handdator

Visa fullständig version : Halvkroppspass, vilken dag mark?


martynj
2006-11-24, 19:54
Om jag splittar kroppen som underkropp/överkropp, vilken dag tycker ni marklyft ska ligga på?
Det kan bli svårt att köra knäböj och mark på två påföljande dagar som fallet kan bli om jag lägger marken på överkroppsdagen. Hur hade ni gjort?

Toljanen
2006-11-24, 20:11
Om jag splittar kroppen som underkropp/överkropp, vilken dag tycker ni marklyft ska ligga på?
Det kan bli svårt att köra knäböj och mark på två påföljande dagar som fallet kan bli om jag lägger marken på överkroppsdagen. Hur hade ni gjort?
Jag kör kronlyft istället för att spara benen. Jag växlar mellan kronlyft och ryggresningar från pass till pass.
Såhär är mitt upplägg:
Dag1
ben
rygg
biceps
baksida axlar

Dag 2
bröst
axlar
vader
triceps
mage

polaren
2006-11-24, 20:11
Jag hade kört mark på den dag jag tränar ben!

EDIT: Blir det för tungt att köra mark och böj på samma pass så skulle jag växla mellan dom, och köra vartannat pass böj, och vartannat mark.

Sniggel
2006-11-24, 20:22
Jag hade kört mark på den dag jag tränar ben!

EDIT: Blir det för tungt att köra mark och böj på samma pass så skulle jag växla mellan dom, och köra vartannat pass böj, och vartannat mark.
Jag markerade det jag tyckte :)

Körde tidigare 3 helkroppspass i veckan, funka skitbra med att växla varannan mark, varannan böj. Men på halvkroppspass går det säkert att göra så också.
Hur många dagar i veckan kör du?

martynj
2006-11-24, 20:45
Tack för tipsen!
Jag kör fyra dagar i veckan. Blir nog att testa ett upplägg med böj + mark på samma pass, blir det för jobbigt så får jag nog alternera så ena underkroppsdagen i veckan blir böj och den andra blir mark.

Men om jag exempelvis kör tung mark en dag, borde inte överkroppsträningen bli lidande dagen efter? Ex. stående rodd involverar ju både hamstring och korsrygg. Samtidigt blir ju underkroppsträningen lidande om jag kör tunga mark dagen innan. Hehe, klurigt det här. :)

Jag får nog testa och se hur min kropp reagerar, eller alternativt splitta kroppen i två delar som ben, rygg, bicep och bröst, axlar, tricep, mage.

Vastrix
2006-11-24, 20:55
Jag får nog testa och se hur min kropp reagerar, eller alternativt splitta kroppen i två delar som ben, rygg, bicep och bröst, axlar, tricep, mage.

Den spliten har jag själv testat med skillnaden att jag har magen på ben/rygg dagen.
Nackdelen är att de sista övningarna kan bli lite för mustiga när man tränat både mark och böj innan.

/V.