handdator

Visa fullständig version : Någon som bryr sig? Decimalkomma eller decimalpunkt


Noodles
2006-11-24, 07:49
Lättretad som jag är har jag länge stört mig på att vi i Sverige använder decimalkomma och förutsatt att decimalpunkt är rätt standard eftersom övriga världen verkar använda det. Döm om min förvåning när jag upptäckte att enligt ISO är det decimalkomma som är rätt. Den frågan var ett kärt ämne för min mattelärare i gymnasiet. Han hade en lång, svavelosande utläggning om hur idiotiska vi var i Sverige. Nu när jag fyllts av kunskap i ämnet borde jag nästan kontakta honom.

Nu är frågan om jag ska försöka starta en världsrevolution genom att sluta använda decimalpunkt i engelsk text. Jag är inte särskilt rebelliskt lagd så det är ungefär på den nivån jag kan göra uppror.

The_RobRoy
2006-11-24, 07:50
Har aldrig brytt mig, förrän jag började använda Excel *gah!*

Noodles
2006-11-24, 07:58
Har aldrig brytt mig, förrän jag började använda Excel *gah!*

Det gäller att bry sig om de stora frågorna i livet.

Nu har jag även sett att ISO förespråkar datumformen ÅÅ-MM-DD. Tydligen gör Sverige rätt där också. Standardiseringsarbete är svårt men någon måste göra det.

Tolkia
2006-11-24, 08:24
Aahhh ... hur många gånger har man inte försökt importera/expoertera filer från ett program med decimalkomma till ett med decimalpunkt och v.v. - med klar risk för hjärtinfarkt som följd. *gah!*

z_bumbi
2006-11-24, 11:54
Nu har jag även sett att ISO förespråkar datumformen ÅÅ-MM-DD. Tydligen gör Sverige rätt där också. Standardiseringsarbete är svårt men någon måste göra det.

Det är en ganska gammal standard också. Det är iofs svårt att övertala en språklärare om den saken då i alla fall jag fick poängavdrag för att jag använde standarden när jag angav datum.

MasterChief
2006-11-24, 15:24
Aahhh ... hur många gånger har man inte försökt importera/expoertera filer från ett program med decimalkomma till ett med decimalpunkt och v.v. - med klar risk för hjärtinfarkt som följd. *gah!*

Går att få Excel att välja decimalkomma eller decimalpunkt. *whistle*

Tolkia
2006-11-24, 15:48
Går att få Excel att välja decimalkomma eller decimalpunkt. *whistle*
Jo, jag vet. Men det tog ett tag innan jag lyckades lära mig det ... :Virro

Chef: (Pekar ut användning av decimalkomma i engelsk text.)
Tolkia: Oj då. Ja, det är ju synd att man inte kan ta bara "replace all", haha (underförstått eftersom alla kommatecken i texten då blir punkter).
Chef: Hm. Det skulle inte nödvändigtvis innebära en försämring.

Trance
2006-11-24, 15:52
I detta ämne har fan inte USA ett enda rätt.

Skriver datum fel, använder ett helt efterblivet måttsystem samt har totalt fel när det gäller decimalkomma etc också.

MasterChief
2006-11-24, 16:03
Eftersom vi nu är inte på mått och dylikt måste jag passa på att rekommendera "Världens mått - Berättelsen om hur metersystemet förändrade världen" av Ken Alder.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9113010085&s=1


Otroligt, otroligt, otroligt bra bok som berättar om de ofattbara uppoffringar vissa herrar gjorde för att genomföra metersystemet. Läs! LÄS! LÄS!!!

Trance
2006-11-24, 16:09
För att inte tala om att de använder farenheit. Argh.

Noodles
2006-11-24, 16:20
I detta ämne har fan inte USA ett enda rätt.

Skriver datum fel, använder ett helt efterblivet måttsystem samt har totalt fel när det gäller decimalkomma etc också.

Japp. USA och Storbritannien borde få stå i en symbolisk skamvrå för sin ovilja att anpassa sig till internationella standarder.

Noodles
2006-11-24, 16:21
Eftersom vi nu är inte på mått och dylikt måste jag passa på att rekommendera "Världens mått - Berättelsen om hur metersystemet förändrade världen" av Ken Alder.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9113010085&s=1


Otroligt, otroligt, otroligt bra bok som berättar om de ofattbara uppoffringar vissa herrar gjorde för att genomföra metersystemet. Läs! LÄS! LÄS!!!

Mycket intressant bok. Jag läste den efter en rekommendation i boktråden på Kolo. Där kan man snacka om perfektionister.

MasterChief
2006-11-24, 16:22
Mycket intressant bok. Jag läste den efter en rekommendation i boktråden på Kolo. Där kan man snacka om perfektionister.

Det var nog jag som rekommenderade den i boktråden. Jag vet inte hur många gånger jag tjatat om den där boken. Den är fantastisk. *cupid*

aliquis
2006-11-24, 19:05
Mycket intressant bok. Jag läste den efter en rekommendation i boktråden på Kolo. Där kan man snacka om perfektionister.Om bara alla kunde byta teckenuppsättning till unicode (utf-8 antar jag) också.

Kabuto
2006-11-24, 23:00
Eftersom vi nu är inte på mått och dylikt måste jag passa på att rekommendera "Världens mått - Berättelsen om hur metersystemet förändrade världen" av Ken Alder.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9113010085&s=1


Otroligt, otroligt, otroligt bra bok som berättar om de ofattbara uppoffringar vissa herrar gjorde för att genomföra metersystemet. Läs! LÄS! LÄS!!!

Beställt boken nu :)