handdator

Visa fullständig version : Att klara en-arm-chins?


Bönne
2006-11-23, 18:50
Hade varit kul att ha det som delmål, men inget att satsa på (ännu) förrens jag vet hur långt i från jag ligger.

Det finns ju några som klarar det här, då menar jag det "riktiga" slaget, dvs där du har den andra armen hängades fritt brevid dig och inte håller den i din underarm och med hjälp av den också drar upp dig. Dvs. INTE SÅ:
http://www.beastskills.com/fake%20OAC.jpg

Hur mycket vägde ni när ni klara det, hur mycket tog ni ungefär i viktade chins (om ni tränade det) och så då slutligen hur mycket ni tog i övriga dragövningar?

willis
2006-11-23, 19:02
En dag, då jävlar!

Bondlurk
2006-11-23, 19:32
12 chins klarar jag som ingenting, och jag väger 90 kg, men jag kan inte ens komma förbi 90 gradigt med armen i en-arms chin, det är en sjuk prestation!

Bronkitkorv
2006-11-23, 20:18
Jag kunde nästan nästan det när jag var i 13års åldern...
Nu vetefan...

major Pectoralis
2006-11-23, 21:14
Hade varit kul att ha det som delmål, men inget att satsa på (ännu) förrens jag vet hur långt i från jag ligger.

Det finns ju några som klarar det här, då menar jag det "riktiga" slaget, dvs där du har den andra armen hängades fritt brevid dig och inte håller den i din underarm och med hjälp av den också drar upp dig. Dvs. INTE SÅ:
http://www.beastskills.com/fake%20OAC.jpg

Hur mycket vägde ni när ni klara det, hur mycket tog ni ungefär i viktade chins (om ni tränade det) och så då slutligen hur mycket ni tog i övriga dragövningar?

En enarmschins är en helt annan övning än vanliga chins. Därför kan det vara svårt att "jämföra styrkan" i de olika övningarna.

Jag klarar enarmschins. I vanliga chins gör jag som bäst 5 reps med 30kg extra i bälte. I bent-over-row, ryggen parallelt med golvet (totalt olik övning) gör jag som bäst 8 reps med 80kg. Väger ca 75kg. Jag tror att styrkan i "armböjarna" (inte bara biceps) samt greppstyrkan är av mer intresse för enarmschins.

Timme
2006-11-23, 21:16
En enarmschins är en helt annan övning än vanliga chins. Därför kan det vara svårt att "jämföra styrkan" i de olika övningarna.

Jag klarar enarmschins. I vanliga chins gör jag som bäst 5 reps med 30kg extra i bälte. I bent-over-row, ryggen parallelt med golvet (totalt olik övning) gör jag som bäst 8 reps med 80kg. Väger ca 75kg. Jag tror att styrkan i "armböjarna" (inte bara biceps) samt greppstyrkan är av mer intresse för enarmschins.

Du väger inte så lite och ändå gör du enarms chins! Sedan 5 reps med chins och 30kg extra är sjukt! 75+30=105! Att sedan gör "bara" 80kg i stångrodd är lite speciellt tycker jag. Du är väl optimalt byggd för chins :)

major Pectoralis
2006-11-23, 21:21
Du väger inte så lite och ändå gör du enarms chins! Sedan 5 reps med chins och 30kg extra är sjukt! 75+30=105! Att sedan gör "bara" 80kg i stångrodd är lite speciellt tycker jag. Du är väl optimalt byggd för chins :)

Det är som sagt stor skillnad på rodd och chins. Jag är ganska svag i axelns utåtrotatorer, vilket visar sig i rodden.

Vill dock bara påpeka att jag inte menar "stångrodd" modell Yates utan bent-over-row, visserligen också rodd med skivstång men stor skillnad.

fothermucker
2006-11-23, 21:53
En enarmschins är en helt annan övning än vanliga chins. Därför kan det vara svårt att "jämföra styrkan" i de olika övningarna.

Jag klarar enarmschins. I vanliga chins gör jag som bäst 5 reps med 30kg extra i bälte. I bent-over-row, ryggen parallelt med golvet (totalt olik övning) gör jag som bäst 8 reps med 80kg. Väger ca 75kg. Jag tror att styrkan i "armböjarna" (inte bara biceps) samt greppstyrkan är av mer intresse för enarmschins.

Vägde knappt 80 när jag klarade det och låg på ungefär samma vikter i chinsen som du. Kring 90*8 i stångrodd skulle jag tro. Tror som du att det beror mycket på styrkan i brachioradalis men även teres major.

pragmatist
2006-11-23, 23:20
Jag kan göra en enarms negativ chin, explosivt.

brill
2006-11-23, 23:26
Jag kan göra en enarms negativ chin, explosivt.

:laugh: :laugh:

Robbin
2006-11-23, 23:29
Har aldrig gjort en enarmchins helt fritt men i en sån där chinsmaskin man står på en platta så klarade jag det med 10kg på, alltså -10kg från min kroppsvikt. Har inte testat på ett tag nu men kan la göra det nästa gång jag ska köra rygg.
Vägde ca 85kg vid tillfället och klarade ca 5xkroppsvikt+30kg i vanliga chins.

Timme
2006-11-23, 23:45
Jag kan göra en enarms negativ chin, explosivt.


Klockren! :hbang:

Baan
2006-11-24, 00:07
Du väger inte så lite och ändå gör du enarms chins! Sedan 5 reps med chins och 30kg extra är sjukt! 75+30=105! Att sedan gör "bara" 80kg i stångrodd är lite speciellt tycker jag. Du är väl optimalt byggd för chins :)

Jag kan göra en sjua-åtta en bra dag utan vikt på 110kg, autograf? ;)

Clyde
2006-11-24, 00:31
Jag kan göra en enarms negativ chin, explosivt.

Ja men då har ju du långa och vida lats och inte små bulliga.

Lepras
2006-11-24, 01:01
Du väger inte så lite och ändå gör du enarms chins! Sedan 5 reps med chins och 30kg extra är sjukt! 75+30=105! Att sedan gör "bara" 80kg i stångrodd är lite speciellt tycker jag. Du är väl optimalt byggd för chins :)

jag fattar inte...inget spec med det? starkt att hänga på vikter men inget att :bow: för?

Timme
2006-11-24, 09:31
jag fattar inte...inget spec med det? starkt att hänga på vikter men inget att :bow: för?

Jag jämförde lite med hans bent over row.

Timme
2006-11-24, 09:32
Jag kan göra en sjua-åtta en bra dag utan vikt på 110kg, autograf? ;)


Ja jag vill gärna ha en autograf! Här är min adress:

Blåklocksvägen 3
572 41 Oskarshamn

(om jag verkligen får en autograf så är du bäst!)

Cerberus
2006-11-24, 13:21
fan måste pröva detta nån dag, ser ju inte så svårt ut hehehe

Deceiver85
2006-11-24, 13:52
Enhands-chinup eller enhands-pullup?

Strongman
2006-11-24, 13:53
Ska man ha handen så när man kör chins?!

trodde man skulle ha knogarna mot sig, dvs inte med handfaltorna mot sig ?!?! :S

Baan
2006-11-24, 16:10
Ja jag vill gärna ha en autograf! Här är min adress:

Blåklocksvägen 3
572 41 Oskarshamn

(om jag verkligen får en autograf så är du bäst!)

:D bra kontring :)

Nej jag ska väl inte klaga på att du är lättimpad, det är fint med folk som berömmer andra!

occt
2006-11-24, 16:12
Om jag hoppar så armen är 90 grader så kan jag stanna där några sekunder men det går inte dra upp sig :(

Sällen
2006-11-24, 17:14
göra ganska så lätt 5or med 10kg extravikt i vanlig chins, men chins med bara en arm är låååååångt ifrån.

ramagoen
2006-11-24, 17:19
Måste bara påpeka att det är en jävla skillnad att hänga på sig 30kg med dipsbälte än att lägga på sig 30kg i extra massa på hela kroppen(d.v.s. mestadels fett vatten osv om man tänker på en kort tid.)

Bönne
2006-11-24, 18:08
Du väger inte så lite och ändå gör du enarms chins! Sedan 5 reps med chins och 30kg extra är sjukt! 75+30=105! Att sedan gör "bara" 80kg i stångrodd är lite speciellt tycker jag. Du är väl optimalt byggd för chins :)Man kan utföra stångrodd på olika sätt, är man dessutom svag i baksida lår och ländryggen, så blir stångrodd extra jobbigt, medans det inte påverkar en i chins.

Måste bara påpeka att det är en jävla skillnad att hänga på sig 30kg med dipsbälte än att lägga på sig 30kg i extra massa på hela kroppen(d.v.s. mestadels fett vatten osv om man tänker på en kort tid.)Vad skulle den egentliga skillnaden vara? Att många fler lätta klarar fler chins (vid ungefär samma vikt då de hänger på extra) än tyngre, är nog snarare på grund av att man som lätt kan mata in rörelsen i huvudet.

En enarmschins är en helt annan övning än vanliga chins. Därför kan det vara svårt att "jämföra styrkan" i de olika övningarna.

Jag klarar enarmschins. I vanliga chins gör jag som bäst 5 reps med 30kg extra i bälte. I bent-over-row, ryggen parallelt med golvet (totalt olik övning) gör jag som bäst 8 reps med 80kg. Väger ca 75kg. Jag tror att styrkan i "armböjarna" (inte bara biceps) samt greppstyrkan är av mer intresse för enarmschins.Jag ligger på 76kg, har gjort en 6a med 25kg plus de senaste veckorna. Fast enarmschins känns väldigt långtbort, så det är nog som du säger rätt stor skillnad mellan övningarna.

dyxeldoff
2008-01-22, 19:38
räknas 90 grader så har jag klarat en
om man måste upp med hakan till stången har jag inte klarat en

vägde då 60-65 kg på 176 cm äckligt rippad

väger 80 nu har massa bulk fett skulle inte ha en chans

lasta vikt på sig är fin träning för det

Dewpo
2008-01-22, 20:42
Klarade 3 uppdragningar i en arm för ett par år sedan gjorde då lätt 12 rep med 20 kg extra och 6 rep på 110 i breda nerdragningar backom nacken vikten var
67 kg på mig då nu väger jag lite mer och klarar 6 rep med 20 kg extra det räcker inte :D

major Pectoralis
2008-01-22, 20:48
Man kan inte bara jämföra antalet repetitioner. Det är stor skillnad på utförande. Kanske jag var lite otydlig då 2006 (jag minns inte exakt vad jag skrev och jag orkar inte läsa det nu). Då jag gjorde enarmchins så körde jag 6:or på gymmet i chins med omvänd fattning: hela vägen upp, hela vägen ner, med mycket broms på nedvägen och konstant muskelspänning (dvs. inget döhäng).
Med 20kg extra är annars mitt pers 11, eller möjligen 13 repetitioner (?), i "lätt-gung-chins" (dvs. som random chins som man ser på gymmet). Om jag hade kört kipping-chins hade det säkert kunnat bli över 20 repetitioner med 20kg extra.
Summa sumarum: det är en ofantlig skillnad på chins och chins.

Sunesha
2008-01-22, 20:51
Klarar 2 st en arms chins, men jag tränar enbart med kroppen som tyngd 1 gånger veckan sedan 1.5 år tillbaka. Det handlar mycket om teknik. Precis som vanliga chins. Dock väger jag 75 kg på 175 kg, skull säga att jag inte är biffig. Typiskt smygtränad look.

Det handlar om att kordinera kroppen utan sprattla så man kan avslappnat använda de muskler som behövs.

Vanliga chins utan vikt gör jag väl 20 st. Tror jag klarade min första en-arms chin efter klarat typ 10 vanliga chins.

Men sen tränar jag jävuls mycket balans och kropps kordination i mina försök att enbart använda kroppen. Fristående hand häv är jävuls mycket klyddigare.

Sunesha
2008-01-22, 21:02
Råkade visst radera mitt inlägg, jag klarar 2 st sådana en-arm chins. Det handlar om 50% styrka och 50% teknik. Klarade min första en-arm chins när jag klarade 10 st vanliga, idag gör runt 20 chins. Det handlar mest om att kordinera kroppen.

Jag gillar inte den som övning.

Dock fuskar jag, jag tränar mycket med endast kroppstyngd. 1 ggr i veckan sedan 1.5 år tillbaka.

Skulle säga det ger mycket försprång då man blir vanare med att balansera kroppen helt allmänt. Då tyngden är ofta mer balanserad med skivstänger.

jakkan
2008-01-22, 21:08
http://www.youtube.com/watch?v=o422D3nEVgQ där har vi styrka =)

~10en-arms chins med varje arm på 00:25 :hbang:

tobbo
2008-01-22, 21:31
http://www.youtube.com/watch?v=o422D3nEVgQ där har vi styrka =)

~10en-arms chins med varje arm på 00:25 :hbang:

gief apgener

Rex
2008-01-22, 21:35
http://www.youtube.com/watch?v=o422D3nEVgQ där har vi styrka =)

~10en-arms chins med varje arm på 00:25 :hbang:Grymt imponerad faktiskt.. fast han skulle kunna behöva bulka lite :devil:

GC90
2008-01-22, 21:43
Ska man ha handen så när man kör chins?!

trodde man skulle ha knogarna mot sig, dvs inte med handfaltorna mot sig ?!?! :S

Såg inte någon som svarat på det än men vad jag vet så ska man självklart ha KNOGARNA mot sig, of course.

GC90
2008-01-22, 21:44
Btw, isf är detta MINST SAGT IMPONERANDE:

http://www.youtube.com/watch?v=WaCsBV528BQ&NR=1

:naughty: ;)

dyxeldoff
2008-01-22, 22:07
Btw, isf är detta MINST SAGT IMPONERANDE:

http://www.youtube.com/watch?v=WaCsBV528BQ&NR=1

:naughty: ;)

sjukt bra jobbat, vrida en kamera 90 grader på obestämd tid och teknik
*whistle*

GC90
2008-01-23, 00:54
Du märkte inte av ";)" ?

Arf Pingvin
2008-01-23, 01:12
Vanliga chins utan vikt gör jag väl 20 st. Tror jag klarade min första en-arms chin efter klarat typ 10 vanliga chins.

Det här förstår jag bara inte. 10 ovanligt strikta och extremt snygga chins i maximal rörelselängd är så oändligt mycket lättare än en enarms-fulchin. Klarar faktiskt inte en enda, inte ens nära, inte på långa vägar. *gah!*

paul_stanley88
2008-01-23, 08:20
Jag klarar inte ens en vanlig chin.

evosex
2008-01-23, 09:29
Klarade 20 st chins när jag var lite lättare förut. Kan säga att jag var inte nära att ens rubba mig när jag skulle försöka mig på enhandschin :(

Emil_Larsson
2008-01-23, 10:12
Jag klarar knappt 10 vanliga, så inte fan lär jag klara en-arms-chins. Skall pröva det på gymmet för första gången på fredag.

krellik
2008-01-23, 11:19
Om man börjar bli stark nog i chins så man tror att man har en chans att börja träna för att klara enarmschins så finns det några bra träningsvarianter.

Det första är precis som vanligt när man har svårt att göra vanliga chins så är negativa chins smidigt för att bygga styrka, likaså här, dra upp dej med två händer och släpp en arm och sänk dej långsamt och kontrollerat med en arm. Eftersom man klarar mer negativt så är det om inte annat en bra indikator på att man ens börjar närma sig en enarmschin att man klarar att sänka sig kontrollerat. Man kan göra det här ändå mer avancerat genom att stanna rörelsen på nedvägen och hålla sig statiskt några sekunder i det läget, en bra ide är den del av läget där man är svagast.

En annan variant som ska vara bra är att man tar och slänger ett bälte runt ena sidan av chinsräcket, sen greppar man i chinsräcket med ena handen och runt bältet som hänger ned med den andra. När man sedan drar sig upp så får den armen som håller i chinsräcket arbeta mer (speciellt om man fokuserar på att främst dra med den armen), om man håller i bältet precis under räcket så är det fortfarande ganska jämn belastning men börjar man flytta ner handen längs bältet så blir det mer och mer att armen som håller i räcket får göra jobbet, således smidigt sätt att bygga upp till en enarmad.

För det tredje är det ju uppenbarligen mer relevant vad man gör med extra vikt för 3-5 reps i chins för att klara enarmade än att man klarar så och så många över 10, eftersom enarmad chins kräver styrka och inte uthålighet så är det naturligtvis styrka man ska träna för med få reps...

Sista varianten är yterligare ett sätt att göra assisterade enarmade är om man råkar ha ett band av typen "jumpstretch" (woddy bands, power bands, mm) så kan man ta och sätta upp banden så dom hänger ner från chinsräcket, sen kan man ta och stiga på bandet och således få mer hjälp i bottenläget med hjälp av bandet, ju svagare band ju mindre hjälp så här går det med att bygga upp till övningen. Sen kan man ju uppenbarligen mixa in ett viktbälte i alla dom här varianterna...

Själv kan jag inte göra en enarmad chin men när jag blir smal och stark ska jag kunna...;)

Smml
2008-01-23, 12:24
http://www.youtube.com/watch?v=o422D3nEVgQ där har vi styrka =)

~10en-arms chins med varje arm på 00:25 :hbang:

Fii fan, han va stark. Dock är det komiskt att han är så grymt stark med sin egna kroppsvikt men skulle troligtvis inte ha en chans i SL eller OL (i sin viktklass ofc)

krellik
2008-01-23, 13:28
Fii fan, han va stark. Dock är det komiskt att han är så grymt stark med sin egna kroppsvikt men skulle troligtvis inte ha en chans i SL eller OL (i sin viktklass ofc)

Vari ligger det komiska? Man blir bra på det man tränar...

Om något tycker jag det är mer komiskt med någon som klarar och lyfta tunga vikter men som inte klarar lättare kroppsviktsövningar...

Martin Löwgren
2008-01-23, 14:37
Allt beror på hur mycket du väger. Magnus Samuelsson eller Ronnie Coleman har fruktansvärt starka muskler men väger för mycket.

Däremot kan en tunn räka på 50kg säkert dra sig upp med en arm - men vad är då prestationen då man gör det på bekostnad av sin vikt.

Arf Pingvin
2008-01-23, 14:43
Den tyngsta jag läst om som gjorde enarmchins vägde 88-90 kg tror jag. Om nån vet av nån tyngre som klarar av det låt höra. Man måste ju tro att det kan gå vägen :)

major Pectoralis
2008-01-23, 15:30
Jag känner också till en kille/gubbe på ca 90kg som dammat av enarmschins, två stycken råstrikta dessutom. Själv vägde jag lätt när jag gjorde mina. Har dock inte gjort någon seriös satsning då jag befunnit mig i 90kg:s klassen.
Tror nog att även tungviktarna skulle kunna vara bra på denna typ av övningar om de tränat på dem. Jag tror dock att det tunga gardet ofta drar sig för att ens göra seriösa försök med att utveckla sig i styrkegymnastiken. Troligen beror detta på att de känner att de har mer och lättare resultat att hämta i skivstångsövningar som marklyft, böj och press.

Bönne
2008-01-23, 16:45
Sedan denna tråd skapades har jag muckat och haft kortare träningsuppehåll.

Inte testat enarmschins efter det, dock gjort en 5a med 30kg extra påhängt (godkända), kroppsvikt mellan 75-78.

Ska träna idag, kanske man skulle försöka sig på ett par negativa i alla fall, för att träna in rörelsen, så kanske man har det om ett kvartal :)

krellik
2008-01-23, 17:15
Den tyngsta jag läst om som gjorde enarmchins vägde 88-90 kg tror jag. Om nån vet av nån tyngre som klarar av det låt höra. Man måste ju tro att det kan gå vägen :)

Gamla brottaren Bert Assirati ska ha klarat det på den nätta vikten 120kg...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bert_Assirati

Sandow sägs även ha kunnat göra en enarmschin med bara ett finger...

major Pectoralis
2008-01-23, 17:26
Sandow sägs även ha kunnat göra en enarmschin med bara ett finger...

*rolleyes* och Karl "Charlemagne" den Store, son till Pippin den lille och Frankerrikets store furste, kung och kejsare på 700- och 800-talet, sades kunna lyfta både sig själv och hästen han satt på, med utrustning och allt, genom att dra sig själv i håret.......(tidernas värsta gymskröna)....:D

krellik
2008-01-23, 17:35
*rolleyes* och Karl "Charlemagne" den Store, son till Pippin den lille och Frankerrikets store furste, kung och kejsare på 700- och 800-talet, sades kunna lyfta både sig själv och hästen han satt på, med utrustning och allt, genom att dra sig själv i håret.......(tidernas värsta gymskröna)....:D

Haha ja jag garanterar inte att ovanstående exempel är sanna... ....Men lite inspiration är ju aldrig fel. Dock vete fan Sandow var en stark jävel, helt uteslutet tror jag inte det var...

major Pectoralis
2008-01-23, 17:43
Haha ja jag garanterar inte att ovanstående exempel är sanna... ....Men lite inspiration är ju aldrig fel. Dock vete fan Sandow var en stark jävel, helt uteslutet tror jag inte det var...

Jo, trots allt kunde Sandow lyfta väldiga frigolitvikter....:D

http://cache.viewimages.com/xc/3302150.jpg?v=1&c=ViewImages&k=2&d=BAA3E61C514E7EC6FE567F1EE15BAD63A55A1E4F32AD3138
Han ligger en bit efter Pudz och grabbarna när det kommer till lårsvep etc. Men som det sägs: desto äldre man blir, desto bättre man var....