handdator

Visa fullständig version : Baksida axlar


luva
2006-11-26, 20:00
Har tränat några månader nu, mer eller mindre seriöst. Dock utan något riktigt program utan bara kört mest på känn. Inte vidare optimalt så jag tänkte börja med ett av nybörjarprogrammen som finns i best of.
Eftersöker därför övningar för baksida axlar. Hittade en i övningsbanken, men jag har inte tillgång till en sån maskin.
Tack på förhand! :)

L-Sami
2006-11-26, 20:03
Är en bra övning för baksida axlar

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html

Sheogorath
2006-11-26, 20:04
Har tränat några månader nu, mer eller mindre seriöst. Dock utan något riktigt program utan bara kört mest på känn. Inte vidare optimalt så jag tänkte börja med ett av nybörjarprogrammen som finns i best of.
Eftersöker därför övningar för baksida axlar. Hittade en i övningsbanken, men jag har inte tillgång till en sån maskin.
Tack på förhand! :)

Ligg på mage på en bänk som är svagt uppåtlutad. Håll i par hantlar. Lyft dem åt sidorna utan att ändra på vinkeln i armbågen. Kräver ingen specialutrustning.

Edit: blir alltså samma övning som L-sami beskriver, men utan att man behöver hålla kroppen i position aktivt eftersom man ligger ner. Båda funkar bra.

coffe_91
2006-11-26, 20:05
Här är en del övningar för axlarna bla för baksidan:
addressen ska vara utan mellan rum men det blir fel om jag inte har det w w w . a s t - s s . s e

luva
2006-11-26, 20:11
Tack för snabba svar!
Har en till fråga som jag lika gärna kan ställa i denna tråd.
Jag har en förkärlek för pec-dec maskinen och skulle gärna ha den med i mitt program. Är detta vettigt eller rent av dumt eftersom jag redan har övningar som sköter den biten bättre?
Om inte, var ska jag slänga in den, och bör jag byta in den mot något?

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

coffe_91
2006-11-26, 20:14
Jag har den i mitt bröst pass även om jag har en annan övning som också tar på hela bröstet.