handdator

Visa fullständig version : hur mycket del av vikten vid en armhävning?


luckemuck
2006-11-25, 18:01
tjalojj, jag undrar hur mycket del av sin egna kroppsvikt som läggs på armarna när man kör vanliga hederliga armhävningar(med tårna i golvet)

Skulle vara kul och veta ifall någon vet detta ;)

Erik__
2006-11-25, 18:09
tjalojj, jag undrar hur mycket del av sin egna kroppsvikt som läggs på armarna när man kör vanliga hederliga armhävningar(med tårna i golvet)

Skulle vara kul och veta ifall någon vet detta ;)

Jag väger typ 75, står jag i armhävningsställning med armarna på en våg så visar den 40-45.

luckemuck
2006-11-25, 18:13
det hade jag inte tänkt på innan, sprang iväg direkt å kollade

-25kg läggs på benen.
jag vägde iallafall 60kg på vågen, väger 85 i verkligheten.

quaker
2006-11-25, 20:35
ställ armarna på en våg och kolla? :)

Tense
2006-11-25, 21:08
För exakthetens skull, se till att fötterna är i samma horisontella plan som händerna, allstå om du har en våg som är 5cm hög, bör dina fötter vara på en 5cm tjock bok (tex).

Ame
2006-11-25, 21:12
Ca 2/3 enligt det exempel som vi gick igenom på en lektion, då hade figuren iofs fötterna uppe på en pall så att han låg parallellt mot golvet i utgångsläget. Blir väl lite skillnad om man har fötterna på marken, får fundera på det, fysik är inte mitt bästa ämne... =/

He-man
2006-11-25, 22:19
Jag väger typ 75, står jag i armhävningsställning med armarna på en våg så visar den 40-45.
Minus underarmarna och den nedre delen av överarmen. Kanske bättre att lägga armarna på golvet på sidan om vågen och försöka ballansera bröstkorgen på vågen och ha fötterna i golvet utan att magen, benen eller huvudet tar i golvet, men då kanske man är kinkig? :D

Erik__
2006-11-27, 22:11
Minus underarmarna och den nedre delen av överarmen. Kanske bättre att lägga armarna på golvet på sidan om vågen och försöka ballansera bröstkorgen på vågen och ha fötterna i golvet utan att magen, benen eller huvudet tar i golvet, men då kanske man är kinkig? :D

äh, får prova göra några st och se vad det maximala vågen visar är hehe =)