handdator

Visa fullständig version : Rätt/Fel Bänkpress?


Mustard
2006-11-26, 13:31
Halloj!

Jag brukar träna med en kompis och jag tror han kör bänkpress fel.
Jag tar 85 i bänkpress och han tar 100.
Men när han kör så svankar han när han ska dra upp stången. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Om ni tänker midjan, han går upp med den. Hoppas ni förstår :) .

Min fråga är då, är inte det fusk att köra sådär? Jag har sagt det till honom men han säger att han kör rätt och att det är jag som kör fel. Han säger att man får mer effekt av att svanka.

Jag rör inte något alls. Kör bara vanligt. Svankar inte och grejer.

Hur ska man köra egentligen?

Bondlurk
2006-11-26, 13:45
Det kallas att köra med brygga, blir lite enklare att generera styrka på så vis. Om man tävlar brukar man köra utan brygga, och med ca 1 sek stopp i bottenläget.

Det är inte "fel", att träna med brygga, det är en smaksak, men ni kan inte mäta vikter om han kör med brygga och du utan, det är som att säga att du är svagare för att du lyfter mindre i skivstångscurl än han gör i marklyft.

Mustard
2006-11-26, 13:50
Jaha okey.

Men blir det inte lättare när man kör med brygga? Skulle han kunna klara 100 utan brygga? Tänkte bara för dom andra övningarna så tar jag mer än honom. Men det är just bänkpress han tar 15 kilo mer. oj då, trodde att det var fel och köra med brygga. Får väl bara erkänna att han tar mer än mig *gah!*

Bondlurk
2006-11-26, 13:51
Det är inte "fel" fast om han lyfter 100 kg som max med brygga lyfter han troligen inte 100 kg utan brygga. Han förlorar kanske 5 kg. Men som sagt, ni kan inte mäta styrka såvida ni inte har samma utförande på den punkten.

Mustard
2006-11-26, 13:54
oookey då vet jag. Men vilken övning är mest effektiv? Alltså tar det lika mycket på brösten om man kör med eller utan brygga?

tp_88
2006-11-26, 13:54
Om man tävlar brukar man köra utan brygga
Brukar man köra UTAN brygga när man tävlar? Det var något nytt...

Varken du eller han gör fel/fuskar tycker jag. Du lyfter (sannolikt) mer vikt om du bryggar, men å andra sidan får du kortare rörelseomfång.

Bondlurk
2006-11-26, 14:00
Brukar man köra UTAN brygga när man tävlar? Det var något nytt...

Varken du eller han gör fel/fuskar tycker jag. Du lyfter (sannolikt) mer vikt om du bryggar, men å andra sidan får du kortare rörelseomfång.

Är jag ute och cyklar gällande bryggan? Jag tävlar inte själv, men var ganska säker på att man körde utan tills du ifrågasatt det.

Men man får väl inte kortare rörelse för att man kör brygga? Kanske inte samma motstånd i bottenläget men rörelsens längd borde väl bli detsamma.

tobbe89
2006-11-26, 14:02
Är jag ute och cyklar gällande bryggan? Jag tävlar inte själv, men var ganska säker på att man körde utan tills du ifrågasatt det.

Men man får väl inte kortare rörelse för att man kör brygga? Kanske inte samma motstånd i bottenläget men rörelsens längd borde väl bli detsamma.

Bröstet kommer ju höre upp => du behöver inte sänka stången lika mycket för att den ska ta i bröstkorgen = kortare lyftväg.

Mustard
2006-11-26, 14:04
men då måste väl det vara effektivare att köra plant eller är jag helt ute och cyklar? tänkte på att det är kortare lyftväg när man kör med brygga?

tp_88
2006-11-26, 14:04
Är jag ute och cyklar gällande bryggan? Jag tävlar inte själv, men var ganska säker på att man körde utan tills du ifrågasatt det.

Men man får väl inte kortare rörelse för att man kör brygga? Kanske inte samma motstånd i bottenläget men rörelsens längd borde väl bli detsamma.
Dom flestar bryggar så mycket dom bara kan, väldigt ovanligt att en lyftare inte bryggar alls. Däremot skiljer det ju sig i HUR MYCKET olika personer kan brygga.

Blir inte rörelsen kortare? Tänk dig att du ligger plant på bänken i scenario 1, sedan höjer du bröstkorgen 10cm i scenario 2. Blir inte pressvägen kortare i scenario 2(med brygga) då?

tp_88
2006-11-26, 14:06
men då måste väl det vara effektivare att köra plant eller är jag helt ute och cyklar? tänkte på att det är kortare lyftväg när man kör med brygga?
Jag vet faktiskt inte. Utan brygga får du längre ROM, men med får du antagligen större vikt.

Jag tror det är viktigare att ha en stabil position på bänken och ett bra utförande iövrigt än brygga/inte brygga.

Bondlurk
2006-11-26, 14:08
Höjja bröstkorgen 10 cm?

Sen bryggar iaf inte jag, förens vikten har lyft en bit från bröstet, så om man mäter avståndet från bottenläget/toppläget med och utan brygga är avståndet detsamma.

Jag tror också att många bryggar vid träning, men får man lov att lyfta baken från bänken i SL-tävlingar och liknande?

petersson
2006-11-26, 14:08
Lyfter han på arslet?

Bondlurk
2006-11-26, 14:13
Lyfter han på arslet?

Ja, det är det som diskuteras.

tp_88
2006-11-26, 14:15
Vad har rövlyft med brygga att göra? :confused:

Brygga: (Ja, röven är i bänken)

http://www.body.se/images/content/tavlingar/bankvm05/japanen_i_varldsrekordforsok.jpg

daniel.p
2006-11-26, 14:17
Ja, det är det som diskuteras.
Att brygga och att lyfta på arslet är inte samma sak för mig iaf.*flex*

petersson
2006-11-26, 14:20
Ja, det är det som diskuteras.

Nej. Man kan ha brygga utan att lyfta på arslet.

Sheogorath
2006-11-26, 14:35
Jag blir så djävla förbannad av att folk kommer in hit och ska "hjälpa" och sen öht taget inte har koll på vad som är vad. Vet man inte vad man snackar om kan man börja med att fråga snällt, eller hålla käften och inte komma med vilseledande information.

Och till saken: att lyft på röven är inte det samma sak som är köra med brygga/svanka. Att lyfta på röven är inte godkänt. Svanka får man göra hur mycket man vill.

Bondlurk
2006-11-26, 14:39
I'll bow to the competent! *kissass*

Förrvirring från min sida. Jag personligen lyfter nämnligen på röven när jag bänkar(väldigt marginellt, men jag gör det).

flenders
2006-11-26, 14:40
När man bryggar så skall man inte lyfta röven. Ett lyft i SL blir diskat om du lyfter röven, right?

Om du vill bygga bröst så är det nog smartast att köra med hantlar istället. Du kommer ner djupare och det är då brösten får jobba som mest.

Sheogorath
2006-11-26, 14:42
I'll bow to the competent! *kissass*

Förrvirring från min sida. Jag personligen lyfter nämnligen på röven när jag bänkar(väldigt marginellt, men jag gör det).

Sluta med det då *whistle*.

Bondlurk
2006-11-26, 14:48
Jag blir så djävla förbannad av att folk kommer in hit och ska "hjälpa" och sen öht taget inte har koll på vad som är vad. Vet man inte vad man snackar om kan man börja med att fråga snällt, eller hålla käften och inte komma med vilseledande information.

Och till saken: att lyft på röven är inte det samma sak som är köra med brygga/svanka. Att lyfta på röven är inte godkänt. Svanka får man göra hur mycket man vill.

Jag hjälpte trådskaparen med dens fråga, oavsett om jag var kunnig nog att veta allt som diskuterades senare i tråden. Om man inte fick skriva vad man trodde hade dom flesta på detta forumet utom killar som grub och Arne kunnat hålla käften för att dom enbart tror och spekulerar.

Detta är ett forum, och det finns för att ge upphov till vettiga diskutioner, du kanske tycker politik också är idioti eftersom politikerna inte alltid bär de rätta svaren?

Sheogorath
2006-11-26, 15:04
Jag hjälpte trådskaparen med dens fråga, oavsett om jag var kunnig nog att veta allt som diskuterades senare i tråden. Om man inte fick skriva vad man trodde hade dom flesta på detta forumet utom killar som grub och Arne kunnat hålla käften för att dom enbart tror och spekulerar.

Detta är ett forum, och det finns för att ge upphov till vettiga diskutioner, du kanske tycker politik också är idioti eftersom politikerna inte alltid bär de rätta svaren?

"Rätta svaren"? Om man inte vet säkert kan man åtminstone vara schyst nog och skriva något i stil med "jag är inte riktigt säker men jag tror att..." och ge utrymme för dom som vet att komma och rätta. Inte skriva som om man visste. Håller du inte med?

Bondlurk
2006-11-26, 15:18
Jag håller med fullständigt, men nu var det så illa att jag trodde mig veta. Annars brukar jag faktiskt följa vad du skrev Sheo.

rille22
2006-11-26, 16:23
Jag trodde man skulle brygga efter att ha läst det här forumet. Det skulle vara bättre eftersom man tränar bröstmusklerna mer eller något trodde jag.

Capt
2006-11-26, 17:03
Är det skadligt att köra med brygga?:confused: Eller kör man enbart med brygga när man kör 1RM, så att skaderisken är försumbar?

Tricklev
2006-11-26, 17:20
I'll bow to the competent! *kissass*

Förrvirring från min sida. Jag personligen lyfter nämnligen på röven när jag bänkar(väldigt marginellt, men jag gör det).

Att lyfta på röven är farligt för ryggen, vänj dig av med det.

rille22: Är man ute efter att bygga muskler är det en smaksak, är man ute efter att lyfta så mycket som möjligt så ska man brygga.

Muskelbyggaren
2006-11-26, 17:30
Svaren du fått i tråden är redan rätt uttömmande. Enda som kanske bör tilläggas är att de flesta som tränar med brygga har som mål att lyfta största möjliga vikt i bänkpress; medan de som kör utan har som primärt mål att bygga stora triceps, axlar och bröstmuskler oavset styrka.

Bondlurk
2006-11-26, 22:17
Att lyfta på röven är farligt för ryggen, vänj dig av med det.

rille22: Är man ute efter att bygga muskler är det en smaksak, är man ute efter att lyfta så mycket som möjligt så ska man brygga.

Jag har hört det konceptet från många håll, och jag är ingen anatomi expert, men jag förstår inte hur där kan ske någon viktpåfrestning på ryggen, eller det är att man använder benen för att lyfta röven till en olämplig ställning för ryggen som är skadligt?

bengdoktor
2006-11-26, 22:45
Vad har rövlyft med brygga att göra? :confused:

Brygga: (Ja, röven är i bänken)

http://www.body.se/images/content/tavlingar/bankvm05/japanen_i_varldsrekordforsok.jpg

Men hans kontakt mellan röv-bänk kan inte vara allt för stor. SÅ mycket rumpa nuddar väl inte bänken i det här lyftet?

Diggler
2006-11-26, 23:51
Bekvämast är att bara brygga litegrann imho. Bak med axlarna och lätt svank.

mathor
2006-11-27, 00:18
Bekvämast är att bara brygga litegrann imho. Bak med axlarna och lätt svank.

Det håller jag med om, bildexemplet var en ganska extrem brygga.

Erik__
2006-11-27, 01:02
Men hans kontakt mellan röv-bänk kan inte vara allt för stor. SÅ mycket rumpa nuddar väl inte bänken i det här lyftet?

även om det där är extremfall och man kan diskutera om bara insidan av låret tar i bänken - så ska man tänka på hur stor en röv är, benen går ju inte direkt över i ryggen precis.

Popeye
2006-11-27, 11:42
Så länge röven nuddar bänken så är det godkänt har jag för mig men när det gäller regeltolkningar är det kanske bäst att någon tävlande bekräftar?

Berger
2006-11-27, 11:46
Personligen tycker jag att jag blir mer stabil om jag svankar min rygg något, får bättre pump också! Pröva det vettja?

jim
2006-11-28, 13:30
Det blir en betydligt naturligare pressposition om man bryggar iaf något, själv bryggar jag inte mycket mer än att man kan sticka in en hand under min rygg, men det räcker för att få alxar att hamna i rätt vinkel, något jag har svårt med om jag ligger helt plant.

Tricklev
2006-11-28, 14:54
Så länge röven nuddar bänken så är det godkänt har jag för mig men när det gäller regeltolkningar är det kanske bäst att någon tävlande bekräftar?

Flera tävlande har redan svarat i tråden.

Du får brygga, men rumpan måste vara i bänken.