen. Och efter x antal år så får man ryggproblem om man inte har extrem tur. Det är mer en fråga om när inte om.
Det handlar om att den är i ett förkortat onaturligt lägge många timmar om dygnet i många år. Inte sitta en stund då å då.

Fredrik s har alldeles rätt ang psoas, och det du beskriver är klockrena symtom på psoasbesvär.
Har man riktig otur kan detta i sin tur leda till ryggskott, eftersom muskeln fäster dels på kotkropparna, dels på diskarna emellan.Från Th12- L5.
Man bör kolla upp Rectus femoris och Tensor fascia latae smatidigt, eftersom dessa kan ge liknande besvär.
Jag rekommenderar att du går till en masageterapeut, (inte endast massör alltså) eller en naprapat.Helst en via rekommendation såklart.
De kommer att utföra olika test för att lokalisera muskeln som är kort,eller flera, och hjälpa dig genom särskilda töjningar och eventuella triggerpunkter. Sedan får du även hjålp med hur su själv ska stretcha, och träna.
Lycka till, och sök upp hjälp, annars blir det värre..

Är lite sen med mitt svar känner jag, men jag provat den nya multiquote-funktionen och svarar: Hmm, det låter ju inget vidare alls. Måste ta mig en allvarlig funderade på det där.

Det skulle nog vara riktigt bra med höj-och-sänkbart skrivbord också. Vad ska man göra annars? Stå på knä? :laugh: