handdator

Visa fullständig version : Styrketester på nybörjare med bra validitet


obesogen
2006-11-24, 08:41
Hej!
Jag ska göra en c-uppsats på kvinnor 65+ utan tidigare erfarenhet av styrketräning. Dom kommer träna ett existerande program på 7 övningar. För att utvärdera dom behövs ett styrketest. Förslagsvis 2 övningar, tex Nordic benspark och Nordic bröstpress, iochmed att de är 2 av övningarna som kommer vara med i programmet.
Nu till frågan: Någon som har någon idé på hur testet rent praktiskt skulle vara upplagt för att ha bra validitet?
Helst skulle testerna vara på 70-90% av RM men det blir svårt för att inte säga omöjligt när försökspersonerna aldrig tränat tidigare.
Jag har tankar om attförsökspersonen ska få lyfta halva sin vikt, och använda en metronom med tänkt hastighet, där försökspersonen måste lyfta i en utmätt rörelsebana i viss takt, så fort de hamnar utanför takten avbryts testet.
En felkälla är att testet mycket väl bli ett uthållighetstest beroende på hur stark personen är från början.
Jag skulle vara mycket tacksam om tips, idéer om hur detta kan utvecklas! Det bästa skulle såklart vara om det fanns någon form av studie länkad. Har letat som en galning på pubmed och cochrane men inte hittat något riktigt bra.

Aelrik
2006-11-24, 09:51
Den där grejjen man gör på mönstringen då?

När man lyfter en stång som varierar i vikt beroende på hur mycket man väger samt hur fort man drar.

Den måste ju ge ett ganska bra värde då som sagt den används vid mönstring.
Om den är prefekt för äldre kvinnor vetetusan dock...

http://www.lumpen.nu/upload/Movies/Muskelprov/film.wmv

obesogen
2006-11-24, 11:24
Den där grejjen man gör på mönstringen då?

När man lyfter en stång som varierar i vikt beroende på hur mycket man väger samt hur fort man drar.

Den måste ju ge ett ganska bra värde då som sagt den används vid mönstring.
Om den är prefekt för äldre kvinnor vetetusan dock...

http://www.lumpen.nu/upload/Movies/Muskelprov/film.wmv

Jag har tyvärr inte tillgång till de instrument som krävs för en sådan övning. Sen skulle det vara bra om styrketestet gjordes på övningarna som är med i programmet.
Övningar:
Bencurl
Benspark
Sittande rodd
Bröstpress
Axellyft
Ryggresningar
Situps

Alla i Nordics maskiner. Benspark och bröstpress känns spontant som de övningar jag skulle välja då de är lätta att utföra och involverar hyfsat stor muskelmassa kontra de andra övningarna.
Testet ska göras på drygt 30 personer och ska vara enkelt och inte särskilt tidskrävande.

Timme
2006-11-24, 11:38
Benspark kommer dock inte vara så bra som stryrke mätare eftersom det är lätt att fuska upp vikten med sving och liknande. Testperson ett kanske svingar med i bensparken i försök 2.

Jag föreslår benpress istället. Mycket bättre styrkemätare där det inte går att fuska upp vikten om man inte hjälper med armarna.

obesogen
2006-11-24, 12:08
Benspark kommer dock inte vara så bra som stryrke mätare eftersom det är lätt att fuska upp vikten med sving och liknande. Testperson ett kanske svingar med i bensparken i försök 2.

Jag föreslår benpress istället. Mycket bättre styrkemätare där det inte går att fuska upp vikten om man inte hjälper med armarna.

Det är därför jag tänkte använda mig av en metronom. Benpress är inte med i programmet och därför inte aktuell.
Som sagt, skulle gärna vilja ha studieabstrakt eller liknande som styrker testmetoden.

Termy
2006-11-24, 12:33
Är syftet alltså att mäta styrkeökningar över en viss period? Har försökspersonerna då en liknande diet? Med tanke på hur mycket det kan påverka resultaten så är väl det en ganska hög validitetsfaktor?
Lycka till! :)

z_bumbi
2006-11-24, 12:39
En flerledsövning är ganska svår att använda sig av vid mätningar då felkällorna snabbt blir så många att resultatet inte är något att räkna med, särskilt på en kort studie där deltagarna inte har tränat tidigare och därför vinner betydligt mer i teknik än de om är vana.

Studier i ämnet finns det men du lär ha bättre tillgång till tidskrifter inom ämnet än vad jag har vilket underlättar letandet.

Guddi
2006-11-24, 14:17
Hej!
Jag ska göra en c-uppsats på kvinnor 65+ utan tidigare erfarenhet av styrketräning. Dom kommer träna ett existerande program på 7 övningar. För att utvärdera dom behövs ett styrketest. Förslagsvis 2 övningar, tex Nordic benspark och Nordic bröstpress, iochmed att de är 2 av övningarna som kommer vara med i programmet.
Nu till frågan: Någon som har någon idé på hur testet rent praktiskt skulle vara upplagt för att ha bra validitet?
Helst skulle testerna vara på 70-90% av RM men det blir svårt för att inte säga omöjligt när försökspersonerna aldrig tränat tidigare.
Jag har tankar om attförsökspersonen ska få lyfta halva sin vikt, och använda en metronom med tänkt hastighet, där försökspersonen måste lyfta i en utmätt rörelsebana i viss takt, så fort de hamnar utanför takten avbryts testet.
En felkälla är att testet mycket väl bli ett uthållighetstest beroende på hur stark personen är från början.
Jag skulle vara mycket tacksam om tips, idéer om hur detta kan utvecklas! Det bästa skulle såklart vara om det fanns någon form av studie länkad. Har letat som en galning på pubmed och cochrane men inte hittat något riktigt bra.Hur länge och hur ofta ska dem träna efter programmet? Om det är längre än säg 25 pass tycker jag att det hade varit en bra ide att åtminstone ge dem en 3-4 pass att lära sig övningarna innan du testar dem första gången. Visst missar du kanske en lite styrkeökning på det viset men du vinner mycket i validitet och du kommer att kunna testa dem på högre vikter och du slipper problemet med uthållighet.

En annan ide är att du låter dem träna 4 gånger på två veckor. Sen låter dem vila i en 10-14 dagar för att sen testa dem. På så sätt så har de lärt sig övningarna ordentligt men ändå inte fått någon stor faktisk styrkeökning. Det borde då vara möjligt att testa dem på högra RM då försökspersonerna har mer självförtroende i vad de klarar av och vågar ta i.

Jag hittade den här studien där de har använt sig av 1RM hos både kvinnor och män mellan 60-83 år. De nämner dock inget om validitet i deras mätmetoder.
” The exercise testing equipment used in this investigation was MedX variable resistance machines.c We measured dynamic muscular strength by using 8 resistance exercises, which included: leg press, knee flexion, knee extension, chest press, seated row, overhead press, triceps extension, and elbow flexion. For each dynamic exercise, a 1-RM was determined.
Participants were properly positioned in the machine and performed a dynamic warm-up using a light weight. The participant began the test by lifting a light weight and then incremental increases were made according to the difficulty with which the participant executed the previous lift. Lift difficulty was measured by having the participant rate his/her exertion level using the rating of perceived exertion (RPE) scale. Two- to 3-minute rests were provided between trials to prevent premature fatigue. The investigator continued to increase the weight lifted until reaching the maximum weight that could be lifted in 1 repetition with proper form. This was usually determined in 4 to 6 trials. Maximal strength was defined as the maximum weight that could be lifted through a full range of motion (ROM) with proper form.”Vincent KR, Braith RW, Vincent HK. Influence of resistance exercise on lumbar strength in older, overweight adults. Arch Phys Med Rehabil. 2006 Mar;87(3):383-9.

Får man fråga varför du inte tänkt testa dem i samtliga övningar? Kommer dem att köra lika många set med överkroppen som benen? Kontrollgrupp? Berätta gärna lite mer om arbete :)

obesogen
2006-11-24, 17:50
Hur länge och hur ofta ska dem träna efter programmet? Om det är längre än säg 25 pass tycker jag att det hade varit en bra ide att åtminstone ge dem en 3-4 pass att lära sig övningarna innan du testar dem första gången. Visst missar du kanske en lite styrkeökning på det viset men du vinner mycket i validitet och du kommer att kunna testa dem på högre vikter och du slipper problemet med uthållighet.

En annan ide är att du låter dem träna 4 gånger på två veckor. Sen låter dem vila i en 10-14 dagar för att sen testa dem. På så sätt så har de lärt sig övningarna ordentligt men ändå inte fått någon stor faktisk styrkeökning. Det borde då vara möjligt att testa dem på högra RM då försökspersonerna har mer självförtroende i vad de klarar av och vågar ta i.

Jag hittade den här studien där de har använt sig av 1RM hos både kvinnor och män mellan 60-83 år. De nämner dock inget om validitet i deras mätmetoder.
Vincent KR, Braith RW, Vincent HK. Influence of resistance exercise on lumbar strength in older, overweight adults. Arch Phys Med Rehabil. 2006 Mar;87(3):383-9.

Får man fråga varför du inte tänkt testa dem i samtliga övningar? Kommer dem att köra lika många set med överkroppen som benen? Kontrollgrupp? Berätta gärna lite mer om arbete :)

Tack för ett trevligt svar.
Ok jag ska berätta lite mer om studien.
Studien kommer att göras på F&S och pågå under 8 veckor. Träningsupplägget kommer vara identiskt med grundträningsprogrammet som ges ut nu till samtliga medlemmar som är på en grundinstruktion. Övningsupplägget har jag beskrivit, 7 övningar, 15x2, 1 min vila emellan.
Alla deltagare kommer delas in i grupper om 3, sen får grupperna varsin grundinstruktion på gymmet, identisk med en vanlig F&S instruktion. Sen delas grupperna in i en försöksgrupp och en kontrollgrupp. Försöksgruppen kommer att bestå av 8 personer och kontrollgruppen mellan 16-20 personer. Försöksgruppen kommer vara uppdelad i två grupper, 4 i varje. Gruppen om 4 kommer ha en instruktör som tränar med dom 2 ggr i veckan under 8 veckor. Kontrollgruppen kommer träna på egen hand under samma tid.
Efter grundinstruktionen görs ett styrketest på samtliga deltagare, och 8 veckor senare ett nytt styrketest. Andra parametrar som bla motivation kommer också att kollas.
Hela arbetet görs av mig och en klasskamrat. Såklart hade det varit bättre med det upplägg du beskriver men det är tyvärr inte genomförbart. Helst ska samtliga grundinstruktioner och styrketest göras samma dag. Självklart finns det många felkällor och det är något vi får ta, iochmed att vi gör allt från rekytering av deltagare till alla träningstillfällen och skriver hela arbetet samtidigt som det är en krävande termin i skolan så försöker vi begränsa oss så gott det går.