handdator

Visa fullständig version : Underskatta inte viloveckan


Dorn
2003-02-10, 20:54
Jag har nu tagit en vilovecka, som i mitt fall bestod av två veckor. jag tror fan aldrig jag har ökat så mkt i massa som jag har gjort nu. Under viloveckan har jag läkt en skada (hur den uppkom kanske några här kan gissa). Jag har sett till att äta bra, jag har bl.a tryckt i mig satans mkt långsamma kolhydrater och protein, samt druckigt grismkt vatten, och ser klara ökningar i spegeln. Däremot så har jag inte varit och kollat ifall styrkan har förbättrats.

´Men jag råder iallafall alla här som inte testat att tagit lite mer än en veckas vila att göra det, jag ökade iallafall lite i massa, vilket aldrig är fel även fast styrka är mitt primära syfte med träning.

/Dorn

popey
2003-02-10, 21:26
...och framför allt kan det vara en kick för motivationen om man har kört på bra länge utan en paus ! När man kommer tillbaka till gymmet efter en vilovecka är man så peppad att man kastar sig över vikterna. Jag har haft 3 mer eller mindre frivilliga viloveckor under året och när jag har kommit tillbaka har det oftast blivit (för mig) grymma ökningar på i alla fall någon muskelgrupp. Det är säkert en hel del psykiskt men kroppen mår nog fint av att få pusta ut ibland också. :sleep:

Jag har en vilovecka just nu på grund av en elak förkylning.
Hoppas på grymma ökningar nästa vecka... :whipped:

Antonius
2003-02-10, 21:28
SJälv har man tagit två SJUKveckor... och det är INTE något att rekommendera.
:(

emmzan
2003-02-10, 21:33
Själv inledde jag med en vilovecka som jag i princip sov bort och kompletterade detta med 2 sjukveckor.. Är nu snart uppe i 3 veckors vila.. :(

davve
2003-02-10, 21:40
tror det blir en ofrivillig vilovecka för mej nu, har fått ngn jäkla inflammation i högra handen,
är iofs jäkligt skönt när man haft en vilovecka och kommer till gymmet o ökar i alla övningar.

feldtarn
2003-02-10, 21:52
hur ofta kan det vara att rekomendera att ta en vecka?!

på hela kroppen då lr bara en muskelgrupp åt gången?

Man känner sig ju lite slapp när man inte tränar men det verkar ju som sagt vara viktigt:naughty:


weeeeeeeee

popey
2003-02-10, 22:05
Jag brukar lyssna på kroppen.
Om man känner sig hängig och omotiverad och inte gör några ökningar eller till och med går ner på vikterna kan det vara läge att lägga in en vilovecka och tänka på annat än träning.
(Det låter bra men i realiteten brukar jag bara tänka mer på träning nör man bara sitter hemma och ugglar)
Men som sagt, väl tillbaka känner man sig som hulken...ett tag i alla fall. :bpump: :D

Antonius
2003-02-10, 22:14
Originally posted by popey
Men som sagt, väl tillbaka känner man sig som hulken...ett tag i alla fall. :bpump: :D
KÄNNER sig som....??
:D

popey
2003-02-10, 22:19
Ja, tills man lyfter blicken och kikar in i gymspeglarna och inser att man snarare ser ut som spindelmannen :em: :angel:

.:IronPumper:.
2003-02-10, 22:32
Jag har haft en ofrivillig vilovecka och jag har inte märkt nån skillnad.. Bara att man mår psykiskt dåligt den veckan man inte tränar... Men idag är det måndag och attacken har börjat igen:)

-xR-
2003-02-10, 22:45
Jag tvingade mig till en vilovecka nu. Skall till gymmet på onsdag, då gäller det :bpump:


Är dock lite kass på att ändra matvanor osv när jag har vilovecka. Är ju dessutom sportlov också.

[euphoria]
2003-02-10, 23:06
Den här veckan kommer att bli en ofrivillig vilovecka pga feber och halsont.. många som är sjuka nu häromkring :cryout:

Gred
2003-02-10, 23:12
Senast jag tog en vilovecka kom jag tillbaka på gymmet starkare än någonsin. Minns dock inte ifall jag gjorde några massa-ökningar. Men helt klart bör man ta en vilovecka ifall man kört hårt kanske var 8'onde vecka.

Fultjack
2003-02-11, 11:35
det som är kasst med vilovecka är att man inte har psyket att äta bra då :( , man äter alldeles för lite , har nästan ingen aptit alls

Dorn
2003-02-11, 14:22
Som fultjack skrev så brukar man slarva med kosten under viloveckorna, men de här veckorna var jag verkligen seriös som satan och det var då ökningarna kom, fan nu är jag på sånt jävla bra humör så jag tar fan en vecka till off nu. Pumpar protein och kolhydrater och ligger på låg fettnivå.... Fan allt flyter på så jävla bra just nu, helt underbart.

Assazel
2003-02-11, 16:52
Jag känner psykiskt att jag blir fet om jag äter lika mycket på viloveckan... hur tar man sig runt det?

King Grub
2003-02-11, 16:56
Intala dig själv att det är då du skall återhämta dig från den hårda träningen, och för att göra det krävs det näring.

Bateman
2003-02-11, 17:30
Själv har man tagit ett halvårs vila.. de gjorde susen:D

Bamse
2003-03-27, 17:07
Usch och fy, känner verkligen att det även för mig är dags för en vilovecka nu.

Hela januari blev en vilomånad på grund av en segdragen förkylning. Men sedan dess har jag tränat på och ökat riktigt bra (med mina mått mätt). Men under dagens pass kändes det verkligen jättesegt och jag tvingades sänka vikter i alla övningar. Ett RIKTIGT håglöst pass.

Hoppas verkligen att en vilovecka gör susen nu :MrT:

demonbox
2003-04-02, 12:36
HMM! ja det kanske är dax för en vilo vecka!
Men kan man köra kondition under denna vecka med

Typ morgon promenader 2-3 ggr & trapp maskin på kvällen 2- 3 ggr under denna vecka,
eller ska man vila från det med??
Tacksam för svar
/H

shirunai
2003-04-02, 13:51
Originally posted by demonbox
HMM! ja det kanske är dax för en vilo vecka!
Men kan man köra kondition under denna vecka med

Typ morgon promenader 2-3 ggr & trapp maskin på kvällen 2- 3 ggr under denna vecka,
eller ska man vila från det med??
Tacksam för svar
/H

Helt och hållet vila.

RealElwood
2003-04-02, 20:15
Man kan väl inte säga att en ofrivillig vilovecka i form av att man är sjuk t.ex fökyld är samma som en vilovecka när man har vart frisk.

Tycker själv att man känner sig som en finnig 14åring på gymmet efter en sjukvecka , först vecka 2 som man tränar som allt e som normalt...

Däremot ta en riktig vilovecka å ta hand om sig själv, kanske naprapat eller kiropraktorbesök å bra mat med lite lätt motion är kalas.

Åse Columbus
2003-04-03, 07:00
Originally posted by feldtarn
hur ofta kan det vara att rekomendera att ta en vecka?!

på hela kroppen då lr bara en muskelgrupp åt gången?

Man känner sig ju lite slapp när man inte tränar men det verkar ju som sagt vara viktigt:naughty:


weeeeeeeee

vilovecka.....innebär att hela kroppen vilar.....annars blir det iaf träning rent neurologiskt för hela kroppen.

Åse Columbus
2003-04-03, 07:01
Originally posted by demonbox
HMM! ja det kanske är dax för en vilo vecka!
Men kan man köra kondition under denna vecka med

Typ morgon promenader 2-3 ggr & trapp maskin på kvällen 2- 3 ggr under denna vecka,
eller ska man vila från det med??
Tacksam för svar
/H

Jag tycker att man kan köra promenader under sina viloveckor....men ingen hård löpning eller sååå

but hey...that´s me!

goodspeed
2003-04-03, 08:22
Originally posted by RealElwood
Man kan väl inte säga att en ofrivillig vilovecka i form av att man är sjuk t.ex fökyld är samma som en vilovecka när man har vart frisk.

Tycker själv att man känner sig som en finnig 14åring på gymmet efter en sjukvecka , först vecka 2 som man tränar som allt e som normalt...

Däremot ta en riktig vilovecka å ta hand om sig själv, kanske naprapat eller kiropraktorbesök å bra mat med lite lätt motion är kalas.

Tänkte precis påpeka samma sak, blanda inte ihop vilovecka och sjukvecka, det är absolut inte samma sak. Har man t.ex haft feber en vecka så har kroppen absolut inte vilat under feberperioden även fast man varit sängliggande, tvärtom. Feber som exempel tär mer på kroppen än vad man tror.

Har själv upplevt samma sak som andra sagt, tagit en paus på en vecka och kommit tillbaka och ökat som aldrig förr.

Herkulez
2003-04-03, 13:18
sist jag tog en vilovecka slutade det med nästan två månader

det var i början av december, hade tränat tungt inför en styrkelyfts tävling, tog en vilovecka efter, skulle precis börja, blev sjuk i två veckor, efter det var tvungen att jobba mycket och hade ingen bil så jag kom inte till gymmet (det var 30 grader ute så jag ides knappst cykla. Kom igång en och enhalv vecka, blev sjuk igen, efter det så han jag träna i två veckor, sträckte på mig i sängen och fick svår nackspärr. Men nu är jag i full gång igen :devil:

fredthehead
2003-04-03, 17:39
jag får ofrivillga viloveckor hela tiden vare sig jag vill det eller itne för att jag inte hinner träna =(

fast det lustiga är att man kommer tillbaka starkare än innan varje gång, bara det inte går för många veckor mellan en muskel.

Linn
2003-04-03, 17:46
jag skulle verkligen behöva en vilovecka... men än har jag inte blivit portad från Craz-zy.... har lite svårt att hålla mig därifrån annars... :love: :bpump:

Massivf
2003-04-04, 16:29
Tar en vilovecka var 10 vecka typ, ibland går det bara 8 veckor emellan andra gånger 12 veckor.
Då vilar jag helt förutom en del promenader, äter som jag gör under träningsveckorna.

Känns otroligt bra att "ladda batterierna" och bli riktigt tok-sugen på att få träna igen.

Sen är det inte fel att "skita i träningen" vissa dagar, när man känner sig hängig eller sönderstressad.
Då är det bättre att ägna sig åt ...:kinky:

//M

Bamse
2003-04-10, 16:39
Originally posted by Bamse
Usch och fy, känner verkligen att det även för mig är dags för en vilovecka nu.

Hela januari blev en vilomånad på grund av en segdragen förkylning. Men sedan dess har jag tränat på och ökat riktigt bra (med mina mått mätt). Men under dagens pass kändes det verkligen jättesegt och jag tvingades sänka vikter i alla övningar. Ett RIKTIGT håglöst pass.

Hoppas verkligen att en vilovecka gör susen nu :MrT:

Uppföljning: Idag var jag tillbaka på gymmet. En vilovecka förvandlades visst till...... två viloveckor :smash:

Har tappat ung. 2-3 reps på samtliga övningar.