handdator

Visa fullständig version : Hur förändrar man världen utan att ändra sitt eget liv till det sämre?


Achryl
2006-11-25, 16:19
Jag har kikat på SVT:s sköna dokumentär om Jorden (http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=55450&a=702640). Bra serie som inte direkt är muppig som skolfilmerna från 70-talet.

Vad kan man som person göra för att dra sitt strå till stacken? Jag menar vardagliga saker, som inte på något sätt förändrar vår livsstandard till det sämre, utan som är skit samma för oss men bra för omgivningen.
Jag är ingen miljömänniska, jag orkar inte ens källsortera, men en sådan här film får en onekligen att tänka till.

Man vill ju inte lägga energi på saker som visar sig vara verkningslösa, jag har hört att ekologiska produkter inte är bättre för miljön än andra, det vore bra om vi kunde reda upp det med.

Alltså, kan ni hjälpa mig med en lista på saker man kan göra för att förbättra för miljön men som inte påverkar ens egna leverne till det sämre?

Jag börjar:

Källsortera
Köpa ekologiska produkter (?)
Köpa svensk mat
köpa duschschampo och sånt från Bodyshop (eller? Har bara hört deras namn nån gång)

kritisera, fyll i och diskutera

Yankeee
2006-11-25, 16:20
Cykla till jobbet. Du får bättre hälsa, mer pengar och sparar på miljön.

Baan
2006-11-25, 16:22
Sjukt mycket, det kommer en hel lista på grejer du kan göra efter filmen An inconvenient Truth, Al Gore - filmen dvs. Kan vara enkla saker som att aldrig ha grejer på standby. Köpa strömsnål dator är en annan sak. Rätt kylning till datorn som drar mindre ström. Mycket smådetaljer som kan resultera i mycket om alla försöker..

Achryl
2006-11-25, 16:25
Sjukt mycket, det kommer en hel lista på grejer du kan göra efter filmen An inconvenient Truth, Al Gore - filmen dvs. Kan vara enkla saker som att aldrig ha grejer på standby. Köpa strömsnål dator är en annan sak. Rätt kylning till datorn som drar mindre ström. Mycket smådetaljer som kan resultera i mycket om alla försöker..


Quota listan och lägg in förslag så blir det mer överskådligt, det vore kul om vi fick ihop en lista, och ännu roligare om någon blir inspirerad av den och börjar följa nån punkt

Källsortera
Köpa ekologiska produkter (?)
Köpa svensk mat
köpa duschschampo och sånt från Bodyshop (eller? Har bara hört deras namn nån gång)
cykla till jobbet
Skffa rätt kylning till datorn

Baan
2006-11-25, 16:27
Quota listan och lägg in förslag så blir det mer överskådligt, det vore kul om vi fick ihop en lista, och ännu roligare om någon blir inspirerad av den och börjar följa nån punkt

Källsortera
Köpa ekologiska produkter (?)
Köpa svensk mat
köpa duschschampo och sånt från Bodyshop (eller? Har bara hört deras namn nån gång)
cykla till jobbet
Skffa rätt kylning till datorn

Det var i eftertexterna till filmen alltså. Men på hemsidan finns det en del..

http://www.climatecrisis.net/takeaction/

Baha
2006-11-25, 16:32
köp ingen bil, kör aldrig bil tror jag är det som gör mest skillnad.

z_bumbi
2006-11-25, 16:34
Köpa strömsnål dator är en annan sak. Rätt kylning till datorn som drar mindre ström. Mycket smådetaljer som kan resultera i mycket om alla försöker..


Köp inte ny dator varje eller varannat år, kör den tills det inte lönar sig att laga den mer.

Angel
2006-11-25, 16:36
sluta konsumera så jävla mycke onödig skit,,,

Achryl
2006-11-25, 16:39
köp ingen bil, kör aldrig bil tror jag är det som gör mest skillnad.
Det förändrar ju iofs ens livsstandard ganska markant, men man kan ju överväga hybrid, etanol eller el om inte annat

Yankeee
2006-11-25, 16:39
Det förändrar ju iofs ens livsstandard ganska markant,

Beror ju på var man bor.

Baan
2006-11-25, 16:42
Köp inte ny dator varje eller varannat år, kör den tills det inte lönar sig att laga den mer.

Som tillägg; det är en marknad i s k refurbished datorer (renoverade på svenska kanske?) som nog kan funka mycket bra för många. Dessutom med en bra prislapp. Vet inte hur vnalgit det är i Sverige, tror det är ganska ovanlgit t o m, men jag har sett fenomenet i USA, det som lockar mest är väl priset. Finns även en marknad i att sälja proffsgrejer som är refurbished till mindre företag som inte har råd med dyra lösningar.

SWETiger
2006-11-25, 19:32
Källsortera
Köpa ekologiska produkter (?)
Köpa svensk mat
köpa duschschampo och sånt från Bodyshop (eller? Har bara hört deras namn nån gång)
cykla till jobbet
Skffa rätt kylning till datorn
Köpa begagnat
Sälja vidare/skänka bort sånt du inte vill ha kvar isället för att slänga
Köpa produkter som är lätta att återvinna

aliquis
2006-11-25, 19:44
Är snäll, ler.

raQblad
2006-11-25, 19:48
Sprida budskapet. Är väl kanske det du gör jsut nu, but anyway..

RassK
2006-11-25, 19:52
Begå självmord

NiXPhoenix
2006-11-25, 21:37
Inte rösta på miljöpartiet.
Att stänga ner kärnkraftverk och importera el från förhållandevis smutsiga kolkraftverk är kanske ingen snilleblixt. Undrar hur de hade tänkt sig att det skulle bli egentligen, de borde fått med någon bestämmelse om att vi inte får konsumera mer ström i det här landet.