handdator

Visa fullständig version : hur tränar jag underarmarna egentligen? trodde jag visste men..


LAR
2006-11-24, 13:41
jag försökte träna underarmarna med curlstång, sittandes med underarmarna mot låren och utförde rörelsen som biceps fast enbart med handleden. det gjorde ont och kändes inte alls naturligt. hur tränar man underarmarna egentligen?

Strongman
2006-11-24, 13:49
finns en jäkla massa grejjer du kan göra, sök så hittar du en asbra tråd som nån snubbe gjort me flerao lika övningar, beskrivningar osv

Deceiver85
2006-11-24, 13:54
Hammercurls (http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/DBHammerCurl.html) och Omvända curls (http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/BBReverseCurl.html) funkar bra tycker jag. Curlstång mot låren tar väl mer på handlederna dessutom, och inte på underarmarna?

Hades
2006-11-24, 14:10
Curlstång mot låren tar väl mer på handlederna dessutom, och inte på underarmarna?
Musklerna som rör handen sitter ju i underarmen.

regus
2006-11-24, 14:17
http://www.youtube.com/watch?v=Txds5CRu6Mw

http://www.youtube.com/watch?v=Txds5CRu6Mw


Dom gillar jag.

Degpekka
2006-11-24, 14:19
hammercurl, curls med rep i kabelmaskin och dom flesta ryggövningar och andra övningar som kräver mycket greppstyrka. Speciella övningar för enbart underarmarna tycker jag inte ger mkt alls.

Sniggel
2006-11-24, 14:30
Det kanske gjorde ont för att du aldrig utfört rörelsen förut?
Kom ihåg själv när jag började lyfta vikter för första gången, då gjorde det ont i muskelfästena. Samma sak om jag kör en helt ny övning som man aldrig tänkt på att man kan köra (t ex underarmar, nacke).
Testa med mycket lägre vikt, förmodligen anpassar du dig kvickt och kan höja vikten typ varannan dag.

Guddi
2006-11-24, 14:31
Det kanske gjorde ont för att du aldrig utfört rörelsen förut?
Kom ihåg själv när jag började lyfta vikter för första gången, då gjorde det ont i muskelfästena. Samma sak om jag kör en helt ny övning som man aldrig tänkt på att man kan köra (t ex underarmar, nacke).
Testa med mycket lägre vikt, förmodligen anpassar du dig kvickt och kan höja vikten typ varannan dag.Jag tror på den förklaringen med

Baan
2006-11-24, 16:08
Hur är en bra fråga, jag har alltid trott att underarmar är en skitmuskelgrupp man tränar upp med en-två övningar men tycker numera det bara är snack. Nu kanske det går att få massiva underarmar även med få övningar om man kör dom bra och tungt men själv känner jag att man måste ta underarmsträningen ganska seröist. Vad det innebär är ju ganska fritt för er att tolka men vill man ha bra underarmar så får man gå in för det seriöst. Jag skulle då köra ganska många övningar och set, men inte sagt att det är bra generellt att göra så.

machine gun
2006-11-24, 16:21
Bästa underarmsträningen måste vara klättring, eller ännu hellre, bouldring.

Annars ger väl grippers bra underarmsträning? (samt flera av de övningar som redan nämnts i tråden förstås)

Sheogorath
2006-11-24, 16:34
Ska man välja ett par enstaka övningar så rekommenderar jag:

- Grippers. Tränar många väsentliga muskler i underarmen, och överför styrka mycket väl till praktiska moment, så som marklyft, rodd och chins.
- Handledsextensioner. Det vill säga handledscurlar med handflatan nedåt. Dessa muskler får försvinnande lite träning av konventionell styrketräning. Flexorerna, däremot, för mycket smörj av t.ex. bicepscurlar.

I övrigt får den stora böjarmuskeln på underarmen, M. Brachio-radialis mycket träning av alla dragövningar med pronerad fattning (pullups, rodd med överhandsfattning etc.) och även till viss del i bicepscurlar. Därför är sk. "omvända curlar" ganska överflödiga, i min mening. Lägg fokus på greppträning och extensionsrörelser för handleden, och du har täckt in det viktigaste i.o.m. dessa och övriga rörelser du gör på gymmet.

/Sheo, som snart har grövre underarmar än överarmar :cool:

Yes
2006-11-24, 16:46
- Handledsextensioner. Det vill säga handledscurlar med handflatan nedåt. Dessa muskler får försvinnande lite träning av konventionell styrketräning. Flexorerna, däremot, för mycket smörj av t.ex. bicepscurlar.

Finns det några alternativa övningar för att träna extensorerna?

Jag brukar få problem med handlederna när jag gör sådana curlar. Börjar alltid "knäppa" på ett lite obehagligt sätt.

Snake
2006-11-24, 16:46
/Sheo, som snart har grövre underarmar än överarmar :cool:

Hade inte du flickvän? :confused:

OnT: jag brukar slänga in omvänd skivstångscurl ibland, vet inte om det ger så mycket men får en sjuuuk jävla pump i underarmarna iaf!!11 *drool*

Svedberg
2006-11-24, 16:46
Armbrytning överlägset bäst :D

Sniggel
2006-11-24, 16:47
Sheo is back :D

Underarmarna får ju en del träning av allt annat man gör, t ex biceps-övningar. Så det behövs nog inte en jäkla massa extra underamsträning specifikt för att prioritera underarmarna.

Någon som har något att säga om följande övning:
Ta en skivstång med vikt som om du skulle göra shrugs. Extendera fingrarna så långt att du klarar av att hålla kvar stången utan att tappa den på tårna, flektera dem sedan till ett hårt grepp.
Det känns som det är ganska specifik träning för att orka hålla en tung stång (t ex i marklyft). Rom:et blir ju tyvärr litet men det gör kanske inte så mycket.

Baan
2006-11-24, 17:00
Sheo is back :D

Underarmarna får ju en del träning av allt annat man gör, t ex biceps-övningar. Så det behövs nog inte en jäkla massa extra underamsträning specifikt för att prioritera underarmarna.


Jag tänkte också så innan men jag är ett levande bevis på att det inte bara går att slöträna lite underarmar och för övrigt använda underarmarna där man måste avnända dom sas så vips har man bra underarmar. Det stämmer inte för mig och dom flesta jag sett som inte kör underarmarna ordentligt, det finns undantag men då kanske det handlar om bra förutsättningar.

Yes
2006-11-24, 17:28
Jag har resonerat som så att underarmarna får tillräckligt med indirekt träning. Men, för mig tycks det iaf bara gälla undersidan(brachio radialis?).

LAR
2006-11-24, 19:21
men jag vill kunna träna underarmarna utan att köra överarmarna samtidigt. går inte det?

Degpekka
2006-11-24, 20:00
jo? :S.. bara att läsa lite i tråden.. underarmscurls på olika håll, grippers sen kan du göra olika övningar med hantlar som du kan bygga om så att du bara har vikt i ena änden av hanteln.

machine gun
2006-11-24, 21:28
jo? :S.. bara att läsa lite i tråden.. underarmscurls på olika håll, grippers sen kan du göra olika övningar med hantlar som du kan bygga om så att du bara har vikt i ena änden av hanteln.

Eller börja bouldra *whistle*

LAR
2006-11-25, 01:23
ok, tack för svaren, har läst dem med stort intresse. men går det att träna underarmarna utan att köra överarmarna samtidigt?

Tricklev
2006-11-25, 01:28
ok, tack för svaren, har läst dem med stort intresse. men går det att träna underarmarna utan att köra överarmarna samtidigt?

Ja, grippers, pinchträning, lyfta rövtung-hantel och hålla i den, är tre bra exempel som tränar det mesta.

LarsK
2006-11-25, 03:07
Ta en stång som det hänger ett rep från med en krok. Häng en liten vikt på kroken, armarna rakt ut och "rulla" upp vikten från golvet med handlederna. Det tar som fan på underarmarna.

Svedberg
2006-11-25, 03:29
Ta en stång som det hänger ett rep från med en krok. Häng en liten vikt på kroken, armarna rakt ut och "rulla" upp vikten från golvet med handlederna. Det tar som fan på underarmarna.

Eller så har man armarna rakt ner så man orkar lasta på mer än vad axlarna klarar att hålla rakt fram.
Wristrollers med mycket vikt är alltid kul att plåga sig med

LarsK
2006-11-25, 06:34
Eller så har man armarna rakt ner så man orkar lasta på mer än vad axlarna klarar att hålla rakt fram.
Wristrollers med mycket vikt är alltid kul att plåga sig med
Ja, så heter de. Jag hittade ett par på gymmet häromdagen, lastade på 5 kilo och trodde mina armar skulle explodera. Nu kör jag på 1.25kg, snart 2.5kg. *flex*

Arne Persson
2006-11-25, 09:43
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12309&highlight=Underarmens+och+handens

Sheogorath
2006-11-25, 15:15
Finns det några alternativa övningar för att träna extensorerna?

Jag brukar få problem med handlederna när jag gör sådana curlar. Börjar alltid "knäppa" på ett lite obehagligt sätt.

Har du testar att göra det med två hantlar istället för en stång? Imitera rörelsen som om det var en stång (tänk dig en osynlig linje mellan hantlarna), men när det börjar spänna, så utåtrotera hantlarna så att de bildar ett A istället för en rak linje. Testa och se om det hjälper. Förutom att vara skonsammare för handlederna så blir inte tum-styrkan lika begränsande som med stång.

Yes
2006-11-25, 15:22
Har du testar att göra det med två hantlar istället för en stång? Imitera rörelsen som om det var en stång (tänk dig en osynlig linje mellan hantlarna), men när det börjar spänna, så utåtrotera hantlarna så att de bildar ett A istället för en rak linje. Testa och se om det hjälper. Förutom att vara skonsammare för handlederna så blir inte tum-styrkan lika begränsande som med stång.
Jag har testat med en hantel åt gången. Det blir lite bättre, men fortfarande samma problem.

Wristrollers har jag iof provat ett par gånger och där kan jag inte minnas att jag fick några problem, så det är kanske dags att fixa en sån. :)

Sheogorath
2006-11-25, 16:05
Jag har testat med en hantel åt gången. Det blir lite bättre, men fortfarande samma problem.

Wristrollers har jag iof provat ett par gånger och där kan jag inte minnas att jag fick några problem, så det är kanske dags att fixa en sån. :)

Om du kan göra curl med överhandsfattning får ju extensormusklerna iaf lite statisk träning. Bättre än ingen. Annars är ju wristroller ett alternativ, som du säger.