handdator

Visa fullständig version : "Småätande" av godsaker och dess påverkan


Officer
2006-11-26, 17:59
Hur påverkas fettinlagringen på en i övrigt frisk tränande individ, som sköter matintaget bra i övrigt, om denne äter t ex 1 Magnum-glass om dagen?
Jämför även med t ex 100 gram plockgodis varje dag.

Hur blir fettinlagringen påverkad av detta? Insulinkänsligheten då?

Det blir ett antal tusen kalorier per år om man äter en sån fet glass varje dag, liksom, så jag vill veta om det är värt att börja skippa det :D

King Grub
2006-11-26, 18:01
Fettbalansen kommer att motsvara energibalansen. Du ökar i fettvikt om du ligger på energiöverskott över den mätperiod du använder (t ex en dygn, en vecka, etc), annars inte.

Ingen skillnad om du äter 2500 kcal från "bra" mat + 500 från godis eller 3000 från "bra" mat. Förutsatt att du täcker behovet av näringsämnen på dom där 2500 förstås.

Officer
2006-11-26, 18:05
Fettbalansen kommer att motsvara energibalansen. Du ökar i fettvikt om du ligger på energiöverskott över den mätperiod du använder (t ex en dygn, en vecka, etc), annars inte.

Ingen skillnad om du äter 2500 kcal från "bra" mat + 500 från godis eller 3000 från "bra" mat. Förutsatt att du täcker behovet av näringsämnen på dom där 2500 förstås.


Fan vad BRA :D

Så jag kan alltså äta t ex 70% kolhydrater via "bra mat" och sedan 30% av de från godis och dylikt, förutsatt att det inte överstiger min närings +/-? Detta är revolutionerande för mig :D

Då finns det ju ingen anledning till att skippa glass/godis? (bortsett från skador på tänderna)
Och hur påverkas insulinkänsligheten, om alls?

King Grub
2006-11-26, 18:11
Nackdelarna med snask är främst att dom tar energiplats från mat som ger näring; minskar utrymmet för näringsrik mat. Mättar oftast inte lika bra heller.

En normalperson bör inte få mer energi från socker än vad som motsvarar 10 energiprocent (gäller raffinerat socker utöver det som är naturligt förekommande i t ex frukt). En mycket aktiv person är "skyddad" mot ett högre intag. Ta t ex en orienterare eller längdskidåkare som ofta fullständigt måste vräka i sig skräp för att täcka energibehovet. Alla orienterare jag känner tokäter pannkakor med sirap, sockerbullar, sockeryoghurt, godis mm för att få i sig energin dom behöver. Aldrig sett så många tunna personer äta så mycket.

Insulinkänsligheten påverkas negativt av olika faktorer som överätande av skräp ger, men det är en faktor av många. Du måste inte optimera alla.

Det gäller hälsan. Vad gäller fettökning/fettförlust är det ingen akut skillnad på om du äter råris+kycklingfilé+broccoli eller hamburgare+milkshakes+hallonbåtar, om energi- och makronäringsämnesintaget är likvärdigt.

Officer
2006-11-26, 18:32
Härligt. Tack Grub!

Jag kan mao fortsätta med mitt svinande :D

King Grub
2006-11-26, 18:36
Har du som syfte att... optimera dina träningsresultat är naturligtvis en så "ren" kost som möjligt bäst - ju mer plats som ger åt tomma kalorier, desto större är risken att man går miste om något värdefullt eller får fel balans av näringsämnen i kosten. Alla har ju inte 100% koll på hur mycket av mikronäringsämnena dom behöver eller hur mycket deras kost ger, och allt handlar ju inte om fettinlagring. Ju högre energibehov, desto större utrymme för "skräp". Har man t ex bara 1400 kcal som intag blir det väldigt snävt om man skall göra plats för godis också.

Officer
2006-11-26, 18:41
Har du som syfte att... optimera dina träningsresultat är naturligtvis en så "ren" kost som möjligt bäst - ju mer plats som ger åt tomma kalorier, desto större är risken att man går miste om något värdefullt eller får fel balans av näringsämnen i kosten. Alla har ju inte 100% koll på hur mycket av mikronäringsämnena dom behöver eller hur mycket deras kost ger, och allt handlar ju inte om fettinlagring. Ju högre energibehov, desto större utrymme för "skräp". Har man t ex bara 1400 kcal som intag blir det väldigt snävt om man skall göra plats för godis också.

Men vadå? Räcker inte min multivitamintablett och en stor fet Magnum om dagen för att täcka de där mikronäringsämnena? :D

Nej men jag förstår vad du menar Grub, tack!

:thumbup: