handdator

Visa fullständig version : Snacks med lite fett?


Johan86
2006-11-25, 20:23
Hur är utbudet av snacks med lite fett? Vad innehåller snackset om det är mindre fett än vanligt? Smakar dom OK?

Jag såg bara en chipssort med mindre fett. Kanske kollade i fel butik. Den hade typ 16g fett per 100g. Har ni sett fettsnåla jordnöttsringar,ostbågar,stjärnor eller dyl?

pragmatist
2006-11-25, 23:52
Det här är väl inte det svar du söker antagligen men jag tycker du ska äta så maximalt goda snacks som möjligt och skita i vad de innehåller. Snacks är aldrig "nyttiga" så jag tycker det är bättre att acceptera det och äta dem som en särskild bonus vid högtidliga tillfällen. Bättre det än att välja någon sorts "light"-variant i tron att man kan äta mycket av dem, för det kan man inte.

Om man ändå vill ha en fettsnål variant så kan man göra egna popcorn (d.v.s. inte microvarianten), det är väl så fettsnålt det kan bli.

Nötter fungerar också som bra snacks förstås, men de är ju inte fettsnåla precis (även om fettet för det mesta är av det nyttiga slaget).

Laijza
2006-11-26, 00:22
testa riskakor :naughty: finns smaksatta med många olika smaker och innehåller 45 kcal/riskaka har jag för mig. värt att prova?
Dom me ostsmak e smaskens tycker jag *drool*

...eller så äter du helt enkelt de du tycker om fast i rimliga mängder*popcorn*

younggun50
2006-11-26, 20:14
Det här är väl inte det svar du söker antagligen men jag tycker du ska äta så maximalt goda snacks som möjligt och skita i vad de innehåller. Snacks är aldrig "nyttiga" så jag tycker det är bättre att acceptera det och äta dem som en särskild bonus vid högtidliga tillfällen. Bättre det än att välja någon sorts "light"-variant i tron att man kan äta mycket av dem, för det kan man inte.

Om man ändå vill ha en fettsnål variant så kan man göra egna popcorn (d.v.s. inte microvarianten), det är väl så fettsnålt det kan bli.

Nötter fungerar också som bra snacks förstås, men de är ju inte fettsnåla precis (även om fettet för det mesta är av det nyttiga slaget).


Vanligt chips innehåller ca 32-34 g fett per 100 g så om man äter 200 g av det fettsnåla chipsen så får man ju samma fetmängd? Iförsig får man mer kolhydrator i sig när man äter 200 gram av det fettsnåla laternativet...

Johan86
2006-11-28, 21:19
Eftersom jag inte har ätit chips på typ 6månader så kan det vara gott att unna sig ibland. Är det nyttigare att äta 200g "mindre fett" chips än 200g org chips?

Ang riskakor så är jag riktigt trött på dom. Jag var inte ha någon ersättning till snacks utan jag vill ha snacks med mindre fett helt enkelt

Pierre_C
2006-11-28, 21:29
Sånadär torkade bananer o grejer är ju halvkul, men cashewnötter med yoghurtöverdrag är mums filibabba! (exotic snacks)

blekfet2
2006-11-28, 21:34
Sånadär torkade bananer o grejer är ju halvkul, men cashewnötter med yoghurtöverdrag är mums filibabba! (exotic snacks)


Absolut, dock så hamnar dom under samma kategori som vanligt godis typ.

Eddie Vedder
2006-11-28, 21:42
De finns ju rostade kikärter numera, har själv aldrig testat dock. Käkar ofta kikärter men har aldrig testat snack-varianten. Nån annan som vet om dom e goda?

sissa
2006-11-28, 21:57
Jag vill inte ha någon ersättning till snacks utan jag vill ha snacks med mindre fett helt enkelt


Jamen kör på ligthchipsen dårå:)
Mindre fett i dem, samt mindre kalorier.
(Jag har nada koll på hur mkt 50 kalorier eller 100 är, om det är nån skillnad att tala vet jag med andra ord inte,jag kan bara läsa att det är mindre kalorier i lightchipsen.)


Salta pinnar var det visst lite fett i.

http://www.olw.se/webb.asp?menu=1&smenu=1&umenu=1&page=prod_ovrigt3

Sen finns det väl nyttigare saker att äta än salta pinnar, men om det nu var fettsnålt snacks du ville ha...

sissa
2006-11-28, 22:02
De finns ju rostade kikärter numera, har själv aldrig testat dock. Käkar ofta kikärter men har aldrig testat snack-varianten. Nån annan som vet om dom e goda?


Det måste jag också testa nångång. Aldrig testat.
Fick akut snacksug häromdagen och rostade solrosfrön med salt på. Det var gott. Det mesta med salt på är gott iofs :)

YTS
2006-11-29, 01:08
Finncrisp med kumminsmak är ruskigt goda till en kall öl.

Finncrisp är tunna surdegsrågknäckebröd. Innehåller nästan inget fett alls, men rejält med fibrer.

Njabbesh
2006-11-29, 17:26
Sånadär torkade bananer o grejer är ju halvkul, men cashewnötter med yoghurtöverdrag är mums filibabba! (exotic snacks)

Vart köpa torkade bananer *drool* ?

younggun50
2006-11-29, 19:37
Vart köpa torkade bananer *drool* ?



I matbutiker som Konsum,Ica och Willys.

Johan86
2006-11-29, 19:44
Vilka butiker säljer "mindre fett" chips?

younggun50
2006-11-29, 20:31
Vilka butiker säljer "mindre fett" chips?


Samma butiker som jag sist nämnde.

Estrella har 50 % mindre fett, vet ej vad OLW har för light chips.

Krokodil
2006-11-29, 20:58
Morotsstavar, riskakor, frukt, cocktailtomater...

Anova
2006-11-29, 21:57
De finns ju rostade kikärter numera, har själv aldrig testat dock. Käkar ofta kikärter men har aldrig testat snack-varianten. Nån annan som vet om dom e goda?

Absolut godkända som snacks, har testat märket Chicnuts som jag hittade på hälsokosten, finns i två smaker, lättsaltade och spicy tomato. (jag ät lättsaltade)