handdator

Visa fullständig version : Tryck i bröstet


Goddaniel
2006-11-23, 15:53
Hej!
Var och tränade idag på lunchen och avslutade med rätt så tunga dips, något jag inte brukar göra. Redan en halvtimme efter träningen kände jag ett ganska så tungt tryck i bröstet, mestadels på höger sida.
Såhär i efterhand kom jag på att jag av någon dum anledning höll andan under setet, dvs 5-10 sekunder, har ingen aning om det kan ha bidragit till trycket jag känner.
Har hört att vid just tryck vid bröstet bör man ta det väldigt lungt och lyssna på kroppen och inte bara ignorera smärtan.

Vad tror ni att det kan vara för något? Bör jag uppsöka någon ifall jag känner samma tryck i bröstet imorgon också?

Vet inte om jag kanske skulle ha lagt den här tråden i "träningsskador" istället.

jim
2006-11-23, 16:00
Hej!
Var och tränade idag på lunchen och avslutade med rätt så tunga dips, något jag inte brukar göra. Redan en halvtimme efter träningen kände jag ett ganska så tungt tryck i bröstet, mestadels på höger sida.
Såhär i efterhand kom jag på att jag av någon dum anledning höll andan under setet, dvs 5-10 sekunder, har ingen aning om det kan ha bidragit till trycket jag känner.
Har hört att vid just tryck vid bröstet bör man ta det väldigt lungt och lyssna på kroppen och inte bara ignorera smärtan.

Vad tror ni att det kan vara för något? Bör jag uppsöka någon ifall jag känner samma tryck i bröstet imorgon också?

Vet inte om jag kanske skulle ha lagt den här tråden i "träningsskador" istället.

Avvakta ett dygn eller så om det inet försvunnit då eller om det känns väldigt obehagligt under kvällen så gå till läkare. Känns det osäkert så ring sjukvårdsupplysningen nu!

Larsen
2006-11-23, 16:27
Det är väl just sånthär som kan tyda på hjärtmuskelinflamation? Vill absolut inte skrämmas men jag tyckte jag läste det någonstans här.

Goddaniel
2006-11-23, 18:50
Symtom:
Virusinfektionen innebär oftast att man samtidigt har andra symtom som feber, trötthet, muskelvärk, eller halsont.
Bröstsmärtor kan förekomma och antyder att hjärtsäcken eller lungsäckarna är inflammerade. Smärtan kommer plötsligt, som en skarp, skärande känsla bakom bröstbenet och den blir nästan alltid värre när man andas in. Andra symtom kan vara andnöd, hjärtklappning eller hosta.
Det är viktigt att du undviker kroppsansträngningar som idrott eller annan fysisk ansträngning under läkningsprocessen, som kan pågå i flera veckor.

:(
Om jag inte känner mig bättre imorgon får jag väl uppsöka akuten eller något.

Tack för svaren!

Popeye
2006-11-23, 20:05
Har själv upplevt likande efter dips.
Väldigt mysko faktiskt.
Jag tror det har att göra med hur mycket du "öppnar upp" bröstet när du gör dips samt hur tungt det är. Bröstmuskulaturen tänjs ju ut rätt saftigt och dips kan vara tunga.
Jag får bara symptomen om jag kör hårt i dipsen, dvs med vikter.

Kan ju vara brosket som fäster bröstbenet mot revbenen som får sig en törn? Jag vet inte...

Goddaniel
2006-11-23, 21:10
Har själv upplevt likande efter dips.
Väldigt mysko faktiskt.
Jag tror det har att göra med hur mycket du "öppnar upp" bröstet när du gör dips samt hur tungt det är. Bröstmuskulaturen tänjs ju ut rätt saftigt och dips kan vara tunga.
Jag får bara symptomen om jag kör hårt i dipsen, dvs med vikter.

Kan ju vara brosket som fäster bröstbenet mot revbenen som får sig en törn? Jag vet inte...

Körde inte "fria" dips utan i en dipsmaskin. Försöker alltid att sitta rak i ryggen, smått frammåtlutad och trycka ut bröstet genom hela rörelsen.

Undrar om det verkligen kan vara brosket, får förhoppningsvis svar på det imorgon.