handdator

Visa fullständig version : järntillskott?


130kg finsk sisu
2006-11-27, 14:53
Hej! Har drabbats av kramp&låsning i trapsen igen. Fick tipset att käka järn. Då undrar jag om nån vet om järntillskott från apoteket kan orsaka ett positivt dopingtest? Har nån käkat järn å blivit testad?
Kanske en dum fråga, men man kan inte vara för säker...

Freddi

bubbe
2006-11-27, 14:58
Hej! Har drabbats av kramp&låsning i trapsen igen. Fick tipset att käka järn. Då undrar jag om nån vet om järntillskott från apoteket kan orsaka ett positivt dopingtest? Har nån käkat järn å blivit testad?
Kanske en dum fråga, men man kan inte vara för säker...

Freddi

Har jag mycket svårt att tänka mig. Men fråga på apoteket när du handlar, jag frågar alltid när det gäller receptfritt.

Nilsjohan
2006-11-27, 15:48
Jag har aldrig tidigare hört att järn som administreras oralt skulle orsaka ett positivtprov.

Hb gränsen för att nekas att delta i en tävling brukar ligga på 172, och det kommer man inte upp i utan att ta EPO eller ha någon medfödd egenhet som orsakar ett högt HB (mkt ovanligt). Man skulle kunna vara extremt intorkad och få ett falskt Hb, men då kommer man ha ett EVF-värde som är riktigt dåligt och troligen kliniskasymtom på dehydrering.

130kg finsk sisu
2006-11-27, 15:54
Själv har jag mellan 170-175 i HB. JAg är blodgivare. Min morbror har 190 och han är bara bonde. Dvs aldrig tränat varken det ena eller andra.

130kg finsk sisu
2006-11-27, 16:00
Så jag kan då med andra ord käka lite järn? Såväl Ove Lehto som Finnpower var så gott som säkra på att det skulle gå bra.

Nilsjohan
2006-11-27, 16:02
Några personer har ett "genetiskt" högt Hb. Du är troligen en av dessa (och dina släktingar). Det är ovanligt men existerar, jag har träffat några sådana personer genom åren.

Åderlåtning... if it bleeds we can kill it

Nilsjohan
2006-11-27, 16:10
Du kan äta järn, frågan är hur mkt extra järn du egentligen är i behov av. Med ett så högt Hb värde finns det ingen direkt idikation på att inta extra järn, förutom att du lämnar blod. Men järn är något som finns i många tillskott, mat och multivatamintabletter... men som specifikt tillskott (t.ex Duroferon 100mg ) är tveksamt om det behövs. Järn (Fe+) går att testa specifikt i blodet (serum).

Lucipha
2006-11-28, 02:23
Hej! Har drabbats av kramp&låsning i trapsen igen. Fick tipset att käka järn. Då undrar jag om nån vet om järntillskott från apoteket kan orsaka ett positivt dopingtest? Har nån käkat järn å blivit testad?
Kanske en dum fråga, men man kan inte vara för säker...

Freddi

Ang krampen så skulle jag gissa att magnesium hjälper mer än järn, speciellt med tanke på dina höga järnvärden. Jag har själv allmänt klena nivåer och äter 2st 100mg tabletter om dagen (har gjort det till och från i 10 år) men har aldrig haft problem med kramp och liknande i sammband med att jag gjort uppehåll och fått andra symtom på för lite järn.

Lucipha
2006-11-28, 02:26
Järn (Fe+) går att testa specifikt i blodet (serum).

Precis. Vissa kan ha ett normalt Hb men ändå ha låga järnnivåer.

Diggler
2006-11-28, 15:41
Mjölkprodukter hämmar upptaget av järn. Käka blodkorv/lever/jordgubbar/lingon/blåbär utan att dricka mjölk till ett par mål i veckan :thumbup:

Nitrometan
2006-12-01, 20:49
Om du ska äta järn - leta efter en produkt som innehåller hemjärn. Det tas upp bättre i kroppen.

I Sverige finns denna på apoteket:
http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/209478s.jpg

Hemofer innehåller organiskt bundet järn, hemjärn, som lätt tas upp av kroppen. Tabletterna innehåller även en låg dos av icke-hemjärn. Mängden oorganiskt järn är relativt låg för att minska risken för biverkningar.

Det är även den tablett jag brukar få efter att ha lämnat blod.

Det finns många mineralbrister som kan orsaka kramper.