handdator

Visa fullständig version : En bra mixer


jaaaaag
2006-11-25, 23:16
När jag läser alla smaskiga recept här på kolo så blir jag sugen på att köpa en mixer, alla verkar ju ha en sån =). Någon som kan rekommendera någon bra? Som man tipsa om någon speciell som inte kostar för mycket men ändå är bra. Och när du ändå skriver kan ni kanske ge mej något lätt mixer-recept att testa.. *whistle*

Lizard
2006-11-25, 23:27
Den här är riktigt bra (http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1138192) (klickbar länk)

http://www.inwarehouse.se/bilder_produkt/5KSB52.jpg

Lizard

hasse36
2006-11-25, 23:40
Den här är riktigt billig. (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=390280)

ahz
2006-11-26, 02:25
Blendtec, men jag har inte provat någon.
www.willitblend.com

jaaaaag
2006-11-26, 20:46
hhah den billiga blev man sugen på :D tack ska ni ha... fler? men är den billiga bra? Har du en sådan själv hasse36?

Trance
2006-11-26, 20:54
hhah den billiga blev man sugen på :D tack ska ni ha... fler? men är den billiga bra? Har du en sådan själv hasse36?

Jag har en sådan 300 watts. Jag är ju inte direkt le chef så jag har inte använt den så mycket. Men det jag har använt den till har det fungerat bra, mest mixat havregrynsdrinkar etc. Det är rätt bra tryck i den tycker jag.

jaaaaag
2006-11-26, 21:09
Oo låter fint. Danke. =)

hasse36
2006-11-26, 23:15
hhah den billiga blev man sugen på :D tack ska ni ha... fler? men är den billiga bra? Har du en sådan själv hasse36?Ja, sedan några månader. Den gör det den skall och det stänker inte om den.

Juliette
2006-11-26, 23:59
Har både en lyxmixer och billig mixerstav, kan säga att det blir bättre med mixerstaven, så det är nästan bara den jag använder..
Den är både bättre o billigare i inköp, jag skulle köpt en sån om jag var du :)

Sadde
2006-11-27, 00:36
Billiga:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382284

http://www.rusta.se/product.asp?produkt=SMOOTHIEMIXER&kategori=%D6vrigt+hush%E5llsmaskiner+Hush%E5llsmas kiner&p=90951291

Stavmixer:

http://www.rusta.se/product.asp?produkt=STAVMIXER&kategori=Matberedare%2FMixer%2FVisp+Hush%E5llsmask iner&p=90951272

heleina
2006-11-27, 08:50
Håller med Juliette... mixerstaven är kanon och lätt att rengöra efter (hatar att ta isär mixern o diska de stora delarna)... Så satsa på en sån! lätt!

Lizard
2006-11-27, 10:43
Stavmixer är ett smidigt verktyg om du har enkla ambitioner och blandar vätskor och pulver. Så fort du ökar kraven till frusna bär och is så blir den mer opassande. Trots sin litenhet så är den dock bättre på att mixa stora volymer direkt i grytan. Där blir det puligare med bordsblender då man tvingas tappa vätska mellan kärlen. Dessutom är stavmixrar billigare generellt än bordsblenders.

Själv tycker jag bordsblender är överlägsen i vardagslag just för sin förmåga att slå frusen och flytande vätska till ett fluffigt skum. Diskar sig själv gör den utan att du behöver promenera runt med ett droppande verktyg genom rummet. Tar bara isär den nån gång i veckan och kör den gnistrande ren i maskinen. Du kan dessutom lämna en bordsblender påslagen medan du rör dig runt i köket utan att kärl och mixer välter och dräller.

Lizard

tano
2006-11-27, 11:23
Stavmixer är ett smidigt verktyg om du har enkla ambitioner och blandar vätskor och pulver. Så fort du ökar kraven till frusna bär och is så blir den mer opassande. Trots sin litenhet så är den dock bättre på att mixa stora volymer direkt i grytan. Där blir det puligare med bordsblender då man tvingas tappa vätska mellan kärlen. Dessutom är stavmixrar billigare generellt än bordsblenders.

Själv tycker jag bordsblender är överlägsen i vardagslag just för sin förmåga att slå frusen och flytande vätska till ett fluffigt skum. Diskar sig själv gör den utan att du behöver promenera runt med ett droppande verktyg genom rummet. Tar bara isär den nån gång i veckan och kör den gnistrande ren i maskinen. Du kan dessutom lämna en bordsblender påslagen medan du rör dig runt i köket utan att kärl och mixer välter och dräller.

Lizard

Hade tänkt köpa en liten stavmixer för billig slant.
Men angående frusna bär, vilka problem har uppstått med stavmixer? Tar det längre tid, eller är det så illa att den kan gå sönder? (fast man kan ju alltid värma bären lite i micron före).

Vore kul att göra blåbärshakes ibland (från egenplockade frysta blåbär *popcorn* ).

Lizard
2006-11-27, 11:35
Blåbär är såpass små att de går utmärkt. Det går att mixa frusna bitar med stavmixer med, men det är puligare och risken för kladdexplosion är överhängande. Grejen är att det är en tämligen komplicerad operation för all oss med bara två armar att lägga i saker pö om pö i ett kärl anpassat för en stavmixer utan allt hela byttan välter. Dessutom förekommer det att man fyller på för mycket så det knappt går att göra annat än att hälla av lite innan man kan fortsätta. Betänk att skummad vätska blir bortemot dubbel volym och stavmixerbyttorna rymmer mindre än halvlitern plus att själva apparaten ska få plats i utrymmet.
Stavmixer är jättebra när arbetet består av en skopa pulver plus ett glas vatten. Men när du väl är färdig så står du, trots enkelheten, med två saker att diska förutom det glas du själv använder att dricka ur.

Lizard

tano
2006-11-27, 14:48
Blåbär är såpass små att de går utmärkt. Det går att mixa frusna bitar med stavmixer med, men det är puligare och risken för kladdexplosion är överhängande. Grejen är att det är en tämligen komplicerad operation för all oss med bara två armar att lägga i saker pö om pö i ett kärl anpassat för en stavmixer utan allt hela byttan välter. Dessutom förekommer det att man fyller på för mycket så det knappt går att göra annat än att hälla av lite innan man kan fortsätta. Betänk att skummad vätska blir bortemot dubbel volym och stavmixerbyttorna rymmer mindre än halvlitern plus att själva apparaten ska få plats i utrymmet.
Stavmixer är jättebra när arbetet består av en skopa pulver plus ett glas vatten. Men när du väl är färdig så står du, trots enkelheten, med två saker att diska förutom det glas du själv använder att dricka ur.

Lizard

haha tack, men gör man en shake till mellis slipper man ju iaf diska tallriken och skeden ;)

Hur menar du att den blendern diskar sig själv? när jag testa mixa med en stor mixer var det irriterande jobbigt diska de otympliga grejorna. Kanske var det en annan sorts maskin...

Lizard
2006-11-27, 21:34
Pulsfunktionen (en knapp som vrider upp kraften brutalt till max så länge du håller ned den) eller någon form av självdiskknapp (har jag på min) slår hårt upp vattnet i locket och sköljer blendern rejält. Har du diskmedel i så får du skum till hela diskbänken (underhållande :) ). Diskar gör den inte, i alla fall inte mer än det du gör när du spolar stavmixern samtidigt som du kör den (med vattensprut i halva köket). Men sköljer ut den tillräckligt för att kunna använda utan att plocka isär den tills orken infinner sig.


Lizard