handdator

Visa fullständig version : Tiotal Friskis&Svettis motionärer försvann under dopingkontroll


Pellefant
2006-11-26, 03:35
"Ett tiotal personer lämnade hastigt Friskis&Svettis på Väderkvarnsgatan i Uppsala i samband med en dopingkontroll under tisdagen.

Gymansvarige Jonas Sellén säger att det kan vara svårt och känsligt för personalen att närma sig motionärer som man tror använder otillåtna preparat. Två dopningskontrollanter från Riksidrottsförbundet, en man och kvinna, utförde kontrollen - och det var just den grupp som i all hast lämnade gymmet man var intresserad av att testa. Ingen av de motionärer som fanns kvar i lokalerna testades vid tisdagens dopningskontroll. Kontrollanterna kommer alltid oanmälda, och inte ens personal och verksamhetsansvariga vet tidpunkten eller ens dagen.

Ett annat sätt är att kolla motionärernas träningsstatistik. Eftersom varje motionspass registreras genom träningskorten är det möjligt att se exakt hur ofta och hur länge varje motionär tränar.
- Så när det börjar handla om ett par träningspass om dagen, och om vi märker att muskeltillväxten på den person det gäller känns alldeles för snabb, så kan det vara dags att agera,"

Hela artikeln: http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=77-AV_ID=554822,00.html

LarsK
2006-11-26, 04:15
Är det olagligt att använda steroider också? Jag trodde bara innehav/försäljning var olagligt.

mystic[-_-]
2006-11-26, 10:21
Du får inte använda dem. I england får du använda

Cerberus
2006-11-26, 10:53
']Du får inte använda dem. I england får du använda

Då flyttar vi dit :D

Mr. Moose
2006-11-26, 11:04
Då flyttar vi dit :D

Mycket billigare i Thailand, desutom har vi mycket bättre klimat.

Kolloträff i Pattaya? :thumbup:

Arne Persson
2006-11-26, 11:06
Med tanke på alla som desperatraggar på FS- gymen så är det väl bara en naturlig utveckling. :D

Cerberus
2006-11-26, 11:11
Mycket billigare i Thailand, desutom har vi mycket bättre klimat.

Kolloträff i Pattaya? :thumbup:

yes! du, jag o alla andra, samt sprutorna! :laugh:

och så kan du lära mig bli hardcore som Dennis James :D

Piranha
2006-11-26, 11:11
Med tanke på alla som desperatraggar på FS- gymen så är det väl bara en naturlig utveckling. :D

Om så vore skulle SATS fått stänga för länge sen.

Arne Persson
2006-11-26, 11:19
yes! du, jag o alla andra, samt sprutorna! :laugh:

och så kan du lära mig bli hardcore som Dennis James :D


Med tanke Herr Dennis J. icke minst sagt påtagliga magrondör så krävs det oerhörda mängder MAT*innocent* för att bli så hardcore....:D

Arne Persson
2006-11-26, 11:21
Om så vore skulle SATS fått stänga för länge sen.


Jo förvisso! En potentiell smittohärd fullt jämförbar med en 1700-tals bordell....:D

Yankeee
2006-11-26, 11:24
Det är synd om dem :Virro

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833314,00.html

Apos78
2006-11-26, 11:30
Det är synd om dem :Virro

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833314,00.html


Otroligt generaliserande artikel måste man säga *gah!*

Osten80
2006-11-26, 11:31
Det är synd om dem :Virro

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833314,00.html



HAHAHAHAHAHA :laugh: :laugh: :laugh:

Mental
2006-11-26, 11:35
Otroligt generaliserande artikel måste man säga *gah!*

Det är ingen artikel, det är en krönika, ett finare ord för en blogg :p

dynamo
2006-11-26, 12:10
Det är ingen artikel, det är en krönika, ett finare ord för en blogg :p

Ändå störande. Inte för att jag är för doping, men med sån smörja kommer ju folk se snett på vanliga vältränade på stranden, kaféer osv.

Han pratar också om hundratusen.. Inte faen kan det väl vara i närheten så många som donar med anabola? Finns det ens så många som tränar aktivt?

Allan
2006-11-26, 12:19
Finns det ens så många som tränar aktivt?

Yep. Styrketräning är by far den största enskilda träningsformen i Sverige. Vi hade en tråd i ämnet för ett tag sen med länkar till undersökningar. Däremot är det svårare att ange hur många som har styrketräning som huvudsaklig träningsform.

Allan
2006-11-26, 12:20
Ändå störande. Inte för att jag är för doping, men med sån smörja kommer ju folk se snett på vanliga vältränade på stranden, kaféer osv.



Så är det väl redan idag? Dopingbruket spiller över på precis alla. På forumet dyker det regelbundet upp trådar där femtonåringar ber oss övertyga hans mamma om att han inte tar "anabola" för att han klarat femtio kilo i bänkpress.

Allan
2006-11-26, 12:27
Och innan protesterna kommer - promenader och cykling är vanligaste motiosnformerna, men ska man välja något som är mer organiserat - dvs ta sig till en särskild plats för att utöva det - ligger styrketräning högst. RF analyserar siffrona lite lattjo men länken är här...
http://www.rf.se/t2.asp?p=13288&x=1&a=80762

Edit// Det finns en nyare undersökning men den hittar jag inte i hastigheten. Den visar dock på ökad frekvens för styrketräning.

dynamo
2006-11-26, 12:28
Så är det väl redan idag? Dopingbruket spiller över på precis alla. På forumet dyker det regelbundet upp trådar där femtonåringar ber oss övertyga hans mamma om att han inte tar "anabola" för att han klarat femtio kilo i bänkpress.

Ja, men det kan alltid bli värre.

Om man blir doping-kontrollerad på ett gym och går utan anmärkning, får man något sorts certifikat/bevis för det då?

Pellefant
2006-11-26, 12:33
Otroligt generaliserande artikel måste man säga *gah!*

Ja!

"Det finns hundratusen tickande bomber i Sverige. Be till högre makter att du slipper stå i vägen nästa gång det smäller."

*bs*

LadyG
2006-11-26, 12:39
Ja, men det kan alltid bli värre.

Om man blir doping-kontrollerad på ett gym och går utan anmärkning, får man något sorts certifikat/bevis för det då?

1. Kallelse
När du kallas till en dopingkontroll ska dopingfunktionären legitimera sig. Du är därefter skyldig att följa dennes anvisningar. För att säkerställa din identitet är det bra om du visar godkänd legitimation. Funktionären ska informera dig om dina rättigheter och skyldigheter och därefter be dig skriva under kallelseblanketten och ge dig en kopia.

2. Ständig uppsikt
Du kommer att vara under ständig uppsikt av en funktionär från kallelseögonblicket till dess kontrollen avslutas. Efter kallelsen ska du så snart som möjligt inställa dig till kontrollstationen, där din ankomst noteras i ett protokoll. Du har rätt att ta med dig en valfri person som förtroendeman till kontrollstationen. Där har du rätt att få mer detaljerad
information om proceduren.

3. Välj uppsamlingskärl
När du är klar att lämna ett urinprov väljer du ett uppsamlingskärl. Det ska finnas flera att välja mellan. Kontrollera att den förpackning du väljer är obruten och att kärlet är helt och rent.

4. Provtagning
För att undanröja möjligheten till manipulation lämnar du urinprovet under överinseende av en funktionär av samma kön som du. Är du omyndig har du rätt att ha din förtroendeman närvarande vid själva provlämnandet. När du lämnat tillräcklig mängd, ska du ha provet under ständig uppsikt tills det är förseglat.

5. Välj kärl
Välj en förpackning med två flaskor att fördela provet i. Det ska finnas flera förpackningar att välja mellan. Kontrollera att den förpackning du väljer är obruten och att flaskorna är hela och rena. Kontrollera också att numren på förpackning och flaskor överensstämmer.

6. Fördela provet
Fördela själv den lämnade urinen i B- respektive A-flaskan enligt funktionärens anvisningar. Funktionären får endast hantera ditt prov då du själv ber om hjälp med något. Därefter försluts flaskorna. Flaskornas nummer noteras i protokollet.

7. Provmätning
Dopingfunktionären tar några droppar urin från uppsamlingskärlet med en pipett för att mäta urinens koncentration med en refraktometer.
Om urinen har för låg specifik vikt måste du lämna ett nytt prov.

8. Dina mediciner
Uppge allt bruk av läkemedel samt andra medel och kosttillskott som du intagit de senaste sju dagarna. Din rätt till integritet gentemot andra närvarande måste iakttas. Uppgifterna noteras i protokollet. Du kan välja att själv skriva uppgifterna på ett papper som sedan funktionären överför till protokollet.

9. Skriv under
Läs noga igenom och skriv under protokollet. Har du några kommentarer att framföra mot genomförandet, kan du få detta noterat i protokollet. Med din namnteckning godkänner du hela proceduren och bekräftar att de nedtecknade uppgifterna är korrekta.

10. Spara kopian
Funktionären ger dig en kopia av protokollet och du är därmed färdig med kontrollen. Spara denna kopia åtminstone tills du får analyssvaret!

11. Hanteringskedjan
När du har lämnat kontrollstationen fyller funktionärerna i en blankett (chain of custody) som kommer att visa hur provet hanterats, och av vem, tills det anlänt till laboratoriet.

12. Transporten
Provet, en kopia av chain of custody-blanketten och laboratorieremissen av protokollet packas därefter och transporteras
i ett slutet system till laboratoriet. På laboratorieremissen framgår inte ditt namn. Laboratoriet vet alltså inte vems prov som analyseras.
Originalprotokollet skickas till Riksidrottsförbundet.

13. Analysen
Laboratoriet kontrollerar att provet inte skadats eller manipulerats under transporten och att laboratorieremisserna och chain of custody-kopian stämmer överens med levererade prov. Därefter analyseras
A-provet. B-provet analyseras först om A-provet innehåller någon otillåten substans men bara om du själv begär det. Du har då möjlighet att själv närvara på laboratoriet.

14. Provsvaret
Oavsett analysresultat får du ett skriftligt svar från Riksidrottsförbundet hemskickat till den adress du har uppgivit på protokollet. Räkna med att det tar c a tre-fem veckor. Om ett analysresultat är positivt, d v s visar spår av något dopingmedel, riskerar du att bestraffas med avstängning från all idrott. Ärendet utreds i så fall av RF:s Dopingkommission, som avgör om det ska anmälas till bestraffning. Beslut om bestraffning fattas i första instans av berört specialidrottsförbund och efter eventuell överklagan av Riks-idrottsnämnden. Du har möjlighet att yttra dig inför varje beslut.

Mer information:
Riksidrottsförbundets Antidopinggrupp, tel: 08-699 60 00 vx, e-post: antidoping@rf.se eller besök RF:s hemsida på www.rf.se. Du kan också kontakta ditt specialidrottsförbund.

BigForre
2006-11-26, 12:42
Så är det väl redan idag? Dopingbruket spiller över på precis alla. På forumet dyker det regelbundet upp trådar där femtonåringar ber oss övertyga hans mamma om att han inte tar "anabola" för att han klarat femtio kilo i bänkpress.

Det är det som är så tråkigt...skulle man lyckas blir stor någon dag, så är det nog fler som tittar snett, än som beundrar ett bra arbete...

dynamo
2006-11-26, 12:42
14. Provsvaret
Oavsett analysresultat får du ett skriftligt svar från Riksidrottsförbundet hemskickat till den adress du har uppgivit på protokollet.

Tackar. Om jag senare börjar tro att folk misstänker mig för doping, får jag se till att gympersonalen misstänker mig extra mycket, så att de fixar en dopingkontroll!

Allan
2006-11-26, 12:46
Det där gäller vid organiserad tävling. De här besöken på träningsanläggningar genomförs inte så. Där plockar man ett antal personer, antingen slumpmässigt, eller om de ser "misstänkta" ut. Dessutom brukar beskedet att kontrollanterna kommit sprida sig med en hastighet som inte är mätbar än. Och sen springer folk för livet, kastar sig genom fönster och gömmer sig i städskrubbar och i plintar (!)....

LadyG
2006-11-26, 12:50
Tackar. Om jag senare börjar tro att folk misstänker mig för doping, får jag se till att gympersonalen misstänker mig extra mycket, så att de fixar en dopingkontroll!

Beställ själv annars. Jag tror att man får det, fast då vill de nog testa alla i din förening när de ändå är där :)

mystic[-_-]
2006-11-26, 12:51
Det där gäller vid organiserad tävling. De här besöken på träningsanläggningar genomförs inte så. Där plockar man ett antal personer, antingen slumpmässigt, eller om de ser "misstänkta" ut. Dessutom brukar beskedet att kontrollanterna kommit sprida sig med en hastighet som inte är mätbar än. Och sen springer folk för livet, kastar sig genom fönster och gömmer sig i städskrubbar och i plintar (!)....

Bästa är att gömma sig i bastun har jag hört. Självklart med kläder på

LadyG
2006-11-26, 12:56
Det där gäller vid organiserad tävling. De här besöken på träningsanläggningar genomförs inte så. Där plockar man ett antal personer, antingen slumpmässigt, eller om de ser "misstänkta" ut. Dessutom brukar beskedet att kontrollanterna kommit sprida sig med en hastighet som inte är mätbar än. Och sen springer folk för livet, kastar sig genom fönster och gömmer sig i städskrubbar och i plintar (!)....

Jag högg informationen från RF:s (http://www.rf.se/t3.asp?p=91533) hemsida, och de lyckas få det att verka som att det alltid går till så. Om det sen stämmer i praktiken vet jag inte eftersom vi aldrig haft någon kontroll.

Iofs, det finns väldigt liten anledning att testa en klubb som pysslar med självförsvar och motion i största allmänhet. Vet inte ens vilken typ av doping man skulle ägna sig åt för att lära sig teknikerna snabbare..?

Fast smita från en dopingkontroll går väl inte, om RF verkligen satt sig i sinnet att testa vissa individer? Då vet de ju redan vilka det rör sig om, de kan ju dyka upp och be dig följa med UTANFÖR lokalen t om.

Yes
2006-11-26, 12:56
Coolt, snart kommer Friskis & Svettis få en hardcorestämpel. :thumbup:

Mental
2006-11-26, 12:56
Det där gäller vid organiserad tävling. De här besöken på träningsanläggningar genomförs inte så. Där plockar man ett antal personer, antingen slumpmässigt, eller om de ser "misstänkta" ut. Dessutom brukar beskedet att kontrollanterna kommit sprida sig med en hastighet som inte är mätbar än. Och sen springer folk för livet, kastar sig genom fönster och gömmer sig i städskrubbar och i plintar (!)....

"Lite som en gympasal full av judar under ww2 när stöveltramp hörs utanför."

Ungefär så beskrev vår föreståndare scenerna när inspektörerna anlände.

Halva populationen flydde för sina liv, hade ingen aning om att det var så utbrett, eller sympatiflyr folk?

-squat-
2006-11-26, 12:56
Så är det väl redan idag? Dopingbruket spiller över på precis alla. På forumet dyker det regelbundet upp trådar där femtonåringar ber oss övertyga hans mamma om att han inte tar "anabola" för att han klarat femtio kilo i bänkpress.

Liksom att mammorna tycker att sönerna har blivit aggressiva sedan de har börjat styrketräna och som undrar vad det är i sönernas proteinpulver egentligen

Karl_alfred
2006-11-26, 12:58
Hahaha har tränat på ett par friskis o svettis genom åren (flera gånger t ex. i Örebro) och har hittils inte nån gång sett någon man kan misstänka för doping. Om man då kan få fram 10 st såhär under en kontroll undrar hur många det då finns på gym där man faktiskt kan misstänka folk.

Allan
2006-11-26, 13:05
Beställ själv annars. Jag tror att man får det, fast då vill de nog testa alla i din förening när de ändå är där :)

Inte så lätt. Ska man testa motionärer brukar det finnas ett kommunalt avtal rörande såna saker - typ avtal om dopingfri lokal. Vanlig medlem kan inte ringa och be kontrollanterna dyka upp....

He-man
2006-11-26, 13:17
eller sympatiflyr folk?
:laugh: :laugh: Jag kan se det framför mig som i en tecknad serie, hur någon spinkig kille ser sig omkring och märker att folk hastigt börjar lämna lokalen och själv tar till flyckten. :D

LadyG
2006-11-26, 13:17
Inte så lätt. Ska man testa motionärer brukar det finnas ett kommunalt avtal rörande såna saker - typ avtal om dopingfri lokal. Vanlig medlem kan inte ringa och be kontrollanterna dyka upp....

Ah, synd, det hade varit det smidigaste annars.

Sebbe_H
2006-11-26, 13:48
Vad händer om man skulle testas positvt förutom avstängning osv?

Kopplas polisen in och är man inte myndig socialtjänsten? Eller hur går det till?

Humanist
2006-11-26, 13:49
Jag tränar på F&S i Uppsala (:em: ), dock inte på Väderkvarnen. Hursomhelst har jag svårt att tro att F&S attraherar sterioid-användare. En fördom som numera verkar ha kommit på skam.

Ni erfarna "hardcore"-byggare, hur vanligt är det egentligen med steroider? Själv är jag patologiskt naiv, numera lite mer misstänksam dock.

Sebbe_H
2006-11-26, 13:57
Det är vanligt, även på F&S.

Tränar själv där och jag vet minst 8 st på mitt gym som använder.

Så det är ju helt klart vanligare än man trodde.

He-man
2006-11-26, 14:04
Jag har aldrig varit på en friskis och svettis och trodde att de mer inriktade sig på gympapass och hade hopprep och gummilinor i stället för vikter. :Virro

Sebbe_H
2006-11-26, 14:05
Det är som vilket gym som helst, mer varierande åldersklasser och mer maskiner, rent och snyggt är det med, en fördel kanske.

z_bumbi
2006-11-26, 14:07
Det där gäller vid organiserad tävling. De här besöken på träningsanläggningar genomförs inte så. Där plockar man ett antal personer, antingen slumpmässigt, eller om de ser "misstänkta" ut. Dessutom brukar beskedet att kontrollanterna kommit sprida sig med en hastighet som inte är mätbar än. Och sen springer folk för livet, kastar sig genom fönster och gömmer sig i städskrubbar och i plintar (!)....

Det gäller vid slumptester vid träning också, kallelsen är då något man får i handen vid testtillfället.

Squirrel
2006-11-26, 14:18
Kan de bara plocka ut en hur som helst? Måste man bli testad då? Känns lite dumt att ens träningspass ska avbrytas mitt i för att de vill testa en.
Hemmaträning ftw!

Mental
2006-11-26, 14:21
Kan de bara plocka ut en hur som helst? Måste man bli testad då? Känns lite dumt att ens träningspass ska avbrytas mitt i för att de vill testa en.
Hemmaträning ftw!

Sannorlikheten att bli utvald är rätt minimal, och att träna hemma bara för att inte bli avbruten 2 min för dopingtest låter som ett halvblekt argument.

:D

Självklart kan du tacka nej till ett dopingtest, men det är ytterst få gym som låter dig träna kvar där.

Fartman
2006-11-26, 14:58
Halva populationen flydde för sina liv, hade ingen aning om att det var så utbrett, eller sympatiflyr folk?

Dom vill inte visa snoppen. ;)

mathor
2006-11-26, 15:14
Dom vill inte visa snoppen. ;)

Precis, jag skulle inte vilja hala fram jordnöten för en främmande människa mitt i ett träningspass bara sådär. Det skulle kännas ganska kränkande och osa lätt 1984. Jag vill inte lida (misstänkliggöras och tvångskontrolleras) pga att någon vill sätta dit och förpassa självdestruktiva människor.

The_RobRoy
2006-11-26, 15:17
Jaha och om man inte är pissnödig da?

Får man sitta och rulla tummarna på gymmet i typ 3h tills man kan pissa?

Sverker
2006-11-26, 15:18
Precis, jag skulle inte vilja hala fram jordnöten för en främmande människa mitt i ett träningspass bara sådär. Det skulle kännas ganska kränkande och osa lätt 1984. Jag vill inte lida (misstänkliggöras och tvångskontrolleras) pga att någon vill sätta dit och förpassa självdestruktiva människor.

Ja, varför inte ett lätt blodprov istället.

Nu så finns dopningen så vad blir ditt förslag mathor för att motverka användandet.

MAXX
2006-11-26, 15:24
har för mig att hantlarna på F&S bara går upp till 40 kg.

Varför skulle det finnas folk som trycker där :confused:

z_bumbi
2006-11-26, 15:25
Jaha och om man inte är pissnödig da?

Får man sitta och rulla tummarna på gymmet i typ 3h tills man kan pissa?

Ja.

Sebbe_H
2006-11-26, 15:25
har för mig att hantlarna på F&S bara går upp till 40 kg.

Varför skulle det finnas folk som trycker där :confused:

Ja 40 kg.


Man ska ju börja nånstans.

MAXX
2006-11-26, 15:25
fråga:

Väljer gymmen själva om dom vill att dopingtest ska utföras på deras gym?

har aldrig varit något på mitt gym.

The_RobRoy
2006-11-26, 15:27
Ja.

Vilket skit, snacka om att jag skulle bli irriterad om det kom sånna kontrolanter till vårt gym, tur att jag aldrig sett någon där. Tror jag tar och springer därifrån om dom dyker upp..

The_RobRoy
2006-11-26, 15:28
har för mig att hantlarna på F&S bara går upp till 40 kg.

Varför skulle det finnas folk som trycker där :confused:

Är inte dedär en sån fördom, att bara för att man preppar, så måste man va svingrov. Jag gissar på att det är minst lika många som vill bli grova, som håller på och preppar, men som ser ut som sugrör nu.

He-man
2006-11-26, 15:29
Är inte dedär en sån fördom, att bara för att man preppar, så måste man va svingrov. Jag gissar på att det är minst lika många som vill bli grova, som håller på och preppar, men som ser ut som sugrör nu.
+1 :thumbup:

MAXX
2006-11-26, 15:30
Är inte dedär en sån fördom, att bara för att man preppar, så måste man va svingrov. Jag gissar på att det är minst lika många som vill bli grova, som håller på och preppar, men som ser ut som sugrör nu.
bara det att.... om man behöver prepp för att klara 40 hantlarna så är man tragisk i min mening...

z_bumbi
2006-11-26, 15:32
fråga:

Väljer gymmen själva om dom vill att dopingtest ska utföras på deras gym?

Ja och nej.

Är gymmet medlemmar i RF och verkar som en idrottsförening så har de inte så mycket val.

Har de skrivit på något lokalt avtal så gäller det avtalet, många gym som ligger i kommunala lokaler är automatiskt med i testverksamhet (Ofta ett krav för att få hyra lokalerna) men det är inte säkert att det är så.

Är det ett privat gym så är det upp till ägaren.

The_RobRoy
2006-11-26, 15:36
bara det att.... om man behöver prepp för att klara 40 hantlarna så är man tragisk i min mening...

Nu tänker du ju typ, press-övningar och hantelrodd osv.

40kg hantlar med strikta bicepscurl, sidolyft, triceps kickbacks, finns väl extremt många övningar där 40kg är tokigt mycket...

mathor
2006-11-26, 15:39
Ja, varför inte ett lätt blodprov istället.

Nu så finns dopningen så vad blir ditt förslag mathor för att motverka användandet.

Jag har inga förslag, då jag inte engagerar mig speciellt mycket i vad andra håller på med om det inte kännbart går ut över mig själv. Skulle jag själv bli tvingad att pissa i en mugg för att jag tränar på gym skulle jag nog bli mer motiverad. Det är ju iofs en fin strategi för att påverka opinionen, att genomföra en kollektiv bestraffning så de oskyldiga känner sig tvungna att engagera sig för att bevisa sin oskuld. En av kostnaderna man får betala är att kontrollanterna kan trakassera vilka de vill, på i princip vilket gym de vill, när som helst, så många gånger de vill.

Nu är det ju iofs så att det står en fritt att välja om man vill träna på ett gym som har dessa regler i kontraktet eller inte, så egentligen är gnället obefogat. Det är rätt skönt att gnälla ibland ändå.

MAXX
2006-11-26, 15:40
Nu tänker du ju typ, press-övningar och hantelrodd osv.

40kg hantlar med strikta bicepscurl, sidolyft, triceps kickbacks, finns väl extremt många övningar där 40kg är tokigt mycket...
man vill ha hantlar att använda till allt kanske?? pressar, rodd etc..

tack för svaret Z_bumbi btw.

Yes
2006-11-26, 15:46
Har de skrivit på något lokalt avtal så gäller det avtalet, många gym som ligger i kommunala lokaler är automatiskt med i testverksamhet (Ofta ett krav för att få hyra lokalerna) men det är inte säkert att det är så.

Hur funkar det för mig som tränar på ett kommunalt gym, krävs det att jag skriver på något godkännande i samband med medlemskapet för att de skall kunna testa mig?

Inte för att jag behöver oroa mig för något dopingtest men det är intressant att veta hur det funkar.

Röda_Lacket
2006-11-26, 16:21
Har du fallit offer för en mänsklig oxe – en obalanserad kroppsbyggare som gradvis pumpat sig in i sinnessjukdom medan omgivning och samhälle stått bredvid med skrämselhicka.

Zakath
2006-11-26, 16:22
Har du fallit offer för en mänsklig oxe – en obalanserad kroppsbyggare som gradvis pumpat sig in i sinnessjukdom medan omgivning och samhälle stått bredvid med skrämselhicka.

Jag antar att det var en skämtkrönika? :laugh:

Osten80
2006-11-26, 16:24
Jag antar att det var en skämtkrönika? :laugh:

Tyvärr inte. Den mannen har en skrämmande ovana att producera grovt generaliserande och onyanserade "krönikor".

Zakath
2006-11-26, 16:26
Tyvärr inte. Den mannen har en skrämmande ovana att producera grovt generaliserande och onyanserade "krönikor".

Har han BB-fobi? Kändes lite som det :D

Röda_Lacket
2006-11-26, 16:28
Jag vill också bli en mänsklig oxe men utan anabola steroider då :)

Röda_Lacket
2006-11-26, 16:32
haha artikeln är ju galet rolig :-)


" Det var längesen jag började gå åt sidan – eller ibland över gatan –
när ett anabolt köttberg kom i min väg
. Att undvika närkontakt med en överdimensionerad kroppsbyggare känns lika självklart som att stanna vid rött ljus.
Ända sedan bodybuilding blev ett folkhemsbegrepp för 20-25 år sedan
har vi sett dem vagga fram på gator och torg.
Alltid i träningsoverall, gärna i tank top utan ärmar, antingen i helsnagg eller hockeyfrilla – och påfallande ofta med något mörkt i ögonen under den breda pannan. Något hotfullt, farligt, avstängt.
Och samtidigt som jag är livrädd för att vara den som råkar trycka på fel knapp i hjärnan hos en tablettknaprande oxfilé
, samtidigt tycker jag så innerligt synd om dessa stackars satar."

Mr. Moose
2006-11-26, 16:33
yes! du, jag o alla andra, samt sprutorna! :laugh:

och så kan du lära mig bli hardcore som Dennis James :D

Hardcore...Jag antar du menar hans fysik?

För vem har som mål att bli en Extacysmugglande hustrumisshandlare?

Baskagge
2006-11-26, 16:35
Det är min granne som har skrivit den krönikan. Fast han verkar inte gå åt sidan när jag kommer gående, måste betyda att jag inte är ett anabolt köttberg - än. *flex*

He-man
2006-11-26, 16:36
Det är min granne som har skrivit den krönikan. Fast han verkar inte gå åt sidan när jag kommer gående, måste betyda att jag inte är ett anabolt köttberg - än. *flex*
Seriöst?? :hbang: :D

Baskagge
2006-11-26, 16:38
Seriöst?? :hbang: :D

Japp.

Ralle
2006-11-26, 16:43
För er som funderar på att vägra då dom kommer så är det iaf för idrottsmän (kan vara samma regler) 2års avstängning på en gång vilket är samma som maxstraffet.

En rolig historia om tester var en som jag känner som var tvungen att göra test direkt då han kommit från toaletten, så han satte igång och dricka vatten och när han väl kunde pissa efter ett långt tag så var det för utspätt så då var det bara att fortsätta och vänta

Mass-Tech
2006-11-26, 16:46
Hardcore...Jag antar du menar hans fysik?

För vem har som mål att bli en Extacysmugglande hustrumisshandlare?
que?

Mr. Moose
2006-11-26, 16:49
que?

Si!

Mass-Tech
2006-11-26, 16:54
Si!
Jag undrar mer varför du skriver "Extacysmugglande hustrumisshandlare"
Eftersom han inte är det.

Mantus
2006-11-26, 16:57
"Ett tiotal personer lämnade hastigt Friskis&Svettis på Väderkvarnsgatan i Uppsala i samband med en dopingkontroll under tisdagen.

Gymansvarige Jonas Sellén säger att det kan vara svårt och känsligt för personalen att närma sig motionärer som man tror använder otillåtna preparat. Två dopningskontrollanter från Riksidrottsförbundet, en man och kvinna, utförde kontrollen - och det var just den grupp som i all hast lämnade gymmet man var intresserad av att testa. Ingen av de motionärer som fanns kvar i lokalerna testades vid tisdagens dopningskontroll. Kontrollanterna kommer alltid oanmälda, och inte ens personal och verksamhetsansvariga vet tidpunkten eller ens dagen.

Ett annat sätt är att kolla motionärernas träningsstatistik. Eftersom varje motionspass registreras genom träningskorten är det möjligt att se exakt hur ofta och hur länge varje motionär tränar.
- Så när det börjar handla om ett par träningspass om dagen, och om vi märker att muskeltillväxten på den person det gäller känns alldeles för snabb, så kan det vara dags att agera,"

Hela artikeln: http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=77-AV_ID=554822,00.html

Det hade jag velat sett:laugh: Min lillebror och mamma tränar där, undrar om de var tvungna att testa sig.:laugh:

PingvinFlickan
2006-11-26, 17:09
Jag tränar på F&S i Uppsala (:em: ), dock inte på Väderkvarnen. Hursomhelst har jag svårt att tro att F&S attraherar sterioid-användare. En fördom som numera verkar ha kommit på skam.

Ni erfarna "hardcore"-byggare, hur vanligt är det egentligen med steroider? Själv är jag patologiskt naiv, numera lite mer misstänksam dock.

Jag tränar på F&S Väderkvarnsgatan. Jag har också en bekant som tränar där, en grov kille. Han har berättat att det är många där som använder anabola och att han själv blivit erbjuden. Det är mycket vanligare än man tror.
Sen finns det faktiskt en hel del rätt biffiga pojkar (och flickor?) där, så det är inte helt omöjligt att tro honom.

Mr. Moose
2006-11-26, 17:11
Jag undrar mer varför du skriver "Extacysmugglande hustrumisshandlare"
Eftersom han inte är det.

Varför tror du att han inte är det? Baserar du ditt påstående på fakta eller för att du tror att din "idol" inte skulle göra något sådant?

Han blev faktiskt arresterad här för smuggling av droger, jag kan ha fel om att det var extacy men det var en liknande partydrog. Det är fakta!!

En nära vän till mig är gift med Dennis svägerska, om inte det var misshandel så hade Dennis fru en ful vana att springa in i svängdörrar.

Mass-Tech
2006-11-26, 17:16
Varför tror du att han inte är det? Baserar du ditt påstående på fakta eller för att du tror att din "idol" inte skulle göra något sådant?

Han blev faktiskt arresterad här för smuggling av droger, jag kan ha fel om att det var extacy men det var en liknande partydrog. Det är fakta!!

:laugh: :laugh:
Arresterad ja, sen kan man undrar varför han blev frisläppt efter 30min och fick skadestånd.

Mental
2006-11-26, 17:18
Varför tror du att han inte är det? Baserar du ditt påstående på fakta eller för att du tror att din "idol" inte skulle göra något sådant?

Han blev faktiskt arresterad här för smuggling av droger, jag kan ha fel om att det var extacy men det var en liknande partydrog. Det är fakta!!

En nära vän till mig är gift med Dennis svägerska, om inte det var misshandel så hade Dennis fru en ful vana att springa in i svängdörrar.

Så då antar jag att han har suttit inne? för det brukar ju både narkotika smuggel och misshandel göra? men jag hittar inget som tyder på det.

Om du skall anklaga honom får du gjärna förse oss med lite källor

Arnesson
2006-11-26, 17:36
Jag tränar där när det hände :)

MAXX
2006-11-26, 17:40
Jag tränar där när det hände :)
blev du testad? såg du folk kuta ut därifrån? :D

Björn S
2006-11-26, 17:43
blev du testad? såg du folk kuta ut därifrån? :D
Han såg ingen springa ut för han var i full gång med att klättra ut genom fönsterspringan på tjejtoaletten. *slap*

Mass-Tech
2006-11-26, 17:43
blev du testad? såg du folk kuta ut därifrån? :D
Så klart han inte gjorde, han var var ju först ut:D

Arnesson
2006-11-26, 17:43
blev du testad? såg du folk kuta ut därifrån? :D

Nej, ingen risk att dem tror jag att jag tar något :D

Såg inga som stack heller, var långt in i gymmet och så såg bara att dem var där.

Fattade ingenting förän jag läste tidningen.

Mantus
2006-11-26, 17:44
Han såg ingen springa ut för han var i full gång med att klättra ut genom fönsterspringan på tjejtoaletten. *slap*
:laugh: :laugh:

Arnesson
2006-11-26, 17:50
Han såg ingen springa ut för han var i full gång med att klättra ut genom fönsterspringan på tjejtoaletten. *slap*

Dock så fastnade jag ju givetvis, för att jag är så enormt stor :D

mangemani
2006-11-26, 17:51
tja,där ser man så det kan gå.
rätt åt dom.

om nån skulle bli påkommen att använda sej utav steroider/droger på vårat gym,så skulle denna(efter att jag har konfiskerat gym kortet) åkt ut fortare än fan ur gymmet.
ingen nåd...bra gjort.

-AG-
2006-11-26, 19:07
Det där gäller vid organiserad tävling. De här besöken på träningsanläggningar genomförs inte så. Där plockar man ett antal personer, antingen slumpmässigt, eller om de ser "misstänkta" ut. Dessutom brukar beskedet att kontrollanterna kommit sprida sig med en hastighet som inte är mätbar än. Och sen springer folk för livet, kastar sig genom fönster och gömmer sig i städskrubbar och i plintar (!)....

Punkt ett, dvs kallese till test är i det ögonblick de säger att just du ska testas (om det var oklart?). Jag vet inte exakt vad du menar, men testprodecuren går precis enligt de punkter som klistrats in från RF. För att slippa tveksamheter, möjlighet till överklagan, osv... så följer de proceduren till punkt och pricka. Det är min erfarenhet iaf (av de två test jag gjort). Och jag inte inte blivit testad på tävling utan endast på träning. Även om det inte har nån betydelse, det funkar likadant på tävling.

Allan
2006-11-26, 19:54
Jag har varit med om oförberedda tester på privata gym. Och det har skiljt sig från den procedur som licensierade lyftare eller medlemmar i en klubb som tillhör Riksidrottsförbundet genomgår. Jag har också varit med när gymägare vägrat kontrollanterna tillträde.

He-man
2006-11-26, 20:15
Jag har också varit med när gymägare vägrat kontrollanterna tillträde.
Hur har det gått, man kan väll inte neka utan följder?

mrburns
2006-11-26, 20:17
Hehe, vad oinsatt jag känner mig. :/

Själv så den enda kontakt jag har haft med anabola var då en polare till mig sa att om jag ville ha "grejer" så kände han folk. Jag tackade nej och då sa han.. "Hehe, skoja bara.. vet inte ens om de håller på längre.. "

Men så är det värsta jag har sett i drogväg någon röka majja en enstaka gång. Jag är 23. Som det låter på folk så borde det vara mycket vanligare med allt möjligt. Tror ni ev. polare undanhåller grejer bara för att man ibland är en vandrande moralkaka?

He-man
2006-11-26, 20:55
Hehe, vad oinsatt jag känner mig. :/

Själv så den enda kontakt jag har haft med anabola var då en polare till mig sa att om jag ville ha "grejer" så kände han folk. Jag tackade nej och då sa han.. "Hehe, skoja bara.. vet inte ens om de håller på längre.. "

Men så är det värsta jag har sett i drogväg någon röka majja en enstaka gång. Jag är 23. Som det låter på folk så borde det vara mycket vanligare med allt möjligt. Tror ni ev. polare undanhåller grejer bara för att man ibland är en vandrande moralkaka?
O ja, jag har fått veta saker om mina kompisar långt efter som ingen talat om för mig, ändå är jag ingen "moralkaka" som predikar, men jag är emot droger och steroider och tänker aldrig prova.

paddanboy
2006-11-26, 21:38
Doping är nog vanligare än man tror...

Borde det inte vara polisen som har hand om dessa tester istället?

Corpobal
2006-11-26, 21:50
Vad skulle det kosta att på eget initiativ testa sig? Det vill säga gå till någon behörig yrkesutövare och lämna blod eller urin.

För övrigt har väl många gym ett avtal som man skriver på när man ansluter sig, där det ingår en förbindelse att låta sig testas. Skriv inte på om det inte passar.

Vinter
2006-11-26, 21:53
Hmm krönikören är nästan lite läskigt inskränkt....

Det är alltid lite otrevligt med alla former av extremister.

Bucyrus
2006-11-26, 22:11
Vad skulle det kosta att på eget initiativ testa sig? Det vill säga gå till någon behörig yrkesutövare och lämna blod eller urin.

På ett av gymen där jag tränar så kom RF för att testa boxarna som tränar där. Så jag frågade om jag också fick pinka i en plastmugg. Och det fick jag, utan kostnad! Testprotokollet från analysen fick jag hemskickad. Resultatet var negativt....och det var ju positivt :)

Pellefant
2006-11-26, 22:23
När jag började styrketräna lite lätt för något år sedan sade en nära kompis som inte tränat alls på gym: "Du kommer bli erbjuden anabola, piller, samt se en massa sånt, bla bla bla, bara så du är förberedd".

Det har jag aldrig blivit, så jag påtalade det för honom nyligen: "Bara så du vet, så har jag aldrig blivit erbjuden eller sett några piller på gymmet, så du hade helt fel".

Hans svar: "hm..ok....fast det beror nog på att du tränar på tider när pillerkillarna inte tränar då...."

*suck*

Mantus
2006-11-26, 23:36
När jag började styrketräna lite lätt för något år sedan sade en nära kompis som inte tränat alls på gym: "Du kommer bli erbjuden anabola, piller, samt se en massa sånt, bla bla bla, bara så du är förberedd".

Det har jag aldrig blivit, så jag påtalade det för honom nyligen: "Bara så du vet, så har jag aldrig blivit erbjuden eller sett några piller på gymmet, så du hade helt fel".

Hans svar: "hm..ok....fast det beror nog på att du tränar på tider när pillerkillarna inte tränar då...."

*suck*


Du kanske umgås i fel kretsar? Pillerkillarna håller väl mest till i friviktsavdelningen där de kör hantelpress på så monstruösa vikter som 40kg. :D

Zakath
2006-11-26, 23:53
Du kanske umgås i fel kretsar? Pillerkillarna håller väl mest till i friviktsavdelningen där de kör hantelpress på så monstruösa vikter som 40kg. :D

Man måste akta sig för pillerkillarna om man ser dem, de gömmer sig under bänkpressen tror jag :laugh:

Mantus
2006-11-27, 01:19
Man måste akta sig för pillerkillarna om man ser dem, de gömmer sig under bänkpressen tror jag :laugh:


Blundar man bara och går raskt förbi till nautilusmaskinerna så kan de inte hoppa på en.:laugh:

tano
2006-11-27, 08:42
Hur har det gått, man kan väll inte neka utan följder?

bump på den..

Dn logiska slutsatsen av att neka inträde är ju att olaglig aktivitet utförs på stället.
Det gymmet borde därför hållas under ännu strängare uppsikt. kanske återkommande kontroller några år.

Förövrigt borde böterna för att bli påkommen med doping vara så stora att de som blir fast betalar hela sin test procedur(minst).

Just i detta fall tror jag faktiskt att skrämseltaktiken kan få en viss effekt (som t.ex. dödsstraff. vid mord inte har). Risken med att bli påkommen med doping måste bli större, för att minska det.

skaparn
2006-11-27, 08:58
" Det var längesen jag började gå åt sidan – eller ibland över gatan –
när ett anabolt köttberg kom i min väg

En ordentligt tilltagen grillad kyckling på tallriken borde väl kunna räknas som ett anabolt köttberg?

Om så, undeviker jag den inte.

Krokodil
2006-11-27, 09:57
Det där gäller vid organiserad tävling. De här besöken på träningsanläggningar genomförs inte så. Där plockar man ett antal personer, antingen slumpmässigt, eller om de ser "misstänkta" ut. Dessutom brukar beskedet att kontrollanterna kommit sprida sig med en hastighet som inte är mätbar än. Och sen springer folk för livet, kastar sig genom fönster och gömmer sig i städskrubbar och i plintar (!)....Hihi... Ett av mina roligaste gymminnen var när jag såg 140 kg halvnaken nyduschad lyftare pressade sig genom ett pyttelitet källarfönster och pep iväg i vinterkylan... :D

LadyG
2006-11-27, 10:39
Hur har det gått, man kan väll inte neka utan följder?

Man räknar att omkring en halv procent av alla dopingprov leder till bestraffning. De vanligaste dopingbrotten är anabola steroider (ca 64 procent), vägran att genomgå kontroll (ca 20 procent ), stimulantia (ca 8 procent ) narkotiska analgetika (ca 6 procent), och övrigt (ca 2 procent).


Nej, du kan inte neka utan följder. Nekar du som privatperson döms du automatiskt till två års avstängning.

Det står i RF:s stadgar att du är skyldig att godkänna dopingkontroller och tränar du på en klubb ansluten till RF anses du godkänt stadgarna då du anslöt dig till klubben. Alternativet är att träna på en klubb som inte är ansluten till Riksidrottsförbundet, vilket man automatiskt blir om man ansluter sig till ett speicalidrottsförbund som t ex svenska styrkelyftsföbundet eller brottningsförbundet.

Mytavrättning #1
Myt: Efter att man blivit kallad måste man vänta hur länge soim helst om man inte är pinknödig just då. Kontrollanterna väntar tills du blir nödig.

Fakta: Vid kallelse utan förvarning, såväl i samband med som utanför tävling, skall provtagningen börja så snart som möjligt, dock ej senare än 60 minuter efter kallelsen.

Mytavrättning #2
Myt: Jag behöver inte ställa upp på dopingkontroller om jag inte är medlem i en RF ansluten förening.

Fakta: Som medlem i en förening ansluten till Riksidrottsförbundet (RF) är du enligt RF: s stadgar skyldig att medverka i dopingkontroller. Det gäller även om du inte är medlem men deltar i träningsläger eller annan aktivitet som ditt specialförbund (SF) arrangerar.

Dessutom publiceras domen här http://www.svenskidrott.se/tidningen/t3.asp?p=59196

tano
2006-11-27, 11:43
Dessutom publiceras domen här http://www.svenskidrott.se/tidningen/t3.asp?p=59196

Det syns ju att folk tagits vid samma tillfälle.

Förvånansvärt få personer som var straffade. Inte konstigt om de låter folk springa iväg när de kommer....*rolleyes*

Krokodil
2006-11-27, 12:26
Dessutom publiceras domen här http://www.svenskidrott.se/tidningen/t3.asp?p=59196Är Jim Gyllenhammar avstängd? Det hade jag missat.

z_bumbi
2006-11-27, 12:26
Hur har det gått, man kan väll inte neka utan följder?

Jo, kontrollanterna har inte rätt att gå in på en privat anläggning och testa om ägarna inte godkänner det.

tano
2006-11-27, 12:41
Jo, kontrollanterna har inte rätt att gå in på en privat anläggning och testa om ägarna inte godkänner det.

Även om man är ansluten till förbundet? låter konstigt, bör ju finnas regler som man ska följa som ansluten. Förövrigt ska man ju bara vara glad om de kommer och testar utövarna på det egna gymmet, chansen är väl så liten att det närmast är som jackpot.

Fast finns säkert idioter till gymmägare som håller på själva. Sånt bör det vara fängelsestraff på.

z_bumbi
2006-11-27, 12:48
Även om man är ansluten till förbundet? låter konstigt, bör ju finnas regler som man ska följa som ansluten.

Om gymet är privatägt är det ägaren som sätter upp reglerna, det är inte föreningen som äger gymet och det är inte ägaren som är med i idrottsförbundet

tano
2006-11-27, 12:51
Om gymet är privatägt är det ägaren som sätter upp reglerna, det är inte föreningen som äger gymet och det är inte ägaren som är med i idrottsförbundet
Ja, antagligen är det inget problem eftersom det lär vara en försvinnande liten del ägare som inte vill ha gratis kontroller på sitt gym.

Krokodil
2006-11-27, 12:53
Ja, antagligen är det inget problem eftersom det lär vara en försvinnande liten del ägare som inte vill ha gratis kontroller på sitt gym.
Nja, det finns gym som profilerar sig med att inte tillåta tester. De får ett visst klientel...

z_bumbi
2006-11-27, 12:54
Ja, antagligen är det inget problem eftersom det lär vara en försvinnande liten del ägare som inte vill ha gratis kontroller på sitt gym.

Det är ett ganska stort problem då många ägare inte vill ha några tester.

MAXX
2006-11-27, 12:55
Nja, det finns gym som profilerar sig med att inte tillåta tester. De får ett visst klientel...
exhale *whistle*














:banned

tano
2006-11-27, 13:52
Det är ett ganska stort problem då många ägare inte vill ha några tester.

haha ja okej, men då är man ju märkt av att bara gå dit ^^

men snubbarna som går dit bryr sig väl ändå inte, de är väl snarast stolta, bara de får stora fina pumpade kroppar så....

Tur man inte är bodybuilder...

edit. Alltså om man gått på ett sådant gym i flera år och sedan börjar med styrkelyft? Ganska skevt... effektivt sätt att undvika tester, men hur det skulle stoppas vet jag inte... förövrigt kan ju folk alltid träna hemma, men lite fler tester skulle nog ändå inte skada...

Dominance
2006-11-27, 13:53
Är Jim Gyllenhammar avstängd? Det hade jag missat.

Ser honom på gymet varje gång, han jobbar ju där?
Trist om han är dopad, killen är schysst *gah!*

tano
2006-11-27, 14:05
Ser honom på gymet varje gång, han jobbar ju där?
Trist om han är dopad, killen är schysst *gah!*

Hittade en hemsida med honom, konstigt att läsa när han skriver om drömmen om OS guld.
Verkar ju som han nyss blivit fast, tråkigt att folk ska fuska.
Och har man blivit fast en gång, så har man ju den stämpeln resten av livet. (tycker själv att det borde vara mycket längre straff ).

Samtidigt är det ju bra att de som fuskar åker fast. Hur mycket kurage man än har så förstår jag att frestelsen blir stor när det handlar om pengar och berömmelse.

tano
2006-11-27, 14:25
Hum vitryssland? I artikeln frågar de just om dopingen i öststaterna och de svarar:

"...sedan hjälper det inte bara att dopa sig, det gäller ju att träna hårt i alla fall för att lyckas.
- Vi kom inte kontakt med något sånt och hade inget intresse av att göra det heller..."

http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=121127&avdelning_1=101&avdelning_2=105

:confused: :(

Backe
2006-11-27, 15:30
Det står i RF:s stadgar att du är skyldig att godkänna dopingkontroller och tränar du på en klubb ansluten till RF anses du godkänt stadgarna då du anslöt dig till klubben.

Mytavrättning #2
Myt: Jag behöver inte ställa upp på dopingkontroller om jag inte är medlem i en RF ansluten förening.

Fakta: Som medlem i en förening ansluten till Riksidrottsförbundet (RF) är du enligt RF: s stadgar skyldig att medverka i dopingkontroller. Det gäller även om du inte är medlem men deltar i träningsläger eller annan aktivitet som ditt specialförbund (SF) arrangerar.



När jag köpte mitt gymkort fick jag inget informationsblad eller liknande (vad jag kommer ihåg) om att RF:s stadgar gällde. Jag kan inte anses ha godkänt någonting om jag inte fått en chans att ta del av vilka villkor som gällde. Skulle en dopingkontrollant då komma kan jag utan tvekan ge denne fingret utan att gymägaren har någon rätt att stänga av mig. Stänger han av mig ändå begår han avtalsbrott och ska då ersätta mig för detta. Samma sak gäller träningslägret, oavsett vilka avtal som finns mellan RF och anordnaren av lägret blir inte jag bunden utan att ha tagit del av eller fått chansen att ta del av villkoren.

Jacksatan
2006-11-27, 15:35
När jag började styrketräna lite lätt för något år sedan sade en nära kompis som inte tränat alls på gym: "Du kommer bli erbjuden anabola, piller, samt se en massa sånt, bla bla bla, bara så du är förberedd".

Det har jag aldrig blivit, så jag påtalade det för honom nyligen: "Bara så du vet, så har jag aldrig blivit erbjuden eller sett några piller på gymmet, så du hade helt fel".

Hans svar: "hm..ok....fast det beror nog på att du tränar på tider när pillerkillarna inte tränar då...."

*suck*

Det där är bara larv. Jag har tränat på många "hardcore-gym" och bland annat ett här i Uppsala där mer än hälften dopade sig, och jag har aldrig varit med om att nån gått fram och erbjudit mig köpa steroider. Det är inga problem att få tag på om man går in för det, men att man skulle få erbjudanden från höger till vänster stämmer inte.

Dominance
2006-11-27, 15:40
När jag köpte mitt gymkort fick jag inget informationsblad eller liknande (vad jag kommer ihåg) om att RF:s stadgar gällde. Jag kan inte anses ha godkänt någonting om jag inte fått en chans att ta del av vilka villkor som gällde. Skulle en dopingkontrollant då komma kan jag utan tvekan ge denne fingret utan att gymägaren har någon rätt att stänga av mig. Stänger han av mig ändå begår han avtalsbrott och ska då ersätta mig för detta. Samma sak gäller träningslägret, oavsett vilka avtal som finns mellan RF och anordnaren av lägret blir inte jag bunden utan att ha tagit del av eller fått chansen att ta del av villkoren.

Spelar ingen roll, du får 2års avstängning om du vägrar.
Du kan överklaga och hävda massor men dom viker sig inte en tum, många har försökt i många år utan att lyckas.
Lämna ett prov eller sök nytt icke RF anslutet gym.

mrburns
2006-11-27, 16:01
Nu är det väl ofta så att man inte läser kontrakten man skriver på =)
Inte jag i.a.f. Det brukar ju finnas en hel punkter som man aldrig orkar läsa. Det man bryr sig om är kostnad, betalningssätt, bindningstid, öppettider samt vilka grejer som finns på gymet typ. Sedan allt annat brukar man ju i 99.9% inte behöva blanda sig i. Skulle vara vad som händer om man är skadad och vill frysa kort o.s.v. då. Men det brukar stå med rätt stor text bland de vanliga villkoren. Jag vet inte av mig att ha skrivit på något Riksidrottsförbundspunkt men har säkerligen gjort det =)
Men vet man av sig att det absolut inte står något som helst sådant och inte något i stil med "jag åtar mig att följa gymets policy och annars får gymet vidta åtgärder... bla bla"...
Har man inte godkänt via något som helst sätt så ser jag ingen anledning till att man kan måsta bli tvingad och får avstängning ifall man vägrar. Jag ser ingen skillnad till det och ifall någon kommer fram på stan och säger "vi är från dopingblablabla, följ med oss och pissa"...
Dock så tror jag att 100% av gymen som har eller planerar att någon gång ha kontroll har en punkt på kontraktet som gör det möjligt.

Backe
2006-11-27, 16:13
Spelar ingen roll, du får 2års avstängning om du vägrar.
Du kan överklaga och hävda massor men dom viker sig inte en tum, många har försökt i många år utan att lyckas.
Lämna ett prov eller sök nytt icke RF anslutet gym.

RF kan såklart vägra mig tillträde till deras tävlingar, de arrangeras ju av klubbar som godkännt RF:s villkor.. Men gymägaren har ingen rätt att slänga ut mig från gymet för att jag vägrar ett test. I vårat avtal finns ju ingen skyldighet att följa RF:s stadgar eller att låta testa sig. RF kommer förmodligen gnälla på gymägaren och han kanske sedan vägrar mig tillträde. Men då bryter han avtalet som finns mellan mig och gymet och får då ersätta mig för detta.

Jag funderar däremot om RF även sätter upp personer som vägrar testa sig på sin dopinglista.. Har jag inte har ingått något avtal där jag godkänner RF:s stadgar och sen vägrar ett test och blir "uthängd" på deras lista skulle jag bli ganska less. Det är precis samma situation som om jag startar mitt eget lilla idrottsförbund och sen går ut på stan och frågar folk om de vill pissa i en burk, vägrar de så skriver jag in dem på min dopinglista och publicerar på nätet... Jag vet inte var gränsen för förtal går men att bli uthängd som dopad av någon helt utomstående kan inte vara speciellt kul.

Honn
2006-11-27, 16:17
Om gymägaren har förbundit sig att följa RF:s regler så ska han kasta ut dig om du vägrar ett test. Har han inte det så så gör han som han vill.

Backe
2006-11-27, 16:42
Om gymägaren har förbundit sig att följa RF:s regler så ska han kasta ut dig om du vägrar ett test. Har han inte det så så gör han som han vill.

Nej.. Samma situations som att jag hyr en lägenhet av dig där det enda som står i vårat avtal är att jag får bo där och jag ska betala hyra och inte riva stället. Jag har inte förbundit mig att följa några andra regler.

Säg då att du är medlem i en förening vars stadgar säger att du måste dopingtesta dina hyresgäster. Jag som har ett avtal enbart med dig behöver bara följa vårat avtal, vilka överenskommelser du har med andra påverkar inte vårat avtal. Du kanske får betala straffavgifter till din förening för att du inte kan testa mid men du kan inte kasta ut mig utan att du bryter mot vårat avtal.

(Sen får väl din hyresförening sätta upp mig på sin "icke önskvärda" lista om de vill)

hultman
2006-11-27, 16:45
Är det så jävla konstigt att man inte har lust att lämna pissprov? Själv skulle jag springa fortare och längre än en kenyan.

"Flera träningspass om dagen". Ehm, det känns som att de misstänker vanliga konditionstränande.

DavidN
2006-11-27, 16:47
Men gymägaren har ingen rätt att slänga ut mig från gymet för att jag vägrar ett test.


En gymägare kan slänga ut dig för att du verkar dryg med om han känner för det.

Yankeee
2006-11-27, 16:48
Nej.. Samma situations som att jag hyr en lägenhet av dig där det enda som står i vårat avtal är att jag får bo där och jag ska betala hyra och inte riva stället. Jag har inte förbundit mig att följa några andra regler.

Säg då att du är medlem i en förening vars stadgar säger att du måste dopingtesta dina hyresgäster. Jag som har ett avtal enbart med dig behöver bara följa vårat avtal, vilka överenskommelser du har med andra påverkar inte vårat avtal. Du kanske får betala straffavgifter till din förening för att du inte kan testa mid men du kan inte kasta ut mig utan att du bryter mot vårat avtal.

(Sen får väl din hyresförening sätta upp mig på sin "icke önskvärda" lista om de vill)

Du bor hemma hos mamma fortfarande va?

Yes
2006-11-27, 16:49
Knappast utan ersättning om han betalat för att träna där.

DavidN
2006-11-27, 16:52
Knappast utan ersättning om han betalat för att träna där.

Inte alls, det kan ju bli en tvistefråga men det är ju knappast självklart.
En gymägare kan göra vad han vill istortsett och åberopa diverse stadgar om ordning mm.

mrburns
2006-11-27, 16:55
Inte alls, det kan ju bli en tvistefråga men det är ju knappast självklart.
En gymägare kan göra vad han vill istortsett och åberopa diverse stadgar om ordning mm.

Om någon skulle kasta ut mig från ett gym för att han som ägde stället tycker jag är dryg så skulle jag nog få pengarna tillbaka. Känns fel att man inte skulle få pengarna tillbaka =)

DavidN
2006-11-27, 17:02
Om någon skulle kasta ut mig från ett gym för att han som ägde stället tycker jag är dryg så skulle jag nog få pengarna tillbaka. Känns fel att man inte skulle få pengarna tillbaka =)

Givetvis :B
Sånt kan man säkert lösa med.

Jag har ett exempel från ett gym där jag tränade tidigare, där ett gäng invandrarungdomar "härjade". Det skreks och pratades konstant väldigt högljuddt och det lektes med maskiner.
En dag kom en av delägarna in och svor som en toker och klippte sönder allas kort och påpekade att det var sista gången dessa pojkar var välkomna.
Mkt underhållande :B

I detta fall, var det inte mkt snack om att få tillbaka pengar :B

hultman
2006-11-27, 17:02
Om någon skulle kasta ut mig från ett gym för att han som ägde stället tycker jag är dryg så skulle jag nog få pengarna tillbaka. Känns fel att man inte skulle få pengarna tillbaka =)

Skulle gymägaren och alla som tränar på det gym jag är på tycka att jag var dum i huvudet och allmänt oomtyckt så skulle jag gå med svansen mellan benen till första bästa, andra gym. Sen skulle jag sluta vara så innihelvete jobbig.

BigForre
2006-11-27, 17:34
Dessutom publiceras domen här http://www.svenskidrott.se/tidningen/t3.asp?p=59196

Oj, det var nytt för mig. Rolig läsning :thumbup:

Yes
2006-11-27, 18:08
Givetvis :B
Sånt kan man säkert lösa med.

Jag har ett exempel från ett gym där jag tränade tidigare, där ett gäng invandrarungdomar "härjade". Det skreks och pratades konstant väldigt högljuddt och det lektes med maskiner.
En dag kom en av delägarna in och svor som en toker och klippte sönder allas kort och påpekade att det var sista gången dessa pojkar var välkomna.
Mkt underhållande :B

I detta fall, var det inte mkt snack om att få tillbaka pengar :B
Fast det är ju lite värre än att "verka dryg". Folk som beter sig illa och förstör får gymägaren såklart slänga ut. Det är en annan sak om gymägaren tycker jag "verkar dryg" och har fula kläder på mig. Då bryter han vårt avtal och blir givetvis ersättningsskyldig. Sen kan det förstås vara problematiskt att i praktiken bevisa något, om det skulle leda till en tvist.

DavidN
2006-11-27, 18:54
Det är många avtal du sitter med hemma där inskränkning finns för det du skriver. Det är inte många gånger det står att pengar ersätts vid uppsägning eller annat avslut av kontrakt.

Gymägaren kan tycka att du verkar dryg men behöver inte berätta det, han kan säga att han inte vill ha dig i sina lokaler längre och neka dig tillträde.
Bara för att du blir avstängd från ett gym av random orsak så innebär det absolut inte att någon tänker ge tillbaka dig dina pengar.

Yes
2006-11-27, 19:02
Det beror såklart på vad som står i avtalet. På mitt gym har jag inte skrivit på någonting, utan helt enkelt bara betalat för ett träningskort. I det fallet lär gymet behöva rätt goda skäl för att stänga av mig utan ersättning. Andra former av avtal kan måhända ge lite större utrymme för gymägaren att agera godtyckligt.

DavidN
2006-11-27, 19:20
true dat.
Sen är det givetvis så att vi har ett konsumentsamhället där vi ofta - om vi orkar - kan få rätt i det mesta.

tano
2006-11-27, 19:55
Oj, det var nytt för mig. Rolig läsning :thumbup:
jo men det där kan väl ändå inte vara alla som är avstängda för doping i Sverige? när man tänker efter är det väldigt lite, det är ju många sporter(som är med i rf där) representerade där, men väldigt få individer.


Vi svenskar är väl så hederliga *rolleyes*

mister_power
2006-11-27, 20:16
Om så vore skulle SATS fått stänga för länge sen.

Är väl inget fel på SATS :naughty:

hultman
2006-11-27, 20:27
bump på den..

Dn logiska slutsatsen av att neka inträde är ju att olaglig aktivitet utförs på stället.
Det gymmet borde därför hållas under ännu strängare uppsikt. kanske återkommande kontroller några år.

Förövrigt borde böterna för att bli påkommen med doping vara så stora att de som blir fast betalar hela sin test procedur(minst).

Just i detta fall tror jag faktiskt att skrämseltaktiken kan få en viss effekt (som t.ex. dödsstraff. vid mord inte har). Risken med att bli påkommen med doping måste bli större, för att minska det.

Varför är du så engagerad i frågan? Bry dig om dig själv istället för att sitta och vara avundsjuk för att andra som preppar - och andra som du tror preppar - är större än vad du är.

Mantus
2006-11-27, 20:58
Det är många avtal du sitter med hemma där inskränkning finns för det du skriver. Det är inte många gånger det står att pengar ersätts vid uppsägning eller annat avslut av kontrakt.

Gymägaren kan tycka att du verkar dryg men behöver inte berätta det, han kan säga att han inte vill ha dig i sina lokaler längre och neka dig tillträde.
Bara för att du blir avstängd från ett gym av random orsak så innebär det absolut inte att någon tänker ge tillbaka dig dina pengar.


Nej, kanske inte tänker men blir antagligen tvungen om han inte kan ange giltigt skäl. Villkor skall stå i kontraktet, går det inte det så träder lagreglerna i kraft.

DavidN
2006-11-27, 21:28
villkor kan ändras under kontraktets tid i efterhand och det är inte alltid säkert att du vet om det. Det räcker med att det finns en pärm eller en anslagstavla som har det senaste.

Det är mycket saker som ska vara, men det är också ganska enkelt att vara skitstövel i sverige som företagare. Det krävs massor massor med skit för att få näringsförbud. Gott om kryphål för att vara ett anus med två ben

tano
2006-11-27, 21:43
Varför är du så engagerad i frågan? Bry dig om dig själv istället för att sitta och vara avundsjuk för att andra som preppar - och andra som du tror preppar - är större än vad du är.

Du har rätt till så del att jag blir less på folk som fuskar. Har alltid varit så, jag själv var nog för regelstrikt och ärlig när jag var mindre ( i alla sporter) men jag ville alltid vara bäst och vill fortfarande.

När folk skaffar sig fördelar på ojust sätt blir jag arg.

förövrigt är jag inte det minsta brydd i hur stor någon är, jag bryr mig om viktigare saker.

sammy1
2006-11-27, 21:45
Jag e rätt grov´och skulle aldrig få för mig att preppa. Nr man var ett sugrar funderade man på det, men la snabbt ner den tanken efter att ha läst upp mig om hur dåligt det kunde gå för en.

Gymmet jag tränar på nu är fullt med steroidbögar. Senast idag frågade en kille mig om jag käkade något mer än proteinpulver och gav mig en wierd blick.....Maltodexin sa jag och kollade konstigt tillbaka *asg*

Mantus
2006-11-27, 22:12
villkor kan ändras under kontraktets tid i efterhand och det är inte alltid säkert att du vet om det. Det räcker med att det finns en pärm eller en anslagstavla som har det senaste.

Det är mycket saker som ska vara, men det är också ganska enkelt att vara skitstövel i sverige som företagare. Det krävs massor massor med skit för att få näringsförbud. Gott om kryphål för att vara ett anus med två ben


Nej det kan det inte, kontraktsvillkor kan inte ändras utan din vetskap. Det hade förtagit hela idén med ett avtal.

DavidN
2006-11-27, 22:19
Nej det kan det inte, kontraktsvillkor kan inte ändras utan din vetskap. Det hade förtagit hela idén med ett avtal.

Det är något som händer hela tiden, överallt.
Ditt telefonabonnemang, bredbandsabonnemang, satellitabonnemang, försäkringar, hyresavtal mm.

Det finns ingen skyldighet i att rapportera ändringar såvida dessa inte är såpass stora att de påverkar dig "omfattande".

DavidN
2006-11-27, 22:21
Kanske ser lagen som sådan annorlunda ut, det vet jag inte. Vad jag vet är att såhär arbetar man överallt och det görs tills sista blodsdroppen. (dvs. då kund hotar med KO eller liknande instans).
Lag är godtyckligt men ändå inte

Mantus
2006-11-27, 22:30
Det är något som händer hela tiden, överallt.
Ditt telefonabonnemang, bredbandsabonnemang, satellitabonnemang, försäkringar, hyresavtal mm.

Det finns ingen skyldighet i att rapportera ändringar såvida dessa inte är såpass stora att de påverkar dig "omfattande".


JAg förstår inte vart du vill komma, ändras mitt avtal med Telia så är de alltid vänliga nog att tala om det, blir det en hyreshöjning gör värden bäst i att berätta det för mig i förväg, försäkringen vill jag absolut ha information om den på något vis förändras. Man måste informera motparten innan man genomför ändringar i ett avtal även fast det rör sig om standardavtal av stora aktörer.
Sedan kan det säkert i vissa avtal finnas klausuler som säger att information kan hämtas på företagets hemsida eller på en anslagstavla men det betyder att informationen också skall sitta där sedan annars har de brutit avtalet.

Röda_Lacket
2006-11-27, 22:32
Skulle inte förvåna mig om Augusta Beata "Farmor" från Höga Berget var en av dom som försvann

Mantus
2006-11-27, 22:34
Skulle inte förvåna mig om Augusta Beata "Farmor" från Höga Berget var en av dom som försvann

:laugh:
Korshänvisa inte trådar nu, det blir en sådan förbannad röra.

DavidN
2006-11-27, 23:12
JAg förstår inte vart du vill komma, ändras mitt avtal med Telia så är de alltid vänliga nog att tala om det,

Telia kan måhända vara ganska vänliga i det avseendet med tanke på den intimitet man har med stat och folk.


blir det en hyreshöjning gör värden bäst i att berätta det för mig i förväg,

hyreshöjning ja, men saker som berör t.ex. ersättning vid flytt eller andra "mindre omfattande" ändringar är en annan femma.


försäkringen vill jag absolut ha information om den på något vis förändras.

Det ändras konstant och det kan du fetglömma att du informeras om :B
Jag hade en underhållande diskussion med Trygg Hansa om det för några år sedan då det visade sig att man gjort ändringar i avtalet som jag inte informerats om. (Givetvis var jag rasande)
I slutändan fick jag prata med en trevlig person som vackert hänvisade till att man inte behöver informera kunden sålänge det inte är avgörande för denne.


Man måste informera motparten innan man genomför ändringar i ett avtal även fast det rör sig om standardavtal av stora aktörer.

Lag och praktik. Det är alltid lika kul när man antar att det alltid sköts och att om det missbegås så kommer lagen och klappar lilla huvet och hjälper medborgare Kalle.
Du må i slutändan få rätt för att det är så, och det stöds av lag, men det kan också kosta dig några år av din tid - hur många orkar?
Samt, hur många gånger estimeras det att svensson inte orkar?


Sedan kan det säkert i vissa avtal finnas klausuler som säger att information kan hämtas på företagets hemsida eller på en anslagstavla men det betyder att informationen också skall sitta där sedan annars har de brutit avtalet.

Oui, men du kan säkert nästan alltid påstå att den faktiskt visst det låg/satt där men att Kalle var ouppmärksam, och inte bara otrevlig och hotfull.

Backe
2006-11-27, 23:24
Det är något som händer hela tiden, överallt.
Ditt telefonabonnemang, bredbandsabonnemang, satellitabonnemang, försäkringar, hyresavtal mm.

Det finns ingen skyldighet i att rapportera ändringar såvida dessa inte är såpass stora att de påverkar dig "omfattande".

Du kan aldrig ändra ett avtal om du inte vid avtalets tillkomst uttryckligen förbehöll dig rätten att ändra avtalet. Ändringar måste också ha någon vettig grund och inte bara ske godtyckligt annars kan de anses vara oskäliga. Information till kunden torde också vara ett krav.

"Anges att avtalsvillkor vars mål eller konsekvens är att tillåta näringsidkaren att ensidigt ändra villkoren, utan något giltigt skäl som anges i avtalet, skall bedömas som oskäliga." Från EG direktivet 93/13/EEG som ligger till grund för lagen om avtalsvillkor i konsuemntförhållanden.

DavidN
2006-11-27, 23:26
De flesta avtal jag har har klausul för ändring :B

He-man
2006-11-28, 11:14
Gymmet jag tränar på nu är fullt med steroidbögar. Senast idag frågade en kille mig om jag käkade något mer än proteinpulver och gav mig en wierd blick.....Maltodexin sa jag och kollade konstigt tillbaka *asg*
:laugh: Bra gjort! Tog han illa vid sig? *yourock*

När folk skaffar sig fördelar på ojust sätt blir jag arg.
+1 Själv kan jag bli förbannad över att man själv kan ha lagt ner flera års träning för att ha fått den fysik man har, sedan kommer någon annan tönt som preppar och blir lika stor/större på bara några månader. Det innebär att jag får mindre uppmärksamhet för min prestation *grr27* :)

z_bumbi
2006-11-28, 17:18
jo men det där kan väl ändå inte vara alla som är avstängda för doping i Sverige? när man tänker efter är det väldigt lite, det är ju många sporter(som är med i rf där) representerade där, men väldigt få individer.

Jo det är alla som är avstängda, inte helt oväntat så speglar det vilka förbund som testar mest och även de förbund där man testar medlemmar i föreningen även om de inte på något sätt tävlar inom den sport som föreningen är ansluten till.

sammy1
2006-11-28, 17:44
:laugh: Bra gjort! Tog han illa vid sig? *yourock*


+1 Själv kan jag bli förbannad över att man själv kan ha lagt ner flera års träning för att ha fått den fysik man har, sedan kommer någon annan tönt som preppar och blir lika stor/större på bara några månader. Det innebär att jag får mindre uppmärksamhet för min prestation *grr27*

Han försökte rätt snabbt snacka bort vad det var han egentligen menade ;)

jag avskyr med folk som preppar, jag tar det nästan personligt! Det är fusk! *mini*

Mantus
2006-11-28, 17:57
De flesta avtal jag har har klausul för ändring :B

Då är det ju i de flesta fall helt legitimt för dem att ändra avtalen, som sagt så skall de dock informera först. De allra flesta standardavtalen mellan näringsidkare och konsument har klausuler om ändring av avtal.

Jag kan och vill bråka allt jag kan på företagen som inte följer lagens regler. Har man bara koll på sina paragrafer så är det i allmänhet inget problem så fort man kopplats till den enda vettiga människa på företagen som kan skilja en paragraf från en autograf, juristen.

Chaan
2006-11-28, 19:41
"Tiotal Friskis&Svettis motionärer försvann under dopingkontroll"

Hualigen, bortförda av aliens nog..