handdator

Visa fullständig version : Rökning + övervikt.


Emil_Larsson
2006-11-23, 20:51
Denna tråd kanske inte hör hemma här, hur som helst.

Har hört att folk som röker och sedan slutar röka går upp enormt i vikt. Vad beror detta på? är det för att dom kompenserar sitt rökförbud med mer mat eller vadå?

King Grub
2006-11-23, 20:55
Dels det, både därför att dom blir rastlösa och därför att nikotin har en anorektisk effekt, och dels uppreglerar nikotin energiförbrukningen, vilken återgår till det normala vid upphörande.

Emil_Larsson
2006-11-23, 20:57
Dels det, både därför att dom blir rastlösa och därför att nikotin har en anorektisk effekt, och dels uppreglerar nikotin energiförbrukningen, vilken återgår till det normala vid upphörande.


Energiförbrukning? sånt kan jag ingenting om hehe, men jag tror jag förstår ungefär.

sissa
2006-11-23, 21:07
ämnesomsättningen sjunker när du slutar röka. sjunker till en nivå som du egentligen skulle haft om du inte rökt. men det handlar om ett par kilo. rör du lite mer på dig och eller äter mindre så går du inte upp i vikt.
(om nu ett par kilo gör nåt) går man upp massor i vikt så har man ätit sig till det. (ersatt ciggen med att äta istället)

Emil_Larsson
2006-11-23, 21:14
Höjs ämnesomsättningen under tiden då man röker och sjunker då man slutar det vill säga? ska slå upp vad ämnesomsättning är också *mini* har läst lite om det i skolan men glömt..

Tricklev
2006-11-23, 21:20
Höjs ämnesomsättningen under tiden då man röker och sjunker då man slutar det vill säga? ska slå upp vad ämnesomsättning är också *mini* har läst lite om det i skolan men glömt..

Dvs, du förbränner lite mer kalorier medans du röker.

Emil_Larsson
2006-11-23, 21:22
Ok då vet jag, men rökning hämmar väl konditionen har jag också hört om det nu stämmer *whistle*

Eddie Vedder
2006-11-23, 21:32
Ok då vet jag, men rökning hämmar väl konditionen har jag också hört om det nu stämmer *whistle*
Ja du förgiftar ju lungorna så syreupptagningsförmågan blir ju självklart nedsatt av rökningen. Sen är rökning väldigt farligt för hjärtat oxå, kanske den allvarligaste riskfaktor från yttre exponering för hjärt-kärlsjukdom.
Så även om man kanske har lite lättare å hålla sej smal när man röker så utsätter man ju ändå kroppen för samma hälsorisker som övervikt, i ännu högre grad dessutom.

Apos78
2006-11-23, 22:28
Vet man varför nikotonet har en anorektisk effekt?

King Grub
2006-11-23, 22:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1549653&postcount=18