handdator

Visa fullständig version : Knäböj, ont i vaderna


Akilles
2006-11-24, 19:17
Varför får jag ont i vaderna (baksidorna) av knäböj? Vad gör jag åt det? Känns nästan som träningsvärk. Och långsamt pulserande, på något vis.

Tränar inte vader specifikt sedan i somras. Löptränar inte sedan i september.

Cerberus
2006-11-24, 20:04
hehe jag har känt samma sak, tror det e teknikfråga. Vet inte riktigt hur jag gör nu dock, känner inget i vaderna längre.

luckemuck
2006-11-24, 21:11
du kan ju alltid göra två saker, ifall det handlar om teknik.


1. Be någon snäll instruktör på ditt gym att kolla hur du gör.

2. Filma dig själv och sen kolla hur det ser ut, ifall du i teorin vet exakt hur det ska gå till men du inte gör de så är detta ett ypperligt tillfälle att se sig själv.

3. ifall du inte kan göra de första eller inte fattar på dig själv på tvåan så kan du ju alltid slänga upp ett filmklipp här på kolo för att få hjälp :)

z_bumbi
2006-11-24, 22:39
Var på vaden?

Vadmusklerna hjälper till med balansen och är man "ostadig" så kan de få jobba ganska mycket, en del får vikten på tårna vid böj och då blir det en ganska stor anspäning t ex..

Akilles
2006-11-25, 10:35
Var på vaden?

Vadmusklerna hjälper till med balansen och är man "ostadig" så kan de få jobba ganska mycket, en del får vikten på tårna vid böj och då blir det en ganska stor anspäning t ex..

Svårt att säga var. Det känns inuti hela muskelpaketet, på baksidan som sagt. Kan omöjligt avgöra om det är någon särskild muskel.

Bytte till klackskor ett par månader före jag började få känningar. Samband?

Började komma ner djupare i insida lår-stretchövningen
http://www.exrx.net/StretchImages/HipAdductors/SideLunge.jpg
så att jag kunde vila låret ovanpå vaden, någon månad före jag började få känningar. Samband?

Baan
2006-11-26, 11:48
Hm, undrar om det inte är något liknande som jag har, pratade lite om det på gymmet men vet inte hur mycket du förstod, var väl inte så tydlig :) Kan inte själv beskriva det så bra. Mitt kom dock i samband med hacklift, där det känndes ganska otrevligt i bottenläget. Sen hade jag kvar känningarna (just nu känner jag inget) och mer specifikt kändes det när jag gjorde avstampen när jag gick sas. Är det något åt det hållet? hmm

z_bumbi
2006-11-26, 14:21
Om du för att komma så djupt skjuter fram knäna rejält så kommer soleus att sträckas ut mer än vad de flesta är vana vid, det kan ge upphov till grym träningsvärk.

Klacken på skorna kan göra så att du inte är van vid att sträcka ut soleus men också så att mer vikt ligger på tårna.

Att sitta på vaderna är ingen höjdare för knäna så det kan mycket väl bli något med den delen som gör att du får ont, vänd innan det läget när du kör böjen. Under lättare uppvärmning etc tror jag inte det är någon fara.

Om du inte skjuter fram knäna mer men ändå kommer djupare ner så jobbar hamstrings mer i botten och då kan det vara fästena för den som blir ömma, det kan kännas som att det är vaderna som värker och eftersom hamstrings fäster på både utsidan och insidan av vaden så kan det kännas som att det är vaden som värker.

Sen vet jag inte på rak arm något som kan inverka.

Testa att stretcha vaderna med böj och rakt ben, känns det i vadmusklerna eller det något annat?

Kolla över tekniken, är den bra/godkänd så kör lättare en period tills kroppen har vant sig vid din nya rörlighet, sen testar du att höja igen.

Akilles
2006-11-26, 19:26
Om du för att komma så djupt skjuter fram knäna rejält så kommer soleus att sträckas ut mer än vad de flesta är vana vid, det kan ge upphov till grym träningsvärk.

Klacken på skorna kan göra så att du inte är van vid att sträcka ut soleus men också så att mer vikt ligger på tårna.

Att sitta på vaderna är ingen höjdare för knäna så det kan mycket väl bli något med den delen som gör att du får ont, vänd innan det läget när du kör böjen. Under lättare uppvärmning etc tror jag inte det är någon fara.

Om du inte skjuter fram knäna mer men ändå kommer djupare ner så jobbar hamstrings mer i botten och då kan det vara fästena för den som blir ömma, det kan kännas som att det är vaderna som värker och eftersom hamstrings fäster på både utsidan och insidan av vaden så kan det kännas som att det är vaden som värker.

Sen vet jag inte på rak arm något som kan inverka.

Testa att stretcha vaderna med böj och rakt ben, känns det i vadmusklerna eller det något annat?

Kolla över tekniken, är den bra/godkänd så kör lättare en period tills kroppen har vant sig vid din nya rörlighet, sen testar du att höja igen.

Tack för ditt uttömmande svar!

Att sitta på vaderna är ingen höjdare för knäna så det kan mycket väl bli något med den delen som gör att du får ont, vänd innan det läget när du kör böjen. Under lättare uppvärmning etc tror jag inte det är någon fara.


Petig som jag är vill jag dock föra till protokollet att det inte är i knäböj som jag sitter på vaderna, utan i stretchövningen. :)